Talvipyöräily

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Moreover, 16.12.2009.

  1. Moreover

    Rekisteröitynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    351
    Tänään taas töihin polkiessani ajattelin, että murossa on varmaan tämän lajin harrastajia, joita kovatkaan pakkaset eivät hätkäytä. Millaisia varusteita teillä ympärivuotisen pyöräilyn harrastajilla on? Miten estätte paleltumat tai liikahikoilun?

    Naama ja kädet on eniten koetuksella, joten mistäköhän saisi kohtuuhinnalla esim. kommandopipon, joka olisi lämmin mutta pitäisi myös tuulta? Jokin windstopper-malli saisi varmaan olla, ja paksu sellainen...samoin hyvät pakkaskintaat olisi eduksi.

    Penkinpäällinen löytyy jo, 10 euron retkipatjapäällyste tekee kyydistä jo paljon siedettävämmän...
     
  2. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Kuka hullut nyt pyöräilee kun voi mennä mukavasti autolla.
     
  3. Moreover

    Rekisteröitynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    351
    Kunto kohoaa, unenlaatu paranee, mieli virkistyy, rahaa säästyy, aikaa säästyy, auton moottori säästyy. Näen enemmän syitä pyöräillä kuin autoilla.
     
  4. Bazil

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    60
    Haistakaa kaikki autotielläpyöräilijät pitkä vittu, talviaikaan etenkin olette todella huonoa seuraa liikenteessä.
     
  5. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    ts. persaukisten ja hippien hommaa.
     
  6. El Chapo

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1 131
    Varusteleka - Kommandopipot
     
  7. Bazil

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    60
    Ekoneuroottiset pyöräilijät ovat yhtä homoa sakkia kuin natsit. Ei ole jeesustelulla rajaa kun munamankelilla ajaa ja niin poispäin. En nyt puhu siis aloittajasta koska hän ei ole vielä puhunut ilmastonmuutoksesta. :smoke:

    p.s Omistan 1,5k fillarin ja ajan pyöräteillä aktiivisesti kesäisin.
     
  8. Espoorican

    Rekisteröitynyt:
    17.05.2000
    Viestejä:
    1 222
    Nastarenkailla ja levyjarruilla mennään cyclocrossilla.
    Varusteita löytyy onneksi riittämiin, koska tulee myös vaeltamista harrastettua ympäri vuoden.

    Ei tuo kyllä aina ihan turvalliselta tunnu..
    Tänäänkin joutui muutaman kerran heittämään Save vs. Fumblet.. :D
     
  9. Bazil

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    60
    Ainiin ihan unohdin kun vitutti, ajoin 3 vuotta kouluun peruskamppeissa ja kaaduin joka talvi kerran. Sitten hankin auton ja pyörä on lepäillyt sittemin lämmitetyssä kellarissa. Ei sekään varmaan tykännyt talviajosta. Jos silloin joskus olisi ollut enemmän rahaa olisin suojannut naaman aurinkolaisella ja hienolla koko naaman peittävällä huivilla.
     
  10. McRuis

    Rekisteröitynyt:
    28.11.1999
    Viestejä:
    238
    Partioaitta Oy

    Tällaisen kanssa tullut käveltyä näissä -12c -> -17c asteen pakkasissa ja välillä kovaakin tullut puuskutettua, niin ei tunnu pipo yhtään kylmältä kosteanakaan kun hengittelee nenällä sisään ja suusta ulos.
    Varsinainen "windstopper" tuo tuote ei ole, mut ei nuo tuulet ainakaan kävelyvauhdissa ole saaneet tosiaan yhtään kylmän tuntua aikaan..
    Icebreakerillä on tuosta vähän järeämpääkin mallia olemassa, mutta sitä ei partioaitalla näytä olevan myynnissä. Jos varman päälle haluaa pelata, suosittelisin tuota Balaclava Midiä
     
  11. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Kannattaa sitten pitää myös huolta siitä munamankelista että et rullaa jarruttomana jonkun kunnollisen kansalaisen auton eteen kun vaijerit on jäässä.
     
  12. kotti

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2004
    Viestejä:
    485
    Riippuu ihan siitä, millaisista matkoista on puhe. Pari kilsaa -15 pakkasessa menee ilman suurempaa kerrospukeutumista tai kommandopipoa (pelkkä normipipo + normikaulahuivi), mutta yli 10km lenkit on ihan eri juttu. Oma kommandopipo tuntuu viileältä jo pelkän kypärän kanssa about nollassa asteessa ja kypärän alle ei mahtu mitäään kovin paksua. Nollakelissä kommandopipo ja potta päähän ja menoksi -> 10 tai enemmän pakkasta = kommandopipo naaman suojaksi ja kunnon pipo pääkopan päälle ilman pottaa. Alamäissä ja kurveissa pelkkä takajarru käytössä ja jalat ottaa valmiiksi vastaan, jos etupyörä lähtee luisumaan kurveissa. Kai sitä pitäisi vaihtaa eteen nastarenkaat, mutta en kuitenkaan aja normaalisti talvella kuin muutaman kilsan per päivä ja sekin tuttua reittiä.

    Kai sitä voisi ostaa paksumman kommandopipon tällaisia kelejä varten, mutta nuo matka mitä tulee normaalisti vaivallettua on sen verran lyhyitä, ettei tarvitse enempää.
     
  13. kotti

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2004
    Viestejä:
    485
    Tuo on muuten ihan hyvä pointti. Syksyllä vaihdoin itse jarrupalat ja öljysin ketjut ja vaijerit jne itse, mutta tällaisella kelillä kaikki jarrutusvoima tuntuu olevan vain murto-osassa siitä, mitä se oli kesällä vanhoilla jarrupaloilla. Vaijerit kyllä tuntuvat pelaavan kunnolla, sillä kontakti vanteisiin on erinomainen pienelläkin voimalla, mutta jostain syystä jarrutusteho on aivan hanurista. En tiedä ovatko jarrupalat/vanteet jotenkin jäässä (pyörää säilytetään kuitenkin sisätiloissa) vai mikä ihme tämän aihetuttaa.
     
  14. Bazil

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    60
    Veikkaisin että vanteet tehdään toisenlaisesta metallista kuin levyjarrut joka sitten aiheuttaa kehnon pidon, ei ole vielä tullut hyvin pakkasella toimivia vannejarruja vastaan mullekkaan.

    E: se vanteiden pinta taitaa muuten olla hieman karhea joten sinne pikkupikku rakoihin kertynyt kosteus saattaisi sitten jäätyä ja ne jarrut ovat ihan oikeasti jäässä.
     
  15. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 242
    Voi elämän kevät. Itselleni talvipyöräily ei aiheuta minkäännäköisiä lisätoimenpiteitä. Takki tiukasti päälle, kaulahuivi kaulaan ja hanskat ja pipo päähän. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
     
  16. Sepander

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    4 974
    Talvella pyöräily(ja autoilukin) on paljon mukavampaa, kun liikenteessä ei ole yhtä paljon näitä sunnuntaipyöräiljöitä törttöilemässä. Sitten keväällä/kesällä kaivautuvat koloistaan ja taas pitää varoa.
     
  17. Mikkos

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Viestejä:
    8 103
    Sama juttu.
     
  18. hati-

    Rekisteröitynyt:
    18.08.2008
    Viestejä:
    27
    Unohdit, että muutenkin ihan helvetisti hienompaa kuin autossa istuminen.
     
  19. Joops

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    29
  20. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jep, nastarenkaita ei tarvitse jos osaa ajaa. Jarrutustehon kärsiminen havaittu täälläkin, mutta hyvin sitä pärjää kun on takana jalkajarru. Seitsemän vaihdetta passaa joka mäessä.

    Tosin tänä vuonna kävelen koulumatkani, kun se on luokkaa 100 metriä.
     
  21. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 450
    Pyörällä on ollut tapana sotkea töihin kesät talvet. Matkaa nyt ei niin kauheasti kuitenkaan ole, 3km/sivu.

    Pukeutuminen ei nyt tuollaisella matkalla ole kovinkaan oleellinen asia. Pakkasta ollut enimmillään 30 raadin tuntumassa.

    Hanskat tulee olla hiihtohanskat, sillä tavan sormikkaat hajoavat saumoista hetkessä.. renkaina hyväksi havaitut ja pakkasta kestävät Bilteman nastat. Pito aivan uskomaton. Moni kehui, enkä uskonut ennen kuin kokeilin. Nokialaiset hajosivat ekana talvena. Hydrauliset levyjarrut, niin eipä jäädy vaijerit ja pitää keli kuin keli. Maasturi käytännössä oltava, sillä hybridit ym lelut jäävät hankeen jos lunta on yli 1cm. Lisäksi lokasuojan ja renkaan väliin pakkautuu lunta jos kurakaari lähes kiinni renkaassa.

    Vaijereissa ainoa aine mikä toimii on omatekoinen seos 50% CRC ja 50% isopropanoli, eli polttoaineen jäänesto. Valona pimeän aikaan Cree XPG-R5 ledillä oleva kiinalainen taskulamppu litiumakulla. Päihittää mopon valot.

    Tosikovilla yli 25 asteen pakkasilla pitää vähän tahtia hillitä, jotta ei keuhkot jäädy.
     
  22. Tatikkan

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2007
    Viestejä:
    1 643
    Ei kukaan, paitsi köyhät kuten minä. Ja en helvetissä todellakaan ikinä ajaisi pyörällä talvella ellei olisi pakko.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2009
  23. Dj. Liha

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2000
    Viestejä:
    2 965
    Aijai niitä muistoja kun ala-aste -> lukio tuli poljettua fillarilla 5km aamua iltaa kelissä ku kelissä kouluun ja takas. Liikuntapäivinä mukana oli sukset taikka luistimet ja sitte välillä ryvettii jäätyneessä sohjossa koko helahoidon kanssa. Muutaman kerran meni 30 asteen pakkasella (kun niitä vielä oli etelässäkin) ketjut poikki ja syy-seuraussuhteena kassit mankeloitui. Silmätkin jääty joko auki taikka kiinni noissa oloissa.
     
  24. *Crispies*

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2005
    Viestejä:
    1 686
    Jotakuinkin 30 kilsaa ja/tai reilu tunti on näillä keleillä minkä varpaat antaa myöten. Sekin kyllä korjaantuisi, jos panostaisi noihin kenkiin, mutta taitaapi nämä kovemmat pakkaset olla Suomessakin häviävä luonnonvara. Muuten päälle laitan verkkarit ja siihen päälle tuulihousut, yläpuolelle riittää T-paita ja päälle hupullinen snoukkatakki sekä ihan perus Haltin pipo. Käsiin villasormikkaat joiden päälle vedän vielä perusrukkaset. Näillä pärjää iisisti 20 pakkasissa ja ongelmaksi muodostuukin kuumuus ennenkuin kylmyys.

    Ei tuo mun fillari ainakaan piipahduksia kylmään ole valittanut, vaijerivetoiset osat toimivat tuon ajan siinä missä kesälläkin. (Sisäsäilytys) Kunhan vain muistaa ettei pese pyörää juuri ennen ajoa tai ainakin antaa sen kuivua varmuudella kuivaksi.. kokemuksesta tuokin tuli opittua; alamäkeäkin jäisellä pyörällä liikenteen seassa ilman jarruja yli 40km/h nopeudella tullut testattua..

    Talvifillaroinnin todelliset haasteet eivät liitykään itse pakkaseen vaan ennemmin siinä nollantienoissa olevaan juuri sataneeseen nuoskalumeen. Se tarttuu kuin liima ja tukkii kaikki mahdolliset kolot lopulta estäen renkaiden pyörimisen. Näitä päiviä taisi viime talvena olla kaksi tai kolme, joten ei suuresta jutusta ole kyse kuitenkaan. Etenkin kun melko nopeasti auratkin poistavat suurimmat lumet jopa kevyenliikenteenväyliltä. (Ja pahoittelut teille autoilijoille, jos olen sattunut poistamattoman lumen takia häirinneeni jo putsatulla autotiellä..)

    Turha tästä kuitenkaan tehdä mitään autot vs fillarit väittelyä edes talveksi sillä harrastukset ovat mitä ovat. Fillarointi vaan on edullisempi, terveellisempi ja kaupunkialueella jopa nopeampikin tapa edetä paikasta A paikkaan B; myös talvella. Mukavuudesta ei aina voi kuitenkaan sanoa samaa, mutta hei, ollaanko sitä aivan kokonaan kuiteskaan sokerista!? ;)
     
  25. Kampele

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Viestejä:
    22 805
    Saatanan pakkaset.

    1km kouluun ja se pitäis veivillä, pitäis kai pipa ostaa eikä pitkätkasarit ole varmaan myöskään huono valinta..

    Niin ja pyörästä taka gummi paskana, ts. ei se tyhjenny kokonaan, mutta niin että kun pyöreilee menee vanteella jos ei 2p välein pistäs "täyteen"

    Tänään oli -10c aamulla pakkasta, niin ei meinannu edes kompressori lähteä käyntiin, "iihniihniihnnii PÖRRRRRRRRRRRRRR" ^^

    Ei varmaan kohta lähde, jos -20c pakkasta, niin jää kumit pumppaamatta. :(
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti