Täydellisen ruuan metsästys - filosofiointia makukysymyksistä

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Echi, 15.01.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Echi

Rekisteröitynyt:
    23.12.2008
    Henkilökohtaisesti en usko makuasioiden olemassaoloon. Ehkä matemaattisen tarkka erottelu on mahdotonta, mutta ruokalajit voidaan vähintäänkin jaotella hyviin ja huonoihin. Ihan arkimaailman ilmiöt käyvät todisteesta, joka ikiselle sunnuntaikokille ei makseta tuhansia euroja siitä, että tämä valmistaa maittavan aterian.. Taitavat kokit osaavat tehdä ruokaa, josta kaikki kultivoituneet ihmiset pitävät. Hyvästä ruokalajista nautitaan universaalisti. Tietenkin on olemassa ihmisiä, joilla ns. huono maku. Suomalaiset ovat tästä paras esimerkki. Olen ihan rehellisesti sitä mieltä, että suomalaiset elävät matrixin kaltaisessa todellisuudessa: suomalainen on hyvää, vain sen vuoksi,koska emme tiedä paremmasta. Ainoastaan Pohjois-Koreassa on samankaltainen meininki. Tästä avasin jo oman ketjun, joten ei tästä sen enempää.

On olemassa siis hyviä ja huonoja ruokia, mutta itse täydellisen ruuan määrittely on ongelmallista. Ruuanlaitto on zen, jatkuvasti tavoitellaan jotain täydellistä, mutta sitä ei koskaan saavuteta.. Mutta kuinka hyvä ruoka tunnistetaan? On olemassa lukuisia ruuan laatuun liityviä muuttujia, kuten lihan mureus, kasvisten rapeus, jauhomaisuus. etc. Kun nämä kaikki liittää mausteiden kombinaatiohin jotka luovat lopputuloksen, ei ole olemassa tieteellistä selitysmallia, joka määrittelisi täydellisen ruokalajin olemassaolon. Ruuanlaitto onkin yliluonnollista taidetta. mutta silti on olemassa keinoja joilla voimme tavoittaa varjojen maailman.

Hakuammunta. Ehkä eräs sopivimmasta termeistä sopii tähän, eli "Al dente". Ruoka on sopivan rapeaa, vastaan pistävää,, mutta ei "ylikypsää" ja liian pehmeää.

2. Echi

Rekisteröitynyt:
    23.12.2008
    Suomalaisissa vituttaa eniten se, että nämä eivät kestä minkäänlaista tulista ruokaa. En usko, että tulisuudesta pitäminen olisi makuasia. Suomalaiset välttelevät tulisia ruokia lähinnä vain sen vuoksi, että meillä ei ole tapana laittaa ruokiin tulisia mausteita. En ole koskaan Suomessa asuessani syönyt oikein valmistettua chili con carnea. Kaikissa ruokaloissa ja ravintoloisssa tulisuuden ja lisättyjen chilipalkojen määrä on puhdas 0. Jos kyseiseen ruokaan ei lisätä chilejä, kyse on lähinnä papupadasta. Tekisi mieli heittää mokoma roska päin kokin naamaa.

Toisaalta, eihän loppukädessä kokkia voi syyttää. Jos tulisuutta olisi edes nimeksi, tulisi keittiöön lauma ääliöitä valittamaan asiasta. Suomalaiset ovat kuin pikkulapsia, jotka eivät pidä vieraista makuelämyksistä. Jos ette syöneet tulisia ruokia riittävän paljon, ette voi sanoa, pidättekö niistä vai ette. Chilin tulisuuteen kasvaa melko nopeasti toleranssi, viikon harjoittelu riittää. Sen jälkeen polttavaa tunnetta rupeaa kaipaamaan. Monet ruuat kaipaavat takapotkua ja maistuvat kumisaappaalta ilman tulista elementtiä.

3. Pukli

Rekisteröitynyt:
    03.04.2010
    Miten sinä jaoittelet hyvä ja huonot ruoat? Mikä on sinusta kiistämättä hyvää ja mikä huonoa?

4. Snydenthur

Rekisteröitynyt:
    28.08.2012
    Mun mielestä suomalaiset ei tunnu sietävän mitään mausteista ruokaa. Eli ei pelkästään tulisuus oo se vierastettu asia. Hyvänä esimerkkinä toimii vaikkapa kiinalaiset ravintolat. Ainakin oma kokemus niistä on se, että ruuat on väännetty suomalaisille sopivaksi. Oikeeta kiinalaista ruokaa maistaneena tiedän, että on kyllä semmonen makumaailma, että huhhuh. Mutta on tuo suomalaistunut kiinalainenkin ruoka hyvää (ei niin mautonta kuin suomalainen ruoka yleensä), en sitä kiistä, mutta oikea olisi huomattavasti parempaa.

5. EinoMiesPorkkakoski

Rekisteröitynyt:
    27.06.2012
    Ihan pakko kysya et missa maistoit tuota "oikeata" kiinalaista?
    Mita muita mausteita ne kaytti kuin chilia ja korianteria?
    Maaritelmana kiinnostaa tuo suomalaisten "oikea kiinalainen ruoka".

Olen kylla samaa mielta siita etta suomen kiinalaiset raflat ei oikein kuvasta todellisuutta mutta en osaa allekirjoittaa vaittamaa, etta kiinalainen ruoka olisi hyvaa.

6. kekkuli777

Rekisteröitynyt:
    26.09.2011
    Itsekään en pidä kiinalaista ruokaa kovin erikoisena, jokin siinä "makumaailmassa" tökkii. Mieluummin lähden Thaimaalaisen tai Vietnamilaisen sapuskan suuntaan, en ole vielä päättänyt kumpi on parempaa.

Toisaalta hyvin tehdyt lihapullat kermaisessa ja pippurisessa kermakastikkeessa kera oikein suolatun pottumuusin ei ole kovin kaukana täydellisestä ruoasta. Olen syönyt ympäri maailmaa erilaisia ruokia ja silti olen tätä mieltä.

ps. olen chilipää, mutta kaikkeen ei silti tule laitettua nagaa.

7. DocWeird

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    "Makuasian" olemassaoloon ei tarvitse mielestäni muita todisteita kuin mämmin ja sillin.

Sitten jos hiuksia aletaan halkomaan niin voidaan lisätä n+1 muuta "miten *tussa joku voi syödä sellaista *skaa" -ruokaa kuten lipeäkala, piimä ja katkaravut... :D :D

Itse osaan arvostaa maullisesti hyvää ruokaa (kasvoin / vietin nuoruuteni hotellissa jossa coeur de filet ja pippuripihvi olivat päivittäistä ruokaa ja "lehtipihvi" oli sitä "HK lihapullaa" vastaavaa kakkossafkaa). O tempora o mores! (Kun vertaa asuntovelallisen nykypäivään... :rolleyes: )

8. PatrikSelin Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    24.07.2011
    Hyvä ruoka on laadultaan ja ulkoasultaan korkeatasoinen ruoka, eli gourmeeta. Itse en tosin puhuisi gourmeesta, koskaa jotkut ajattelevat, että se on liian hyvää minulle. Vähän sama asia jos ravintolalla Michelin-tähti(ä). Itse en juurikaan voi "sietää" tulista, tosin viimeaikoina olen yrittänyt tottua siihenkin. Ruokafilosofiaani kuulu se, että tehdään mahdollisimman paljon itse. Leivän teen itse, mausteseokset (curry, garam masala) jne.

Itse en taas ymmärrä kerman käyttöä. Kyllä, kermaa on pakko laittaa kaikkeen. Ja kaikki majoneesisalaatit...

Mitä vikaa katkaravuissa on?

9. DocWeird

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Makuasia? :D

(Mastuu suolaiselta kumilta joka on uitettu kalanmaksassa...)

10. MikkiK

Rekisteröitynyt:
    01.06.2002
    Aika perusmautontahan suomalainen ruoka on. Johtunee pitkälti siitä, että tänne susirajalle mausteet on löytäneet tiensä verrattain lähiaikoina.
    Nagat ym. on tullut tavistallaajan pöytään vasta 2000-luvulla. 90-luvun lamassa suuri herkku oli marinoitu kasler, ei silloin sisäfileitä paljon ostettu.

On täällä Peräpohjolassa jotain hyvääkin, sellaista minkä vertaista en ole löytänyt:
    Ruisleipä (oma, äitin tai mummon tekemä), ei se leipä vain siitä parane.
    No siinähän ne tais olla. Mainitsemisen arvoisia ehkä kuitenkin (oikein tehtynä, vaikka ei AP:n haluamaa tulisuutta omaakkaan), poron ja/tai karhun käristys +muusit ja puolukat.

11. Skikuda

Rekisteröitynyt:
    26.01.2008
    Onhan täällä jotain sieniäkin mitä kuskaillaan ympäri maailmaa isolla rahalla.

12. poskiholisti

Rekisteröitynyt:
    24.03.2008
    Suomalaisesta ruoasta: Riistaruoat, kala, marjat, sienet, leivät, perinnesafkat ja niin edelleen. Kelpaavat oikein mainiosti elämyksenä vähän "paremmankin pään" turisteille, mutta eivät Hesburgerin antimilla eläville läskiperseille. Just näille, jotka ovat päättäneet sen ensimmäisen vanhempien kanssa tehdyn Kanarian reissun jälkeen, että suomalainen ruoka on paskaa koska ei ole tarpeeksi nagaa :D

13. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Oma mielipiteeni "oikeaan" on vähän sama kuin perhojen sitomisessa perhokalastuksessa. Itse näen, että se täydellinen esimerkki jostain perhosta ei ole se, joka kenties kalastaa parhaiten vaan on se, joka on JUURI TISMALLEEN sen reseptin mukainen. Ns. orginaali.

Jos se on pahaa, niin vika on reseptissä. Toteutus pitäisi kuitenkin olla reseptin mukainen. Muistakaa se, että resepti on resepti vaikka määrät olisi "hipusellinen". Kysymys tuleekin siitä, että mikän hipusellinen.

Eli:

resepti 1 = pahaa
    resepti 2 = hyvää

Jos asia tehdään väärin niin resepti1 toteuteutetaan siten, että siitä tuli resepti2:n mukaisesti hyvää. Eli ei seurata resepti1:stä vaan heitetään sekaan resepti2:n joku jippo.

Jos asia tehdään oikein niin toteutetaan resepti2 ja saadaan suoraan hyvää.

Ehkä joku tajuaa.... :D

14. Sheiben

Rekisteröitynyt:
    23.07.2002
    Kyllä meidän perheessä on aina syöty tulisia ruokia.
    Mutta mites Japanin ruokakulttuuri? Ei sielläkään kovin paljoa tulisia ruokia suosita, eli senhän täytyy olla täyttä paskaa, eikös niin Echi?

15. pikakhu

Rekisteröitynyt:
    12.10.2011
    Oletko miettinyt mistä huono makusi tai tulisen ruuan inhoaminen omalla kohdallasi johtuu? Muut suomalaisethan rakastavat tulista ruokaa, ja pelkästään tulisia kastikkeita ja chilejä kauppaavia nettikauppojakin on useita. Puhumattakaan siitä, että talvellakin suomesta saa tuoreita habaneroja sun muita kaikista isommista marketeista.

16. PatrikSelin Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    24.07.2011
    Jos se tuolta maistuu, niin se oln valmistettu väärin. Itse olen joutunut syömään pihvin omassa nestessä keitettyä lihaa, mutta en sen takia boikotoimaan sitä, vaikka olenkin muista syistä vähentänyt lihan syöntiä.

17. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Ääni sille, että ne katkikset oli kypsytetty liian pitkään. Silloin niistä tulee kumisia. Se, että vaikka olisivat kumisia niin ei ne silti tuoltakaan pitäisi maistua. Eli tehty väärin ja maustettu väärin :)

18. Edelläkävelijä

Rekisteröitynyt:
    19.01.2013
    Minulla oli vatsa muutama päivä sitten sekaisin ja ruokahalu täysin kadonnut. Kuitenkin teki mieli jotain vahvistavaa ravintoa, joten kävin läpi mielessäni useita minulle yleensä maistuvia ruokia.

Päädyin Kismet-suklaapatukkaan. Yleensä en edes sitä syö, mutta jostain syystä huonovointisena se tuntui olevan ainoa vaihtoehto. Sopivan maukas, energiariittoinen, kuohkea ja rapea.

"Niin hyvää ettei sanotuksi saa" Ehkä tuossa sloganissa on jotain perää.

19. maccc

Rekisteröitynyt:
    10.03.2010
    No tässä on kyllä pointtia. Meinaan siltä kantilta, että kun puhutaan käsitteestä "kiinalainen ruoka" ja sen hyvyys, niin ollaan jo syvällä suossa.

Täytyisi heti alkuun määritellä, minkä Kiinan nurkan keittiöstä yleensä puhutaan. Melko erikoista olisi ajatella, että kaikki toista miljardia Kiinalaista Euroopan kokoisessa maassaan, jossa sekä maantieteelliset että ilmastolliset olosuhteet vaihtelevat suuresti, söisivät samanlaista "kiinalaista ruokaa". Riippumatta siitä asuuko jossain pohjoisessa sisämaassa venäjän rajalla vai etelässä meren rannalla.

Suomen kiinalaiset ravintolat tarjoavat useimmiten kantonilaisia sapuskoita, joten jos halutaan vertailla niin vertaillaan nyt edes vertailukelpoisia asioita. :)

:smoke:

20. mzzj2

Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Hah, japanilaiset ruuat kyllä onkin lähes täyttä paskaa jos totta puhutaan :p

Ja kiinalaisten mausteet, tilaan suosikki-kiinalaisessa "extratulinen, seitsemän tähteä", kerrankin tarjoilia kysyi että oliko sopivaa, kun kokki ei uskaltanut maistaa :D

21. Svesno

Rekisteröitynyt:
    22.02.2010
    Ja onhan myös ollut puhettaa että ei kiinalaisista mitään oikeaa kiinalaista ruokaa edes saa. Nämä perinteiset herkut on usein tiputettu pois listalta Kiinan ulkopuolella. Suomesta en tiedä mutta muun maailman tapa on, että kiinalaiset eivät tilaa listalta kuten paikalliset.

http://dc.eater.com/archives/2011/10/31/10-chinese-dishes-that-real-chinese-people-dont-eat.php

22. maccc

Rekisteröitynyt:
    10.03.2010
    Onhan se toki sillaikin, että hyvien/tuoreiden raaka-aineiden saatavuus voi osin rajoittaa ruokalajeja Suomessa - mutta uskon että suurin tekijä on se, että keskiverto suomalainen ei halua syödä mitään liian eksoottista. Ei kannata tarjota kovin erikoisen makuisia ruokia, jos niitä haluavaa asiakaskuntaa ei riitä...

:smoke:

23. pink_cat

Rekisteröitynyt:
    15.01.2012
    Talonpoikainen suomi-kulttuuri ei ollut mikään hääppöinen. Työtätekevä (orjuudessa) elävä kansa. Ruoka oli mitä oli, ja yleensä sen piti olla halpaa ja niin, että siitä sai monelle ruokailijoille. Gourmee ruokailuun ei ollut aikaa eikä siitä välitetty. Pitkä kylmä talvi ja lyhyt kesä ei oikein pakottanut inspiroimaan toisin kuin välimeren maissa tai Ranskassa, jossa ruokakulttuuri on pitkälle vietyä, mutta se taas johtui kenties kuninkaiden olemassa olosta, jotka vaativat sitä parempaa ruokaa pöytään. Virossakaan ei ole mikään hääppöinen ruokakulttuuri - verimakkaraa (mustamakkaraa), hapankaalia, perunaa - onko mikään gourmee ateria sekään? Talonpoikaiskansa sekin.

Lapskoussi on pahinta mitä tiedän :D vihaan sitä. Jotkut JOPA (?!) tarjoilevat sitä turisteille, mutta oikeasti kyse on perunan porkkanan ja lihanjämien sekoitusta. Ei mitään gourmeeta. Lapsena pidin lapskoussia vankilaruuan tasoisena ruokana :D Hernekeittokin menee sinne "halvan ruuan tasolle". Siskonmakkarakeitto ei ole hääppöinen sekään. Kalakeitto on namia, mutta se taitaakin olla universaalinen.

Parhaat asiat josta pidän
    - karjalanpiirakat
    - ruisleipä
    - leipäjuusto

mutta nämä ei olekaan aterioita!

- Voisin sanoa, että myös lindströmmin pihvit, mutta ovatko ne ruotsista tulleita?
    - Pinaattiletut ja veriletut on ihan jees, mutta ovatko Suomesta?

Tarkemmin ajatellen, vastakseni sopii paremmin tänne: http://murobbs.plaza.fi/ruoka-ja-juomat/890280-suomalainen-ruokakulttuuri-maailman-huonointa.html

en nyt jaksa välittää, mutta kyllä vanhemmat söis sitä tulisempaa ruokaa kunhan vain joku sen tekis :comp: eli eivät ole tottuneet tekemään tulisempaa ruokaa, mutta tiedän heidän makutottumuksista (koska valmistin itse), että tortillat ja chilicon carnet menee :comp:

24. Skikuda

Rekisteröitynyt:
    26.01.2008
    Pitää varmaan paikkansa mutta tuostakin listasta monet ruoat hyvin tehtyinä on herkkua olipa sitten "oikeata" kiinalaista tai ei.

25. visnen

Rekisteröitynyt:
    24.12.2008
    Kunnon vouhotusta Echiltä tulisuudesta. Sopivasti käytettynä erilaiset chilit ovat oikein maukas lisä liharuokiin ja pitsoihin, varsinkin jalapenot enemmän käytettynä antavat ruualle myös rakennetta. Tulisuus on silloin sopiva kun syöminen tuntuu mukavalta, ei taistelulta jumalatonta poltetta vastaan naama irvessä hien valuessa päästä solkenaan.
    Ongelmat mitä chilien syöminen aiheuttaa usein minulle ovat vatsakipu, ripuli ja polte perseessä, ja en ole ainoa kenellä kyseisiä oireita tulee. En siis mielelläni syö usein tulista ruokaa vaikka mieli tekisi kun oireet ovat tuota luokkaa.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen