Tinnitus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Su-cc-ess, 26.11.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    • 1.2 Turhien viestien kirjoittaminen on kiellettyä. Mieti ennen viestin lähettämistä, onko sinulla annettavaa keskustelulle.
    Oon kuullut, että usein sinkkurunkkarit, jotka ei saa koskaan naista, no, niillä soi korvat.

2. Avomar

Rekisteröitynyt:
    11.08.2014
    Pakko kysyä: oletko lääkäri, tai muuten omasta mielestä lahjakas terveys asioissa? Miten ihmeessä hyvä verenkierto, (mitä edistä tutkitusti aspiriini) lisä tinnitusta?

3. Leopardi

Rekisteröitynyt:
    17.09.2006
    Aspiriini on ototoksinen lääkeaine, kuten myös ibuprofeeni. Ihan siellä perus buranapakkauksen haittavaikutuksissakin on mainintaa että aiheuttaa tinnitusta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt02455

Viimeksi muokattu: 14.11.2017
  4. Avomar

Rekisteröitynyt:
    11.08.2014
    Selvä, tinnituksesta en tietä sen enempää, näin ollen en suosittele mitään, ainoasta paranemista. Aspiriini ja Burana ero on minulle vieläkin epäselvä, koska minulle on Burana tiukasti kielletty, kuin taas ASA-aspiriini 100 mg/vrk. lääkärin määrätty + muut lääkkeet sydäninfarktin jälkeiseen hoitoon. Toivottavasti kardiologi on kuitenkin ymmärtänyt mitä määrä jne.?

5. HiOct

Rekisteröitynyt:
    10.06.2004
    Mitä ,mä en sa tämä postays oikein juttu tiiäksä?

Luuletko arvon pösilö, kuka ikinä lienetkin, että postaan huvikseni vakavaan aiheeseen tietämättä oikeasti mistä puhutaan. HÄH?

6. Avomar

Rekisteröitynyt:
    11.08.2014
    Siltä näyttä! Pienellä nettiselauksella huoma, että lääkärit ovat määränneet tinnituksen Aspiriinia (en minä). En ole lääkäri, mutta lääkärin sivuilta ilmene yleinen tinnituksen syyksi lihasjumiutukset kaulan/niskan alueella jne......, mitä aspiriini kuulema lievintä. Näin ollen suosittelen toimimaan lääkärin ohjeiden mukaisesti. Jos aspiriini saa teikäläisellä aikaiseksi tinnituksen, olette suomeksi sanottuna kusessa. :)
    Joka tapauksessa, paranemista Teille.

Viimeksi muokattu: 15.11.2017
  7. HiOct

Rekisteröitynyt:
    10.06.2004
    En tiedä mitä nettiä tai poppatohtoria käytät:

https://www.health.harvard.edu/dise...s-ringing-in-the-ears-and-what-to-do-about-it

ja

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3341117

Koska et kuitenkaan tajua tietokoneesta enempää kuin sitä ei saa kivittää niin laitan quoten (se on lontoota) tähän:

Some drugs that can cause or worsen tinnitus
    Aspirin

Ja monia muita julkaisuja. Ihan sillä "teidän pienellä" nettiselauksella.

Ps. Opettele edes kirjoittamaan ennen kuin tulet pätemään.

8. Proc

Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Hioct lepäilee ja rauhoittuu nyt hiukan.

9. Natsky

Rekisteröitynyt:
    10.03.2010
    Ny käyty kuulotestit missä muuten norm. mutta sen tinnituksen taajuudella kuoppa käyrässä kun ei kuullu tinnituksen alta niitä testipiippauksia, ei meinannu millään mennä testaajalla jakeluun, lääkäri tajus.
    Fysioterapeutti löysi pieniä jumeja mutta oli sitä mieltä ettei ne pitäis vielä tinniä aiheuttaa mutta anto kumminkin niskajumppaohjeet mukaan.
    Nyt on tulossa lähete keskussairaalaan korvapolille.
    Niskajumi epäilys vähän vahvistui itellä kun kokopäiväisen reppureissun jälkeen seuraavan päivän tinnitteli aiempaa kovemmin ja sit lepopäivän jälkeen asettu taas aiemmalle tasolle.

Viimeksi muokattu: 22.11.2017
  10. Marzu1

Rekisteröitynyt:
    30.12.2017
    Onko kenelläkään kokemusta traumaperäisestä tinnutuksesta? Kaaduin pari viikkoa sitten, seurauksena aivotärähdys ja loputon korvien soiminen. Taustalla perushumina, korkeampi ääni ja sitten se korkein kilinä. Korkea ääni oli ensin vain oikeassa mutta nyt näyttää äänet vahvistuneet myös vasemmassa. Kahden viikon aikana käynyt niska-kallonpohjahieronnassa, sukeltelemassa, akupunktiossa ja lääkärillä. Lääkärin mielestä esim. Betasercin hyötyä ei ole todistettu joten ei määrännyt mitään helpotusta, jos jatkuu vielä 1 kk. päästä niin hakeutua kuulolääkärille. Olen käyttänyt nyt arginiinivalmistetta ja dr. Reckwegin R55 tapaturmatippoja. No toistaiseksi ei mistään hyötyä. Lääkärin mielestä tämän pitäisi mennä itsekseen ohi mutta tietänette varmaan miten tuskaista tämä päänsisäinen mekkala on.

11. KameIeontti

Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Mulla on ikää reilu 40v ja tinnitus mulla on ollut niin kauan kuin muistan. Aina kun tinnitusta tutkitaan ja tehdään kuulotesti todetaan että mulla on kuulonalentuma molemmissa korvissa ja siitä tinnitus johtuu. Vaikka kuinka selittää etten voi kuulla kun molemmissa korvissa soi säkkipillit kokoajan. Ei perhana oteta sitä millään tavalla huomioon että huono kuulo voi johtua tinnituksesta joka peittää kaikki äänet allensa. Joskus testaajalle sanoin että kokeillaampas kuuletko sinä kuinka hyvin kun laitetaan pilli kuulokkeen väliin ja vihelletään samalla kun yrität kuulla testin ääniä. Ei tälle tinnitukselle voi minkään tämän kanssa on vain pärjättävä. Ketään ei kiinnosta selvittää mun tinnitusta kun mulla on kuulonalentuma :)

12. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Lopputuloshan on sama riippumatta siitä, että johtuuko kuulonalenema tinnituksesta vai johtuvatko molemmat toisistaan vai mistä, joka tapauksessa sun korvissa se vika todennäköisesti on. :) Eikä sille oikein mitään mahda niin kauan kuin tinnitukseen ei ole kunnollista hoitoa...

13. Laskuteline

Rekisteröitynyt:
    21.10.2012
    Olen huomannut, että tämän tai vastaavan suhinan kuunteleminen auttaa:

Sitä pitää kuunnella mielellään tunti tai pari päivässä ja tuloksia ei välttämättä tule heti mutta muutaman kuukauden päästä tinnitus alkaa olla vaimeampaa ja siedettävämpää.

14. KameIeontti

Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Lopputulos todellakin on sama. Minä en kuule ja korvissa soi mutta lääkäreiden mielestä minulla on vain kuulonalentuma. Tinnitusta ei tutkita millään tavalla eikä puheitani tinnituksesta huomioida mitenkään.

Vähän sama jos polvessa olisi haava ja siitä vuotaisi verta. Lääkäri vain ilmottaisi että polvesta vuotaa verta mutta haavaa ei huomioitaisi millään tavalla. Sais vaan jankuttaa että polvessa on haava siksi siitä vuotaa verta mutta haava ei kiinostaisi ketään. Ihmeteltäisiin vaan miten polvesta voi vuotaa verta.

Kuinka kovalla tuota metsän ääntä pitää kuunnella. Onko mitään väliä. Ei ainakaan niin kovalle arvaa laittaa että peittäisi tinnituksen. Tuohon tarvittaisiin melkoiset volumet.

Viimeksi muokattu: 01.01.2018
  15. Leopardi

Rekisteröitynyt:
    17.09.2006
    https://simplynoise.com/

Linkataanpas tämä nyt taas tännekin. White noisella ei tarvitse volyymeja kovalla pitää että peittää tinnituksen, mutta käyttö pitäisi mennä niin, että tinnitusta ei kokonaan sillä peitä tai tuntuu iskevän vaan kovempana kun lopettaa.

Viimeksi muokattu: 02.01.2018
  16. Laskuteline

Rekisteröitynyt:
    21.10.2012
    Vaikea sanoa mutta näin maalaisjärjellä ei ainakaan niin kovalla, että kuulovaurio pahenee entisestään. Itse käytän nappikuulokkeita ehkä hieman kovemmalla, kuin vastaava ääni todellisuudessa olisi mutta toisaalta olenkin selvinnyt aika pienellä tinnituksella.

17. piim

Rekisteröitynyt:
    28.01.2018
    Tää lanka on edelleen elossa miltei kymmenen vuoden jälkeen? Itse rekisteröidyin nyt uudestaan, viimeisestä "aktiivisesta" murottamisesta onkin aikaa se... no, ainakin 15v vähintään.

Mulla on päästä kuulunut priiiiiiiiiiii nyt MA/TI yöstä alkaen eli aika tarkkaan 6pv, eikä loppua näy. Ärsyttävä, juuri ja juuri kuuloalueen yläpäässä oleva pärinä. Eikä edes mitenkään hiljainen.

Kävin "tyhjennyttämässä" korvat loppuviikosta, kun ne on vaikun takia silloin tällöin (yleensä jossain hvetin kaukana reissussa) oireilleet mm. korvakäytävän tulehduksella. Tinnitus ei olisi voinut arvon tohtoria juuri vähempää kiinnostaa. 108€ ja seuraava.

Onhan tuo ennenkin korvissa välillä vinkunut, mutta aina on mennyt viimeistään yön aikana ohi. Nyt sitten alkoi, kun pelasin Fortnitea kuulokkeilla monta tuntia. Välillä kovaa, sitten helvetin kovaa. Altistusta muutama kuukausi, about.

Free-to-play, my ass!

Maanantaina Helsinkiin Korvaklinikalle (ear institute) ja ao. pönttöön 5x90min ja ylipaineessa 100% happea nassuun. Saas nähä miten äijän käy.

Ainahan siitä kuulovaurion mahdollisuudesta on varoiteltu, mutta ketäpä tuo kiinnostaa... kunnes nalli napsahtaa omalle kohdalle. Sitten vasta tajuaa, että onpas tullut oltua tyhymä ja kaiken olisi voinut välttää.

Viimeksi muokattu: 28.01.2018
  18. TuuSaR

Rekisteröitynyt:
    11.06.2000
    Jatkoa ajatellen, uuden altistuksen ehdotonta välttämistä, sekä "pois-oppimista", eli täydellistä hiljaisuutta syytä välttää.

19. Leopardi

Rekisteröitynyt:
    17.09.2006
    Eihän tuo happikammio ole kuin ajantuhlausta, jos tehokkain aika on 24h ja 48h se suositeltava maksimi.

20. piim

Rekisteröitynyt:
    28.01.2018
    Soittelin perjantaina tuonne ja itse J.Ylikoski oli puhelimen toisessa päässä. Sanoi, että 5...7pv sisällä olisi paras aloittaa ko. hoito. Mutta katsellaan, vastaanoton jälkeen selviää meenkö pönttöön vai kotia... Mutta ei tarvitsisi ainakaan arpoo myöhemmin, että "mitäs jos".

21. TzIT

Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Mites tän kanssa kävi?

22. hypodermic

Rekisteröitynyt:
    04.07.2001
    Tinnitusta ollut useita vuosia, ja siihen on onneksi tottunut eikä se ole haitannut nukkumista. Sen sijaan tietysti toisinaan pelottaa että tinnitus pahenee, kun joskus esim. korva(t) soi jonkun aikaa kovempaa / ilkeämmällä tavalla.

Olen tinnituksen myötä huomannut, että lentokoneessa ei satu enää _lainkaan_ korviin. Korvat vaan menee lukkoon normaaliin tapaan. Ennen tinnitusta mulla sattui korviin pirusti etenkin laskeuduttaessa. Pieni lisäongelma sen sijaan on se että nykyään korvat menee helposti tukkoon vaikusta eli korvahuuhtelussa saa käydä muutaman kerran vuodessa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Etenkin tuo lentämiseen liittyvä helpotus kiinnostaa.

23. Atros

Rekisteröitynyt:
    01.12.2012

Tuolla yhdeksän millin pakkauksissa myytävällä lääkkeellä ne ongelmat lähtevät hymyssä suin... :D

Viimeksi muokattu: 08.05.2019
  24. Kovenantti

Rekisteröitynyt:
    19.02.2020
    Mites tinnittäjillä menee nykyään? Vanha ketju jo

25. Leopardi

Rekisteröitynyt:
    17.09.2006
    Itsellä kesti reilu 5 vuotta ennenkuin alkoi tottumaan, siitä sitten pikkuhiljaa saanut jatkettua elämää hukkaanheitettyjen vuosien jälkeen, armeijaa pois alta ja työpaikkakin löytyi.

Vaikkei itsessään haittaa, niin rajoittaa toki rankalla kädellä elämää, kun suosiolla joutuu skippaamaan julkiset baarit yms. tapahtumat. Elokuvateattereissakaan ei kehtaa käydä, kun sielläkin äänenpaineet on mahdollisesti sellaisella tasolla että pystyy aiheuttamaan ihan vahingoittumattomillekin korville tinnituksen.

Olisi kyllä paljon parannettavaa säädöksissä että julkisilla paikoilla ja tapahtumissa voisi huoletta käydä ilman riskiä.

Tinnituksen kaveriksi tuli toissavuonna kyllä TTTS, eli se kuulokynnys alentunut vasemmasta korvasta johonkin 75dB tienoille, joten parhaillaan ohiajavat autot saa sen kuuloa suojaavan tärykalvolihaksen aivan sekaisin ja kuuluu vaan rasittavaa rutinaa kun se reagoi. Tosin nyt sekin on parempaan päin ja liittyy suoraan lihaksiin, kuten tinnitus. Ehkä joku lihasjumi helpottanut.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen