Tämäkö paras akkulaturi?

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja ***jallu, 07.04.2008.

1. Mawe

Rekisteröitynyt:
    07.01.2001
    Suositelkaas(?) AA-laturia, pitäisi latailla salamalaitteeseen akut ja entinen sökähti.

Osaakos nuo latailla muuta kuin NIMH akkuja?
    Halussa käyttää jossain vaiheessa Lion tms akkuja pyörän valossa jossain vaiheessa...

2. nikale

Rekisteröitynyt:
    20.02.2013
    Itte olen lataillut AA kokoiset NiMH akut Tronicin laturilla. (Lidlin kaupasta saa jollain 10€.)
    Jotakin älyäkin siinä on, kun se ensin purkaa, sitten lataa täyteen ja vieläpä ylläpitolataakin.

Sama laturi ei käy Li-ion akuille vaan niille pitää olla omansa. Oman kokemukseni perusteella Li-ion akut eivät ole niin nuukia kuin NiMH akut sille purkamiselle, joten niiden laturinkaan ei tarvi olla kovin älykäs.

3. Brunberg

Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Nitecoren laturi taisi taklata kaikki akut kuten tietysti moni muukin laturi.

4. nikale

Rekisteröitynyt:
    20.02.2013
    No tuosta minulla ei ollutkaan tietoa, mutta onpahan ihan helvetin kallis.

5. Brunberg

Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viimeksi muokattu: 27.12.2013
  6. J.P

Rekisteröitynyt:
    08.10.2011
    Tässä linkki eräälle akkujen ja laturien -testi sivustolle (joka tuon ylemmän viestin linkinkin takaa saattaa löytyä ja varmaan jo aiemminkin esiintynyt täällä jossain yhteydessä):

Batteries and chargers

7. Mawe

Rekisteröitynyt:
    07.01.2001
    Mitenkäs tuollainen skenaario kun monta laitetta joissa kolme( :facepalm: ) akkua?
    Milläs toiminnolla se laturi lataa silloin?

Onko muuten tuollaista laturia, mutta osaisi ladata minkä tahansa paikan itsenäisesti?
    Ärsyttäviä tuollaiset viritykset...

Hinta saa tietysti olla korkeampi kuin tuossa, mutta ei ihan tuhottomasti...

8. niemej

Rekisteröitynyt:
    31.08.2014
    Vieläkö olette täällä?
    Minulla on pelkästään positiivisia kokemuksia tästä vehkeestä, mutta nyt kävi niin, että mekaaninen kesto tuli vastaan, ja haluaisin ehdottomasti ostaa uuden, mutta mistä ihmeestä? Käytettykin käy, jos on ehjä. Onko jotain vastaavaa toisenmerkkistä olemassa?
    Nuo akkujen puolustajat unohtavat sen seikan, että jännite 1.2 V on joissakin tilanteissa liian matala. Minulla on parikin digikameraa, jotka eivät hyväksy muuta kuin 1.5 V pariston.
    Jos vielä olette olemassa täällä, niin kertokaa.
    T. Jouni

9. Egsise

Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Eneloopit on tunnettuja siitä että niiden jännite on jopa kuukausien säilytyksen jälkeen 1,35V paikkeilla ja niiden jännite tippuu todella vähän kuormituksessa.
    Eneloopissa 1,2V jännite maltillisella 500-1000mA kuormalla tarkoittaa että akut ovat tyhjiä.
    Eneloop Self Discharge study

Olen käyttänyt paljonkin laitteita joissa ei ole ongelmia akuilla, omasta mielestäni jos laitevalmistaja rakentaa laitteen niin että sille kelpaa vain 1,5V kertakäyttöparistot niin susihan se on.

10. niemej

Rekisteröitynyt:
    31.08.2014
    Totta puhut, niinhän sen täytyisi aina olla, että 1.2 V nimellisjännitteiset akut käyvät laitteeseesn kuin laitteeseen. Silti tuo tavallisten pattereiden lataamiseen tarkoitettu SAITEK-laturi puoltaa paikkaansa. Olen vuosien mittaan säästänyt isot rahat lataamalla mitä hyvänsä (ei siis pelkästään alkaali-) paristoja ilman yhtäkään ongelmaa. Kaikenlaisia lasten leluja ja itkuhälyttimiä kun on sellaiset määrät, ettei kaikkiin millään viitsi hommata akkuja.

11. Egsise

Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Säästö verrattuna mihin?

Tunnustan että en ole koskaan törmännyt laitteeseen joka ei toimisi akuilla.

Miksi edes valita sellaista, googlellahan sellaiset ominaisuudet saa selville.
    Koska ihmiset ovat joko tietämättömiä, tyhmiä, tai laiskoja ja sen vuoksi ostavat sian säkissä?

12. niemej

Rekisteröitynyt:
    31.08.2014
    Juuri näin. Ja jotkut ovat ehdottoman viisaita ja älykkäitä ja aina oikeassa.

13. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
  14. Labratoria

Rekisteröitynyt:
    24.06.2013
    Viimeksi muokattu: 03.12.2017
  15. bb12

Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
    Myöskään Led lenserin otsalamput eivät toimi AA akuilla.

16. marttiwei

Rekisteröitynyt:
    19.08.2015
    Itse en käytä akkuja missään koska meni hermot niiden kanssa. 1.2V alkujännite on jo lähtökohtaisesti liian matala ja putoaa varauksen pienetessä entisestään. Tämä taas tekee akun keston per lataussykli merkittävästi lyhyemmäksi kuin paristolla -> akkuja saa olla koko ajan vaihtamassa ja lataus kestää iäisyyden -> akkuja on oltava monta satsia koko ajan varalla.

17. pienari

Rekisteröitynyt:
    06.07.2001
    Toisaalta uudet lithium paristot vetää pisimmän korren AA kokoluokassa.

Kestää todella pitkään ja lähtöjännite 1.65-1.8v.

18. velleri

Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Led lenserit nyt ovat muutenkin ylihintaista paskaa, niin väliäkö sillä, että toimiiko akuilla vai ei...

19. Anon4340

Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
  20. Windowsilainen

Rekisteröitynyt:
    08.09.2012
    Mulla on luotto mennyt näihin NiMH latureihin, joissa on purku ja elvytystoiminnot mukana. Yksikään ei ole kestänyt yli 2-vuotta ja viat ovat ilmaantuneet 1kk-6kk aikavälillä.

Mulla on ollut seuraavat laturit

RS700 BC700 älykäs NiMH-akkulaturi AA AAA
    Opus BT-C3100 v. 2.2 Li-Ion / NiMH 4-paikkainen mittaava älylaturi
    Opus BT-C700 v. 2.2 NiMH älykäs laturi AA / AAA (sis. 230 / 12 V virtalähteet)

Jotka kyllä lataavat akut hyvin mutta jos laittaa purkutoiminnon päälle niin vähänajanpäästä näyttöön tulee latausvirran kohdalle 000 ja mitään ei tapahdu. Laturit eivät ole kuumentuneet eivätkä akutkaan eli kuumenemisongelma tuskin on syynä. Kokeiltu on myös noita Ikean akkuja mutta sama tapahtuu niilläkin eli vika tuskin on akuissakaan.

Kellään kokemuksia tai vinkkejä mistä tällainen voisi johtua?

Viimeksi muokattu: 22.01.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi