TV-sarjojen lataaminen YouTubeen

Viestiketju alueella 'TV-sarjat, elokuvat ja musiikki' , aloittaja Nicaragua, 14.10.2018.

1. Nicaragua

Rekisteröitynyt:
    14.10.2018
    Hei, tulin kyselemään YouTuben tekijänoikeuskäytännöistä. Olen huomannut sivustolla olevan aivan älyttömän paljon videoita, joissa on noin viiden minuutin kohtaus jostakin elokuvasta tai tv-sarjasta. Tai vaihtoehtoisesti kokoelma sellaisia lyhyempiä klippejä.
    Näiden videoiden otsikko on yleensä joku tämän tyylinen:
    Funny clips from F.R.I.E.N.D.S season 6

Videoiden lataajat ovat todennäköisesti jotain perusjamppoja kuten minä, eivätkä varmaankaan ole hankkineet mitään lupia näiden videoiden julkaisuun esim. Warner Brosilta ja muilta yhtiöiltä. Silti videoita ei poisteta, ja ne ovat pysyneet katseltavissa parhaimmillaan sen 13 vuotta. Eilen päätin kokeilla itsekin, ja olla välittämättä tekijänoikeuksista. Latasin kanavalleni kohtauksen eräästä 80-luvun komediasarjasta. Video meni läpi ja näkyy julkisena (näyttökertojakin on jo parituhatta), mutta sain tällaisen ilmoituksen:

"Videossasi voidaan näyttää mainoksia.

Videostasi löydettiin tekijänoikeudella suojattua sisältöä.

Vaatimuksen tekijä sallii sisältönsä käytön YouTube-videossasi. Siinä voidaan kuitenkin esittää mainoksia.

Näyttörajoitukset
    • Ei käytettävissä joissakin laitteissa
    Kaupallistaminen
    • Vaatimuksen tekijän kaupallistama
    Jos suostut näihin ehtoihin, sinun ei tarvitse tehdä mitään.
    Lisätietoja

Tiedot
    SISÄLTÖ

Audiovisuaalinen sisältö
    0.00 - 2.14

VAATIMUKSEN TEKIJÄ

WBTV

KÄYTÄNTÖ
    Tekijänoikeuksien omistajan kaupallistama Kiistauta"

Tarkoituksenahan minulla ei ole tienata rahaa jonkun muun sisällöllä. Suostun siis noihin ehtoihin, enkä aiokaan tehdä mitään (=kiistauttaa). Kuitenkin vähän mietityttää, että onko tämä ihan laillista? Näköjään tuo WBTV antaa ihmisten käyttää sisältöään YouTube-videoissaan, mutta tavallaanhan minulla ei ole lupaa tähän kun en ole kysynyt sellaista. Tuleeko tämä sama ilmoitus myös niille kaikille sadoille tuhansille videoille, joissa on tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia?

Viimeksi muokattu: 14.10.2018
  2. Alensia

Rekisteröitynyt:
    27.07.2004
    WBTV on antanut sinulle luvan tuolla klausuulilla, että näyttävät mainoksia videossasi, joiden tuotosta saavat osansa. Firmalle paljon helpompaa (ja järkevämpääkin) noin, kuin ruveta yksitellen vaatimaan jokaisen videon poistoa.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen