Taksin ajamisen vaikeus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Hemmo P Paskiainen, 14.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    No miksi?

Vähän itseäkin ihmetyttää. Ei ole ollut taksin kanssa mitään ongelmaa ikinä. Jokusen kerran päässyt jonkun karvakädenkin kyytiin ja hyvin on nekin ajaneet rajoitusten mukaan ja ottaneet kevyen liikenteen huomioon.

Asiakaspalvelua itsekin harrastavana tulee väkisinkin mieleen ns. Paska Asiakas -syndrooma.

2. miklu11

Rekisteröitynyt:
    05.01.2013
    Isokasa taksareiden perseilystä saataisiin kuriin uberin tyylisellä palautteenanto mahdollisuudella. Tosin tätä ei taksiliitto niele.

3. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Tulee siellä jo nytkin välityskieltoa perseilystä, eli väitteesi Taksiliiton nielemiskyvystä on puhtaasti omaa sekavaa mielikuvitustasi.

4. miklu11

Rekisteröitynyt:
    05.01.2013
    Jokaisella palvelulla on palautteensa mutta ne katoaa jonnekin ja hoidetaan sisäisesti eikä näy oikeasti kuluttajarajapinnassa. Kummasti vaikuttaisi kuskiin jos olisi julkista kuten uberilla.

5. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Kyllä näkyy. Välityskielto on olemassaoleva keino jota käytetään ihan säännönmukaisesti. Älä viitsi jauhaa noin lapsellista paskaa.

6. miklu11

Rekisteröitynyt:
    05.01.2013
    Ehkä sun siellä liitossa kannattaa lukaista miten Uberin arviointi toimii ja tulla sitten selittämään välityskielloista.

7. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Ehkä sun kannattaisi olla hiljaa asioista joita et vaivaudu edes selvittämään.

Kyllä minä tiedän miten Uberin arviointi toimii, mutta väitteesi siitä että palaute ei muka taksipuolella vaikuta mihinkään on ihan täyttä paskapuhetta.

8. miklu11

Rekisteröitynyt:
    05.01.2013
    Varmasti vaikuttaa liiton kiristys ja uhkailu kuten Neuvostoliitossakin.

Edelleen, Uberin tyyppinen suora julkinen palaute puree paljon tehokkaammin kuljettajiin mutta tätä ei haluta, piste.

9. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Mikä kiristys ja uhkailu? Jos perseilet niin sinulle ei määrättynä aikana ohjata tilauksia. Ei siinä ole mitään epäselvää.

Ja tottakai julkinen palaute toimii jollain tasolla paremmin. Ei kai sitä ole kukaan kiistänyt. Lähinnä ihmettelen tietämyksesi tasoa jolla lauot tuota mutupaskaasi Taksiliitosta.

Valopilkussa on jo tähtiin perustuva palautesysteemi, joten eiköhän sieltä ole jotain vastaavaa tulossa tulevaisuudessa kun ohjelmaa kehitetään eteenpäin. Tällä hetkellä se on ilmeisesti toistaiseksi vaikeahkoa koska Valopilkku tuntuisi nojaavan vanhaan välitysjärjestelmään.

10. Hal2K3 Banned

Rekisteröitynyt:
    11.02.2003
    Kolme viimeistä taksimatkaa ja täysin luokatonta palvelua maahanmuuttajilta.

Yksi Suomalainen ja palvelu oli vimpan päälle ja reissu hauska.

Kaksi matua ja navigaattorin käyttö ja kehä ykkösen löytäminen olivat mahdottomia tehtäviä.

Paskastako pitäisi maksaa premiumia?

11. miklu11

Rekisteröitynyt:
    05.01.2013
    En jaksa enää toistaa. Tsemppiä sinne hiljaiselle tolpalle.

12. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    En minä ole taksikuski. Mitä sinun piti toistaa? Se itse keksimäsi mutupaska? :rofl:

13. Galaxy

Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Kai nämä ongelmat voi jakaa kolmeen pääkategoriaan. Itse matkustaminen:
    Millainen taksikuski ei tiedä missä on Kontula tai Espoonlahti? Molemmat tullut vastaan. Ei siinäkään mitään ettei tiedä, muttei osata käyttää navigaattoria. Tai "Joo kyl mä sen tien tiedän". Sitten kun tajuaa että on menossa liittymästä ohi yritän auttaa että nyt pitää mennä liittymästä. "Eikai se vielä tää oo?". Pari kertaa käytiin tätä läpi ja lopulta oikaisi niiden liittymä sulkuviivoituksien yli. Sitten on melkein pahimmat taksivitutusta aiheuttaneet keissit eli jalankulkijoiden huomioimattomuus. Oululainen taksikuski tunki lentokentällä suuren ihmisparven läpi jossa ihmiset osoittivat suojatietä kun auto tunki siitä läpi. En muista koska on autossa hävettänyt niin paljon viimeksi. Toinen oli Espoossa äidin+lapsen ohitus sellaisella "kyl tosta just ohi mahtuu ettei renkaat osu varpaille". Tilattiin työkavereiden kanssa (5yhteensä) tilataksi. Paikalle saapuu joku vitun VW touran 7 paikkaisena. Kuski alkaa kääntelemään jotain lasten takapenkkejä esiin. Sanoin vaan ettei tää oo mikään tilataksi että tilataan mieluummin toinen taksi kun tähän joku taakse istuu.

Käytöstavat: Nämä pääasiassa ihan ok mutta onhan näitäkin vastaan tullut kaikenlaista persoonaa. Ei sanota mitään kun istuu autoon? Ei vaikka asiakas sanoo moi? Pikku juttu mutta jos taksiin on menossa monta matkustajaa joilla on reppuja ne reput melkein joutuu laittamaan takakonttiin. Noh takakontit on usein likaisia ja pyrin asettamaan repun ulkopuoli alaspäin ettei selkä mene likaiseksi kun repun selkään nostan. Taksikuskit vaan haluavat usein kääntää repun toisinpäin vaikka kävisin sen itse asettamassa ronttiin. Olen pyrkinyt muutaman kerran kouluttamaan taksikuskeja ihan kertomalla miksi toimin kuten toimin mutta palautetta ei oteta kovin hyvin vastaan.

Kalusto: Taksilla matkustaminen on kallista ja vaikkei sitä itse tarttekaan maksaa niin kyllä se ärsyttää kun joku tulee jollain Ceedillä tai i30:llä paikalle. Mersullakin on joku ihme Citan malli joka on aivan järkyttävä.

Ja siis ehdottomasti kokemukset ovat useammin neutraaleja/positiivisia kuin negatiivisia, mutten oikein keksi mitään parempaa taksilla matkustamisessa vs. oma.

14. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Ai et keksi? No kas kummaa. Pitäisikö niitä hyviä puolia omaan autoon verrattuna olla muitakin kun se ettei tarvitse itse ajaa/etsiä parkkipaikkaa?

15. Galaxy

Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Ei kaiketi, mutta on myös niitä joiden mielestä taksilla on jotenkin tosi kiva kulkea ja näkevät asian ihan toisinpäin.

16. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    No kyllä se ainakin itselle on aina enemmänkin pakko, tai vähiten vaivalloinen vaihtoehto. Esimerkiksi oma auto ei saatavilla, tai johonkin reissun päälle lähdössä ja tavaraa sen verran ettei viitsi julkisissa äheltää ja mitä näitä nyt keksisi. Mutta en kyllä keksi ketää joka huvikseen ajelisi taksilla tai perustelisi sen jotenkin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin oman auton, vaikka omakin auto on aika kallis lelu nykyään.

17. teppemies

Rekisteröitynyt:
    07.04.2005
    En ole tuollaista ajatellutkaan, ymmärrän pointtisi. En tiedä, miksi taksarit asettavat reput kuvailemallasi tavalla, mutta tiedän miksi teen itse näin.
    En ole taksikuski ja yleensä ajan yksin, mutta jos tuttavia tulee kyytiin ja matkatavaroita tulee konttiin, asetan mahdolliset reput, myös omani, selkäpuoli alaspäin. Tämä sen vuoksi, että selkäpuoli on tasainen, joten reppu ei pyöri kontissa holtittomasti jo normaalissa ajossa. Sen lisäksi, etten halua toisten kamojen pyörivän miten sattuu (enhän tiedä sisältöä, likapyykkiä vai kaksi kallista viskipulloa, suojanaan vain sukat), en halua muutenkaan, että kamat heiluu miten sattuu ajaessani. Jotenkin tulee vaistomaisesti varottua ja ajolinjat karkaa, vaikka kaistoilla pysynkin, vähän turhan pyöreiksi. Voisi olla jotain tällaista syynä.

Oman koslani kontin pohja ei ole täynnä hiekkaa, eikä minun tarvitse ajatella asiakkaan parasta. Kukaan ei maksa minulle mitään, enkä vaivanpalkkaa suostu ottamaankaan. Reppu on haluamallani tavalla kontissa, etupenkin takana lattialla hiekan seassa, omistajan sylissä, omistajan jaloissa, tai sitten siellä taksissa omistajan haluamalla tavalla. :D

18. Wloona

Rekisteröitynyt:
    06.05.2007
    Helsingissä käydessäni sain tutustua paikalliseen taksikulttuuriin kun taksi oli tulossa päin punaisia kylkeen. Huomasi sitten minut ja veti jarrut lukkoon. :smoke:

19. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Mitä helsinkiläistä tuossa on? Yhtä vaikeaa se ajaminen tuntuu lantavarpaillakin olevan, etenkin liikennemääriin suhteutettuna. :smoke:

20. Wloona

Rekisteröitynyt:
    06.05.2007
    No sitä että en ole lantavarvaspaikkakunnilla tottunut siihen että taksit ajelevat surutta päin punaisia. Muuta perseilyä sitten senkin edestä. :smoke:

21. hkultala

Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Tähän lienee syynä ainostaan se, että jossain Toijalassa tai Orivedellä ei ole ollenkaan niitä liikennevaloja, joiden punaisia päin taksit voisivat ajella. Kyllä ne sielläkin varmaan tekisivät sitä, jos se olisi mahdollista ;)

22. Azumiar

Rekisteröitynyt:
    08.09.2008
    Lasketaanko Oulu lantavarvaspaikkakunnaksi (omissa silmissäni kyllä), sillä viimeksi kun tulin taksilla kotiin niin yhdissä punaisissa valoissa kuski alkoi selittämään ettei enää uskalla ajaa niistä läpi kun on niin monet työkaverit saaneet sakot. On ne poliisit vaan niin perseestä nykyään...

23. terevis Banned

Rekisteröitynyt:
    14.02.2009
    Täällä landella on liikennevaloja jotka palavat yötä päivää ja niistä saattaa mennä jopa 10 autoa yön aikana. Eipä niihin kukaan pysähdy öisin.

24. Pöytä

Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Edellä epätietoinen ihmetteli sitä, miksi taksarit asettelevat matkatavaroita paremmin paikalleen. Tämä se on. Pääsääntöisesti asiakkaat itse tavaroita konttiin tunkiessaan vain laskevat kamppeet jotenkin sen kummemmin katsomatta. On aivan yleistä, että nostamani ison matkalaukun viereen pystyyn nojalle asetetaan pieni asiakirjasalkku tms. särkyvän oloinen käsitavara. En tietenkään voi jättää sitä siihen ja lähteä ajoon. Mieti sitä raivohuutoa ensimmäisessä mutkassa, kun tavaratilasta kuuluu kopsahdus. Nyt on kuljettajan syytä, että työläppäri/kamera/ming-vaasi on paskana (vaikka mitään vauriota ei toki yleensä realistisesti edes voisi tapahtua).

Parhaita ovat muovikassit, jotka jotenkin "tumpataan" muotoon ajatuksella, että hyvin siinä pysyvät. Niin pysyvätkin, pysäköidyssä autossa. Ehkä. Useimmat yllättyvät, kun laitan kassit koukkuun. Ilmeisesti monikaan ei tunne tällaista varustetta, joka on nykyään ja ylipäänsä tällä vuosituhannella jokseenkin kaikissa autoissa. Oletan, että asia on monelle murollekin tuntematon. Kannattaa kokeilla, on paljon kätevämpää kuin kerätä murskaantuneet tavarat lattialta, penkeiltä(matkatavaroiden laskeminen istuimille on pääsääntönä kyllä jotain käsittämätöntä) tai sieltä tavaratilasta aina kauppareissun päätteeksi.

Myös reput tulee muiden laukkujen ja boksien tapaan pyrittyä asettamaan siten, etteivät ne paiskaannu tavaratilan seinään. On myös mukavaa, etteivät kassit kameroineen sekä läppäreineen pyöri alas farmarin peräluukusta, kun luukku avataan asiakkaan pihassa siinä oven edessä helvetin jyrkässä ylämäessä, jonne on ajettu 5 cm autoa leveämmästä välistä ruosteisten vinoon kolaroitujen rautaporttien välistä auraamatonta, hiekoittamatonta ja polanteista jäärataa pitkin.

Tämän kaiken takia voi siis käydä niin, että laitan vahingossa jonkun erikoisherkän muron repun selkäpuoli lattiaan päin tavaratilaan, kun en hoksaa ottaa asiakkaan erityistarpeita huomioon. Jos näin joskus käy, aion kyllä kovasti pahoitella. Mitään hiekkaa tai kuraa en tavaratilassa jemmaa, joten haitta on psykologinen. Jos joskus kävisikin niin, että jonkun Tallinnan tuliaiset vuotavat ja on kova kiire purkaa kännijonoa, niin sittenpä varotaan länttäämästä kenenkään reppua takaboksiin ennen mattopesua.

25. Pöytä

Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Totta kai. Olet ymmärtänyt ammattikuntamme sairaan mielenmaiseman tältä osin ihan oikein. Itsehän ajan punaisia päin vain siksi, että se on tyydyttävää. En siksi, että minulla olisi kiire, enkä varsinkaan siksi, että asiakas vaatii. En lyö pulujakaan polkupyörän pumpulla siksi, että minulla olisi nälkä, tai pilkkaa lihavia ihmisiä siksi, että toivoisin heidän laihtuvan. :smoke:

Vastatakseni jotain ihan vakavissanikin, en tietenkään aja päin punaisia ainakaan kyydin aikana. Tai no, näin meidän kesken myönnän keskellä yötä yksinäni tietyissä paikoissa varoen niin tekeväni, mutta sitä harvoin yksikään sielu näkee. Tähänkin on toki poikkeuksia, eli sairastapauksissa ym. hätätiloissa on tullut joustettua, kun mitään riskiä ei ole ja rikkomus on pelkästään poliittinen. Ei liene näissä tapauksissa ihan hirveää käytöstä todeta "ette varmaan pahastu, jos ajan vahingossa ihan vähän punaisella".

Harvoin sattuu kyytiin asiakkaita, joilla on tarve vittuilla kuljettajan lainkuuliaisuudesta liikenteessä. Jotkut aloittavat mässytyksen siitä, että kuljettaja taitaa olla vähän tyhmä, eihän sivusta tule ketään. Ihan turhaan tässä seistään, menee ikä ja terveys. Toiset aukovat päätään mummotyyliin ajosta, jos ylinopeutta on alle 20 km/h. Ehkä tämä johtuu joidenkin kohdalla kotioloihin verrattuna siitä, että kyyti tuntuu tasaisemmalta ehjässä autossa, jossa on myös kuljettaja. :D

Minun on kovin vaikea ottaa vakavasti puheita siitä, että taksit ajaisivat ainakaan meillä yleisesti päin punaista. Mistään oululaisista en osaa sanoa mitään, ja pääkaupungin lentävistä matoista vaikenen muuten vaan. Toki olen taksialalla, joten valehtelen kaikesta ja minulla on vielä pieni kullikin. Joudun kuitenkin toteamaan, että olen tuskin koskaan(fraasi, eli helvetin harvoin olen) nähnyt taksin ajavan ihan varsinaisesti "päin punaisia". Aina välillä näkee taksin ajavan sakotuskäsikirjan mukaan niukasti vanhoilla, mutta ei yliedustetusti verrattuna muuhun ajoneuvoliikenteeseen.

Viimeksi muokattu: 22.08.2016

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi