Tuontiauto topikki

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja tuplis, 10.02.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Oizo

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2001
    Viestejä:
    92
    Tuontilistoilta ei löydy verrokkia autoa. Eli kyseessä 60-luvun harvinaisempi yksilö.
     
  2. Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    2 726
    Jos katsot vaikka ottoauto.de:n sivuilta autoveropäätöksiä niin viimeisen 6kk aikana suurin autovero mitä 60-luvun autosta on maksettu on 163,08€ ja auto on ollut CHRYSLER NEW YORKER 7.2 A N 2D. Oletettavasti ei jää autoveron määrästä kiinni rekisteriin laittaminen paitsi jos olet _todella_ tiukalla budjetilla liikenteessä.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Dwarner

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2005
    Viestejä:
    2 690
    Näin hieman aihetta sivuten on mielenkiintoista seurata, miten asenteet ovat muuttuneet muutaman vuoden sisällä. Ennen tuontiauto oli pelottava mörkö ja kansan silmissä kaikki vähintään katonkautta ajettuja virossa suoristettuja pommeja.

    Nykyään tuontiauton mielikuva on varusteltu ja kotimaisia autoja paremmassa kunnossa oleva helmi.

    Itsellä on nyt toinen tuontiauto. Ensimmäisellä ajelin vajaa viisi vuotta ja oli kyllä aivan loisto yksilö. Auton oli jobannut suomeen toinen henkilö pari kuukautta aikaisemmin ennen kuin se minulle tuli.
    Nykyinen vaihtui alle suomalaisesta liikkeesta puoli vuotta sitten ja sattuu myös olemaan tuontipeli. Valinta kohdistui tähän nimenomaan hyvän varustelun ja upean kunnon vuoksi.

    Eipä ole siis vielä itse tullut tuontihommiin sotkeennuttua. Osaksi tähän vaikuttaa jobbarien asenteen. Nykyistä autoa etsiessä kyselin jobbareilta tarjouksia ja haluamani auton kriteerit ja hinnan annettuani nauroivat minut ulos. Ostin sitten nykyisen suomalaisesta liikkeestä, sain vanhan vaihdossa pois ja säästin vielä jobbarien "antamiin" kustannusarvioihin semmoisen 5-8t€... ehkä nyt sattui kohdalle vain löytö, mutta jokatapauksessa jobbarien asiointi kanssani ei antanut kyllä mitään positiivista kokemusta. Olisivat edes ojentaneet käsitystäni hinnasta, muttakun vastauksena tuli ehdotukseeni joko riman alta keljuilua tai ei vastattu ollenkaan. Hyvällä asiakaspalvelulla olisin varmaan päätynyt tilaamaan annettujen budjettien rajoissa heiltä, muttakun ei osattu palvella niin ei. Minullehan tämä kääntyi vain positiiviseksi yllätykseksi nykyisen löydyttyä. :)
     
  5. Vellu80

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    427
    Olisihan tuo 60-lukulainen kannattanut mainita samantien, niin olisi saanut vastaustakin helpommalla.
    Oma -71 lossi 7,5l koneella viime vuonna keräsi veroja kutakuinkin 185 euroa, joten veroihin tuskin hommas tulee kaatumaan.
     
  6. Oizo

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2001
    Viestejä:
    92
    No joo, en usko että tässä konkurssissa tuo enää veroihin kaatuu :). Miten muuten rekisteröintikatsastuksessa, pitääkö ikkunoissakin olla E vai riittääkö DOT? Kyseessä on kuitenkin alkuperäiset lasit. Ja kysessä on eurooppalainen auto. Lampuissa on E:t (sain tingittyä ne mukaan)
     
  7. Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    2 726
  8. T-Rex

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2001
    Viestejä:
    1 501
    Eurooppalainen, 60-luvulta, yli 6 litran koneella, kokonaispainoa yli 2,6 tonnia. W100-mersu? Tai todennäköisemmin joku rolssi/bentley?
     
  9. Schyss_Dr

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2008
    Viestejä:
    55
    Voihan tähän vastata yhtä epämääräisesti kuin kysytäänkin. Eli E-merkintävaatimukset riippuvat toteen näytettävästä käyttöönottopäivämäärästä.
     
  10. Jorma Käyrä

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2003
    Viestejä:
    68
    Meikäläisen auto on kulkeutunut aikoinaan Yhdysvalloista Saksaan ja lopulta päätynyt tänne Suomeen. Kiinnostaisi saada tietoa auton aikaisemmista vaiheista, niin miten se onnistuisi? USA:n päästä tiedän alkuperäisen rekisterinumeron ja Saksasta siirtokilpien numeron.
     
  11. Schyss_Dr

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2008
    Viestejä:
    55
    USA-historia jollain tarkkuudella selviää alustanumeron/VIN:in avulla esim.

    CARFAX® - Official Site - Vehicle History Reports on Used Cars for Sale
    www.add123.com
    AutoCheck Vehicle History Reports Homepage - A Part of Experian.

    Osa ymmärtää vanhoja epästandardeja VIN:ejä paremmin kuin toiset.
     
  12. Jorma Käyrä

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2003
    Viestejä:
    68
  13. Temezy

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    202
    Kertokaas mikä tässä nyt olisi helpoin tapa menetellä. Tilanne seuraava:

    Olen ruotsista autoa etsimässä. Parissa autoliikkeessä saattaisi olla sopiva auto minulle, mutta ongelmaksi on tässä muodostunut noitten siirtokilpien hankkiminen. Autoliikkeet eivät suostu siihen, että ajaisin auton tukholman satamaan autossa kiinni olevilla ruotsin kilvillä, minun omalla vakuutuksella(Tällä tyylillä olen pari autoa yksityisiltä hakenut).

    Matkaa tukholmaan näyttäisi olevan noin 300 km. Suomen puolelta ei ainakaan virallisia pykäliä noudattaen vissiinkään ole mahdollista saada siirtotarroja. Kuulemma pitää olla lähtöpaikkana suomi, että tämä onnistuisi, ei toisinpäin.

    Etsiskelin tuossa tietoa miten tuolta ruotsin puolelta nuo kilvet saisi, mutta on nähtävästi sen verran monimutkainen prosessi, ettei oikein houkuttelisi. Lisäksi tuossa voi mennä viikko(ja), että tuo hakemus menee läpi. Pitäisi liittää mukaan todistus vakuutuksesta, katsastuksesta yms. :confused: Eihän mulla ole edes noita mahdolliseen autoon liittyviä papereita, kun en edes autoa vielä omista. Ja vähän myöhäistä sitä on kauppojen teon jälkeen ruveta lähettämään.

    Pakkohan tähän on joku helpompikin tapa olla? :(
     
  14. Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    2 726
    Ei se autoliike suostu toimittamaan autoa satamaan?
     
  15. Temezy

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    202
    Ei suostu ei. Yleensä kyllä onnistuu jos matkaa on esim alle 50 km. Mutta tässä tapauksessa ei onnistu. Helpollahan tässä pääsis jos auto löytyis tukholmasta, mutta tällä hetkellä ei ainakaan mieleistä sieltä saa. :(
     
  16. Schyss_Dr

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2008
    Viestejä:
    55
    - hanki autolle hinausliikkestä siirto satamaan,
    - lainaa Suomesta joltain koekilvet,
    - ota Suomesta silti siirtokilvet, jos olet varma että ostat ao. yksilön. Ei ne kilvet tiedä mistä neon lähteneet liikkelle
    - ota siirtokilvet ihan mihin tahansa autoosi ja käytää niitä tai
    - lainaa omia tai tuttaviesi oikeita kilpiä käyttöön

    Kaikkia näitä nähty ja kaikki toimii, osa tietysti vähän soo-soo
     
  17. Temezy

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    202
    Njoo, täytynee miettiä jos tuon homman jotenkin kikkailisi. Osa noista sun ehdotuksista kyllä vaikuttaa melko härskeiltä. Mitähän paikallinen virkavalta mahtaa tuumata noista. :rolleyes:

    Ehkä noista paras ois kuitenkin nuo siirtokilvet ja laittaa suomesta lähtösijainnin. Mitenkähän tarkkoja nuo katsastuskonttorin tädit mahtaa tuosta olla, että joutuuko miten paljon tarinoimaan että suostuuvat nuo antamaan.
     
  18. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 862
    Halvimmalla pääset kun haet Suomesta etukäteen ne siirtokilvet. Periaatteessa pitäisi olla auton tunnistetiedot jo tiedossa, mutta väliäkös tuolla on jos suunnitelma vähän muuttuu ja ostaakin toisen auton tai matkareitti "yllättäen" alkaakin Turun sataman sijasta Göteborgista.

    Periaatteessa matkan pitäisi alkaa myös Suomesta, mutta ketään ei kiinnosta vaikka oikeasti matkan starttaa jostainpäin Ruotsia niillä.

    Jos Suomen pykälien pilkuntarkka noudattaminen kiinnostaa niin sitten seuraavaksi halvin ja järkevin vaihtoehto on tilata etukäteen saksalaiset punapäiset tai keltaiset kilvet (en muista kummat sai etäkauppana Suomeen). Sitten vain niiden kilpien kanssa matkaa Ruotsiin ja ruuvaa ne siihen autoon mihin haluaa ja se on siinä. Muistaakseni tuollainen lysti saksalaisten kilpipajojen kanssa kustantaa jotain 200-300 euron väliltä kun toimittavat Suomeen kilvet jotka ovat voimassa pari viikkoa. Homma toimii tässä niin että kun kilvet ruuvataan autoon ja ennen kuin matka alkaa itse täytellään kaavakkeisiin auton tunnistetiedot. Jos täyttämättömien lappujen kanssa jää liikennevalvonnassa kiinni se tulkitaan rekisteröimättömällä autolla autoiluksi.
     
  19. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 862
    Hirveesti siinä joutuu tarinaa iskemään. Sehän menee suunnilleen näin:

    -Päivää

    -Päivää. Pitäisi saada siirtokilvet pariksi päiväksi jolla saisi tuontiauton siirrettyä Haaparannan tullista/Helsingin satamasta/Turun satamasta tms. oman kotipaikkakunnan sinne ja sinne. Siirtomatkalla yöpyminen.

    -Se tekee sitten XX euroa. Mille päiville laitetaan. Täyttele tuohon itse ne auton tunnistetiedot ja omat tiedot.

    -Kiitos ja Hei!

    -Hei!​


    Kannattaa ilmoittaa tuo matkanalkamispaikka vielä niin ettei se ole ihan oman kodin nurkalla. Eli jos vaikka asuu Espoossa niin ei kannata Helsingin satamaa ilmoittaa vaan vaikka Haaparannan vierestä Tornion tulli.
     
  20. Jandis

    Rekisteröitynyt:
    25.07.2009
    Viestejä:
    50
    Osaiskos joku nyt opastaa, miten saisi laskettua arvion verojen suuruudesta tuontiautolle. Alle 2001 niin ei ilmeisesti käytetä CO2-arvoa?

    Tietoja:

    Ensirekisteröinti: 2000
    Kokonaismassa: 1650 kg
    Teho: 190 kW
    Ajokilometrit: 30 000 km
    Verotusarvo: 28 000 €

    Eli miten esim. tosta nyt laskisi veron suuruuden?

    Kiitos jo etukäteen!
     
  21. John Book

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2008
    Viestejä:
    33
    Onkos kysymyksessä bensa vai diesel? Jos bensiini, niin noilla tiedoilla vero on 8736€.
     
  22. TLS

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2008
    Viestejä:
    361
    Eikö löydy vastaavaa tullin verotusarvotaulukoista?

    Tulli - Käytettyjen ajoneuvojen verotus
     
  23. Jandis

    Rekisteröitynyt:
    25.07.2009
    Viestejä:
    50
    Jep bensa on kyseessä. Haluatko valottaa, miten tuon sait laskettua niin voisi muutella tietoja ja laskea kauhuskenaarioita? :)

    Ei löydy ainakaan tältä vuodelta. Mutta onko sillä itse asiassa edes väliä? Eli kun ei kerran lasketa tuon ikäistä päästöjen mukaan, niin lasketaanko se siis samalla kaavalla kuin esim. vuonna 2012, 2011 tai 2010?
     
  24. Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    2 726
  25. Paaki

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    360
    Onko nykyään tuontiautosta maksettava vero vain ja ainoastaan se CO2-päästölukeman mukaan katsottu Autoverolain liitteen 1 veroprosentti ? Siis jos lukema on 121g/km, niin veroprosentti on 19,6. Ko. prosentti lasketaan Tullin Mahtijärjestelmän ilmoittamasta pyyntihinnasta eikä myyntihinnasta?
     
  26. Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    2 726
    2001 vuosimallista eteenpäin kyllä. Sitä ennen painon mukainen veroprosentti.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti