Tietokoneeni muisti täyttyy itsestään

Viestiketju alueella 'Ongelmat' , aloittaja Arzonite, 20.06.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Arzonite

Rekisteröitynyt:
    13.06.2014
    Siis: käyttöjärjestelmäni on Windows 8 ja kovoni koko on 465 Gb HDD muistia. Muutamia päiviä sitten minulla oli 90 gigaa tilaa, ja nyt minulla on enään 25 gigaa tilaa. Olen kyllä tuona aikana lataillut joitakin ohjelmia, mutta en todellakaan 65 gigan edestä. Järjellisempi luku olisi 5-10 gb.

Olen jo tehnyt virus scannin, defragmentoinut kovon, putsannut ccleanerilla, poistanut restore pointit, disabloinut automaattiset widows updatet ja tyhjentänyt $recycle.bin kansion kaikesta turhasta. Jotain muutakin varmaan olen tehnyt mitä ei nyt tule heti mieleeni.

Mikä voisi olla ongelma? Kaverit ovat ehdotelleet virusta, mutta onko muita mahdollisuuksia?

2. hiilimonoksidi

Rekisteröitynyt:
    01.05.2013
    Tällä ohjelmalla voit paikantaa eniten tilaa vievät kansiot WinDirStat - Windows Directory Statistics
    Katso vaikka paljonko syövät Program files ja käyttäjätilin oma kansio Users -kansion alla.

3. Freeze Banned

Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Ei sitä Windowsin automaattipäivitystä kannata pysäyttää. Kokeile sen sijaan tyhjentää kansio jonne Windows lataa päivityksensä ja josta se ne asentaa - Windows kun ei itse tyhjennä sitä kansiota.

Se löytyy koneestasi varmaan paikasta C:\windows\softwaredistribution\download

Koko kansion sisällön alahakemistoineen voi poistaa, siellä on pelkkiä tiedostolatauksia. Jätä itse download -hakemisto kuitenkin paikoilleen, Windows tarvitsee sitä.

4. Tege Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Turvallisempaa ajaa se kiintolevyn puhdistus kuin alkaa käsin poistelemaan ja kuuluu se hups.

5. tyyta

Rekisteröitynyt:
    10.04.2010
    Minulla ei ole vielä kokemusta Windows 8:sta, mutta eiköhän siinäkin ole horrostila (hibernate) ja sivutustiedosto (paging file). Ottamalla horrostilan pois päältä ja poistamalla käyttislevyn/osion juuresta siihen liittyvän hiberfil.sys tiedoston, vapautat koneesi keskusmuistin verran tilaa ao. kovolta/osiolta. Ja jos windows säätää itse sivutustiedoston kokoa (oletuksena lienee 2 x keskusmuistin koko), kannattaa sekin asetus muuttaa manuaaliseksi ja asettaa ko. tiedoston koko itse. Ohjeita molempiin em. keinoihin löytyy googlaamalla esim:

Windows 8 hibernation, tai windows 8 hiberfil.sys sekä windows 8 paging file

6. riepuli

Rekisteröitynyt:
    29.10.2009
    Jos poistat Win 8:sta hiberfilen, niin käynnistys kestää sitten kauemmin. Kun Win 8:n sammuttaa normaalisti, niin se heittää johonkin low power stateen? ja siihen tarvitaan hiberfil.sys. Näin muistan lukeneeni.

7. Polku86

Rekisteröitynyt:
    22.06.2012
    Itsellä on sigun kakkoskoneesta tehtynä tuo hibernatefilejen poisto pienen SSD:n johdosta ja mitään merkittävää hidastusta käynnistymisessä ei ole tapahtunut. Ainoa haitta on, jos vahingossa laittaa koneen hibernate tilaan kaatuu windows kun siitä yritetään palata vaatien rebootin kuitenkin...

8. riepuli

Rekisteröitynyt:
    29.10.2009
    Itsellä siis normikovo, joten siinä sen eron kyllä huomaa. SSD:llä tuo ei ilmeisesti niinkään vaikuta. My bad.

9. Melbac

Rekisteröitynyt:
    15.01.2001
    oletko kattonut että mitä disk cleanup sanoo?.Selaimien cachet kannattaa myös putsata.

10. Arzonite

Rekisteröitynyt:
    13.06.2014
    Pistin nyt hilbernaation pois päältä säädin pagefilelläkin.

Pistin sen putsaamaan melkein kaiken, ja tilaa vapautui 3,2 Gb. Eniten (noin 600 Mb) vapautui Temporary filesin poistamisesta.

Tilan itsestään täyttyminen jatkuu vieläkin. Tämän ketjun aloittamisesta lähtien olen menettänyt noin 4 Gb tilaa.

11. riepuli

Rekisteröitynyt:
    29.10.2009
    Esim. jos sulla on Nvidian ohjain, katsoppas program files/Nvidia corporation/installer. Ne tiedostot olen itse poistanut, tuppaa turpoamaan pidemmän päälle. Eihän tuo nyt sinällään outoa turpoamista ratkaise.

12. Melbac

Rekisteröitynyt:
    15.01.2001
    Msconfig ja sieltä kaikki turha pois sekä katso mitä on servicessä päällä.Mikäs dirrikka muuten vie eniten tilaa jos katsot tolla WinDirStatsilla?.

/edit
    Tarkoitatko muistilla levytilaa vai koneen käyttämää muistia? :D

13. Arzonite

Rekisteröitynyt:
    13.06.2014
    Levytilaa

14. doffel Banned

Rekisteröitynyt:
    11.08.2008
    Lähdetään siitä että mitkään (tunnetut) virukset ainakaan eivät lähde täyttämään koneen kiintolevyä.
    Toisaalta, jos olet asentanut ohjelmia vaikka 10 gigan edestä, niin monet ohjelmat kuitenkin, kun niitä alkaa käyttämään, luovat vielä enemmän tiedostoja.

Uskoisin että tässä on vaan kyse siitä että eri ohjelmat ovat käyttäneet enemmän levytilaa kuin ajattelit.

Mitkään päivitykset eivät vie kymmensiä gigatavuja tietoa. Samoin monet muut ehdotetut eivät voi mitenkään selittää tuollaisia määriä. Hibernate tiedosto on vakiokokoinen, swappi ei kai automaattisestikaan ole niin valtava, selaimen cache on kooltaan mitätön yms.

Toi linkattu WinDirStat näyttää asiallisesta, sillä kannattaa lähteä yrittämään löytää, erityisesti sillä ruudun yläosassa hakemistottain näkyvästä näkymästä.

Tiedostoja poistaessa kannattaa miettiä hetken onko varma siitä että tiedosto on turha.

15. Arzonite

Rekisteröitynyt:
    13.06.2014
    Edistystä! Käyttämällä minulle ehdotettua WinDirStat ohjelmaa, löysin syypään. Terrarian "Gameiki" modi oli luonut 102 gigan edestä backuppeja.
    Kuvassa näkyvä puna-purppura alue on KOKONAAN näitä backuppeja.

Viimeksi muokattu: 21.06.2014

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi