Täällä kehitetään engine remake DOS-peli Rally-Sportille

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja laivanrakentaja, 15.07.2017.

  1. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Projektin lopputuloksena olkoon DOS-klassikko Rally-Sportin pelimoottorille drop-in replacement, jolla peli toimii natiivisti nykyisilla alustoilla, sitä voi laajentaa, jne.

    Perusfeaturet:
    - datayhteensopiva pelin demoversion kanssa, vaatii alkuperäiset datat
    - sama vanha pelituntuma
    - laajennettavissa uudella datalla
    - cross platform, pyörii natiivisti nykyisillä käyttiksillä
    - C++ ja Qt

    Mahdolliset lisäfeaturet:
    - parempi tekoäly
    - erilaiset kisamuodot
    - huomattavasti pidemmät radat
    - point to point -ralli
    - nettipeli
    - sääefektit
    - ...

    Projektin status:
    90 % - dataformaatit
    85 % - grafiikkamoottori
    60 % - input
    50 % - fysiikkamoottori
    10 % - gameplay
    0 % - äänet
    0 % - tekoäly
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2017
  2. Tege Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    34 955
    Kauanko olet jo tätä tehnyt?
     
  3. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Viikon.
     
  4. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Paras tapa päätellä, onko auto tiellä, eli saako se liikkua nopeasti vai hitaasti?

    Peli pyörii vanhassa vga-moodissa, joten sillä on indeksoitava väripaletti. Se, ajaako auto radalla hitaasti vai nopeasti päätellään siitä, minkä väri-indeksin päällä auto on. Tietyt indeksit, esim. soran väri, ovat nopeita, ja tietyt, esim. vihreä ruoho, ovat hitaita.

    Uudessa moottorissa on 24-bittiset värit, jo siksi että esim. varjoefektejä ei täydy hakkeroida palettiin. Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että pelin tapa päätellä auton sallittu nopeus ei ole käytännöllinen. Enää ei ole max. 32 väriä vaan 16 miljoonaa.

    Ehkäpä yksi mahdollisuus on koodata nopeustieto maatekstuurin alfakanavaan tms. Alkuperäisistä tekstuureista voi generoida tuon automaattisesti. Uusiin tekstuureihin se pitäisi maalata käsin, joka tietysti ei ole yhtä tarkkaa kuin suoraan väreistä katsominen.
     
  5. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Paras tapa texture mapata tässä tapauksessa?

    Vasemmalla auton sivulasi muodostuu nelikulmaisesta polygonista. Tässä polygoni on rendattu (softamoottori) kahtena kolmiona. Tekstuurissa ikkunan keskellä oleva tumma tukipilari on selvästi vääntynyt rendauksessa, eikä sen kuuluisi. Se ei väänny perspektiivissä, vaan on samanlainen myös suoraan edestä katsottuna. Oikealla auto on suunnilleen siinä kokoluokassa jollainen se pelissä on, resona 320 x 200. Eihän tuota tekstuuriwarppausta juuri huomaa, mutta voisi sen silti korjailla, koska varsinkin korkeammilla resoilla se on havaittavissa.

    Peli rendaa primitiivinsä oletettavasti monikulmaisina polygoneina, jolloin sivulasin tekstuuri mäppäytyy ihan jees. Kirjoitin vastaavan neliörendaajan, ja sillähän tuo hoituisi, mutta toisaalta pitäisin moottorin mieluummin kolmioissa.

    Kolmioiden jakaminen edelleen pienemmiksi ei parantanut asiaa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2017
  6. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Paras tapa vähentää pixel art -tekstuurien flikkeröintiä?

    Rally-Sportia pelanneet tietää pelin matalaresoluutioisten ja korkeakontrastisten tekstuurien välkkyvän ärsyttävästi, etenkin vesi. Uudessa moottorissa tätä ei jaksa katsella, vaikka pelin pikselimäisyys onkin jees ja sen värimaailmaa ei viitsisi merkittävästi muuttaa.

    Pelissä on valmiiksi mipmäppäys, mutta vaikuttaa että puhtaasti nearest neighbor -tyylisellä sämpläyksellä ei saisi näitä grafiikoita välkkymättömiksi. Toinen mahdollisuus on vetää blurraava filtteröinti, mutta tästä on helposti liiankin vahva nipa kuusnepa -look, sikäli kuin pyritään poistamaan välkkyminen eikä vain hieman vähentämään sitä. Ehkä jonkinlainen motion blur olisi välimaasto.

    [​IMG]
     
  7. edup

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2015
    Viestejä:
    1 082
    Nyt on asiallinen projekti! Ootko miten paljon analysoinut vanhan pelin koodia tähän?
     
  8. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Pitäydyn enemmän epäsuorassa havainnoinnissa. Periaatteessa peli on kirjoitettu asmilla, joten sen koodi on melko suoraan nähtävillä, mutta laki tulee vastaan nopeasti.
     
  9. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Ehdotan että et käytä barysentrisiin koordinaatteihin pohjautuvaa rendausta, ainakaan liukuluvuilla.

    Jep, toimii paremmin - ja autenttisemmin - kokonaisluvuilla.

     
  10. embedded

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    812
    Pointsit tälle projektille!
     
  11. MeisaK

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2014
    Viestejä:
    28
    Tätä kyllä ootellaan vesi kielellä täällä torpassa ainakin. Lapsuudessa tuli tahkottua peliä ihan penteleesti.
     
  12. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Kyllä projekti jää nyt odottelemaan kysynnän huomattavaa kasvua. Kehitysaikaa tuollaiseen menee about kymppitonnin palkan verran ja aikasemmista projekteista päättelen että tämä ei nyt kannata.
     
  13. zeke

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2002
    Viestejä:
    971
  14. laivanrakentaja

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    2 004
    Testailin vesiä vuoden mittaan pieraisemalla ulos pari rataeditoria ja muuta sekalaista sälää. Kolmen foorumin otannalla se hyödyllinen hc-porukka eli modaajat piileskelevät jossain tavoittamattomissa, joka ei sinänsä lupaa hyvää pelin elinvoimaisuudelle. Tämä projekti löytyy ohjelmointipalstalta siitä syystä että en lähtenyt tekemään sitä sataprosenttisesti itsekseni.
     
  15. Jonttum

    Rekisteröitynyt:
    31.07.2012
    Viestejä:
    290
    Hienoa projekti meneillään!
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti