Toimittajan puheenvuoro: Red Dead Redemption 2 on mainio peli, mutta kuka sitä muka ehtii pelata?

Viestiketju alueella 'Peliartikkelit ja -arvostelut' , aloittaja Muropaketin toimitus, 22.04.2019.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Muropaketin toimitus Ylläpito

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    21 072
  2. draco76

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    461
    Itse kuulun noihin joiden peliaikaa lasketaan viikkotunneissa. Tomb Raiderit on sellaisia jotka tulee pelattua läpi, mutta tarinan peluu vie kuukausia. Spiderman on lisäosissa menossa, Cthulhu odottaa vuoroaan. Detroit oli mukava pelata läpi, kun taas Falloutit ja Deus Exit jäivät kesken.
     
  3. vesseli1977

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2019
    Viestejä:
    1
    Itse tässä jokuaika sitten päätin vihdoin käydä pile of shamea läpi. Aloitin dead space 1 ja nyt on dead space 3 menossa. jokainen kestää kanssa yli 10h ja perheellisenä se peliaika on 4-6h viikossa realistisesti.

    Näiden jälkeen lähteekin gta 5 :D
     
  4. coretone

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Viestejä:
    1
    Ongelmana ei ole mielestäni pitkät pelit, vaan se et monissakaan peleissä ei ole yhtään mitään mielenkiintoista. Peli jää ainakin multa kesken, jos huomaan et peli ei enää oikein anna mitään itsestään. Sitte on nämä mielenkiintoiset pelit, esimerkiksi itseltä meni 175 tuntia läpäistä The Witcher 3 pelin päätehtävät, eikä kertaakaan tullu ajatusta et tämä vois kyllä loppua jo, päin vastoin...
     
  5. Juup87

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2012
    Viestejä:
    290
    Hitto, olisikin tuo 2 tuntia päivässä peliaikaa. Yleensä se on ollut sen 2 tuntia kuukaudessa. Nykyään ei ole ehtinyt pelaamaan sitten viimesyksyn vaikka muksuja ei olekaan. Yksinkertaisesti vain liian monta projektia kesken ja pitää priodisoida vapaa-aika.
     
  6. Atros

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2012
    Viestejä:
    611
    Tuohan nyt johtuu vain siitä että vuosien mittaan ihmisen aivojen kellotaajuus pienenee, jolloin perspektiivi aikaan muuttuu ja samassa ajassa kykenee tekemään vähemmän päätöksiä ja sen myötä vähemmän asioita. Itsekin huomannut että siinä missä kakarana tunti oli loputtoman pitkä aika, niin nykyään se on vähän kuin viiden minuutin jälkeen kelloon vilkaisisi "ai sitä onkin jo yli tunti mennyt".

    Kieltämättä itsekin huomannut että pelejä tulee vain testailtua, eikä edes nappaa lähteä uudelleen koittamaan peliä kun ei muista mitä siinä oli tapahtunut ja jos viitsii, niin alkaa uuden pelin. Siksi esimerkiksi Paradoxin pelit ovat itselle mieleen, kun niissä on vähemmän pitkiä tarinoita ja voi pelailla hetken silloin tällöin ja ainoastaan mekaniikkoja joutuu muistelemaan.

    Pääsääntöisesti itselläni ei ole niinkään pelien lopettamisen syynä liian pitkä tarina, vaan niiden hiomattomuus. Jossain vaiheessa vain peleistä alkaa paistaa läpi niiden immersion puute (mekaniikat ja rajoitukset hakkaavat päin naamaa) ja niistä vain loppuu se oikeasti koukuttava tekeminen, eli hahmojen kehittäminen, mielenkiintoinen uuden rakentaminen ja mielenkiintoiset minijuonet ja nopeasti läpi pelattavat tehtävät jotka eivät kestä yli kahta tuntia ja joista ei tarvitse enää muistaa jälkikäteen mitään.

    Itse arvostan vielä enemmän sitä kun jätetään valinnanvaraa ja pystyt "huijaamaan" peliä ja kiipeämään jonkun aidan yli, jonka ansiosta pystyt skippaamaan koko monen tunnin tarinajuonen ja ratkaisemaan jutun tai kohtaamaan päävihollisen viidessä minuutissa.

    Esimerkiksi Vampyressa tuli ensin alkutason heiveröisellä kaverilla tutkittua kaikki paikat johon pääsi ja tapettua väistöjä ja nopeita iskuja treenaamalla (sekä mekaniikkojen puutteita kuten näkymättömiä seiniä joista eteenpäin viholliset eivät seuraa) hyödyntämällä tapettua kaikki viholliset ja sitten kun alkoi tarinaa seurata, niin alkoi olla kyllästynyt jo koko peliin. Hahmokin jäi kehittämättä, kun kerrankin juonen mukaisesti halusi pelata inhimillistä vampyyriä, joka valitettavasti katkoi yhden pelin elementeistä kokonaan pois. En siltikään katsonut että peli olisi huono tai että kaduttaisi, kun peliä sai noinkin veivattua viikkoja (sen pari tuntia päivässä tai muutamassa).


    Yhteenvetona voisi sanoa että toiveena olisi että pelit menisivät enemmän oikeasti sandbox-maiseen tyyliin, jossa pääjuoni olisi viidessä tunnissa pelattu (toimien lähinnä tutoriaalina) ja sen jälkeen olisi yhteen kietoutuvia sivujuonia jotka eivät kestä muutamaa tuntia pidempään ja joita saisi pelata läpi tai jättää pelaamatta vapaassa tahdissa samalla kaikkea muuta säätäen.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti