Töihin Irlantiin

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja sledass, 31.01.2005.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tkks

Rekisteröitynyt:
    06.01.2004
    Eihän tuo varmaan mikään unelmaduuni ole, ainakaan, jos tietotekniikan alan hommia on opiskellut ja sillä puolella meinaa uraansa jatkaa. Itse en onneksi ihan varsinaisessa helpparityössä ole eikä ole edes alan koulutusta :) MOT. Siinä taitaa pari kirjoittajaa olla oikeassa, että ei tuonne moni mene, jos Suomesta töitä vain saa. Itse menen juuri siksi, että oman alan hommia ei juuri löydy, tai löytyisi, mutta ilman kokemusta ei saa, kun olen valmistunut nopeasti, vaikka ministerit miten patistaisivat niin kyllähän se niin on, että kannattaa lusmuilla koulussa vähintään +6 vuotta, jotta saa oman alan työkokemusta.

Onneksi oma tilanne on se, että kun sopimus raukeaa ja palaa Suomeen, niin niissä firmoissa ja työtehtävissä, joihin haen on tuo vuoden työskentely ulkomailla helvetin iso plussa, työtehtävillä, joissa on ollut ei ole väliä juuri paskaakaan eikä tulevat haastattelijat niistä varmaan mitään tajuaisikaan, eli sekin on vain positiivista. Nämä kun pitää mielessä niin kyllä vuodesta selviää aina ja työnkin kykenee hoitamaan asiallisesti. Asia olisi varmaan vähän eri, jos takaraivossa koko ajan jyskyttäisi ajatus, että mun loppuelämä on täällä tätä.

Toisaalta mikään ei estä ihmisiä, jotka eivät nykyisessä työssä viihdy, etsimään muita sopivampia töitä. Kyseessä on kuitenkin maa, jossa työttömyysprosentti huitelee 4:n pinnassa. Jos vain on oikeaa kielitaitoa ja koulutusta niin ei luulisi olevan mahdotonta vaihtaa hommia. Ihmetyttää kyllä, jos joku kököttää useammankin vuoden etenemättä elämässä mihinkään.

2. tkks

Rekisteröitynyt:
    06.01.2004
    Osaakos joku pidempään olleista sanoa tuosta, että pistetäänkö sieltä porukkaa millä tavalla pihalle. Onko siis ollut esim. ajankohtia, että ns. taloudellisista tai tuotannonsopeuttamissyistä olisi esim. vähenetty väkeä. Vai koskeeko se enemmänkin epäsosiaalisia aineksia tai täysiä kädettäjiä? Viralliselta taholtahan vakuuttelut ovat aina sitä, että ei sinun pidä olla huolissasi työpaikkasi pysyvyydestä. Vaikeaahan tuo sopimuksen purkaminen ei vuokratyössä ole missään maassa.

3. tempest

Rekisteröitynyt:
    16.02.2001
    Moro,

Itse olen I*M:llä ollut muutaman kuukauden ja täällä ei ainakaan porukkaa pihalle heitetä jos asiallisesti työnsa hoitaa. Suurin osa lähtee vapaaehtoisesti 11kk:n sopimuksen jälkeen ja jotkut ennemminkin. Tämä siis pätee ainakin helpparin hommiin. 2nd level -hommat ovat ehkä eri asia. Harva kuitenkaan helpparina vuotta, paria kauempaa jaksaa olla. Helppoa työtä tämä kuitenkin on palkkaan nähden ja CV:ssä näyttää hienolta kun on "hikoillut" iparilla.

4. Feliz

Rekisteröitynyt:
    14.12.2004
    Hmm nyt nuo olisivat tulossa suomeen haastattelemaan ... torstaina ...

Onko joku hakenut moiseen?[signature]IRCnet / Infeliz
    [email protected][/signature]

5. Kospi

Rekisteröitynyt:
    12.06.2001
    Työtekijällähän on työsuhde vuokrafirman kanssa ja ne maksavat sulle palkkaa ja ovat velvoitettuja hakemaan uutta duunia. Meillä oli joku soppari, kun yksi kaveri hommasti itselleen potkut niin adecco kysyi, hommataanko uusi työ vai otatko kuukauden palkan.. Ja voin sanoa, että kovin helpolla tuolta ei saa potkuja. Jos ei näy duunissa muutamaan viikkoon, on kännissä töissä, yms. niin sitten voi alkaa pelkäämään duuninsa puolesta.

Tämä siis Brittien puolelta kokemuksena.

Edit tulipa vastattua wanhaan viestiin.

Liberal, mihin sä oot hakenut? Jos ihan basic helppariin niin olet vaan kiinnostunut työstä ja firmasta niin se riittää. Uskokaan vaan, että noihin pääsee melkein kuka tahansa joka osaa sanoa "my name is" ja esittää innostunutta.

6. timbba80

Rekisteröitynyt:
    24.02.2003
    *edit* Ei jaksa..[signature]""Enpä olisi uskonut miten mukava on herätä sunnuntaiaamuna kaljun ja hampaattoman naispuolisen ihmisen vierestä."" -Emmel[/signature]

7. Medikki

Rekisteröitynyt:
    22.09.2005
    Kokemuksia lähes 10 kuukauden jälkeen(jos katsotte 4 kuukauden kohdilta löytyy oodini irlannille.):

- Irlanti on yhä ihan yhtä paska maa, mutta Internet lievittää tuskaa(saatiin se 5 kk odottamisen ja turhan maksamisen jälkeen).
    - Irlannissa näkee kaikki leffat aiemmin kuin suomessa.
    - Snugborough road oli under construction kun tulin ja on vieläkin.(alle 2 kilometrin pätkä tietä)
    - Älä ikinä, koskaan, kertaakaan sovi Adeccon kanssa työsopparia Irlantiin. Kuulemma Suomessa kaikki toimii, mutta tänne tullessa saa oikeasti tapella niiden kanssa (Irlannin pään jannut on jotain aika pelottavaa). Seurasin työparini taistelua tuossa puoli vuotta(ei saa palkkoja, sopimusasioissa yritetään kusettaa, valehdellaan). Onneksi olin itse Manpowerin kautta töissä. CPL on kuulemma se paras.
    - Olen paljon kärsivällisempi kuin ennen tänne tuloani johtuen palveluiden/toimitusten hitaudesta.
    - Irlantia johtaa paikallinen "mafia" ja presidentti on vaan koristeena.
    - Jos kimppuusi hyökkää Irlantilainen nuorisojoukko ja pistät vastaan, Garda pidättää sinut Irlantilaisen pieksämisestä (kaverin kokemuksia. Sai turpaan ja rahat/lompsa vietiin).
    - Irlannissa on oikeastaan ihan hyvä asua, jos tykkäät ryypätä ja rellestää.

Siinäpä ne suurimmat.

Valaistuksena kaikille:

Esa "MedicFinland" Hintikka muutti Irlantiin 5.3.2006 ja aloitti työt IBM Irelandissa 13.3.2006. Kännykkäliitymänä oli Vodafone. Asunto löityi Ongar villagesta (google maps ei löydä, mutta Blanchardstown ja Clonsilla on sinne päin). Nettiyhteys tilattiin samassa kuussa mutta saatiin toimimaan vasta elokuussa 2006. Netti tuli digiwebiltä ja kiinteä puhelin Talk Talkilta(molemmat tarvitaan ADSL:llää varten irlannissa). Televisio ostettiin Curry's:ta ja Satelliittitelkkari/digiboksi saatiin SKY TV:ltä. Pankkina oli AIB.

EDIT: Ainiin 23.11. eli huomenna muutan takaisin Suomeen.[signature]AMD OPTERON 148 | ASUS A8N-SE | Nvidia GeForce 7900 GT | 2GB RAM
    http://medicfinland.net
    Mitä? Minäkö? Miksi?[/signature]

8. Sasseli

Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Good to have you back, Esa ;)

[signature]Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa Kekkosen duunia.[/signature]

9. Mteho

Rekisteröitynyt:
    07.06.2001
    Oli koulun sähköpostilaatikkoon tullut ilmoitus noista hommista. IBM:lle Manpowerin kautta kyselivät porukkaa töihin. Taidan vielä tämän kerran ainakin jättää välistä, mutta kattoo kunhan saisi kandin paperit, niiin jos sitten pitäisi pikkaisen taukoa opiskeluista ::think

10. jeesustelija

Rekisteröitynyt:
    28.05.2005
    Sanoisnpa suoraan, että Donderi taitaa olla epeli, joka on potkut kyseisessä maassa saanut ja sen takia räyhää nyt taas kotosuomessa. Sehän on nyt sanomattakin selvää, että joka maasta jotain huonoja puolia löytyy. 1700 käteen hakkaa mennentullen aloituspalkat It alalla suomessa, jos ei ole mikään diplomi-inssi yms. Itse elelen täällä alapuolella Hollannissa ja voisin vaikka samat sanat raapustella täältä, kuin Donderi veisteli Irlannista, mutta en täältä kyllä Suomeen tai muuallekkaan ole menossa.

11. naistar

Rekisteröitynyt:
    03.09.2004
    jopa on murottajilla katkeria sanoja Irlannista ja töistä, näin pääasiassa.Itse olen joulun jälkeen aloittelemassa maassa työntekoa hyvillä mielin. Hyvä palkka vetää etenkin puoleensa ja myös tuleva merkintä cv:hen. Vielä ei ole tietoa, kuinka pitkäksi aikaa maahan tulee jäätyä.Mutta minun korvissani valitukset liikenteestä ja kalleudesta kuulostavat lähinnä naurettavalta, näin Ranskassa asumisen jälkeen...kaikki eivät kestä uuteen kulttuuriin totuttautumista - Irlannissa on kuitenkin yllättävän paljon samaa Suomen kanssa. Uskokaa tai älkää.
    [signature]pylly vasten pyllyä.[/signature]

12. Andrei

Rekisteröitynyt:
    04.11.1999
    No minä en muuttaisi Irlantiin mistään hinnasta, koska en ole koskaan kuullut kenenkään siellä työasioissa käyneen kehuneen maata. Tämä siis IRL-keskusteluissa, nimimerkkejä jollain foorumilla ei lasketa.
    [signature]It was just silly crap that hit the spot.[/signature]

13. Jote

Rekisteröitynyt:
    07.10.2002
    Lähinä vitutusta näyttää aiheuttavan nuo helpparin tehtävät. Niissä palkka ja työ on näköjään perseestä. Tähän kun lisätään vielä tuntematon maa, niin ei olla kovin vahvoilla.

Kyllähän minäkin muuttaisin vaikka maailman ääriin hyvän työn ja palkan perässä, mutta Irlannin helpparihommat jätän suosiolla väliin.

14. Medikki

Rekisteröitynyt:
    22.09.2005
    Jaa-a.

Aika paljon on porukkaa käsketty olemaan menemättä näköjään.
    En ole ihan samaa mieltä tuohon paska maa, ei kannata mennä-mentaliteettiin vaikka itse en maasta tykkääkkään.
    Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa. Joillekkin se homma on ihan unelma.
    Allekirjoittaneelle maa ei vaan ollut yhteensopiva kulttuuri/netti/monimuu-liitännän kanssa.

Kannattaa mennä nyt jos meinaa, nimittäin Irlannin PaljonRahaaHelpolla(tm)-talous saattaa parin vuoden päästä hajota käsiin.
    Siellä on porukalla rahaa, mutta lähes kaikilla se on velaksi otettua. Lisäksi hallitus keksii ilmasta uusia veroja ja maksuja. Eräskin taksikuski sanoi, että Irlantia johtaa niiden oma "mafia". Presidentti on ilmeisesti presidentti vain nimellisesti ja valtion touhu vaikuttaa kovasti aivan muulta kuin demokratialta.

[signature]AMD OPTERON 148 | ASUS A8N-SE | Nvidia GeForce 7900 GT | 2GB RAM
    http://medicfinland.net
    Mitä? Minäkö? Miksi?[/signature]

15. Joopa

Rekisteröitynyt:
    10.01.2001
    Filosofinen vastaus kaikille ulkomaille halajaville.
    Jos ette lähde, niin takaan että 10 vuoden päästä harmittaa kun ei silloin mennyt kun oli mahdollisuus.
    Samoin ulkomailla saa vähän muistutusta siitä miten hyvin asiat Suomessa loppujen lopuksi on.

Itse lähdin Uuteen Seelantiin, ihan hyvin on vielä mennyt, mutta vaikka ei olisi hommat täällä sujuneetkaan niin eipähän tarvitse jossitella myöhemmin että miten se elämä olisi Suomen ulkopuolella sujunut.
    [signature]CAUTION: Before engaging mouth make sure that the brain is in gear.[/signature]

16. Hijodelaluna

Rekisteröitynyt:
    03.11.2006
    Mut eihän toi eroa mitenkää Suomesta.....

Proleilla on velkaa tuloja enemmän jopa ennen tulevaa enskuu ohjauskoron nostoa.

Työeläkemaksua nostetaan 0,2% vuodessa aina vuoteen 2030 asti.
    Tulevat eläkkeet ovat vain noin 40% palkasta vaikka niiden maksatusperuste nousee kolisten....

17. Gulatti

Rekisteröitynyt:
    06.12.2006
    Tämähän on hassu ketju. Ihmiset haukkuvat Irlantia asioista, jotka ovat Suomessa lähes yhtä paskasti. Ihmisille yleensä iskee kulttuurishokki päälle muutaman kuukauden kuluessa ja suurin osa ihmisistä lähtee silloin takaisin kotimaahan. Tuollaisista jutuista oikein kuvastaa läpi se, ettei kulttuurishokista ole päästy yli ja tajuttu että Irlanti ei ole Suomi. Samoin ehkä se kokemattomuus yleensäkin matkustelussa. Miksi hakea ulkomailla töihin jos ei ole valmistautunut siihen henkisesti?

Olen itse asunut Irlannissa pari vuotta ja nyt olen Suomessa lomalla. Tämän loman aikana huomaa jos ajattelevansa monista asioista "kyllä tämä juttu on Irlannissa hoidettu paremmin" :D Dublin on eri tavalla suurkaupunki kuin Helsinki vaikka väkiluku on about sama. Se on huomattavasti kansainvälisempi ja jokainen enemmän eurooppalaisissa suurkaupungeissa aikaa viettänyt ymmärtää likaisuuden. Kaikkialla ei olla niin hygieniaintoisia kuin Suomessa, jossa riittää suomalaisia siivoojiksi ja roskakuskeiksi. Muualla maailmassa ei näin ole.

Kuinka moni näistä helpparin hommia tehneistä valittajista on hakenut samoihin hommiin Suomessa? Jos kuvittelee, että tuollaisten hommien työtehtävät vaihtuvat koska titteli on englanniksi voivat syyttää aika lailla itseään. Olen tehnyt samoja hommia Suomessakin ja ihan yhtä kusisia pomoja täällä on ja olen Suomessa joutunut palkkoja ammattiliiton kautta hakemaan. Kaikki myös tietävät ettei helpparin hommissa missään maassa ole ihmisiä jotka osaisivat oikeasti auttaa.

Dublin on Suomen hinnoissa, mutta samoista hommista saa Suomessa vähemmän palkkaa ja verotus on korkeampi. Eli Dublinissa mulle jää 1800e käteen, josta menee 950e vuokraan (Dublin 7-alue eli vastaisi ehkä Helsingin Kalliota tai Vallilaa). Suomessa jäisi ehkä se 1500e ja vastaavan kokoisesta kämpästä vuokra olisi 700-800e. Sähkölasku on Irlannissa kalliimpi jos haluaa pitää samaa lämpötilaa kuin Suomessa (tosin ihan samanhintaista se on jos asuu Suomessa sähkölämmitteisessä asunnossa). Ruoka on kallista Suomessakin, aivan varmasti jos ei viitsi katsoa mitä ostaa. Dublinissa voi elää oikein säästeliäästi ja ns. tehdä rahaa jos vähän viitsii nähdä vaivaa ja laittaa ruokansa itse.

Tarkoitus ei ole sanoa, että Irlanti olisi jotenkin paratiisi Suomeen verrattuna vaan se ei ole Suomi. Byrokratia on taivaita hipovaa, mutta toisaalta ihmiset ovat paljon avoimempia. Eivät välttämättä ystävällisiä niin kuin turistimainoksissa, mutta avoimempia. Ja pankissakin auttaa jos itse viitsii olla ystävällinen.

BTW ja se joka kuvittelee, että voi lähteä ulkomaille töihin suomalaisella tutkinnolla ja päästä heti samoihin hommiin kuin Suomessa ei ole edes epärealistinen vaan typerä.

Minä lähden muutaman päivän päästä takaisin kotiin (eli Dubliniin) enkä osaa keksiä Suomesta sellaista asiaa joka olisi niin älyttömästi paremmin täällä että en haluaisi Dubliniin palata. Jokaisella maalla on omat huonot puolensa, mutta itse arvostan enemmän ihmiskeskeisyyttä kuin kellokeskeisyyttä. Yleensäkin kun ulkomailla muuttaa kannattaa asennoitua oikein eikä kuvitella asioiden olevan niin kuin Suomessa. Kun odottaa pahinta pärjää kaikkein parhaiten, koska ei tule pettymyksiä.

Ja muuten se joka valitti, että Irlannissa kotiinkuljetukset tulee silloin kun töissä. Niin ne tulee Suomessakin. Huvittavaa on myös, että asiakaspalvelusta Irlannissa valitetaan, mutta samalla valitetaan samasta hommasta Suomessa.

Eircomin ongelmista olisi välttynyt jos olisi ottanut selvää muistakin vaihtoehdoista. Eircom on kaikkein hankalin ja kaikilla on sen kanssa ongelmia. Itse odottelin pari kuukautta ja marssin toiselle palveluntarjoajalle (NTL Ireland) ja liittymä oli auki parissa päivässä (Suomessa olisi mennyt vähintään 3-4vk). Eircomilta muuten saada ilmaisen dial-upin siksi aikaa kun laajakaista aukeaa...

18. Andrei

Rekisteröitynyt:
    04.11.1999
    Ei välttämättä, senkin höpönassu irkkufiili.

[signature]It was just silly crap that hit the spot.[/signature]

19. Hijodelaluna

Rekisteröitynyt:
    03.11.2006
    Juu...

Kaikki rakastaa asiakaspalvelijaa joka ei sillee niinku kellosta oikein perusta vaan ottaa homman omalta kannaltaan hyvin ihmiskeskeisesti.

Toivon mukaan saat palkka sillee ihmiskeskeisesti tulospalkkiota nauttivat pomon toimesta.

20. Desimitta

Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Medikin kuvaus oli aika kattava.

Irlannissa kestää olla kyllä noin vuoden tai jotkut jopa vähän ylikin. Se ei silti muuta sitä faktaa, että kyseinen maa on aika paska. Joo, kulttuurishokki tulee useimmille ihmisille ja se menee myös ohi kohtuullisessa ajassa. Jos senkin jälkeen maa tuntuu olevan monen asian suhteen perseestä niin se menee sitten sen maan piikkiin, ei kuluttuurishokin. Toki shokkiakin lisää tässätapauksessa se, ettö moni luulee muuttavansa Länsi-Eurooppalaiseen sivistymaahan eikä esim. vsata khittyvään markkinatalousmaahan kuten Puolaan.

Puolasta pääseekin puolalaisiin, joita on täällä varmaan n. 10% väestöstä. Jos irlantilasten antama asiakas"palvelu" on jopa paskempaa kuin Suomessa (Suomessa kuitenkin esim. kaupan kassa useimmiten tervehtii takaisin ja sanoo esim. "kiitos" ja "ole hyvä") niin puolalaiset vasta paskoja ovatkin. Lisäksi, vaikka puhuisit oikeasti hyvää englantia niin kaupassa sinua silti kohdellaan useimmiten puolalaisena, jolloin "palvelun" taso on vielä huonompi. Onneksi takaisin voi vittuilla suomeksi.

Ja Irlannissa jää verojen jälkeen vähän enemmän rahaa käteen kuin Suomessa, mutta asunnot ovat vähän tai vähän enemmänkin kalliimpia. Pahin asia on kuitenkin se, että täällä ei osata rakentaa yhtään ja on normaalia, jos kämpässä on aamulla 10-15 astetta lämmintä, eli suurin piirtein sama kuin ulkonakin. lämpö karkaa tuplaikkunoistakin noin tunnissa pihalle.

Työpaikoilla vallitsee anglo-amerikkalainen kulttuuri. alin porras tosiaan tuntee olevansa alinta pohjasakkaa. Kaikkea kytätään, yhtään ei luoteta. Ylenemään pääsee hyvillä näytöillä. Tosin se, että kykenee vastaamaan esim. 100 puheluun päivässä ei valitettavasti tee kenestäkään hyvää esimiestä. Tämän kulttuurin seurauksena esimiehinä on manager-tasollakin ja siitä vielä ylöspäinkin hyvin usein aivan johtamistaidonta porukkaa. Juuri ylennetty alikessukin on parempi.

Jos suurkaupungin kriteerinä on kuselta haisevat kadut, karseat ruuhkat ja helvetin rumat talot, niin sitten dublin on suurkaupunki. Mun mielestä ei ole mitään muuta kuin tuhansittain paritaloja ja kyvyttömyys rakentaa toimivaa infraa. Voin jatkaa lisää myöhemmin.

Silti täällä voi asua vuoden ihan mukavasti, ainakin jos on hyvät työkaverit. Tästä nyt jäi hyviäkin puolia puuttumaa, mutta ei niitä kyllä montaa ole.

21. Paramedic

Rekisteröitynyt:
    31.10.2002
    Irlannissa on kova meininki.

NP: Dropkick Murphys - I'm Shipping Up to Boston
    [signature]Look up, Frank. Full moon. The blood's gonna run tonight. I can feel it. Our mission: to save lives.[/signature]

22. madaxel

Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Tulipas luettua koko triidi ja täytyy sanoa että lukuisista negatiivisista kommenteista huolimatta heräsi kiinnostus. Tällä hetkellä kun ei ole mitään mikä Suomessa pidättelisi, ja inssin paperit olisi tarkoitus ensi vuonna saada.

Help desk hommat eivät tosin luonnollisesti kiinnosta, mutta osaakos joku sanoa miten paljon maksetaan esim ohjelmistokehitys-hommista?

23. Desimitta

Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Varmaan ihan hyvin maksetaan , jos niitä saa. Paremmallakin koulutuksella lähes suoraan antavat vain ainakin vuokrafirmoissa helpparihommia. Aika lyhytnäköistä hommaa niiltä loppujen lopuksi. Voistit mennä ensin kuukaudeksi pariksi helpparihommin, hommaat PPS numeron, kämpän, pankkitilin ym. Sen jälkeen "oikeiden" töiden hakeminen on 10 kertaa helpompaa, kun voi esim edes todistaa, että asuu koko maassa.

Ja kunnon lama tänne vielä tulee, ehkä piankin. Suomalaisten velkaantuminen ei ole mitään irkkuihin verrattuna. Lisäksi talouskasvu on täällä rakennettu "vahvalle" pohjalle, eli tänne tulleet firmat on saatu antamalla verohelpotuksia ja halpaa työvoimaa. kun pitäisi alkaa jotain maksamaan niin sitten kohta siirrytään jo Bulgariaan tai Intiaan. Pari vuotta varmaan tosiaan vielä aikaa tästä hyötyä.

Vaikka itsekin aikaisemmin aika paljon haukuin niin kyllä täällä ok on yksi vuosi asua. Ainakin, jos olisi fiksuja töitä.

24. RSP

Rekisteröitynyt:
    03.09.2003
    Mitenkäs suhtautuvat, onko mahdollista päästä töihin lyhyemmäksi aikaa esim. kesätöihin (3-4kk)? Vai onko tuo 11kk minimi pituus sopimukselle? Kyse siis lähinnä Helpdesk-hommista..
    [signature]Kuopio.[/signature]

25. Hyvok

Rekisteröitynyt:
    30.01.2005
    Tää topicci on kyllä yks hassuimmista topiceista ikinä, nauroin kippurassa kun listattiin irlannin miinuspuolia. Samalla alkoi tavallaan pervolla tavalla kiinnostamaan nuo hommat, lukion jälkeen olis melkeen vuosi tyhjää ennen armeijaa ;P
    [signature]Abit NF7, Athlon XP 3000+, ATI Radeon 9800pro, 1GB DDR, Microsoft Natural Ergonomic 4000, Logitech G3[/signature]

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen