Suomen teillä liikkuu 188 354 saastekotteroa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Mr. Hat, 31.08.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 743
    Suomen teillä liikkuu 188 354 saastekotteroa

    "Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä 188 354 autoa, jotka ovat Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa passittaisi romuttamolle. Näiden autojen päästömäärät ovat luvattoman korkeat."

    "Suomalaiset ajavat samalla autolla keskimäärin 11 vuotta. Rissa on huolestunut luvusta, koska kymmenen vuotta vanha auto voi olla jopa 50% turvattomampi kuin uusi auto."

    "- Hyvä auton vaihtoväli on noin 4-6 vuotta. Tällöin autokanta pysyy tuoreena ja turvallisena, Rissa sanoo."

    Ajatko sinä vaarallisella saastekotterolla?

    Hyi hyi hyi hyi... [​IMG]

    Pitäisi säätää laki, jossa kaikki katittomat autot tulisi romuttaa romuraudan hinnalla.

    Saataisiin autokauppa uuteen nousuun. :think:
     
  2. Crowiel

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    211
    Lisää vaan autoiluun vaikuttavia veroja niin autokanta uusiutuu. Eiku mitä ?

    50% turvattomampia ? Veikkaampa, että minun malmikasa S6 josta löyty vaikka millaset turvatyynyt on turvallisempi kun mitä saman arvonen uusi auto olisi jos näillä veroilla jollain 12-13k uutta saa ostettua.
    Tosin painon vuoksi tuskin on muita tielläliikkujia kohtaan yhtä turvallinen :D
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2013
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. fabo

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2002
    Viestejä:
    428
    Niin ne katittomat autothan alkavatkin olla parikymmentä vuotiaita, kun tuossa jutussa kauhisteltiin jopa kymmenen vuotta vanhoja autoja xD... (katit tuli joskus 90 luvun puolivälissä pakollisiksi, jolloin jotkut valmistajat esim lada menivät helpoimman kautta ja kattien kestoikä laskettiin sadoissa kilometreissä)

    Itsehän en ole vielä tähä asti omistanut alle 13 vuotiasta autoa, ja se nuorinkin on nykyinen yksilö. (vm 2000 Skoda Oculus) Minun mielestäni kun auton ostamiseen lainan ottaminen on lähinnä tyhmää. :P
     
  5. Suomessa autothan on aivan vitun kalliita, niin en ihmettele miksi ajavat vanhoilla kotteroilla
     
  6. Jaake

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Viestejä:
    1 727
    varmasti aivan helvetin objektiivista informaatiota tulee tämän Rissan suusta...
     
  7. Mariini

    Rekisteröitynyt:
    19.10.2007
    Viestejä:
    1 435
    Jep jep, kaikissa 11v on katit, ja vanhempienkin pitää läpäistä katsastus. Ihan sama, vaikka ajettaisiin kaikki kaasutinmoottorisilla, kattoo noita Kiina, Intia, Pakistan, Venäjä ym ja keskittyy sinne, saati keskittyy näpertelyyn.

    Mitta kuten jaake sanoi...

    Ruotsin ajoneuvoveromalli niin alkaa uudistumaan autokanta, johan sitä uutisoitiin, että valtio ampui edellisellä veronkorotuksella itseään jalkaan. Swn nyt ties... Kaikki paitsi vvm virkamiehet.
     
  8. jarskii-

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2012
    Viestejä:
    2 897
    tuossa uutisessa kerrottiin vaan se kaikki mitä on tiedetty jo
     
  9. Ruudinkeksija

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    92
    " Auton päästöistä noin 90 prosenttia tulee sen käytöstä, joten uuden auton valmistuksesta aiheutuvat päästöt kuittaantuvat jo 30 000 kilometrin ajolla. Tämän jälkeen uudella autolla ajetut kilometrit tuottavat vähemmän päästojä kuin vanhalla ajetut"

    Pikkaisen arveluttaa kyseinen. Esimerkiksi omalla vanhalla diesel autolla kulutus tuon 30 000 ajamiseen oli 1500 litraa. Kymmenen vuotta uudempi auto jonka laitoin tilalle vetäsee jopa kolmesataa litraa enemmän dieseliä. (Massa noussut autossa) Vaikka olettaisi että menee samoille kulutuksille. Säästääkö hiukkasloukot ja parempi tekniikka tosiaan jo noin matalilla kilometreilla Valmistuksen vaatiman energiatarpeen.

    Alkuperäinen laskelma olisi mielenkiintoista nähdä. Todennäköisesti puhe pelkistä hiilidioksidipäästöistä. Lisäksi jotenkin tuntuu valmistuksen kuormitus pieneltä äkikseltään jos lasketaan koko tilaustoimitusketjun energientarve aina materiaaleista, kuljetuksiin ja kaikkien työvaiheiden energiantarpeeseen. Sitä energiaa menee paljon. Teräs, alumiini, elektroniikka ja muoviosat tulee saada maan alta viimeiseen muotoon asennettuna linjalle ja auto toimitettuna asiakkaan luokse. Joka vaihe vaatii paljon energiaa muodossa tai toisessa.

    Pienellä kikkailulla tuon laskelman voisi saada täsmäämään.
    - Sanotaan että käytetään uusiutuvaa sähköä/enregiaa joka ei kuormita koko tilausketjussa. (Tätä en ole ikinä ymmärtänyt)
    - Oletetaan että vanhasta autosta palautuu energiaa ja materiaa uuden auton verran. (Aika kova oletus että saadaan täysin hyötykäyttöön ja tämä prosessi ei itsessään vaadi energiaa)
     
  10. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    -92 vuodesta lähtien on katti ollut pakollinen joten alle 20- vuotiaita katittomia ei enää ole olemassa. Noin muuten uutiseen liittyen niin eipä noita autoalan "pamppuja" mikään muu kiinnosta kuin se että saadaan mahdollisimman hyvin uusia autoja kaupaksi, jotkut päästöt ja turvallisuus on vaan kätevä veruke johon vedota. Kertoohan se jo jotain kun kaverin mielestä viiden vuoden välein pitäisi hakea uusia auto vanhan tilalle.
     
  11. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    478
    Sama homma. Ostan vain autoja, jotka voin maksaa käteisellä. Ainoa mihin lainaa aion ottaa on omistusasunto, koska asunto kuitenkin on autoon verrattuna melko tasaisesti arvonsa säilyttävä muuttuja. Toki jos olisi sellainen työ, että autolla pitää edustaa tai sitten pieniä lapsia (turvallisuuskysymys) mutta autoetua ei ole tarjolla, voisin ottaa auton lainalla mutta sen pitäisi ehdottomasti olla kunnollisella käsirahalla ja ihan muutamalla maksuerällä. Pieni käsiraha ja kuuden vuoden maksuaika, ei kiitos.

    Muutenkin kannustaminen siihen että ostettaisiin kalliita autoja lainalla, on vähän kornia kun tällä hetkellä lukemattomia ylivelkaisia autoja kaupitellaan nettiautossa ja lähetellään halvempiin "mites vaihto" -kyselyjä.
     
  12. Tsuppari79

    Rekisteröitynyt:
    14.07.2009
    Viestejä:
    141
    Jos noissa kotteroissa olisi pästöt samaa tasoa kun alla olevan videon kohdalla 1:40 niin sillon ehkä puhuttaisiin ongelmasta, mutta Suomessa liikenne on niin vähäistä että ei meidän päästöillä ole juuri mitään merkitystä.
    Asian ymmärtää kun menee poikkeamaan jossain aasian suurkaupungissa.. :)

    60 000 HP "Shockwave" FIRST JET RACE EVER in MI! - YouTube
     
  13. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Ekohippien itkemistä taas jälleen, siis ei helvetti.
     
  14. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Meinaat että alle kymmenvuotiaat on kaikki ostettu lainalla :think:
     
  15. focuscman

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    2 132
    Itellä alla audi aa kuus vuosmallia ysikuus moottorina vee kuus kax piste kuus. ;) Eihän se oo ihan uus mutta samapas tuo. Kyllä on sentään ego auto ollut se ennen muinoin. Niin ja bensa ei mikään traktori.
     
  16. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Eipä tuo kuuskakskutonen GC korimallin mazdakaan ole mikään taloudellisuus ihme :D
     
  17. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Ei takuulla ole ekologisempaa vaihtaa autoa 4-6 vuoden välein kuin vaikka 11 vuoden välein.
     
  18. tjx

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2001
    Viestejä:
    884
    Hyvä esimerkki kliseestä totuus-valhe-tilasto.
    Pitäisi verrata ajoneuvojen ikää/päästöjä niillä ajettuihin kilometreihin. 90% (työkseen) paljon ajavista EI aja keskimäärin 11v vanhoilla autoilla. Vanhat autot ja jopa museoautot laskevat autokannan ikää kyllä joo, mutta jos harrastepeleillä ajellaan sillointällöin kesäviikonloppuisin niin se ei kyllä kasvihuoneilmiöön vaikuta sitten millään lailla.

    Eikä uuden auton hiilijalanjälkeä voi laskea autotehtaan kuluttamana energiana per kottero. Pitäisi laskea myös se uuden tehtaan rakentamiseen vaadittu energia, sekä globaalin laivaliikenteen aiheuttamat päästöt. Pelkästään se konttialus joka Japanista uuden Tojotan Suomeen tuo kuluttaa parisataa tonnia polttoainetta päivässä.
    Fuel Consumption by Containership Size and Speed
    Toinen lähde :
    Suurimmat paatit kuluttavat 50 miljoonaa kertaa enemmän kuin auto.
    One Giant Cargo Ship Pollutes As Much As 50M Cars - Slashdot
    Jos tähän kyytiin sopii 50 000 autoa, niin do the math... Aika paljon saa autolla kelata, että edes rahdin ympäristövaikutus saadaan katettua.
     
  19. Yelda

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2010
    Viestejä:
    197
    Siitä sitten ehdottamaan tuota mazda rx-7 ja rx-8 omistajille. Noissa ainakin on wankkeli koneet josta ei päästöjä mitata kun ei ikinä menisi niiden osalta läpi.

    lainaus aken sivuilta:

    "Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei suoriteta:
    • kaksitahti- tai wankel-moottorilla varustetulle tai moottoripetrolia polttoaineena
    käyttävälle ajoneuvolle."

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1325...ikayttoisten_pakokaasupaastojen_tarkastus.pdf

    E: onhan noissakin ilmeisesti jonkin näköinen katalysaattori, mutta sehän on helppo ohittaa jos osaa vähän hitsata ja kun ei tarvitse päästöistä murehtia.
     
  20. Schyss_Dr

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2008
    Viestejä:
    55
    -76 Dodge Dart ja alkup. katalysaattorit paikallaan..good to go!? :D
     
  21. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    Kai niitä saastekotteroita liikkuu kun verotuksella varmistetaan että mahdollisimman harva ostaa uusia autoja.

    Nyt tullut uusi käyttöverokäytäntö myös varmistaa että oikein vanha tulee halvemmaksi, kun vero määräytyy kokonaismassan, eikä co2 päästöjen mukaan. Onneksi ei omasta co2 tietoa ollut saatavilla tai olisi varmmaan pompannut korkeimpaan veroluokkaan. Polttoaineveron pystyn itse kiertämään ja tankkaan tuolla itänaapururissa.

    Entäpä sähkö tai vaihtoehtoiset biopolttoaineet. Lisää vaan veroja ettei varmasti vaihdeta pois vanhaa bensakotteroa.

    Kun asiat tuskin muuttuvat, pitkään aikaan niin itsekkin ajelen tuolla vanhalla bensasyöpöllä varmaan vielä vuosia.
     
  22. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    hups tuplana tuli
     
  23. FinPhenom

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2009
    Viestejä:
    504
    Eli siis 4-vuoden välein pitäisi laittaa oma koko vuosipalkka uuteen autoon! Hyvä että saisin maksettua sitä autoa edes 4-vuodessa vaikka työssä käyvä olenkin! Suomalaisten mediaani palkka oli jotain 2900e/kk, Joten miten keskiverto suomalaisella on vara vaihtaa autoa 4-vuoden välein upouuteen?
     
  24. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Pakkoko on niitä 50k€ autoja sitte ostella. Eikös noita dacioita, skeidoja, tojotia, relluja yms. Saa alle 20k€ uutena. Ja jos löytyy vaimoa niin hän kans tulee maksutalkoisiin.
     
  25. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 623
    Ei tuossa sanottu mitä niille autoille pitäisi tehdä sitten 4-6v jälkeen. Paaliin? Ei kai niitä nyt enää voi liikenteessäkään pitää, koska ovat saastuttavia ja turvattomia?
     
  26. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Noistakin 188 tuhannesta suurin osa ruostuu jossain käyttämättömänä, vai vihjaako tuo henkilö aivan tosissaan että tuo määrä katittomia on jokapäiväisessä käytössä?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti