Tunturi City Morini käyntiongelmia

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja akyttala, 04.05.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Osaakos Muron mopomiehet auttaa tällaisessa..

    Ostin Tunturi Cityn Morini -koneella.
    Kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan (kuuluuko 2-tahtisen edes käydä..?), puolilämpimänä vähän paremmin, mutta röpöttää kuitenkin vähän. Muutaman kilsan ajon jälkeen taas tyhjäkäynti on huonompaa, ontuu hetken ja sitten sammuu.
    Tuntuisi ajossa kulkevan ihan ok sen 30-35kmh, mitä tuommosen kai aikuisen miehen alla kuuluukin kulkea?

    Tulpan (BP6ES) vaihdoin, vanha oli ihan kauniin vaaleanruskean värinen. Vanhan kärkiväli oli 0,9mm, uuteen laitoin 0,5mm, jonka luin jostakin netistä olevan oikea. Edellinen omistaja oli poistanut ilmansuodattimen kokonaan, koska ei kuulemma käynyt sen kanssa. Laitoin itse siihen ilmansuodatinvaahtomuovista leikatun pyöreän kiekon tilalle. Mielestäni ei ole mitään eroa käynnissä, onko ilmansuodatin paikallaan vai ei. Ilmansuodattimen koteloon myös pääsee pikkuruinen määrä bensaa käydessä, mutta ihan todella vähän.

    Kaasarin (Dellorto Sha 14.9p) oli myös edellinen omistaja putsaillut, mutta avasin sen nyt kuitenkin. Näyttää ainakin puuttuvan tiiviste siitä "luistikannen" tms alta, josta kaasuvaijeri menee sisään kaasariin. Myöskin kaasuvaijerin juuressa oleva kuminen tutti on keskeltä halki. Vaikuttaako nuo kaasarin ilmansaantiin väärin? Entä millainen suutin kaasarissa pitäisi olla? Nyt näytti olevan 48, joka kuulemma on vakio. Kuitenkin uusissa Cityyn myytävissä kaasareissa on suutin 43, kun taas tuolla http://www.motot.net/wiki/Tunturi_City kerrotaan vakiosuuttimen olevan 50. Mikäköhän on oikein vakiossa mopossa?
    Muutoin kaasari näytti miltä pitääkin, neulaventtiili ja koho näytti ehjiltä, neulan reikelit ja tyhjäkäyntireikä olivat auki ja muutenkin puhtaan näköistä.

    En oikein tiedä, käykö tuo laihalla vai rikkaalla vai mistä johtuu, kun vaikuttaisi molempia oireita olevan. Apua?
     
  2. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Omilta mopoajoiltani kun muistelee niin vaikuttaisi kaasarin asetuksilta. Siellä saattaa monikin asia olla pielessä, koska edellinen omistaja ollut ilmeisesti idiootti kun on filtterin poistanut. Onko tässä dellortossa oma tyhjäkäyntiruuvi mistä säätää? Laihalla olo ja/tai imuvuoto ilmaantuu kun kierrokset täyskääsun jälkeen palautuu hitaasti alas. Hieman harkitsisin uuden kaasarin ostoa.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Mulla oli joskus tommonen millä edellinen omistaja oli ajellut ilman öljyn lisäämistä bensaan. Oli lämpöleikkautumista havaittavissa ja sen verran ohivuotoa ettei käynyt enää kunnolla. Siihen olis tarvinu vaihtaa kaikki sisukalut uusiksi.
     
  5. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Kannattaakohan kaasariin hankkia tiivistesarja vai kokonaan
    uusi kaasari? Usein ainakin autojen kanssa korjaus/tiivistesarjan jälkeen ostetaan kuitenkin kokonaan uusi osa,kun kohteen ongelma ei poistu kuitenkaan..
    Millasia oireita antaisi väljä kone? Vajaa 9000km on ajettu,mutta kun vetää mäkeen hyvin,niin ajattelin,ettei kone ainakaan ole väljä vielä..
     
  6. dude86

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2011
    Viestejä:
    871
    Voisi olla tyhjäkäynti rikkaalla, kun itsellä teki joskus samantyylistä auton kanssa eli tyhjäkäynti oli paikotellen mielenkiintoinen ja saattoi sammua heti vapaalle laitettaessa vaikka moottori oli jo lämmennyt. Siis sammuileeko se kylmänä herkästi liian alhaisten kierrosten takia? Jos tuossa on käret niin nekin kannatta vilkasta ja kärkiväli myös, että ennakko on oikea.
     
  7. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Tilasin kokonaan uuden kaasarin. Tiivisteet ja kohokammion neulaventtiili olisi ollut jo puolet uuden hinnasta.
    Voikohan tuo vanha kaasari uittaa yli ihan pikkuruisen ja tyhjäkäynnillä se olisi merkityksellistä, mutta kierroksilla ei kohokammio ehdi täyttyä liikaa? Mielestäni neulaventtiili näytti kyllä ehjältä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos neulan kumikärjessä on joku vekki tms. jota ei mun silmillä näe. Pieni tippa sieltä kohokammion huohotus/mikäliereikä näyttäisi ajoittain tulevan bensaa, mutta määrä on kyllä todella vähäinen. Ei myöskään ollut valunut yli, kun jätin vahingossa bensahanan päiväksi auki, joten ei se älyttömästi voi ainakaan tulvia.

    Tässä on kärjetön sytytys, saako sitä säädettyä (tai tarviiko edes)? Katselin, että siellä on kyllä samanlainen levy magneetossa kuin kärjellisssä sytytyksessä. Levy on kiinni koneessa kahdella ruuvilla ja ovaalinmalliset reiät, joten levyä saa siirrettyä vähän ajoituksen muuttamiseksi, mutta miten mitata, milloin on kohdallaan? Eikös kärjellisestä näe kärjistä, että männän olevan xx etäisyydellä yläkuolokohdasta, niin sytytys on kohdallaan, mutta mistä se näkyy kärjettömässä?
    Autosta olen joskus ajoituslampulla säätänyt kärjetöntä sytytystä, mutta sehän on helppoa, kun käynnissäollessa kierretään jakajaa, kunnes ajoitusmerkit osuu, mutta tässähän ei oikein magneeton pyöriessä pääse sitä levyä kääntämään enkä tiedä, toimiiko mun ajoituslamppu edes 2t-koneen kanssa, kun on muistaakseni 4- ja 6-sylinterisille nelitahdeille tarkoitettu..
     
  8. dude86

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2011
    Viestejä:
    871
    Jos kerran kärkiä ei ole niin eiköhän se ennakko ole kohallaan. Eikö siellä ole seosruuvia kaasarissa, kun en noihin ole perehtynyt? Itse saan koneen käymään noin 600rpm tyhjäkäynnillä sammumatta, kun tyhjäkäyntiseos on kylmänä kohtalainen, mutta koneen lämmetessä se on noin 1000rpm, vaikka onhan se sytkä kärkien kanssa ja kaasarina Weber:n DGV. Minulla se kotteron käynnistys on oma taiteensa, jossa seos ei ole aina sama ja joka vaikuttaa ajoonkin. Tänään viimeeksi säädin tyhjäkäyntiä laihemmalle, pitäisi tehdä hieman pitempi matka ja säätää korvakuulolla, jolloin kierrosten nousu tyhjäkäynnillä paljastaisi optimin lämpimällä koneella. Toivon onnea säätöihin, kun itsellä on tapana hifistellä "kermaperseilyyn" saakka tuota tyhjäkäyntiä.
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2017
  9. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Kaasarissa ei ole seosruuvia, ainoastaan tyhjäkäynnin säätöruuvi ja sitten vaihdettava suutin, jolla pitäisi saada muka seos kohdalleen..

    No joka tapauksessa nyt on uusi kaasari, jolla tyhjäkäynti löytyi, mutta kierroksia ei ottanut, vaan sammui heti, kun antoi kaasua. Otin vanhasta kaasarista suuttimen kokoa 48, kun uudessa kaasarissa oli vakiona 43 ja nyt toimii jo paremmin, muttei sieltä vieläkään täysiä kierroksia löydy. Reilussa puolessa kaasukahvan asennosta kulkee ihan saman kuin hana täysin auki,joten varmaan tuo suutin on myös liian pieni ja käy laihalla?

    Onko jotain pyöreää nyrkkisääntöä mimmosia suuttimia kannattaa kokeilla? Joka koko 48-xx väliltä, kunnes löytyy sopiva, vai voiko hankkia vaikka 50 ja 52 tai 50 ja 54 ja toivoa, että jompikumpi olisi jotakuinkin sopiva? Mulla ei ole minkäänlaista käryä, millainen vaikutus on esimerkiksi yhden koon kasvattamisella vai onko täysin merkityksetön ja kymmenen kokoa on parempi hyppy?
     
  10. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Mulla tais olla omassa 50 koon suutin ja kulki täydellä kaasulla max 30 km/h. Ei noi varmaan yli 40 kulkenut edes uutena.
     
  11. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Voiko tuo olla niin tarkka siitä suuttimesta, että 43 on ihan liian pieni, käy vaan ryyppy päällä tai imureikeli melkein tukittuna ja 48 on jo liian iso, kun alkaa röpöttää.
    Hommasin tuommosen Alfamerin Mopot-korjauskirjan ja sieltä löytyi,että vakiosuutin cityssä olisi 45 kesällä ja 49 talvella. Luulis, että 48 menee siihen väliin sopivasti ja sillä kävisi kunnolla? Ei kai voi olla yhden tai kahden koon muuttaminen suuttimessa niin radikaalia.
     
  12. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Mulla tuli myös alkup. 48 suuttimella jonka vaihdoin pykälää isommaksi, ei juuri vaikuttanut suuntaan taikka toiseen. Lähtisin kyllä purkamaan sitä konetta ihan osiin ja katsomaan onko siellä kaikki siistissä kunnossa, se on kuitenkin aika yskinkertainen konstruktio. Toisaalta aivan paska vekotin verrattuna vanhempiin Puch-koneisiin joista teki mitä vaan.
     
  13. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Palataanpas asiaan, kun olisi sopiva aika taas ronkkia mopedia..
    Eli viimeksi kiinnostus (ja aika) lopahti siihen, että ostin mopoon uuden kaasarin ja pussillisen suuttimia, joista isoin oli 50. No eipä se silläkään oikein hyvin jaksanut toimia. Ilmansuodattimesta kun tukki toisen reiän kahdesta (n. 1cm halkaisijaltaan), niin pääsihän sillä saunalle ja takaisin pari kilsaa suuntaansa, jotakin 30km/h.

    Jotenkin mystisesti en kuitenkaan vieläkään saanut selville, saako liikaa vai liian vähän bensaa. Tuntuu, että ryypyllä ei jaksa käydä edes kylmänä, vaan tukehtuu heti. Ainoastaan starttaus ryyppy päällä ja heti ryyppy pois ja sitten pitää kaasukahvasta pitää vähän kierroksia,kunnes koko mopo sammuu. Uudelleen käyntiin ryypyn kanssa ja taas ryyppy heti pois, jotta ei tukehdu ja sitten vähän kierroksia, jonka jälkeen sammuu taas. Kolmannella kerralla jää aina käymään ja käy kylmänä tyhjäkäyntiä ihan hyvin. Kuumana mielestäni ei niin hyvin.
    Ajaessa 3/4 kaasulla saa sen 30km/h hikiseen, loppuosa kaasukahvasta tuntuu olevan tyhjää. Ja tosiaan ilmansuodattimesta pitää olla puolet tukossa tai ei jaksa sitäkään vähää.

    Vetääköhän se vaan vitusti ilmaa jostain väärästä paikasta? Imukaulan kiinnitys on kummastakin päästä tiivis, mutta jospa se jostain kampuran stefasta tms. imee ilmaa?:< Entä miten oireilee vuotavat läpät? Ehkä jumittuneet männänrenkaat?

    Varmaan pitää koko kone ottaa pöydälle ja hajottaa..

    Edit: Tarkastin kuitenkin läpät vielä ja ehjäthän ne on. Nyt pitää saada kuitenkin uudet tiivisteet siihen ainakin ennen kuin voi kokeilla..:< Jos kannen ottaa auki ja kurkkaa, mitä sinne kuuluu, niin pitääkö kannentiiviste uusia saman tien, kuten nelipyöräisissä on (ainakin meillä) tapana? Luulis ettei nuo ole niin tarkkoja, kun muistelen joskus lapsuudessani kaverien askarrelleen jotain "Saarioistentiivisteitä" alumiinisista eineslaatikoista..

    Edit2: Tai voikohan se olla vaan niin vitun väljä jo, että ei vaan jaksa tehdä mitään, vaikka saisi bensaa? Vajaa 10tkm ajettu mittarin mukaan ja näyttäs huoltokirjan mukaankin jotakuinkin pitävän paikkansa. Kauanko tämmöset yleensä kestää ajamista?
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2018
  14. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Joskus mopoaikoina omassa sukisuki pv:ssä oli vähän samanlaisia ongelmia sylinterin vaihdon jälkeen. Ongelmaksi paljastui ilmeisesti asennusvaiheessa lohjennut männänrengas. Eli oli sieltä ohennetusta kärjestä pari milliä pois. Lähti huonosti käymään eikä oikein kulkenut mihinkään. Uudellä renkaalla ongelmat poistui.
     
  15. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Kiitos vinkistä. Otan ensiviikolla pytyn auki ja tutkin asian, niin saa samalla tiivisteet sitten uusia. Jos sylinteri näyttää ehjältä, niin kannattaako tuommoseen uusia mahdollisesti vain männänrenkaat vai koko mäntä (ja tapin neulalaakeri?) saman tien?
     
  16. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    En oikein taida olla pätevä ihminen neuvomaan mutta luulisi että mäntä itsessään olisi vielä kunnossa eli pelkillä renkailla voisi selvitä?
     
  17. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    No ainakin osittain tais selvitä, kun avasin kannen. Kannentiivisteessä on jotakin painaumia, oletettavasti meisselistä, vaikka itse en väliin mitään työntänyt. Tiiviste on myöskin näköjään Hopperin tiiviste, ei Cityn, sen mukaan mitä varaosakuvista katselin. Tiivisteeseen on tehty ihan uudet reiät pultteja varten venyttämällä vanhoja. Lisäksi kansi näyttää vähän siltä, että joku on vedellyt 400 hiomapaperilla sitä ei-niin-tasaisen pinnan päällä. Tuommosta ei varmaan kotikonstein saa ehjättyä, vaan tarttee katsella jostain ehjä kansi.. Tasohionta varmaan maksaa enemmän kuin kansi ja toisaalta mahtaakohan tuossa olla ees enää, mitä ottaa. Pytty ja mäntä sekä männänrenkaat näyttää pikaisesti vilkaistuna ehjiltä, mutta kunhan palikat vähän lämpiää, tutkin tarkemmin. Ulkokylminä on aika ikäviä pidellä paljain käsin.:<
     
  18. Mitävittualehti

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2015
    Viestejä:
    143
    Lasin päällä hiot vesihiomapaperilla, niin hyvä tulee. Yleensä mopon kansissa on varaa ottaa aika reilusti pois. Saahan samalla vähän kulkujakin lisää, kun puristukset nousee.
     
  19. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Kiitos, kokeillaanpa. Toivottavasti edellinen omistaja ei ole pilannut tuota liian naarmuiseksi..

    Mistäs tuon männän koon tietää? Päällä lukee "40 8", joten epäilen, että on porattu johonkin ylikokoon? Alkuperäinen koko olisi 40,40mm enkä ymmärrä, miksi muuten männän päässä lukisi "40 8", kuin että on sen kokoinen. Mäntä on aika mattapintainen ja jokseenkin naarmuinen pakoaukon puolelta, joten varmaan pitää vaihtaa, mutta tulee varmaan jännittävä etsintä, kun kyseisen kokoista mäntää ei enää näyttäisi kellään olevan.
     
  20. Mitävittualehti

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2015
    Viestejä:
    143
    Mittaamallahan sen saat selville. Jonkinlaisia naarmuja noissa tuppaa olemaan, ei vaikuta välttämättä käyttöön. Jos ei löydy samanlaista ja haluat vaihtaa, niin porauta seuraavaan ylikokoon mikä löytyy.
     
  21. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Noniin, mopo seisoi pari vuotta koskemattomana, mutta nyt löytyi taas kiinnostusta ja otin sen seisonnasta ajoon.
    Uutta on nyt mäntä hilppeineen, kansi, kaikki tiivisteet ja stefat lukuunottamatta lohkon puolikkaiden tiivistettä, koko kaasutin, variaattorin hihna ja rullat.
    Lähtee nyt ihan hyvin käyntiin, yleensä 1-3 polkaisulla, käy tyhjää ja ajaessakin vaikuttaisi toimivan.
    Tulpasta tulee kauniin maitokahvin värinen, kun ajaa pari kilsaa ja sammuttaa sitten saman tien ilman tyhjäkäyntiä. Seos lienee paikallaan siis?

    Ei kuitenkaan kulje yli 30kmh vieläkään. Onkohan kellään tiedossa, mitkä ovat Cityn vakiovälitykset? Jospa tuohon on joku vaihtanut tiheämmät välit. Tällä hetkellä näyttää olevan 10/52.

    Kokeilin jo kiinalaista kierroslukumittaria, jospa olisin sillä saanut selville, onko maksiminopeudessa kierrokset speksien mukaiset, jolloin tietysti olisi helppo arvioida välitysten oikeellisuus, mutta aikamoista arvontaa näyttää pitävän mittari. Jossakin 4000-6000rpm välillä pomppii mittaustulos, kun ajaa tasaisella tieosuudella tasaista 30kmh nopeutta. Mittarin pitäisi olla yhteensopiva 1-sylinterisen 2-tahtimoottorin kanssa ja kiedoin johdonkin ohjeenmukaisesti tulpanjohdon ympärille, mutta eipä se halua näyttää lukemaa toivomallani tavalla.
     
  22. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Juuri samanlaisen Tunturin kanssa taistelen tuossa pihalla. Mopo on ollut käyttämättömänä vuodesta 2004 lähtien. Nyt saan käyntiin kun aikani olen tapellut sen kanssa, mutta vuotaa vieläkin ilmoja ainakin kaasarin ja kurkun välistä kun ei tahdo pyöriä kuin kaasu pohjassa eikä jaksa ottaa kunnolla kierroksia. Uusi kaasari+kurkku voisi olla helpoin vaihtoehto tähänkin. Mietin vain, että samalla vaivalla laittaisi 12mm kun tuskin tätä tulee kilpiin laitettua (vaikka paperit löytyvätkin). Saisi kiertämään sen mihin tämä moottori on suunniteltu.

    Tässä omassa on takarissa joko 40 tai 42 hampainen ja lienee vakio. 10/52 väleillä tuskin kulkee enempää kuin 30km/h.

    Tässä on mittarissa ~8500km ja mittari on ollut hajalla ties kuinka kauan, joten sylinterin ja männän vaihto olisi todennäköisesti aiheellista tähänkin, mutta ei vielä jaksa. Hyvän marjamopon mökille tästä saa kunhan saa koneen toimimaan kunnolla.

    Mistä löysit variaattorin rullat ja oletko sattumoisin uusinut kaasuvaijeria? Tietäisi ostaa oikeanlaiset.
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2020
  23. akyttala

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2001
    Viestejä:
    1 103
    Kiitos takarattaan koosta. Tilaan vaikka 44 hampaisen ja kokeilen, josko kulku paranisi.

    Mulla vaikutti käyntiinlähtöön eniten kampuran stefojen vaihto. Voin katsoa noitten mitat, jos haluat kokeilla vaihtaa myös. Jokusen euron maksoi koko satsi laakerimyynti.fi :stä.
    Tulpalla muuten on myös yllättävän iso vaikutus. NGK:ta tuntuu edelleen vaivaavan sama kaasariautoista tuttu ongelma, että pienikin kastuminen tappaa tulpan täysin. Denson tulpalla pelaa paremmin, W20EPU taisi olla tuon malli.

    Kaasuvaijeria en ole vaihtanut. Sain rasvaamalla kuntoon. Rullat tuli Italiasta jostain mopokaupasta, samat kuin jossain makaroonien klassikkomopossa. Mulla on ylimääräinen rullasatsi, jotka voin kyllä myydä. Laita YV vaikkapa, jos kiinnostaa?

    Tuli vielä mieleen, onko sulla siellä imukaulan ja kaasarin välissä se O-rengas tallessa? Se valkoinen muoviholkki on vain sovite eikä tiivistä sitä, vaan siellä kaasarin ja imukaulan välissä tosiaan kuuluu olla O-rengas, jota ilman vetää ilmaa välistä. Löydän varmaan senkin koon jostain paperilapulta, kun vähän etiskelen.
    Tuon 9mm kaasarin etu taisi muuten olla parempi alavääntö, kun männän tekemä imu on aina vakio ja pienemmän läven läpi sama ilmamäärä kulkee paljon nopeammin ja imee isomman määrän bensaa mukanaan. Rajoittaa tietysti sitten maksimikierroksia, mutta tosiaan alaväännön pitäisi olla parempi.
     
  24. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Laitoin privaa, mutta vastataan nyt tännekin jos jotain muutakin sattuu kiinnostamaan.

    Kaasarin ja kurkun välistä puuttui/puuttuu minulla se o-rengas, tiedä kuinka kauan on puuttunut. Jo vuosia sitten edesmennyt setäni oli laittanut kaasarin ja kurkun väliin muovinpalasia ja kaljatölkin palasen. Ei tarvitse ihmetellä miksei toimi. Otin eilen sylinterin irti ja kuten arvata saattaa, niin mäntä oli jossakin vaiheessa leikannut kiinni. Mäntään oli uusittu renkaat, mutta ei konetta tuolla sylinterillä ja männällä ole järkeä enää kasata, ei tule toimimaan kunnolla. Samalla purin etummaisen variaattorin irti ja rullat olivat aivan räjähtäneet, 14mm leveitä ja 14mm halkaisijaltaan näyttivät olevan, ne on pakko löytää jostakin.

    Jos tuosta koneesta haluaisi hyvän, niin se pitäisi käyttää halki ja vaihtaa nuo stefat ja mahdollisesti kampuran runkolaakerit, lisäksi on hankittava uusi sylinteri+mäntä 70€ Airsal 59cc, 14mm kaasarin kurkku 24€ ja 14mm dellorto sha 47€ (vai jopa 15mm sha). Sitten jää ahdistavaksi paikaksi enää pakoputki, vähän tiukassa tuntuvat olevan Morinin M101 koneen tehoputket.

    Ja jos joku ihmettelee, että olenko ihan sekopää kun mietin vanhan romun piristämistä, niin tiedostan kyllä, ettei tässä mitään järkeä ole. Harkitsen vieläkin, että työnnänkö tuon tuollaisenaan varastoon vai investoinko 250-300€, että tuosta saa ajokuntoisen ja pirteän mökkimopon. Viime talvena entisöin -93 sc28 Firebladen (topic aiheesta löytyy moottoripyora.org:n oma pyöräni osiosta) ja tulin siihen johtopäätökseen, että mopon rassaaminen on oikeastaan hauskempaa kuin sillä ajaminen.
     
    Viimeksi muokattu: 05.06.2020
  25. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Voimakoneella ainakin ollut kaikki Morinin osat tarjolla, myös rullat.

    Luultavasti. Itse vaihtelin omaani hihnat, laakerit, kaasarit yms. ja silti se kulki sen normi 30 km/h jolloin työnsin koko paskan jonkun toisen murheeksi. Mielestäni tosta ei hyvää saa tekemälläkään, noi vanhat variaattorit vaan on surkeita alustoja näpräykseen.
     
  26. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Itku. Porasin kurkun ja kaasarin 12mm kokoon, ne olisivat olleet nyt ok tähän käyttöön. Rupesin vain eilen tutkimaan konetta tarkemmin. Kampurassa on pystyvälystä->kone osiksi. Toinen lohko on paikattu plastic paddinggilla ja kampuran toisen pään laakerikaula on kulunut kaksi kymppiä alamittaiseksi eli siitä ei saa enää toimivaa. Käytännössä tuohon pitäisi ostaa uusi moottori jos tuon haluaisi kunnolliseksi, ei ole järkeä

    Voimakoneella alkaa käydä morinin osat vähiin. Puolet on loppu ja sama on muualla maailmassa.

    Se muuten pisti silmään kakkosvaria purkaessa ettei toinen vaihde (?) ollut kytkeytynyt todennäköisesti ikinä.

    Ostaa Zoomerin tai Super Cubin leluksi niin saa osia.
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2020

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti