Testi: AMD Ryzen 7 1800X:n suorituskykymittaukset ja ylikellotus

Viestiketju alueella 'Muropaketin artikkelit' , aloittaja Muropaketin toimitus, 07.03.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. sChoOlmAStEr

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    3 425
    Minkä tahansa ryzen suorittimen voi toki laittaa myös pelikoneeseen. Edullisin (370eur) 1700 ryzen on muuten ok mutta vakiona sen suorituskyky on kehno ja kellotettuna kulutus nousee taivaisiin.
    Pelikäyttöön nopeimmat ja halvemmat pelisuorittimet löytyy poikkeuksetta kilpailijan valikoimista. Kalliimpia 8c suorittimia ei kannata ostaa pelikäyttöön, x mallien tai i7 suorittimien tehoreservistä kannata maksaa ylimääräistä.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2017
  2. rlame

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2003
    Viestejä:
    614
    Lisäksi kannattaa muistaa, että minimi FPS on tärkeämpi kuin maksimi FPS. Ne on nimenomaan ne FPS dipit <60 mitkä helpoiten huomaa.
     
  3. mur0plaza

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2011
    Viestejä:
    53
    Johtuisko toi optimointi vian takia? Täs oon kattonut, että kaikilla on kaikennäköisiä ongelmia kuten esim. ASUS ROG Hero ei toimi kunnolla tai 3200MHz kammat toimii vaan 2600MHz:na, toiset taas hajoaa and what not. Toi on kieltämättä aika iso hyppy kulutuksessa, periaatteessa 1700X on se paras R7 CPU jos viitsii heittää sen 70-80€ lisää 1700 sarjasta. 1800X on nyt aika järjetön vaihtoehto, mutta joku on saanut sen kellotettua jollain ihmeen Jeesuksen taidolla 5.5-5.8GHz. Ja jos totta puhutaan, tosta Ryzenista on niin paljon "propaganda", yks sanoo tätä, toinen tätä.

    Luulen, että ongelma on vaan se optimointi. Kun Ryzenin siruille saadaan emot, ramit yms. optimoitua siitä saa tosi vakaan prossun peli sekä työkäyttöön.

    Jos olet hommaamassa prossua peli, editointi tai muuhun työ käyttöön niin Ryzen ehdottomasti. Itse oon kattellut 1700 mallia, mutta nyt kun kattelee niin kai se 1700X on kuitenkin enemmänkin se oikea. Sillä on jo valmis jo jonkun näköisen base clock niin ei tarvi heti kellotella.

    Jos et tee muuta kuin pelaat, niin 7700K tai muu Intelin prossu on se paras vaihtoehto.

    Itsellä on 2600K ja pyörii nyt miten pyörii, nyt se on alkanut tukehtuun jopa 1080p peleissä esim Divisionissa. Välillä tulee kunnon FPS droppi sit se lagaa siinä sen 5-30sec mitään ei tapahdu sen aikana kun kone aivan jumissa ja sitten palautuu takasin. Et mulla se aika ois jo päivittämään.


    Tässä muuten hyvä esimerkki miks tän hetkisiin testeihin ei voi luottaa. Täällä nimittäin näkyy eri tulokset.
    https://www.bit-tech.net/hardware/2017/03/08/amd-ryzen-7-1700-review/6

    Sama ylikellotettu 1700 kuluttaa vähemmän kuin 1800X kellotettuna. Mut anyways, jos kellottaminen on mielessä, luulen et 1700X on se paras vaihtoehto. Sillä on jo kohtuun hyvä base clock niin sitä ei tarvitse hirveästi kellotella tonne 4GHz. 1700 vaatii kokonaisen 1GHz kellotuksen, mikä tarkoittaa, että voltti määrä on isompi joka ei ole suositeltu AMD:lta.

    AMD ilmoitti jos CPU:n saa kellotettuna pidettyä siinä 1,3V paikkeilla niin se on pitkäaikainen käyttö. Yli 1,3V ei suositella eli esim 1,4V voi overkillata CPU:n jossai kohtaa elämää.
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2017
  4. pwerio

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2014
    Viestejä:
    94
    Onko toi 1700x käytännössä sama prossu kuin 1800x vai onko niissä jotain eroa?
     
  5. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Erilaiset parametrit prossessorin kellon-/virranhallintajärjestelmässä.
     
  6. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    17 160
    Kyllä TÄLLÄ HETKELLÄ näyttää selkeästi siltä, että pelikoneeseen paras vaihtoehto tuossa hintaluokassa ei ole ryzen, vaan Intelin 7700K.

    Ryzenissä ja emoissa näyttää olevan jonkinverran lastentauteja, joista osa on tosin korjattavissa todennäköisesti softapäivityksillä, kunhan MS jaksaa paneutua asiaan (win 7 toimii selkeästi paremmin, win 10 huononosti).

    Tosin yksi jarru SMT:n kanssa on ilmeisesti jaetut micro-op jono (dispatcher), retirement jono ja store jono, joden jakamisesta SMT:n kanssa ei päästä eroon softakorjauksilla.

    Kuten muidenkin uutuuksien kanssa, niin näyttää täysin selkeältä, että ryzeninkin kanssa kannattaa tehdä samoin: Antaa tuotteen kehittyä rauhassa puolisen vuotta, eli toimivuutta kannattaa tarkistella joskus alkukesästä ja hankkia sitten, jos hyvältä näyttää omaan kyttötarkoitukseen.

    Pelien threadien määrän kasvua ei kannata miettiä kovinkaan paljon. Peleissä kun on jokatapauksessa yleensä 1-2 todella raskasta threadia ja loput pikkusilsaa, jolle on sama, ajetaanko niitä 2 vai 6:lla corella. pikkuhiljaa säikeistyminen kasvaa, mutta ihan hestoriallisesti voidaan todeta, että tietokoneen elinikän (n 5 vuotta) ei ihmeitä tapahdu.

    Yksi syy jämähtämiseen on nykyiset ja vuoden aikana tulossa olevat konsolit, joissa on todella mopoja prossuja (paska IPC, coreja (8C8T) vain se 8 kpl)
     
  7. Tuuchen

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2010
    Viestejä:
    196
    Konsolien huono IPC sekä 8C8T -konfiguraatio nimenomaan pakottaa devit säikeistämään kuormaa monelle ytimelle. Vielä tänäkin päivänä ajetut benchmarkit vanhoilla pelimoottoreilla näyttää suosivan Inteliä, kun taas uusissa julkaisuissa pärjää vaikka vanhalla FX:llä. http://www.techspot.com/review/1148-tom-clancys-the-division-benchmarks/page5.html
     
  8. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    17 160
    IPC on niissä sen verran kehno, että sillä ei ole merkitystä, jos asiat ajetaankin peräkkäin paremmalla prossulla.
    Kannattaa muistaa, että 7700 on 4C8T prossu ja kun intelin I3:sta (2C4T) ja vastaavaa intelin prossua ilman HT:tä (2C2T) vertaa, niin intelillä tuntuu tuo HT toimivan ihan OK.
     
  9. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Taitaa nuo samat tietorakenteet olla ihan samalla tavalla staattisesti partitioituja myös Intelin mikrorkkitehtuureilla; Säiekohtaisesti jonomaisesti toimivat tietorakenteet joihin pitää tehdä monta järjestyksessä menevää accessia kellojaksossa on erittäin hankalaa partitioida dynaamisesti (ja ajaa niitä siltä jollain 4 GHz kellolla)
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  10. mur0plaza

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2011
    Viestejä:
    53
    Veikkaisin et kyseinen ongelma on AMD/Intel prossuilla sama. Kuten myös mainitsin jo sen about 10x että jopa Intelin X99 laitteet eivät toimineet lainkaan. Sen ensimmäisen vuoden aikana sille oli tullut about 7 bios päivitystä yms. että kyseinen arkkitehtuuri saatiin toimimaan edes jossain määrin.

    Kävin äsken piruittan Mindfactorista kattoon mitä maksaisi kasata i7 7700K ja i7 6800K ni ei kyllä mun silmiin tai kukkaroon tuntunut mukavalta. Varsinkin jos haluaa 6C CPU eli 6800K, ni voe morjens ku pelkkä prossu 400+ ja emo sen 300-600+ €. Melkein sama tilanne on 7700K:n kanssa, mut se nyt oli about 100+ € halvempi tosta 6C kasauksesta.

    (Ottakaa huomioon että itse en tarvi kuin emolevyn, CPU:n ja kammat, eli pelkästään näistä komponenteista hinta oli suurempi kuin AMD kasaus 1700X CPU:lla)

    BTW, löysin tällaisen kuvan AMD:n CPU malleista. Eli näköjään toi tuleva R5 on se joka on pääasiallisesti pelaamista varten. Eli jos CPU tulee vaan pelaamista varten niin ton mukaan se on sitten joko R1400, 1500 tai 1600 mallit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nimenomaan se on yks ja sama prossu, mutta just toi on se ero vaan.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  11. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    [offtopic]

    Sotket nyt taas kokonais-ipc:tä ja throughputtia keskenään tavalla, joka sinulle sopii ja kierrät itse pointin.

    Tuossa verrattiin piledriveria vanhaan Sandy Bridge-i5een jossa ei ole SMT:tä. Se vanha i5 on luokkaa puolitoistakertainen säiekohtaiselta suorituskyvyltään kuin piledriver mutta kun piledriver saa CMT:stään n. 1.65x nopeutuksen niin se piledriver on kunnolla monisäikeisellä koodilla nopeampi.

    i7 jossa on SMT saisi SMT:stään sen n. 25% hyödyn jolloin se olisi sitä piledriveria nopeampi monisäikeiselläkin koodilla, mutta i5 jää hitaammaksi.

    Ilmeisesti et sitten vaivautunut katsomaan niitä benchmarkkeja ollenkaan. Niistä selvästi näkee, että piledriver on uusilla peleillä i5-2500:sta nopeampi vaikka se vanhoilla peleillä häviää sille.

    Toinen syy paremman monisäikeistyksen lisäksi voi olla myös FMA-käskyjen käyttäminen, Sandy Bridge ei näytä tue, Piledriver tukee, ja uusista peleistä varmaan löytyy useammin FMA:ta käyttävä koodipolku kuin vanhoista peleistä.

    [/offtopic]

    Vetelet nyt hihasta "vertailuita" joissa verrataan ihan eri asioita, ja mutuilet niistä ties mitä paskaa.

    Ryzenin SMT toimiii erinomaisesti silloin kun sitä käytetään oikein, eli silloin kun ajetaan 16aa säiettä joista mikään ei ole toista raskaampi. Esim. io-techin cinebench-testissä ero yhden säikeen suorituskyvyn ja säikeistetyn version suorituskyvyn välillä on 10.8-kertainen(1748/162), vaikka joudutaan myös jakamaan L3-välimuisteja ja muistikaistaa ytimien välillä, eli tässä testissä hyöty SMT:stä on yli 34%.

    Samassa testissä muuten 6900k:n skaalauskerroin yhdeltä säikeeltä 16 säikeelle on vain 10.2-kertainen(1669/164), eli hyöty SMT:stä vain yli 27%. Tämä vaikka 6900k:lla on vielä enemmän muistikaistaakin käytettävissään.

    Ryzen siis hyötyy SMT:stään tässä testissä huomattavasti enemmän kuin 6900k.



    Ja jos taas ajetaan softaa jossa on maksimissaan 4 säiettä, niin tietenkään SMT:stä ei ole mitään hyötyä 8-ydin-prossulla, kun ei riitä töitä edes kaikille fyysisille ytimille, mutta 2-ydinprossulla siitä voi olla huomattava hyötyä, kun voidaan ajaa yhtä aikaa niitä kaikkia neljää säiettä sen sijaan että ne ajettaisiin peräkkäin, jokaisen neljästä säikeestä ajautuessa n. 60-70 %lla "täydestä nopeudestaan".

    Se, että Intelin 2C4T hyötyy SMT:stään selvästi ei siis ole mikään "intelin paremman SMT:n ansio", vaan pelkästään sitä että cherry pickaat intelille edullisen täysin erilaisen tilanteen esimerkkinä intelin SMT-implementaation erinomaisuudesta ja vertaat sitä AMD:n suoritukykyyn täysin erilaisessa, SMT:lle paljon huonommin soveltuvassa tilanteessa.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  12. mur0plaza

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2011
    Viestejä:
    53
    +1

    Tossa muuten tulevista R5 sarjoista ja mahdollisesta hinnoittelusta. Siinä se myös kertoo hienosti kun vertaa Intelin hinnasto ym. mitä tossa tänään laitoin. Toi R5 1600X tulee oleen se sweet spot pelaajille aivan varmasti 6C/12T, sama kellotus kun 1800X mutta puolet halvempi kuin se tai mikään Intelin 4C CPU. R5 sarja hinnat menee vissiin siinä 199-299$, eli jos 1700 on sen 330€ niin oisko 1600X se 280-310€. GG AMD.
    http://wccftech.com/amd-ryzen-5-1500x-4core-8thread-cpu-leaked/
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  13. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Tuossa on muuten välimuistin osalta vähän virheitä.
    1600X:ssä kun on kaksi ydintä vähemmän, on siinä L2-kakkuja megan verran vähemmän, eli L2-+L3-kakkuja on yhteensä 19MiB, ei 20 MiB.

    1500X:n "12MB" kuulostaa myös oudolta. 10 MiB kuulostaisi järkevältä(yhden CCX:n L3 + neljän ytimen L2)
     
  14. mur0plaza

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2011
    Viestejä:
    53
    Pahaa sanoo näin tässä vaiheessa, et onko ne vaan pyöristänyt sen tasa lukuun vai onkohan se oikeesti se 20 ja 12. Eiköhän tässä ens kk aikana tuu jotain lisätietoo kun kerran tota on tarkoitus laittaa myyntiin Q2.

    Taas vaihteeks löysin jotain jännää, joku testas 1800X 4:llä korella vs 7700K (AM4+ kannassa on mahdollisuus ottaa corei pois käytöstä). Ei muute hullumpi tulos miettien AMD:n tän hetkisiä optimointi ongelmia. Toi testaus on laitettu just eilen, et on hieman tuorempi tulos.
    http://wccftech.com/amd-ryzen-4-cor...7700k/?utm_source=wccftech&utm_medium=related
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  15. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Ei se voi olla; Kun ydin on poissa käytöstä, sen L2-välimuisti on myös pois käytöstä.
    Eivät vaan ole osanneet laskea.
     
  16. mur0plaza

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2011
    Viestejä:
    53
    Eihä siitä oo mitään ytimiä käytöstä "pois otettu", siinä on vaan vähemmän niitä kun R7:ssa. Eikä se nyt ottais L2 tai L3 poist päältä nykypäivän prosessoreilla... meinaat varmaan et vähentää? Se kyllä voi vaikuttaa L cachen kokoon, mikä on asia erikseen, mut se on taas siitä kiinni miten ne saa sen cachen pakattua ja rakennettua kyseiseen prosessoriin.

    Windows 10:n tuleva Creators päivitys kuulostaa aika namulta: http://www.nag.co.za/2017/03/10/windows-10-game-mode-could-be-great-for-amd-ryzen-processors/
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  17. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    17 160
    Älä nyt jauha häränsontaa. Puhuin konsolien (ps4:set, xboxit) onnettomista cpu:ista ja totesin , ettöm 7700k esim ajaa niiden 8:aa säiettä vastaavaa kuormaa vallan erinomaisesti. ps4:sessa ja xboxissa on 2x4C jaguar samalla sirulla ja kyseinen prossuhan on sitä sontaa, jota löytyi esim halvimmista läppäreistä, joiden käyttäminen tuntui heti ensikosketuksesta lähtien lähinnä rangaistukselta, kun sillä yritti jotain tehdä (osittain juuri CPU:n takia).

    Tilanne nyt tällähetkellä ainankin on, mikä on. Testien mukaan Intelin HT toimii, amd:n SMT:ssä taas on pelien kanssa juuri nyt ainankin suuria ongelmia (suorituskyky kasvaa, kun SMT:n pistää poispäältä = suuri ongelma).

    Minulle on AIVAN yksi ja sama, jos asia korjataan joskus jotenkin. Kunhan on korjattu, niin sitten uudet testit ja tarkastelut asiasta. Olen täysin tympääntynyt odottelemaan rautaa korjaavaa päivitystä. En osta, enkä kenellekään suosittele selkeästi keskeneräistä rautaa (ja siihen kuuluu perus softien tuki).

    Tällähetkellä vain asia on nyt niin, että i7 7700k on järkevämpi suoritin pelikoneeseen, kun nuo ryzenit. Tilanne voi hyvinkin muuttua. Ryzeneissä on potentiaalia, mutta siihen asti ei voi mitään ytai siis ei voi pelikoneeseen suositella.
     
  18. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Turvallisempi hommata vaan se AMD koneeseen mikäli justny päivittämässä.

    Huomenna varmasti Intelillä uudet kujeet, mutta varmasti myös AMD:llä.
     
  19. mur0plaza

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2011
    Viestejä:
    53
    +1, näin oon pitkänä Intelin käyttäjänä miettiny samaa... alkaa kohta tuntuu kukkaros ton Intelin komponenttien hinnat ku pelkkä emo sen 250-600€.
     
  20. pwerio

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2014
    Viestejä:
    94
    Onko linkkiä laittaa, vai mutuiletko? Ennen ostamista täytyy varmistaa, että niissä on samat kilkkeet sisällä. Muropalstan mutuilu ei tähän ihan riitä.
     
  21. sChoOlmAStEr

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    3 425
    @hkultala -1
    @Griffin +1

    https://murobbs.muropaketti.com/thr...ja-ylikellotus.1355857/page-4#post-1718234597
    "Vetelet nyt hihasta "vertailuita" joissa verrataan ihan eri asioita, ja mutuilet niistä ties mitä paskaa."

    Näyttää siltä että herra kultalalla mene helposti kuppi nurin. Kehotan kyseistä käyttäjää vähentämään provo/offtopic vittuilua ja keskittymään otsikoiden aiheisiin ja faktoihin.

    Ja itse aiheeseen liittyen. 1700x/1800x rusinoita on tässä vaiheessa vaikea suositella pelikäyttöön, nopeimman 570€ 1800x ryzenin suorituskyky on pelikäytössä keskimäärin yhtä hyvä kuin 3.5/3.9GHz i5-6600k 4/4t kivellä. Keskinkertaisen pelitehon ei pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä koska tiedossa oli että zen ytimen ipc ei ole nopeinpien inteleiden tasolla, tappiin viritetyn 1800x kellotaajuus (kellotusvara olematon) on toki suurin piirtein sama kuin em. skylake prossulla vakiona. Ylivoimaisesti parhaan suorituskyvyn ja perf/euro suhteen peleille tarjoaa 6700k/7700k kaksikko. Ei niin täydellisesti säikeistyvillä ohjelmilla ja peleillä amd:n smt viritys ei toistaiseksi vakuuta eikä hyötyohjelmissakaan päästä Kultalan kalkuloimaan 34% boosteihin paria poikkeusta lukuun ottamatta. Intelin ht antaa vain 27% lisää tehoa mutta se ei sanottavasti hidasta pelikäytössä.

    http://www.techspot.com/review/1348-amd-ryzen-gaming-performance/page5.html
     
  22. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Ketään ei kiinnosta fanipoikien antamat pisteet, paitsi fanipoikia itseään.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2017
  23. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    En jauhakaan, toisin kuin sinä.

    Jaahas, muistin sitten väärin mistä oli kyse. Ja tämä lähti tosiaan seuravasta kommentistasi, joka oli täysin rikkinäistä logiiikkaa:

    Se, että niiden konsolien IPC on huono nimenomaan pakottaa siihen, että kaikki kahdeksan ydintä pitää hyödyntää kunnolla. Jotta peli saadaan pyörimään konsolilla hyvin, sen laskenta pitää jakaa siten että siellä on oikeasti kahdeksan säiettä AJOSSA yhtä aikaa. (ei, että siellä on kahdeksan säiettä OLEMASSA)

    Ja kun säikeitä on ajossa kahdeksan yhtä aikaa, tarkoittaa se sitä, että ryzenissa jokainen ydin on työllistetty yhdellä säikeellä, Kaby Lakessa taas jokaisella fyysisellä ytimellä on kaksi säiettä ajossa.

    Jos Kaby laken yhden säikeen suorituskyky on 15% parempi kuin ryzenin, ja kaby laske hyötyy SMT:stään keskimäärin 30%, tarkoittaa se silloin sitä, että tällaisella workloadilla yksi Kaby Lake-ydin tekee 1.5 kertaa enemmän työtä aikayksikköä kohden kuin yksi ryzen-ydin, mutta työllistettyjä ryzen-ytimiä on 2 kertaa enemmän jolloin koko ryzen-piiri onkin kokonaisuudessaan 1.34 kertaa nopeampi. (jos säikeitä olisi enemmän kuin 8, sitten Ryzen alkaisi myös hyötyä SMT:stään ja ero ryzenin hyväksi kasvaisi vielä suuremmaksi)

    Bobcat-johdannaiset ei ole sontaa vaan ne on vaan pieniä vähävirtaisia prossuja.
    Ja juu, niistä löytyy maksimaalista throughput-suorituskykyä vähemmän kuin neljästä kaby lake-ytimestä, mutta tämä on merkityksetöntä.

    Ja noiden halpisläppärien käyttäminen tuntuu rangastukselta pääasiassa sen takia että niissä on tyypillisesti 2-4 gigaa muistia, säilömuisti on todella hitaan eMMC-väylän päässä ja niiden windowsin mukana tulee esiasennettuna kasa bloatwarea.

    Testien mukaan myös AMD:n SMT toimii. Heitin jo esimerkkinä maininnan siitä cinebench-testistä, jossa siitä hyödyttiin selvästi enemmän kuin Intelillä.

    Siitä vaan ei ole hyötyä peleissä jotka eivät käytä yli kahdeksaa säiettä, ja jos koneen virransäästöprofiilina on "balanced" eikä "high performance", virtuaaliytimille skeduloidaan win8ssa ja win10ssä säikeitä tyhmästi, mikä laskee suorituskykyä.

    Ja tosiaan 4- tai 2-ytimisen prossun käytöksen vertaaminen 8-ytimiseen vaan ei ole missään määrin järkevää kun ajellaan softia joissa säikeitä on niin vähän että SMT:stä 8-ytimisellä voi olla hyötyä mutta 2- tai 4-ytimisellä siitä voi olla hyötyä. 2-ytiminen ryzen hyötyisi siitä SMT:stä ihan yhtä paljon kuin 2-ytiminen core i3 hyötyy(kunhan käytössä ei ole balanced-virransäästöprofiili joka sijoittelee säikeitä samalle ytimelle maksimoidakseen core parkingin käytön). Kukaan vaan ei ole benchmarkannut ryzeniä kahdella ytimellä SMT päällä ja SMT pois päältä.

    "Ryzenin SMT-ongelman" voi korjata säätämällä windowsin virranhallinta-asetuksista virranhallintaprofiiliksi "high performance" oletuksena olevan "balanced"in sijaan.
    Ja tämä tosiaan suurimmassa osassa testejä oli jo "oikein", poikkeuksena lähinnä se yksi ranskalainen sivusto joka ilmeisesti testasi "balanced"-moodissa.

    Tämä sai minutkin luulemaan, että windows _aina_ skeduloi asioita tyhmästi ryzenille. Pari päivää sitten opin, miten tilanne oikeasti on. (suosittelisin muuten sinullekin sitä nöyryyttä, että voisit myöntää, että olet voinut tajuta jotain ensin väärin, nyt tunnut olevan jumittunut ekaan ajatukseesi siitä, että "ryzenin SMT:ssä on jotain vikaa/se on jotenkin huonompi kuin intelillä" eikä mikään määrä perusteluja saa sinua ymmärtämään asian todellista laitaa)


    Ja tosiaan silloin kun ollaan "high performance moodissa" niin välillä myös nähdään parin prosentin suorituskykylaskua SMT:stä pelikäytössä. Sama ilmiö tapahtuu myös Intelin prossuilla silloin kun niissäkin ajetaan pelejä joissa säikeitä ei ole montaa ajossa yhtä aikaa. Tämä parin prosentin suorituskykylasku ei ole mikään perustelu sille että "ryzenin SMTssä on jotain vikaa" tai että se on "huonompi kuin intelillä".

    https://www.techpowerup.com/forums/...rks-core-i7-6700k-hyperthreading-test.219417/


    Mutta oikea ongelma(jota ei voi kiertää muuta kuin puolet ytimistä disabloimalla) on tosiaan vielä siinä, että windowsin skeduleri siirtelee säikeitä CCXin välillä, mikä johtaa suureen määrään liikennettä näiden CCXien L3-välimuistien välillä. Tähän odotellaan vielä yhtä skedulerikorjausta. Tällä ongelmalla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä SMTn kanssa.

    Ja toki odotellaan myös sitä skedulerikorajusta, joka lopettaaa sen säikeiden tyhmän skeduloinnin core parkingin maksimoimiseksi tuossa balanced-moodissa, mutta se ei olekaan niin kriittinen, koska sen ongelman voi aina kiertää käyttämällä high performance-moodia.



    Tällä hetkellä pelikoneeseen riittää myös selvästi halvempi prosessori, kuten 7600k tai 7500, ja kaikki nykypelit pyörivät niilläkin erinomaisesti, eikä nopeammasta olisi nykypeleillä hyötyä. Järkiperuste nopeammalle kalliimmalle prossulle onkin se, että se jaksaa pyörittää hyvin myös monen vuoden päästä julkaistavia pelejä, ja sillä on sen kautta pidempi elinikä. Ratkaisevaa onkin, mikä prossu tulee parin vuoden päästä pyörittämään parhaiten parin vuoden päästä julkaistavia pelejä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2017
  24. Dodekaedri

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2010
    Viestejä:
    195
    Ranskalainen hardware.fr-sivustokin on muuten päivittänyt testituloksiaan: http://www.hardware.fr/articles/956-8/retour-smt-mode-high-performance.html ja http://www.hardware.fr/articles/956-7/impact-smt-ht.html. High performance -tilaa käytettäessä vain yhdessä pelissä (ehkä toisessakin, artikkelin eri sivuilla on toisistaan poikkeavat tulokset) SMT:n vaikutus suorituskykyyn oli Ryzenillä selvästi suurempi kuin Core i7 6900K -prosessorilla. Eikä se siinäkään ole niin iso, etteikö vastaavaa olisi joskus Inteleilläkin nähty.
     
  25. Vesa H.

    Rekisteröitynyt:
    25.10.2013
    Viestejä:
    1 591
    Vahva esitys AMD:ltä takaisin high endiin. Intelin vastaava 1800x:stä, eli 6950x maksoi 1999 euroa vs AMD:n 599 euroa. Suorituskyky rinta rinnan paikoitellen jopa parempi AMD:llä kuin intelillä. Tärkeintä kuitenkin on se, että AMD aloitti 8-ytimisten suorittimien osalta hintakilpailun ja avasi tien parempaan optimointiin. DX12 optimointeja odotellessa vieläpä...

    Sivuhuomiona nuo AMD:n high end emot on aika reippaasti intelin high end emoja kalliimpia.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti