Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. J.T.V

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2002
    Viestejä:
    219

    Tsadissa myös reipas meno.
     
  2. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Summausta vuoden jälkeen:

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006160460.html

    Siellähän näyttää videon mukaan olevan iloinen basaarimeininki steissillä nykyään, mutta kuten uutisessa sanotaan "suomalainen valitsee yleensä jonon ensimmäisen. Suomalainen ei jostain syystä – ehkä ujouttaan – kaipaa basaaritaloutta, hälyisää huutelua, vinhaa käsien heiluttelua ja iloista tinkimistä, vaan tylsää ennakoitavuutta ja järjestystä."

    Itse kävelen öisin yleensä suoraan nykyään bussilaiturille, koska monikulttuurinen taksibingo ei kiinnosta. Poikkeuksellisesti saatan ottaa keskeltä TH-/Lt-/kovanen/fiksutaksin, jos siinä sellainen sattuu olemaan ja mieluiten vaalealla nahkasisustalla. Oma kotikyydin hinta on vuoden takaiseen nähden keskimäärin noussut runsaan euron.

    Omaa summausta vuoden jälkeen perustuen uutisointiin:

    -Ala jakautunut kahden kerroksen markkinoihin: isoihin ja hyvämaineisiin välitysyhtiöihin, sekä noihin tolpalta otettaviin abdis taxi service-autoihin, joita kaikki karsastavat. Hyvänä esimerkkinä se viime viikkoinen uutisissa ollut turun tapaus, jossa turun satamasta->keskustaan 80€ kiitos. Kaikki nämä eivät päädy uutisiin
    -Em. jakaantumisesta johtuen meno alkaa muistuttaa ihan oikeata taksimafiaa, jossa kuskit mätkivät ja nahistelevat keskenään.
    -Asiakkaiden luottamus heikentynyt ja taksinkäyttö vähentynyt, piilokysyntä ei vielä ole tullut esiin.
    -maaseudulla taksien määrä vähentynyt
    -Hintataso pääsääntöisesti noussut.
    -Alan verotuottojen ihmeellinen vähentyminen.

    Uutisten mukaan lähes kaikki näyttää toteutuneen mitä minä ja jotkut muut täällä jo vuosi sitten ennustelivat
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2019
    Tonttu2, Deadend, Charun ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 492
    Aivan perseestä tää uudistus. En jaksaisi käyttää aikaa muutaman euron säästöön, mutta en kyllä mielelläni maksaisi myöskään 20€ ylimääräistä kuten viikonloppuna näyttäisi käyneen.

    Myöskin mittarittomat taksit tai semmoset jossa on joku ihan ihmeellinen mittari, ottaa kupoliin, pitää kävellä kolme taksia läpi että löytyy yks missä ei ole jotain kielitaidotonta etelän ihmettä ilman mittaria.

    Mihinkään ei osata myöskään ajaa, hyvä jos Helsinki, Vantaa ja Espoo on tuttuja. Räpelletään ajaessa navigaattoria jostain vanhasta Samsungista ja ihmetellään että mihinkä tässä nyt pitää ajaa.

    Noh, pitää alkaa tilaamaan näköjään joka tilanteessa joltain luotettavalta toimijalta auto, en jaksa enää yhtään kyytiä näissä lakimuutoksen tuomissa "parempaa palvelua antavissa ja hurjasti halvemmissa takseissa."

    Uber on hyvä ku kuski ei voi kusettaa, mutta sen saaminen ihan mihin aikaan tahansa esim. Tikkurilassa on ollu aika arpapeliä. Eikä hinnoissa oo näkyny mitään suurta eroa.
     
  5. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    juuri ton takia kannattaa tolpalta ottaa esim lähitaksi tai taksi helsinki. tosin stadin kävelytolpat ja satamat näyttävät olevan pitkälti jamalien hallinnassa, eikä niillä näy em. välitusyhtiöiden autoja kuin satunnaisesti mitä olen huomannut.

    kyllähän nykytilanteenkin kanssa elää kunhan tietää miten toimia.
     
  6. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Oikeastaan melkein kaikki nykyiset ongelmat ratkeaisi sillä että ihmiset tilaisi jonkin absin kautta ne taksikyytinsä, silloin tiedät minkä taksin saat ja siitä jää jalanjälki verottajalle ja samalla myös pystyy arvioimaan tai antamaan suoraan palautetta jos kuski on ollut osaamaton. Ruuhka-aikoina toki vaatii varmaan hieman surffausta. Tietenkin jos haluaa halvempia kyytejä saada niin sitten kun osaava ei välitykseen kuuluva auto löytyy niin sen puhelinnumero vain tallentaa. Tietenkin on sitten omat ongelmat kela kyydeissä ja syrjäseuduilla, mutta jos isoissa kaupungeissa käyttää satunnaisiin ajoihin taksia niin aika hyvin ongelmat pystyy etukäteen minimoimaan.
     
  7. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 832
    Ympäri käydään ja yhteen tullaan. Ensin haluttiin hampaat irvessä eroon mannehousumafiasta, jonka kartelli piti hinnat katossa ja palvelun huonona.

    Nyt kehotetaan käyttämään mannehousumafiaa, etteivät basaarikuskit koijaa apinaa.
     
    trotor tykkää tästä.
  8. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Eli veronkiertoa voi näemmä harjoittaa ainakin kolmella tavalla

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006161166.html

    1. Tehdä puhdas alv-kusetus uutisessa kerrotulla tavalla "Alv 0.01%". Tai siis anteeksi epäilyni, tokihan kysessä voi olla ihan puhdas näppäilyvirhekkin muuten niin rehdillä uussuomalaisella

    2. Käteismyynti ohi kirjanpidon "kuski vaikutti maksaessani vaivautuneelta, kaivoi laitteen ja laittoi virran päälle. Jäi vaikutelma, että hän olisi toivonut käteismaksua eikä korttia."

    3. Kun kymppitonnin alvin verovelvollisuuden raja lähestyy, perustat uuden Y-tunnuksen ja aloitat taas puhtaalta pohjalta tienaamaan

    Neljäs tapa ja tyhmin tapa on varmaan vaan suoraan kusettaa verottajalle tulojen määrä vähättelemällä niitä.

    bernerhän kumosi huolet veronkierrosta "me luotamme kyllä suomalaiseen taksiyrittäjään". Olin jo silloine, että voi elämän kevät oikeasti...
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2019
  9. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 492
    No ei tässä ny oikein muuta mahdollisuutta ole. Unohdin myös mainita että törmäsin ekaan joka ehdotti kiinteää hintaa kyydistä kun istuin autoon. Kiinteiden hintojen tarjoaminen on kyllä niin vahva merkki tulevasta pelleilystä tällä alalla että näen sieluni silmin tulevat vuodet kun menee ihan viidakoksi koko taksihomma.

    Eikä jaksais asentaa 4 appia puhelimeen ja räplätä niiden välillä että mistä löytyy auto. Kyllä oli ennen helppoa ku pysty vaan hyppäämään autoon ku autoon ja se oli uus ja ties selkeästi mitä maksaa ja kuskilla oli edes jotain hajua missä kaupungissa on Tikkurila.

    Nyt hurrataan kun taksikyytien hinnat on EHKÄ jossain Helsingin keskustassa tippuneet 8%, ihan ku monelle taksia käyttävälle moisella on mitään merkitystä. Ehkä sit tulevaisuudessa tää uudistus tuo aivan jäätävän hyvää palvelua, saatanan halpoja hintoja ja kaikkea muuta mannaa.
     
  10. Esterhaus

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2008
    Viestejä:
    1 216
    Sitten kun on kiire lentokentälle tai rautatieasemalle aamuviideltä tai muuten vaan nyt sitten kiire, ei huvita soitella puhelinmuistion takseja läpi, että olisiko joku tuttu luottokuski ajossa ja vapaana, ja että se ei ole jossain Päiväkummussa kun itte tarviis kyydin Tapiolaan. Ja kun on työreissussa vieraalla paikkakunnalla niin eipä niitä omia luottotakseja ole yhtään. Onneksi isoilla taksikeskuksilla on sovellukset ja vielä sen verran kuskeja että yleensä saa taksin kun haluaa, paitsi joskus pikkujouluaikaan illalla tms. Jokaisella vähintään keskikokoisella paikkakunnalla onneksi on ainakin yksi tai kaksi isompaa firmaa, joilla luotettava hinnoittelu ja yhteinen keskus sekä laatustandardit autojen ja kuskien osalta. Tietää mitä saa ja hintakaan ei keskivertomatkalla paria euroa kalliimpi ole johonkin satunnaiseen halpistaksiin verrattuna. Niin halpaa ei taksilla ajaminen varmasti tule ikinä olemaan että hintaeroilla olisi edes vuositasolla ainakaan mulle yhtään mitään merkitystä.
     
  11. Esterhaus

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2008
    Viestejä:
    1 216
    Samaten vanhassa systeemissä hyvää oli yhden luukun periaate. Ei tarvinnut neljää appia puhelimessa ja 20 -100 taksifirman numeroa saadakseen taksitarjonnan käyttöönsä silloin kun taksi pitää tilata noutamaan. Tolpalla voi sentään sitten valkata tarjolla olevista kyydeistä sellaisen joka vaikuttaa edes kohtalaisen luotettavalta. Olen laiska ja valitsen näitä perinteisiä firmoja, Lähitaksi yms., hinnat on tiedossa eikä tarvitse ihmetellä hinnastoja jos niitä on edes näkyvillä.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2019
  12. b_cogito

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2012
    Viestejä:
    4
    Harvemmin onneksi tarvii taksia, onhan tämä uudistus mennyt persiilleen...
    Tuorein kokemus taisi olla Valopilkun apin kautta tilaus kyydille Mustikkamaa - Vuosaari, ennen puolta yötä, matkaa n. 11 km ja hinta rapsakat 33 €. Ennen uudistusta keskustasta pääsi liki samalla hinnalla samaan osoitteeseen. Joo, kuski oli mukava ja löysi auttamatta perille, mutta onhan toi hinta posketon.

    Muutaman kerran kokeillut Uberia ja vaihtelevat ovat kokemukset niistäkin. Kuskit ja autot aina arpapeliä, hupaisin oli valmiiksi kyydissä ollut randomhörhö (kuski otti kuulemma lennosta kyytin, kun oli sama suunta) - miten se nyt Uberilla vois olla mahdollista ylipäätään? Jouduttiin opastamaan kuskia, miten ajetaan Hernesaaresta keskustaan (hörhö kaipasi rautatieasemalle), kun sinne päästiin, täydessä pöllyssä ollut kanssamatkustaja kaivelee 50 € seteleitä nipussa maksuksi... Harmitti jälkeenpäin, etten ottanut käteistä häneltä vastaan, halusin vaan kaverista eroon mahd. pian ja kotiin. Laitoin kyllä Uberille palautetta kyydistä seuraavana päivänä, ei hajua, vieläkö kuski ajelee. Ja Uberien saanti ylipäätään heikkoa Helsingissä, hinnat aika liki nykyisiä markkinahintoja eli yhtä kalliita.
     
  13. leecher

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2008
    Viestejä:
    85
    Homma meni perseelleen niin kuin arvata saattoi. Ei sovi suomeen tuo saatanan ääliöiden huuto, mellastus ja arpominen liikenteessä.
    Olimn tuossa taannoin helsingissä ja tarvitisin nopean kyydin Olympiaterminaalista Sokos hotelli Pasilaan. Kuski ei meinannut löytää perillä millään. Alkoi mennä hermot jo loppumatkasta kun piti alkaa neuvomaan englanniksi reittiä. Painukoot vittuun tuollaiset kuskit ketkä eivät löydä saatana edes perille.
     
  14. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 492
    Olis kyllä kiva tietää kuinka kauan menee että hinnat laskee, saatavuus paranee ja palvelun taso nousee huimasti nyt kun on päästy mannehousumafiasta eroon. Meneekö kuukausia vai vuosia? Muistaakseni tässä ennustettiin järisyttävää muutosta kun asiat nyt muuttuvat.
     
  15. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    mikähän se perussyy on, että taloustieteen teoria heikkojen yritysten poistumisesta markkinoilta ei juuri toteudu takseissa. Oletushan on se, että ylihintaista ja paskaa palvelua tarjoavat yritykset katoavat kysynnän loppuessa.

    Taksiaalalla kuitenkin vaikuttaisi olevan niin, että poistumista ei tapahdu, vaan meno muuttuu vaan epärehdimmäksi monella tavalla.

    Oma veikkaus on alan poikkeuksellinen liikkuvan konttorin palvelumalli. Jos mulla on kiinteässä liikepaikassa oleva ravintola, joka myy ylihintaista ja huonoa ruokaa kalliilla, niin siellä ei kohta käy kukaan kun sana leviää. Yrittäjä ei voi tehdä asialle yhtään mitään vaan firma on kohta konkassa jos toiminta ei parane. Taksiyrittäjälle asialla ei ole samalla tavalla merkitystä; voi aina mennä uudelle tolpalle tai satamaan laivan saapuessa, joten asiakkaita riittää kuitenkin aina. Ei tuotakaan yrittäjää kiinnostanut varmaa yhtään, joka ei osannut ajaa satamasta hotellille. Sinä asiakkaana toki aiheesta olet kironnut, ettet saman paskan kyytiin mene ikinä, mutta häntä se ei haittaa oikeastaan ollenkaan. Senkus jää hotellin tolpalle, niin kohta sieltä kuitenkin joku könyää taas kyytiin ja niin edespäin...
     
    Viimeksi muokattu: 08.07.2019
  16. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    258
    Jep. Ainakin pks alueella hinnat ovat nousseet. Itsekkin odottelen niitä halpoja hintoja ja saatavuutta. Ei vielä ole toteutuneet.. Paljon uusia toimijoita, varmaan halpoja, en vaan ole niihin vielä törmännyt taksia kun halusin. Joo, ja en halua monia appeja arpomiseen, joihin vielä syötän luottokorttinumeroni.
     
  17. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Hinnat on nousseet ja hinnat on laskeneet. Riippuu kenen toimijan kyydin otat. Itsellä kyydit edelleen keskimäärin 20% edullisemmat versus 2018. Normaalia markkinataloutta niinkuin pitääkin.
     
  18. Jurputin

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2009
    Viestejä:
    98
    Pitää sitten seuraavan kerran kun tulen laivalta suorittaakin kilpailutus toimijoiden kesken. Yhdeltä jos saan 20% edun kalleimpaan nähden niin onhan se vaivan arvoista. Tosin jos saan turpaani ja ryöstetyksi niin sehän on vain huonoa onnea ja. Ei helvetti mitä paskaa.
     
  19. hpguru

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2009
    Viestejä:
    816
    Menin taksilla Helsingissä aamutuimaan Laajasalosta, sieltä takaa, Lentokentälle. Taksina oli Yango. Taksin tulo kesti aika kauan, taksi ei tiennyt aluetta mihin tuli, poiskaan ei päässyt heti ja tästä syystä mm. yrittäessään pois ajeli umpikujaan. Muutenkin ajeli hitaanoloisesti. Hinta oli 48 euroa.

    Aika kallista, halvemmalla olisi päässyt, jos tulisin Suoraan täältä Tampereelta Expressbussilla Paunun kyydissä nettilippuna kentälle verrattuna ilmainen majoitus kaverilla siellä ja taksimatka.

    Eikö taksikuskeilla tarvitse olla paikallistuntemusta?
     
  20. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 492
    Mistä hitosta sä löydät 20% halvempia takseja? Ihan oikeasti kiinnostaa tietää miten pääsis Helsingistä Vantaalle edullisemmin kuin näillä ryöstöhinnoilla.
     
  21. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    FixuTaxi -aplikaatiolla. Maksan aina matkan ennakkoon.
     
  22. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Ei nykyään.

    Vanhassa kommarimallissa idea oli, että ajoluvan saanti edellyttää sen kurssin käymisen. Näin viranomainen pyrki ikään kuin takamaan, että kaikilla on jonkinlainen tuntemus toimialueeltaan.

    Nyt homma perustuu siihen, että paikallistuntemusta voidaan pitää "kilpailuetuna" ja työnantaja vastaa siitä, että pitää päteviä kuljettajia töissä tai sitten on itseoppinut ammattitaitoinen yrittäjä.
    Eli ideana on sama markkinalähtöisyys kuin muillakin aloilla. Eli jos menet paskalle hierojalle tai parturille, niin et mene sinne toiste, kuten et halua mennä samana kelvottoman taksiyrittäjän palveltavaksi.

    Tuossa pari viestiä ylempänä koitin spekuloida, että miksi taksialalla tämä pätee kuitenkin vain rajoitetusti.
     
  23. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 492
    No eihän tässä näe edes missä niitä autoja on. Lisäksi mitä tällä tekee jossain laivaterminaalissa tai festareilla jossa pitää vaan hypätä letkan ensimmäiseen taksiin?

    Näyttäisi olevan hyvä jos tilanne on se että autoja vapaana ja hyppäät kyytiin alueelta mikä ei ole ruuhkainen. Tuleeko tämmöisiä ajoja oikeasti paljon ihmisillä?

    Lisäksi jos käytän taksia vaikka 150€/kk ja jokaisen matkan maksaisin tällä niin 20% olisi yhteensä 30€. Mielummin ottaisin kyllä 20% kalliimmat matkat arkisin kulkemisessa ja premium autot tolpilla kuin maksaisin näitä aivan tuulesta temmattuja hintoja ruuhkassa ja matkustaisin jollain 12 vuotta vanhalla Toyotalla.
     
  24. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Festareista en tiedä mutta laivaterminaalissa voit valita minkä auton tahansa. Ei ole pakko sitä jonon ensimmäistä ottaa.
     
  25. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Mitenkäs tuosta saa 20 pinnaa halvemman? Verrataan esim. Taksi Helsingin ja Lähitaksin hintaan, mulla himasta keskustaan ~ 15km matka johon menee ilman ruuhkia 20 min.;

    Päivällä;
    Fixutaxi; (kilsat 14.85€ + aika 18€=) 32.85€
    Taksi Helsinki; (lähtömaksu 3.9€ + kilsat 14.85€+ aika 15.8€=) 34.55€
    Lähitaksi; (lähtömaksu 3.90€ + kilsat 15€ + aika 15€=) 33.90€

    Illalla klo 18-23
    Fixutaksi; (kilsat 17.55€ + aika 19.80€=) 37.35€
    Taksi Helsinki; (lähtömaksu 3.90€ + kilsat 16.35€ + aika 17.80€=) 38.05€
    Lähitaksi; (lähtömaksu 7.90€ + kilsat 15€ + aika 15€=) 37.90€

    Yöllä;
    Fixutaxi; (kilsat 17.55€ + aika 19.80€=) 37.35€
    Taksi Helsinki; (lähtömaksu 3.90€ + kilsat 17.85 + aika 19.80€=) 41.55€
    Lähitaksi; (lähtömaksu 7.90€ + kilsat 15€ + aika 15€=) 37.90€

    Lisäksi Fixutaksilla ilmeisesti on noi ilmotetut hinnat voimassa vain tilatuissa kyydeissä - ei tolpilta, tai käsipystynä otetuissa ja minimimaksu on 10€ vs. Taksi Helsingin 9€ ja Lähitaksilla minimiä ei näytä olevan ollenkaan.

    Heitetään vielä vertailun vuoksi vanhoilla hinnoilla;
    Päivällä (lähtömaksu 5.90€ + kilsat 24€ ja hatusta heitettynä hidasajoa [alle 28km/h] 8min 6.25€=) 36.15€
    Yöllä muuten sama, paitsi lähtömaksu 9€ = 39.25€

    Näitä verratessa kannattaa ottaa huomioon, että yöllä seistään yleensä vähemmän valoissa ja ruuhkissa, eli todelliset hintaerot päivä vs. ilta vs. yö jää pienemmiksi, mutta muuten noiden pitäisi olla täysin vertailukelpoisia hintoja keskenään.
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2019
  26. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Katsoin vielä huvikseen Überin hinnat tuolle matkalle; X 25-34€, Black 35-46€ käsittääkseni ilman mitään kysyntäkertoimia. "Hauskana" sivuhuomiona, Über antaa reitiksi 2km pidemmän ja ajallisesti saman kestoisen reitin, kuin edullisin olisi. :think:

    Tossa vielä noi hinnastot, joista otin laskelmiini luvut (ylimpänä FixuTaxi, toisena Taksi Helsinki ja alimpana Lähitaksi);

    [​IMG]
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti