Suorasuihkutuskoneiden karstoittuminen

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja 000000, 27.02.2019.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. 000000

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2002
    Viestejä:
    191
    Nykyinen autoni on dieseli, mutta varmaan vaihtelun vuoksi seuraava on taas bensarohmu. Nykyiset bensakoneet taitaa järjestään olla suorasuihkutteisia, eli polttoaine annostellaan suoraan sylinteriin. Tavoitteena on toki pienempi kulutus ja sitä kautta päästöt, mutta aikamoisia ongelmia tuo on näemmä tuonut tullessaan.

    Ei ole ihan yksi tai kaksi merkkiä, minkä palstoja lukiessa törmää samaan ongelmaan: Imuventtiilien julma karstoittuminen. Alle 100 000 km ajetuista koneista on pitänyt ties millä pähkinänkuorilla puhallella karstaa venttiileistä pois. Pahimmillaan karsta jää kantamaan venttiilin ihan auki ja toki tehojen lisäksi voi menettää koko venttiilin.

    Syy karstoittumiseen on siis suorasuihkutus yhdistettynä pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Koska imukanavaan ei suihkuteta bensaa, niin mikään ei huuhtele venttiiiien yläpintaa ja siihen kertyy karstaa. Kova ajokaan ei oikein sieltä venttiilin päältä polta karstoja pois.

    Minkähänlainen ongelma oikeasti on? Oletteko törmänneet? Ja muistaakseni jotkut valmistajat suunnittelevat/ovat toteuttaneet kaksoissuihkutuksen, eli myös imukanavassa on suihkutussuutin, jolloin saadaan venttiilejä huuhdeltua. Onko tämä ihan omaa mutuani, vai onko tällaisia rakenteita käytössä?
     
  2. JP-65

    Rekisteröitynyt:
    07.06.2017
    Viestejä:
    26
    Ite olen suihkuttanu/ lorauttanu, vettä imukanavaan, kuulemma lähtee sillä karstat.
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2019
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    305
    Dieseleissähän tuo sama ongelma on ollu niin kauan kuin efr ollut käytössä (niissä ei koskaan ole ollu imusarja ruiskutusta) Eikä se nyt aivan valtavia ongelmia ole aiheuttanu.

    Joo suoran ja imusarja ruikutuksen sekoituksia on olemassa, ainakin toytan uz sarjan moottoreissa on käytetty, muistaakseni isoilla tehoalueella käytettään imusarja ruiskutusta.

    Vesi aika huonosti omien kokemusten mukaan puhdistaa imukanavia tai venttiileitä. Palotiloja paremmin puhdistusvaikutus perustuu kiehumiseen ja imukanava ei ole riittävän kuuma eikä oikeastaan imuventtiilikään.
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2019
  5. qettyz

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    483
    Jonkun verran noita gdi koneita saa pysymään puhtaampana asentamalla ”oil catch can”in. Se on suodatin/kerääjä PCV letkun väliin. EGR sotkujahan tuo ei putsaa.
    Näin suomen keleissä tuota voi olla vaikea käyttää läpi vuoden, ei tee koneelle nannaa kun ja jos se jäätyy.

    Youtubessa aika paljon videoita esim ford ecoboosteista ja oil catch caneistä.
     
  6. am8119

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    80
    Mitenkäs tämän ongelman pitäisi mahdollisimman vähäisenä, ilman noita "oil catch" virityksiä ? Itsellä suunnitelmissa auto jossa on 1,4 T-GDI suorasuihku moottori.
     
  7. KuhaJuha

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Viestejä:
    44
    Itseänikin kiinnostaisi kuinka laajasta ilmiöstä/ isosta ongelmasta tässä on kyse. Ja mitkä seikat vaikuttavat karstoittumiseen, onko se tiettyjen merkkien ongelma, vai koskeeko se kaikkia.

    Itselläni on 1.0 T-GDI, jolla ajettu kohta 60tkm. Mitään selvää karstoittumiseen viittaavaa en ole huomannut. Ilmeisesti sen selvästi huomaa jos ihmiset karstaa ovat joutuneet poistamaan.
     
  8. Jayded

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2011
    Viestejä:
    204
    En koe, että olis kyse mistään suuresta ongelmasta. Itsellä on 250 tkm ajettu suorasuihku Toyo, eikä siihen mitään suurempia ole tehty. Kaasuläppäkotelon olen puhdistanut ihan sellasella imusarjanpuhdistukseen tarkoitetulla sprayllä, jonka pitäis puhdistaa myös venttiilit yms. Käytännön hyötyä en tiedä, kun ei ole ollut ongelmiakaan.

    Dieseleissähän toi tosiaan on ollut jo pidemmän aikaa tiedossa, että karstaa tulee. 450 tkm ajetussa polossa oli imusarjassa enää pikkurillin mentävät reiät, mutta ihan hyvin se kuitenkin toimi. :D
     
    Viimeksi muokattu: 03.03.2019
  9. qettyz

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    483
    Tässä ei kannata sotkea nyt egrää ja sen tukkoon menemistä ja gdi koneiden vaivaa kun venttiilit karstoittuu kun pvc:n kautta imetyt huohotus öljyhuurut palaa niihin kiinni, kun ei ole bensaa niitä pesemässä.
    Google kuvahaku ”gdi valves” aika karua.

    Mulla ollu Auris mk2 Hybridissä oil catch can keräilemässä PVC kautta tulevia öljyjä viime kesäkauden. Siinä ei venttiilit karstoitu kun ei ole suorasuihku, mutta se tykkää kerätä öljylammikkoa imusarjan pohjalle. Joku n. 15tkm ajoa ja pari kolme desiä öljyä talteen. Mutta lienee aika turhaa hifistelyä, mutta gdi koneiden kanssa tuskin.

    Asiaan liittyen, tekisköhän näillä mitään gdi koneiden kanssa noin oikeasti https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000819/CRC-GDI-Valve-Cleaner-500-ml
     
    Viimeksi muokattu: 03.03.2019
  10. Jayded

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2011
    Viestejä:
    204
    Ei kai kukaan sitä ole siihen sekoittanutkaan. Ja ainakin mun Toyotassa on egr vaikka bensa onkin ja varmasti osa karstan kertymiseen on myös venttiilin ohjurin välistä tihkuvalla öljylläkin. Mulla on joku wurthin intake cleaner, millä putsasin sen kaasuläpän, mutta tosiaan en tiedä mitä vaikutusta karstan poistoon oli.
     
  11. am8119

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    80
    Vaikuttaako tähän karstoittumiseen bensa laatu ? Kannattaako nykyisiinkin uusiin autoihin tankata 98e bensaa ?
     
  12. KuhaJuha

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Viestejä:
    44
    Tässä CRC:n mainosvideossa selitetään hyvin mistä on kyse ja esitellään CRC:n tähän tarkoitukseen tehty tuote.

     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2019
  13. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti