Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Taksimatkojen hinnat nousivat, ja verotulot laskivat – onko huonosta uudistuksesta paluuta?
    Taksien tilittämät arvonlisäverot romahtivat heinäkuussa 2018, kun Bernerin uudistus tuli voimaan. Syytä voi arvuutella. Oman arvaukseni tein, kun kuljettaja ehdotti minulle käteismaksua, kirjoittaa kolumnissaan Jussi Konttinen.

    https://www.hs.fi/sunnuntai/art-200...-other&share=c28c1aa3764d72559e350535e645ec01

    Joku kommaritoimittaja ulisee kun tolpilla iloinen basaaritunnelma.
     
  2. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Aika outoa, jos autojen määrä nousee, luulisi verotulojenkin nousevan? Miten tässä nyt näin voi käydä?

    Muistan spekuloileeni tästäkin aiheesta varmaan sata sivua sitten, mutta se tyrmättiin skeptisenä peloitteluna ja pussihousun ulinana. käytännössä hommaa ei voi valvoa mitenkään; joku tulee kyytiin ja maksaa käteisellä, niin houkutus laittaa kaksikymppinen fikkaan voi olla aika korka, koska kiinni ei voi jäädä niin mitenkään

    bernerin kommentti tais olla " kyllä me luotamme suomalaiseen taksiyrittäjään"

    Ei voi muuta kuin nauraa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2019
    mol ja Charun tykkäävät tästä.
  3. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Taksiliitto tilaa Tilastokeskukselta aineistoa, jonka perusteella alalle on tullut vain noin 160 uutta arvonlisäveroa maksavaa toimijaa, vaikka uusia taksilupia on myönnetty tuhansia.

    :psmoke:
    Hiukan villiksi on meno äitymässä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2019
    mol ja furesis tykkäävät tästä.
  4. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    262
  5. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
  6. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Tilikausi ennen vapautusta? Muutenkaan en ihmettele kun homma ei kannata. Hommahan on nyt niin, että joko ajat täyspäiväisesti tai et aja ollenkaan. Kuten aikaisemmin joskus spekuloin, homma lässähtää siihen että se oma peltilehmä pitää olla ammattikäyttöön vakuutettu. Tämä taas tappaa satunnaisen lisätyön mahdollisuuden sillä vaimon kauppakassilla.

    Eli uudistus kusi siinämielessä että pahinta ongelmaa ei korjattu. Ajaisin kyllä itsekin Uberia tunnin sillointällöin kun nappaa. Mutta näillä säännöillä ei voi kannattaa jos pitää auto laittaa virallisesti ammattiautoksi. Tähän olisi suomen TJ voinut puuttua ja edelleen voisi siitä puhua (ei vaan tunnu kiinnostavan).

    Muutenkin tuo Uberin suomen osaston toimitusjohtaja on täysi tyhjä arpa. Sori nyt vaan mutta mediassa nähtyjen haastattelujen ulosannin perusteella en palkkaisi häntä hoitamaan edes jäätelökioskia kesäksi. Yleisesti argumentointi melkein pahempi kuin Antti Rinteellä ja tilannetaju täysin hukassa. Tämä on yksi iso syy miksi Uber ei koskaan tule menestymään suomessa.
     
  7. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Joo toki nykyään ei onneksi taida kovin korkeat esim. vakuutusmaksut olla jos ajaa "osa aikaisena". Isoin kompastuskivi taitaa edelleen olla se että Uuber ottaa todella isoa provissiota ja kun kaikki lakisääteiset asiat jos vielä hoitaa niin käytännössä ei jää mitään ajosta käteen. Tietenkin onhan niitä muitakin firnoja pienemmillä provikoilla mutta mun näkemyksen mukaan uuber on ainut yrity jonka väreissä olisi todennäköiesti järkevä joitakin keikkoja heittää jos tulonjako olisi järkevämpi.

    Tietenkin olisihan tuo voinut vielä helpommaksi tehdä että käytännössä voisi kuka tahansa melkein milloin tahansa lähteä muutaman keikan ajaan. Nyt tosiaan taisi vain käydä että moni entinen taksari lopetti ja sitten ne pimeästi ajavat tyypit ajelee edelleen samoja keikkoja. Jossain määrin tuntuu jopa että niitä pimeästi ajavia on jopa helpommin ainakin omassa kaupungissa saatavissa kuin ennen. Ennen sai kissojen ja koirien kanssa etsiä kyytejä niin nyt on facebookin seinät täynnä kun joku haluaa aina tarjota kyytejä.
     
  8. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 752
    Kyllä taksitouhu on mennyt ihan persieelleen!

    Saatavuus surkeaa. Reissussa tulee aamulla hotellin respan tilaamaan taksin, aiemmin homma toimi ok, auto oli 2-5 minuutissa ovella. Ei enää, 45 minuuttia on joutunut pahimmillaan odotteleen, että auto on tullut (Turku pari kertaa), 15 minuuttia ihan normi odotusaika. Vilkkaina taksi käyttöaikoina on ihan mahdoton saatua tilattua taksia paikalle, pitää viiden eri firman kautta yrittää saada auto. Ei hyvä.

    Hinnat, nousseet selkeästi. Perusmatka kotoa rautatieasemalle ennen 9-10 euroa, nyt 12-13.

    Kiitos Berner minkä teit!
     
  9. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Et voi ajaa ollenkaan sillä perheautolla. Se on joko tai. Ajat ammattiajoa tai yksityisiä ajoja. Ei ole mitään välimuotoa.

    Minulle tuo Uberin provikka ei olisi todellakaan mikään ongelma. Se on itseasiassa vähemmän mitä isäntä ottaa rengin ajoista välistä. Eli jos pitäisi valita omat työajat Uberilla vs. isännän määräämät työajat provikkapalkalla niin ei tarvis paljon miettiä. Jos ajan sillointällöin muutamantunnin keikkoja omalla "perheautolla" niin sillä ei ole mitään vaikutusta onko provisio per keikka 2 vai 3 euroa. Saanhan kuitenkin järjestelmän kautta asiakkaat ja prkl hyvintoimivan systeemin käyttööni.

    Ja lisäksi se mistä täällä on jauhettu jo ikuisuus (josta taksarit eivät halua puhua), eli se että sun auto EI TARVITSE mitään vuokramittareita ja kortinlukulaitteita. Näiden kuukausimaksut eivät ole mitään pieniä ja taksarit aina unohtavat tämän laskelmista kun haukkuvat tuota 25% provisiota.

    Muutenkin ihmettelen miksi tämä tärkein pointti jäi kokonaan uudistuksesta pois. Puhuttiin kiertotaloudesta, jakamistaloudesta ja ties mistä hienoista termeistä joissa ajatus oli se, että käytetään olemassaolevia autoja muuhun käyttöön silloin kun ne ovat "idlaamassa". Kuinka kävi? Wituiks meni.
     
  10. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Eihän nuo ilmaisia laitteita ole mutta toisaalta jos laskee että ajaisi uberia vaikka 2000e edestä joka kuukausi niin maksaisi jo välityksestä kuitenkin 500e kuukaudessa. Silläkin jo jonkin verran maksaa kuukausimaksua johonkin aluekeskukseen ja mittareita.

    Itsellä on tosiaan isoin syy ollut miksei ole vapautuksen jälkeen lähtenyt ajamaan että juuri tuommoista uberin tyylistä välitystä ei ole täälä Jyväskylässä tai pirkanmaan alueelle tullut, ei ehkä suoraan se että uudistuksessa oli liiaan iso kynnys taksilla ajamiseen jätetty. + tuo että jos tänne vaikka tuo uuber nyt kantautuisi niin kyllä tuo 25% liikaa silti olisi. Joku 15% voisi olla ok ja silloinkin osa tuloista pitäisi esim. tolpalta tulla.
     
  11. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Tässähän se ongelman ydin jo on lauseessasi. 2k/kk on jo ammattiajoa. Satunnaisilla tuulipukuajoilla tuo ero on mitätön, siis jos se olisi sallittua.

    Jotain kertoo kannattavuudesta sekin että on raportoitu jopa TaxiHelsingin autojen ajavan Uberin kyytejä. Eli ei asia niin mustavalkoinen ole mitä täällä taksarit kertovat. Kyllä se täälläkin menee tai siis on mennytkin jo siihen, että kuskilla on 5-6 kännykkää kojelaudalla josta voi poimia parhaat pokat. Kysyntä jossainvaiheessa kohtaa tarjonnan ja niille huonoimmillekin kyydeille löytyy ottaja jos ei muuta ole saatavilla.

    Tällähetkellähän tilanne on se, että kuskeilla on liian kallis kalusto ja liian suuri ego hyväksyäkseen näitä "huonoja" kyytejä. Kaikkialla muualla tällainen ylimielsyys on johtanut bisneksen kuivumiseen, joka on ihan hyvä juttu. Ahneet tippuvat pois järjestelmästä. Fakta on se, että taksikuskin homma on kuin siivoojan hommaa. Alinta kastia yhteiskunnassa ja joka muuta väittää valehtelee. Totuus voi kirpaista mutta markkinataloudessa ammatit joihin pääsee ilman koulutusta ovat sitä alinta kastia ja niistä EI VOI SAADA sitä elintasoa mitä lääkäreillä on. Näin se oli ennen taksiuudistusta ja toivon todellakin ettei kyseinen kommunistisysteemi palaa enää koskaan.

    Tosin en pidättele hengitystä jos katsoo että 3 kommunistipuoluetta ja pari apupuoluetta johtaa suomea tällähetkellä...
     
    Tonttu2 tykkää tästä.
  12. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Oletan, että autoihin tulee sinetöity taksamittaripakko, josta tiedot menevät mahdollisesti suoraan verottajalle, kuten kuulemma ruotsissa. sitä en tiedä miten moinen integroidaan yangoihin, ubereihin sun muihin. Tanskasta lähtivät vissiin samasta syystä.

    Jotain kiristyksiä varmaan tapahtuu, kun niin on hallitusohjelmaan kirjattu.
     
  13. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Alkuperäinen pointti oli se, että ei taida yyberi-kuskit paljoa verottajalle ilmoitella, sillä liikevaihto on niin pieni.

    Jos ajaisi yyberiä sillä 2000€/kk kassavirralla, niin se tekisi jotain n 100 kyytiä/kk. Aikaa menisi ajoihin ehkä 50h + toinen mokoma odotteluun, eli jokseenkin täyttä päivää saisi tehdä. Siitä pois yyberin provikka, polttoaineet, auton kulut jne, niin ei siitä veroa enää jää maksettavaksi, mutta eipä kyllä mitään rahaa taskunpohjallekaan.

    Äkkiä päässälaskettuna ei kyllä ole minkäänlaista hanketta. Todellakin pahinta matalapalkkatyötä. Sinällään helppoa ja jos tykkää ajella autolla, niin mikäs siinä. Parempi kuin sossun elättinä.
     
  14. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Pikaisesti jos tuosta alkaa laskemaan menot niin taidetaan olla aika lähellä tuolla ajomäärällä sitä summaa mitä työttömyyskorvauksia saa verojen jälkeen eli 500e (ilman muita tukia). eikä taida lopulta hirveästi yli mennä tuon 2000e jos ajaa täysipäiväisesti kun tuossa aikaisemmin oli linkki jossa uuberkuski sanoi että aina ei 40 kyytiä viikossa täyty. Tietenkin aina on mahdollista ajaa muitakin ajoja, mutta varsinkin maahanmuuttajilla tulee sitten helposti kielitaito vastaan jos aletaan puhelimella välittämään kyytejä tai jollain muulla keinoin. Tämä minusta ainut keino jolla tuota voi kompensoida ja saada jotain käteen, mutta tuokin tapa tarvitsee melkein sen maksupäätteen ja mittarin autoon.
     
  15. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 173
    Sinänsähän tuloveroissa ei ole mitään ilmoitusvapauden alarajaa, eli pienistäkin tuloista on velvollinen ilmoittamaan. Jos taas ajettiin takaa arvonlisäveroa, niin siinähän tosiaan on 10 000 alaraja, jonka alle ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi.

    Kuvittelisin, että esim. Uber -kuskina on erityisen riskaabelia pimittää tulot verottajalta kun verottaja saa ne halutessaan kuitenkin Uberilta. Pienemmällä riskillä homma onnistuu jos vaan ottaa "pimeitä kyytejä" ilman mitään järjestelmää.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2019
  16. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kuten taisinkin täällä jo joskus sanoa, niin kerran kun kännissä otin käsipystynä ns. "villin yrittäjän", niin hän sanoi, että Uberin normihintaisten keikkojen ajaminen on aivan turhaa, sillä käteen ei jää mitään. yangolla käsittääkseni yandex vai mikä se emofirma nyt onkaan, kompensoi kyytien olematonta hintaa kuljettajalle maksamalla niistä kunnolla kyydin päälle. Tuohan alkaa olla kylläkin jo työsuhde tuossa vaiheessa.

    E: sanottakooon vielä, että se voi olla kiva ajatus "että vois lähteä pariks tunniks heittämään keikkaa". Lopputulos on se, että riippuen ajankohdasta et välttämättä etenkään minkään uberin välityksessä saa ehkä keikan keikkaa sen kahden tunnin aikana. Varsinkin jos on päivätyö muualla, niin jos illalla sen jälkeen on tavoitteena mennä ajelemaan hetkeksi, niin ei siellä arki-itana mitään ole, eikä viikonloppuisinkaan ennen puolta yötä. Jos tämän nollatuloksen takia pitäisi alkaa vielä yrittäjäksi velvoitteineen, niin veikkaan ettei kovin montaa kiinnosta.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2019
  17. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Jos tulen lennolta ja ajan omalla autolla kotiin. Miksipä ei voisi laittaa kännykkää päälle ja katsoa jos tulisi samaansuuntaan porukkaa jotka voisi tipauttaa matkanvarrelle.

    Lisäksi, asun keskellä kaupunkia eikä minun tarvitsisi mennä minnekään tolpille omoilemaan vaan voisin juoda terassilla kahvia ja kyytejä tulee jos tulee.

    Tuntuu että kaikki argumentit teillä peilaavat sitä vasten että taksikuskin homman pitää olla täysipäiväistä tolpallanotkumista. No, tämä sama väittely alkoi taas alusta ja päättyy samaan kuin aikaisemmin. Ignoorataan vaan kaikki faktat ja pusketaan niitä taksi-isäntien ehdottomia totuuksia joilla ei ole mitään perusteita. Ei niiden toistelu ole vieläkään muuttunut totuudeksi vaikka miljoona kertaa on varmasti täynnä jo.
     
  18. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    @joo22 oletko nykyisessä duunissa isäntä vai renki?
    Minkälaista siivua siinä isäntä ottaa päältä verrattuna taksialaan?
     
  19. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Jos meinaat tästä rakentaa jotain analogiaa siihen, että normaali työssäkäynti olisi jotenkin verrattavissa taksiorjan asemaan niin onnea vaan. En aio edes vastata tällaiseen koska sen avaaminen veisi koko päivän enkä aio käyttää kaunista kesäpäivää vääntämällä rautalankaa itsestäänselvyyksistä ihmisille jotka eivät edes halua ymmärtää.
     
  20. J.T.V

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2002
    Viestejä:
    220
  21. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 193
    Työmatkoilla suht ahkerasti taksia käyttävänä en voi paljon uudistusta kehua. Nykyään saa varsinkin kehäkolmosen sisäpuolella olla iloinen siitä jos sattuu saamaan taksikuskin joka osaa kirjoittaa, suomenkielen taidosta puhumattakaan.
     
  22. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ois kiva tietää, että miksi liikenne ja viestintäministeriössä niin uutterasti taistellaan veronkierron mahdollistamisen puolesta, kun yleensä kai valtion tavoitteena on taistella kaikin keinoin sen vaikeuttamisen puolesta? Kuka taustalla lobbaa?

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/1...jpcIJUh3vODuM43pM_d5PCY3Qmop9w-3-ZZRsprXTm5hs

    "Yhdeksi villeimmäksi markkinapaikaksi on muodostunut Helsingin Rautatieaseman taksitolppa, jossa kuskit muun muassa tappelevat keskenään asiakkaista.

    Tekniikan Maailman valokuvaaja kävi kuvaamassa kesäkuisena perjantaiaamupäivänä materiaalia tähän juttuun. Työtehtävänä oli kuvata mahdollisimman monia erilaisia tapoja ilmoittaa hintoja. Elielinaukion taksitolpalla oli noin 15 taksia.

    Valokuvaajan arvion mukaan noin neljänneksessä niistä ei ollut hintatietoja esillä. Kuvaaja kysyi taksiautoilijoilta, onko autoissa hinnasto tai mittaria. Kuvaaja kertoi olevansa työtehtävissä lehtijuttua varten.

    Kaksi taksikuljettajaa suhtautui valokuvaajaan hyökkäävästi. Toinen jopa niin aggressiivisesti, että valokuvaaja ilmoitti soittavansa poliisin paikalle ja otti yhteyden hätäkeskukseen.

    ”Ilmassa oli vahvaa turpaansaamisen uhkaa”, kuvaa Markus Pentikäinen tilannetta.

    Etäämmälle jäänyttä autoa lähestyi kolme bisnesasuista matkustajaa, jotka nousivat kimmastuneen autoilijan kyytiin. Jonossa ensimmäisenä ollut tunnukseton auto lähti kyydittämään heitä.

    Valokuvaaja tarkisti taksin tiedot Traficomista. Kuljettaja oli saanut taksinkuljettajan ajoluvan neljä päivää aiemmin. Yksinyrittäjän ajoneuvoa ei ollut rekisteröity luvanvaraiseen käyttöön"
     
    Viimeksi muokattu: 20.06.2019
  23. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    262
    Nyt on ollut vuosi aikaa tarkkailla taksilain uudistusta. Omasta mielestäni hinnat nousivat ja ainakin oma taksin käyttö väheni. Mitä mieltä muut ovat? Uberista ei kokemuksia, mutta sekään ei laajentunut? Taisivat verovelvollisuus ja 25% uberprovika olla liian paljon?
    Päivän helmi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3d9b1b4c-c16e-42f9-be2c-b14e69bfded7
     
  24. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Pk -seudulla hinnat ovat laskeneet nykyiselle tasolleen, eli noin 20% edullisempaa kuin aikaisemmin.
    Mätiä omenoita on joukossa mutta niitä on muissakin palveluammateissa.
    Kuluttaja on kuningas ja valitsee kyytinsä ja on vastuussa siitä mitä tilaa ja saa. Itse olen käyttänyt pääosin samaa palveluntarjoajaa ja kaikki matkat tilannut ja maksanut sovelluken kautta etukäteen. Ei ole tullut ullatuksia sensuhteen.
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2019
    ie1 tykkää tästä.
  25. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    262

    Turussa toimii hyvin!
     
    J.T.V tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti