Tradenomi vs tieto- ja viestintätekniikan insinööri tutk.

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja prklss, 11.01.2017.

  1. prklss

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2014
    Viestejä:
    5
    En tiiä onko oikea paikka kysyä, mutta millä tavalla kyseiset kaksi tutkintoa eroaa toisistaan? Muuten kuin että toisesta saa insinöörin paperit. Tai lähinnä mietityttää että miten työtehtävät työpaikoilla joihin noista valmistuttua hakeudutaan eroavat toisistaan? Itseä kiinnostaa enemmän käytännön läheinen työ missä pääsee itse tekemään eikä niinkään esim. talotekniikan insinöörien työt.

    Ohjelmointia olen ajatellut lähteä opiskelemaan ammattikorkeaan ja noiden kahden tutkinnon välillä olen arponut kumpaan hakea. Ohjelmointi siis kummasakin tutkinnossa suuntautimisena. Mitä koulun sivuilta olen lukenut niin ohjelmointia molemmissa opetetaan.

    Kummilla papereilla työllistyy paremmin?

    Oppisopimus paikkaa ohjelmointi alalla varmaan lähes mahdotonta löytää?
     
  2. Qwiz

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    150
    - Inssipuolella Titen perusopinnot sisältää yllätys yllätys: Inssien perusopintoja eli paljon matikkaa & fyssaa ym. Erityisesti ensimmäisen kahden vuoden aikana.
    - Tradepuolella Tietojenkäsittelyn tutkinto sisältää noiden perusopintojen sijaan peruskaupallista höttöä ym. tavallisen liiketalouden traden opintoja hieman.

    Inssipuoli on siis vähän raaempi opiskella tutkintoon asti (ja toki 30op myös enemmän), mutta toisaalta moni IT-alalla työskentelevä on sanonut ettei ole noiden perusopintojen oppeja oikeasti tarvinut koulun jälkeen työelämässä mitenkään. Jos haluat jo opiskeluajan käyttää käytännönläheisemmin, niin ehkä tietojenkäsittely ja sovelluskehityksen suuntautuminen vois olla sun juttu.

    Avainasia ei toki sun tapauksessa ole, niinkään valinta näiden kahden välillä, vaan sun oman motivaatiosi taso. Ohjelmointi on "rakkaudesta lajiin" juttuja ja pelkillä koulun peruskursseilla ei pitkälle pötkitä työelämässä. Tietty kannattaa panostaa myös koulun valintaan, ainakin Haaga-Helian Tietojenkäsittelyn sovelluskehityspuoli lienee yksi parhaista tradepuolella. Paljon pitempiä ohjelmointiprojekteja ko. suuntautumisessa (eli siis käytännössä lukukauden pituisia 9 tai 12op:n kursseja...)
     
  3. prklss

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2014
    Viestejä:
    5
    Kiitoksia vastauksesta. Koulun valintaa vähän rajoittaa omistusasunto ja avopuoliso. Monimuotokoulutus toteusta olen kyllä kanssa miettinyt.

    Mitäs käytännössä ohjelmisto alan insinöörit tekee työssään? Sähköalan tutkinnon olen aikasemmin suorittanut ja sen ymmärrän että sähköinssi suunnittelee sähkötyöt, piirtää niistä kuvat ja asentaja sitte niillä ohjeilla ne kaapelit vetää ja kytkee. Vähän sama taitaa päteä muihinkin rakennus/talotekniikan insinööreihin. Mutta mitäs se ohjelmisto alan inssi tekee? Itse mielummin kytken ne johdot kuin piirtelen muille kuvia niistä, niin sen takia vähän tuo insinööri titteli mietityttää.

    Ala todellakin kiinnostaa kyllä itseäni. Vapaa-ajalla, ennen kuin aloin edes miettimään tutkinnon suorittamista, olen mielenkiinnosta c++, pythonia, html:ää ja javascriptiä harjoitellu. Muutenkin tietokoneet on kiinnostanu jo lapsesta asti. Intoa myös löytyisi alalla kehittymiseen koulun jälkeenkin. Sen takia lähinnä tuota inssi hommaa olen miettinyt, että olisiko niillä papereilla paremmat mahdollisuudet päästä uralla eteenpäin/kehittyä tai päästä edes töihin aluksi? Toki ymmärrän että se suurimmaksi osaksi on itsestään kiinni.
     
  4. Haaskis

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2009
    Viestejä:
    1 540
    Ohjelmistopuolella insinöörit pääasiassa hakkaa koodia. Jotkin arkkitehdit ei välttämättä enää kovin paljon ohjelmoi, mutta se on enemmän sellainen positio että siihen harvemmin suoraan koulun penkiltä pääsee.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2017
  5. nisuzx

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    226
    Itse opiskelen tällä hetkellä IT-insinööriksi, muutama toveri taas opiskelee tietojenkäsittelyä ja sen kummemmin perustelematta sanoisin, että jos vähääkään on matemaattista osaamista, niin valitsisin insinööri puolen. Itselläni on periaatteessa peruskoulun matikat sun muut pohjilla ja aivan hyvin siellä pärjää kun jaksaa pikkusen panostaa siihen myös omalla ajalla. Tuo matemaattisuuden "hyöty" työtehtävissähän riippuu pitkälti siitä, että mitä ollaan tekemässä.

    Työllistymisen kannalta on melko pitkälti ihan sama, että kummat paperit on kourassa. Enemmän ne on kiinnostuneita osaamisesta ja aiemmista projekteista.
     
  6. prklss

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2014
    Viestejä:
    5
    Joo kyllä se tuo insinööri puoli olis varmaan se oma juttu. Lähinnä se vaan mietitytti tosiaan että pääseekö siellä töissä koulun jälkeen insinöörinä koodaamista harrastamaan niin paljoa vai onko ne työtehtävät sitten enemmän jotakin suunnittelemista ja muuta semmosta. Mutta nyt ainakin jäi vastauksista semmone mielikuva, että saa sitä koodia sielläkin nakutella.

    Matikan kanssa ei oo itsellä ollu ikinä mitään vaikeuksia, että kyllä varmaan niiltä osin ainakin tutkinnosta suoriutuisin. Täytyy tässä vielä miettiä että kumpaan sitä sitten päätyy hakemaan. Ensi vuonna meinasin kuitenkin vasta hakea niin kerkeää vähän rahaa säästämään ennen opiskeluita.

    Kiitoksia vastauksista! Ja lisäilkää toki vielä jos on jotain lisättävää.
     
  7. jyp

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2007
    Viestejä:
    1 196
    Koodarin hommat sisältää aina suunnittelemista ja muuta semmosta. Jos oikeasti hommat kiinnostaa, niin insinööripuoli on se ykkösvalinta.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2017
  8. StiNgeRWeb

    Rekisteröitynyt:
    07.09.2001
    Viestejä:
    3 010
    Itse en työkseni koodaa mutta lukuisia erilaisia harrasteprojekteja on tullut tehtyä ja sillä kokemuksella voisin sanoa että vahvasta matematiikan ja fysiikan osaamisesta ei ainakaan haittaa ole. Eli insinööripuoli olisi oma valinta jos itse tuolle alalle kouluttautuisin. Esimerkiksi jos on koodaamassa jollekin laitteelle firmwarea tai ohjaussoftaa on hyvä tietää että mekaniikka ei ole ideaalista eli moottori ei välttämättä pysähdy sillä mikrosekunnilla kun koodi käskee vaan hidastuu pysähdyksiin ajassa x. Asioihin kohdistuu voimia ja kaikkia muita hauskoja fysikaalisia ilmiöitä joita koodi ei suoraan itsestään ota huomioon vaan ne pitää ihan itse osata ottaa huomioon. Toki noita asioita oppii tekemälläkin mutta jos taustalla on edes jotain tietoa asiasta niin niihin on huomattavasti helpompi suhtautua kun tulee yllättäviä ongelmia. En sitten tiedä kuinka paljon noita mekaniikan ominaisuuksia puhtaalle koodarille määrittelyissä annetaan mutta tuskin projektin määrittelyssä kaikkea kuitenkaan osataan ottaa ennalta huomioon.

    Itse kun olen aikalailla suoraan rautaa käskyttävää koodia viimeaikoina omissa projekteissa koodannut niin olen huomannut että on tarvinnut yllättävän monta eri asiaa joutunut niettimään ihan oikeasti. Esimerkiksi valoisuusanturin arvo ei muutu huoneen valot sytyttämällä samantien vaan pikkuhiljaa noin sekunnin-parin aikana tai kun ohjaa jotain moottoria niin rajakytkimen tieto pitää tulla jo ennen kuin moottori on ajanut itsensä päätyyn asti koska moottori ei pysähdy heti. Noita asioita on sitten pitänyt koodissa miettiä miten ne saa fiksuiten hoidettua.

    Eli fysiikan ja matematiikan osaaminen ei ole pakollista mutta monissa asioissa se helpottaa omaa elämää. Voisin kuvitella että vastaavia tilanteita tulee työelämässäkin vastaan esim pankin softaa vääntäessä, tuntiseurantasoftissa, kaikenlaisissa eri alojen suunnittelusoftissa, peliohjelmoinnissa jne.

    Toisaalta, google on ystävä eli moniin asioihin löytyy valmiita ratkaisuja tai ainakin ideoita hyvinkin helposti parilla haulla. Ja tuossa hommassa auttaa vieraidenkin ohjelmointikielien lukemisen osaaminen että osaa jonkun muun toisella ohjelmointikielellä tekemästä esimerkistä löytää sen idean ja soveltaa sitä omassa koodissa. Itse tuossa viime vuoden lopulla koodasin oman API:n erälle laitteelle Pythonilla ja dokumentaatio oli lähinnä jotain todella sekavaa diipadaapaa ja pari laitevalmistajan VisualBasic-esimerkkiä. Alussa tuossa oli työtä ennenkuin pääsi kärryille sekavasta ja huonosta dokumentaatiosta mutta laitteen kommunikointia Wiresharkilla monitoroimalla pääsi vähän ottamaan ideasta kiinni ja sitten vaan parin testikoodin jälkeen homma yhtäkkiä avautui ja koko loppuhomma tuli koodattua yhdessä illassa muutaman oluen kera.

    Toivon todella että oikeassa elämässä projektien API:en dokumentaatio on parempi kuin tuo edellisen esimerkkini dokumentaatio, tuo meinaan oli sellainen 500-sivuinen PDF-dokumentti jossa ei oikeastaan kerottu yhtään mitään. Tai siis kerrottiin mutta kun olisi ollut edes yksi sellainen yksinkertainen esimerkki jossa olisi näytetty ihan yksinkertaisin mahdollinen asia niin olisi päässyt heti kärryille mutta kun ne esimerkki-VB-softat olivat kokonaisia monimutkaisia ohjelmia joissa oli 100 ja 1 toimintoa niin itse asian kaivaminen oli varsin työlästä kun oli niin paljon muuta koodia ja se oli muutenkin esimerkillinen esimerkki spagettikoodista. (tosin kyseisellä laitevalmistajalla muutkin manuaalit ovat monisataasivuisia mutta silti niissä ei kerrota käytännössä yhtään mitään)
     
  9. Qwiz

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    150
    Juu kieltämättä matematiikan ja fyssan hallitseminen laajentaa mahdollisuuksia. Eli esimerkiksi sulautetutuissa järjestelmissä ja pelikehityksessä (erityisesti 3D) on varmasti hyötyä inssien perusopinnoista jonkin verran. Merkittävä osa työelämässä tapahtuvasta "duunaritason" sovelluskehityksestä ei kuitenkaan vaadi aivan max jotain lukion pitkää matikkaa kummempaa ja, jos työ vaatii oikeasti kovin monimutkaista matemaattista hallintaa, niin silloin kyllä ollaan jo enempi yliopiston puolella opetettavan matikan puolella eikä enää mitenkään tämän topikin scopen sisällä.

    Juuri näin! Kaikissa tehtävissä ei tosiaan tarvitse mitään kummempaa matikkaa. Riippuu todella paljon mitä haluaa tehdä ja valinnat kannattaa tehdä sen perusteellaa ja tärkeintä on tosiaan hallitsemasi kielet, frameworkit ja muut tekniikat.

    Pelkillä koulun papereilla itsessään ei tee varsinkaan yksityisellä puolella mitään. Korkeintaan voi toimia keskustelun aloittajana, jonka jälkeen kysytäänkin, että niin mitäs sitten osaat?

    "Kisälliohjelmia" on kyllä olemassa, mutta nämä on suunnattu siis lähinnä juuri valmistuneille tai valmistumaisillaan oleville. Ohjelmointityö ei ole amistason varastohommaa, jonka voi aloittaa kylmiltään noin vaan ilman mitään pohjaa (eli koulutusta tai vuosikausien aktiivista harrastamista). Pohjalla pitää olla siis jo teoriatietoa mukavasti, jos meinaa kehittyä työelämän vaatimukset täyttäväksi koodariksi. Tällöinkin olet vasta aloittelijan statuksella.

    Tradekoulutuksesta vielä hieman...

    Tradekoulutuksesta valmistutaan enemmän puhtaaseen softakehitykseen ja mobiili- sekä Web-devaajan kaltaisiin hommiin. Käytettäviä kieliä esim. Java, Python, Javascript, PHP, Ruby on Rails ja toki työhön voi liittyä myös tietokannat ym.

    Pari tuttua työskentelee konsulttina javascriptin/liittyvien frameworkkien parissa tehden mobiilikehitystä, yksi työskentelee kait webbidevaajana PHP:n, Pythonin ym. kanssa, yksi web front-end devaajana, pari tyyppiä puhtaana softakehittäjänä (Java, Ruby on Rails, Javascript...), yksi on junioritason tekninen arkkitehti. Tuota rataa on työtehtävät tuntemillani Tradeilla, jotka ovat käyneet sovelluskehityksen suuntautumisen läpi.

    Ehkä joku testaaja voisi näiden lisäksi myös olla yksi realistinen työpaikka juuri valmistuneelle Tietojenkäsittelyn Tradenomille. Huomioikaa kuitenkin, että suurin osa näistä alla olevista titteleistä kuuluu juuri vuoden pari sisään koulusta valmistuneille. Työtittelit voi olla jo täysin eri 10v päästä.

    Software Engineer (x2)
    Developer
    Junior Technical Architecht
    Consultant (x2)
    Technical Specialist
    Front-end developer

    Puhtaisiin (teknisiin) arkkitehti-/suunnitteluhommiin, 3D pelikehitykseen, hardwaren ohjelmointiin (sulautetut järjestelmät) ja muihin vastaaviin "teknisesti raakoihin hommiin" on varmasti insinööripuoli selvästi parempi valinta. Tradepuoli tarjoaa noihin varmasti aivan liian ohuet eväät. Mikäli taaas haluat vaikka tavallisia mobiilisovelluksia kehittää tai tehdä yleisluontoista sovelluskehitystä jossain ohjelmistoprojektissa esim. vaikka Javalla, niin tähän Tradepuoli soveltuu hyvin.

    Oikeasti vaativiin hommiin kuitenkin kehitytään työelämässä vasta ja rajat tulevat varmasti huomattavasti aiemmin vastaan AMK-tason koulutuksella (niin AMK-inssi ja trade) kuin esim. jollain tietotekniikan Dippa-inssillä.


    Minkälainen kehitystyö tuntuisi innostavalta @prklss ? Kannattaa punnita tosiaan tarkkaan ketjussa mainittuja pointteja. Haluatko tehdä appseja jollekin Androidille vai koodata rautaa suoraan vai mitä...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti