Toyota Auris - Onko Toyotan luotettavuus legendaa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Incredible Buff, 02.10.2013.

  1. pacic

    Rekisteröitynyt:
    03.05.2013
    Viestejä:
    103
    Onhan tuo facelift mallin käsijarrukahva jo selkeästi siivomman oloinen, kuin ekassa mallissa, joka on suunnittelultaan yököttävän ruma.

    Puolivuotta tuli ihmeteltyä millä autolla sitä taas ajaa sen kymmenen vuotta:D
    Monia erillaisia vertailua tuli tehtyä, kuten vuosimalli/kilometrit/varusteet/hinta. Focus, Mondeo, Astra, Vectra, Civic, Accord, 9-3 & ym. tuli ajettua. Ranskalaiset, etelä-eurooppalaiset, jenkit ja V.A.G. konsernin laitteet jätin suosiolla väliin. Neliovinen Civic automaatilla olisi ollut muuten paras, mutta ajomelu oli todella häiritsevä. Valinnan Auriksen hyväksi taisi ratkaista esim. Civic 5d verrattuna asiallisempi ja siivompi kojelauta ja parempi näkyväisyys takaikkunasta. Muissa merkeissä tässä kokoluokassa taasen ei ollut sopivan tehokasta ja luotettavaa bensamoottoria, joka mulle olisi kelvannut. Tuo toyon 1.8 motin arvot 147hv/180Nm liikuttaa rittävästi kunhan käyttää niitä kierroksia. Extra hyvää tuossa on ketjujakopää (toimiva sellainen;))
     
  2. Pawe

    Rekisteröitynyt:
    07.10.1999
    Viestejä:
    411
    Yksi (pieni) miinus on se, että '08 Auriksen automaatti-ilmastoinnissa ei oikein näe mihin päin puhallus on säädetty (ikoni on apukuskin puoleisessa lämpötilanäytössä, ja aika pieni).

    Ja toinen se, että matalin lämpötilan asetusarvo on 16 astetta eli -25 asteen keleillä pitkissä kalsareissa ja toppatakissa puskee pitemmillä matkoilla hikeä.
    Toki LO-löytyy myös, mutta silloin puskee sitä -25 asteista ulkoilmaa.

    Ja kolmas se, automatiikka ei oikein toimi, jos kompura on kytketty pois päältä - esimerkkinä ulkolämpötila 10, asetusarvo 16, sisälämpötila 20 -> sisäkierto kytkeytyy päälle...
    Toki sen voi kytkeä itse pois, tai kompuran päälle. Mutta tuntuu turhalta huudattaa kompuraa, jos ulkoilma on riittävän kylmää jäähdytykseen.

    Ja vielä neljäs: Tuulilasille ei mene yhtään ilmaa, jos et ole kytkenyt puhallusta "kaikki tuulilasille" tai "puolet tuulilasille + puolet jaloille" asentoon - pakko pitää talvella jompi kumpi noista asennoista tai alkaa tuulilasi huurtua.
    Tulee ikävä manuaali-ilmastoinnin pyörylää, jolla voi säätää puhalluksen jakoa portaattomasti.
    Tämä koskee kyllä lähes kaikkia automaatti-ilmastoinnilla varustettuja autoja.

    Yhteenveto: Automaatti-ilmastointia ei ole suunniteltu kovin huolella.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. eGGe86

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    420
    Onko jo jollakulla kokemuksia uudesta auris touring sports:sta, eli uudesta farkusta? Mielestäni oikein hyvännäköinen, vois olla seuraava pirssi...?
     
  5. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474

    no ulkonäkö on kyllä täysin massaan hukkuva. Eipä siitä tiedä onko se nyt Kian, Hyundain, Toyotan, Hondan, Mitsun vai minkä uusin malli. Eikä edes ole hyvännäkönen. Ja sporttia ei ole kuin nimessä, vai saako tuota muka edes pirteällä suorituskyvyllä?
     
  6. bastard0

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2001
    Viestejä:
    1 456
    No toihan on ihan perussettiä suurimmassa osassa ilmastoiduista pikkuautoista. Välillä saa kavereillekin sanoa, että pistä ilmastointi päälle, ja ohjaa puhallus ikkunoihin, että pysyy ikkunat auki. Aika harva tajuaa, että se poistaa kosteutta, eikä pyöritä kompuraa kylmällä.
     
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Millä mekanismilla se poistaa kosteutta auton sisältä?
     
  8. Pawe

    Rekisteröitynyt:
    07.10.1999
    Viestejä:
    411
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Relative_Humidity.png
    Kylmempään ilmaan mahtuu vähemmän kosteutta.
    Kompressori kylmentää ilman, kosteus tiivitystyy ja poistuu kuivaimen kautta.
    Ilma menee lämppärin kennon läpi ja mahdollisesti lämpenee, jolloin suhteellinen kosteus laskee (riippuu jäähdytäänkö vai jäähdytään+lämmitetäänkö).

    Esim. ilman lämpötila 20 astetta, kosteus 100%, kosteutta 15g/kg.
    Jäähdytetään 5 asteeseen, kosteus 100%, kosteutta 7g/kg.
    Lämmitetään ilma takaisin 20 asteeseen, kosteutta edelleen 7g/kg-> suhteellinen kosteus 50%.
     
  9. eGGe86

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    420
    Juu ulkonäöstä tykkää jos tykkää, mutta hain tässä kokemuksia autosta. Mut on kai nii uus ettei viel löydy.
     
  10. ^JJ

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    1 241
    Kokemusta löytyy parin päivän ajalta mitä se oli koeajossa ennen kuin tilasin moisen. Hybridi versio tosin. Oli kaikin puolin mukava. Jousitustakin oli viritetty pehmeämpään suuntaan edellisen mallin Auriksiin verrattuna. Omaan silmään myös tuo muotoilu istui. Vuoden vaihteen jälkeen saa vasta oman.
     
  11. T-O-W

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    25
    Itsellä kokemusta heinäkuun alkupäivistä lähtien. Päivitin edellisen korimallin Auris hybridin tähän hybridifarkkuun. Mielestäni kaikinpuolin parempaan suuntaan viilattu paketti. Jopa vakiorengastuksella 225/45/17 menee mukavasti.
    Jos joku tietty asia mietityttää niin kirjoita kysymys tähän ketjuun.
     
  12. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    No ei tasan kyllä kuivaimen kautta poistu se ilmankosteus.

    Ja eipä tuosta ole mitään hyötyä kun kompura ei kuitenkaan pakkasilla lähde päälle.
    Ja ainakaan mun automaatti-ilmastoidussa autossa se jäähdytetty ilma ei mennyt enää lämppärinkennon läpi, vaan servot käänteli läppiä kylmän ja kuuman puolen välillä. Eli ainakaan tollasessa systeemissä se ei toimisi.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2013
  13. ^JJ

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    1 241
    Itsellä samanlainen tapaus ja parin päivän koeajon jälkeen jäi aikalailla samanlaiset fiilikset. Tuo touring sports oli sellainen mikä tuon edellisen Auriksen olisi jo pitänyt olla. Nyt vain malttamattomasti odotellen.
     
  14. eGGe86

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    420
    Hienolta kuullostaa, pitäis vähän kartoittaa että missä vaiheessa olis ton uuden auton osto ajankohtainen, nii varmaan alkaa satelee kysymyksiä täältä päin :)
     
  15. Pawe

    Rekisteröitynyt:
    07.10.1999
    Viestejä:
    411
    Ainakin 0 ja +5 välillä toimii vielä tuulilasin ollessa kostea sisäpuolelta: Kun napauttaa kompuran päälle, lasi kirkastuu lähes välittömästi vaikka auto olisi juuri startattu ilman esilämmitystä.
    Pakkasillakin kompura starttaa sisäkierron ollessa päällä, mutta turhaahan se on, kun ulkoilmakin on silloin erittäin kuivaa.

    Periaatteen pitäisi valjeta, kun katselet hetken tuota ilman kosteus vs. lämpötila-käppyrää.
     
  16. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Kosteuden poistuminen ilmastointia käyttämällä johtuu ihan siitä, että ilmastointi kuivattaa auton sisäilmaa. Tämä johtuu siitä, että hyöristin on auton sisäilmaa kylmempi, joten kosteus kondensoituu sen pinnalle, tästä syystä nuo ilmastoidut vehkeet tiputtelevatkin tuota kondensiovettä alleen. Itse ilmastoinnin kuivaimella ei ole mitään osuutta tässä yhtälössä.
     
  17. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Ei saa, mutta parempiin varustetasoihin saa "voimakkaasti muotoillut etuistuimet" :D

    Eipä silti, tuo sport on ihan läppä jo melkein merkillä kuin merkillä. 1,6 litran 100kW vapareita myydään sportteina...

    Omasta mielestä uuden Auris farkun perä erottuu kyllä massasta. Muuten muotoilu kyllä ihan normaalia japsifarmaria. Style/Premium-varustein ihan mielenkiintoisen oloinen auto.
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    No ei kyllä starttaa.
     
  19. Pawe

    Rekisteröitynyt:
    07.10.1999
    Viestejä:
    411
    Tässä voi kyllä olla mallikohtaisia eroja ja alkaa mennä aiheen vierestä pahasti... mutta miksi ei starttaisi, jos on sisäilman lämpötila 20 astetta, asetusarvo 16 ja sisäkierto päällä?
     
  20. H.M

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    151
    Kohta n. 10tkm kelattu Touring Sports Premium hybridiin. Huolettomia kilometrejä olleet eli kertaakaan ei ole tarvinnut pajalla käyttää. Ainut että kuskin penkki istuttaessa hivenen liikahtaa eli olisko kiinnitys jostain löystynyt. Pitää määräaikaishuollossa tästä sanoa.

    Kulutus pyöri kesän/syksyn ajan hivenen alle 5l/100km. Oma ajo koostuu lähes täysin taajama/kaupunkiajosta plus lyhyestä päivittäisestä moottoritieajosta. Ei tarvii tuohon kulutuslukemaan mitenkään säästellä vaan voi ajaa täysin normaalisti reippaasti kiihdyttäen. Nyt talven tullen kulutuslukemat nousseet n. 5.5l/100km samoilla ajoilla.

    Taajama-ajoon hybrid tarjoaa ihan hyvät tehot mutta isoilla nopeuksilla kaipaisi tietysti lisätehoa ohituksiin.

    Tilat ovat hyvät, kontissa vakiona tilaa vähän vähemmän kuin kilpailijoilla, 530l mutta kun välipohjan ottaa pois niin lisätilaa tulee 90l ja tällöin takakontti onkin joukon suurin. Ja huom. lattiasta saa tasaisin välipohjan poistamalla. Itsehän otin sen pois saman tein. En ymmärrä miksi se on edes olemassa siinä alunperin.
    Takapenkille kaipaisi hivenen enemmän tilaa vaikka katraassa yksi lapsi vain onkin. Jalkatilaa on paljon vähemmän kuin Avessa ja kun lapsi istuu jakkarassaan, jalat tuntuvat tulevan helposti etuistuimiin kiinni.

    Ulkonäköön nyt ei kannata ottaa kantaa kun nämä on makukysymyksiä jokaiselle. Peruskauraahan nämä Toitsut on joten jos haluaa näköä niin ottaa sitten jonkin muun. Itse korostin tätä perusolemusta lasikatolla joka käy hyvin helmiäisvalkoiseen autoon, sekä valkeanharmaalla (ivory) nahkasisustalla. Lisäksi alla tummat alut molemmissa sarjoissa.

    Tässä tämmöinen rehellinen arvio tähän asti :)
     
  21. nacke

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    1 237
    Onko kulutus ajotietokoneesta vai tankkauksista laskettu?
     
  22. H.M

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    151
    Laskettu, jos oikein nypläämällä jaksaisi ajaa niin taajamavauhdissa pääsee suht helposti luvattuun 3,8 kulutukseen. Maantiellä satasen vauhdissa ei millään mutta alle viiteen helposti. Ihan hyvät bensa automaatille.

    Ainiin eco moodissa ajelen lähes aina.
     
  23. nacke

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    1 237
    Aika vähäänhän se sitten tyytyy. Tuota talvikulutustakin voisi viilata pienemmäksi maskisuojalla (jos sellaista hybridiin saa) ja rengasvalinnalla.
     
  24. T-O-W

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    25
    Itsellä ajotietokoneen ilmoittama huonoin kulutus on 4,9l /100km. Joitain kertoja olen itse laskenut myös tuon kulutuksen ja tulos on ollut välillä parempi ja välillä huonompi, lähinnä siitä kiinni missä on sattunut tankkaamaan. Tuohon 4,9 tulokseen vaadittiin kahtena päivänä Pori-Turku-Pori keikka viiden henkilön kuormalla, suurin osa matkaa oli 100km/h aluetta. Loppu tankki meni taajama-ajossa. :)
     
  25. eGGe86

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    420
    Onko teillä moottorilämmitin auriksessa? Jostain kuulin että Toyotasta ostetulla on säteilylämmitin, joka olisi aivan susi ja tehoton? Onko teillä asennettuna ihan kunnon lohkolämmitin? Nyt ois toi autonosto suhkkoht ajankohtainen, menossa koeajamaan tässä joku viikko.

    Onko sattunut jotain negatiivisia kokemuksia vastaan kun teillä ollu auto vähän pidemmän ajan alla?
     
  26. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Ei kai noihin nykyisiin moottoreihin edes saa perinteistä lohkolämmitintä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti