Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Siis kun hinnat hetkeksi laski, niin se oli heti näyttöä siitä, että vapauttaminen toimi, mutta kun hinnat on sen jälkeen nousseet, niin on liian aikaista arvioida mitään?

    :D
     
  2. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Suosittelen lukemaan jutun vielä kertaalleen ja edes jollain tasolla ymmärtämään että muutos on tullut ja paluu "vanhoihin hyviin aikoihin" ei välttämättä ole tulossa :(;)
     
  3. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Juu, se on tiedossa, että vapautuksen peruuttamista ei voi tehdä samalla lailla kuin itse vapauttamista ns. sormia napsauttamalla, mutta sekö tarkoittaa ettei sitä saa kritisoida?



    Muutamia havaintoja tuosta YLEn jutusta, ei suunnattu suoraa SundeRille;
    "Ministeriö katsoo tilastossa näkyvän hintojen nousun johtuvan osin siitä, että hintaseuranta tehdään isojen, markkinoilla jo olleiden taksiyritysten tarjoamista matkoista."
    Edelleen, Lähitaksi ja Taksi Helsinki muuttivat hintoja jo syksyllä, mutta tilastokeskuksen hintakäyrä jatkaa jyrkkää nousuaan vieläkin, lähes 6kk myöhemmin. Miten tämä käyrä jatkaa nousuaan, kun nämä yhtiöt eivät ole sen jälkeen mitään muutoksia hintoihinsa tehneet?

    "Hintakilpailua hidastaa muun muassa se, että kuluttajat tilaavat yleensä taksin puhelimella samasta numerosta kuin aina ennenkin."
    Eli nyt se siis on niiden asiakkaiden vika, jotka haluavat perinteistä taksipalvelua, eivätkä basaarimaista tinkaamista kuskien, jotka eivät tunne yhtään kaupunkia, eikä välttämättä puhu suomea tai englantia ja ovat siitä valmiita maksamaan omasta pussistaan?
    Vika on siis asiakkaissa, taksiliitossa, taksiyrittäjissä ja taksikeskuksissa, eikä suinkaan tuossa päätöksessä, tai sitä valmistelleissa virkamiehissä?

    "Uudistusta se pitää edelleen tarpeellisena, sillä aiemmin esimerkiksi maaseudulle ei löytynyt usein uusia taksiyrittäjiä."
    Jos vanhan mallin taksilupa oli monen mielestä "lupa painaa rahaa", niin miksi ei silloinkaan löytynyt halukkaita ottajia jaossa olleille taksiluville? Miten se olisi uudessa systeemissä kannattavampaa, jos hintoja ei hilata ylöspäin?
     
  4. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    "Villit hinnat" yksittäisillä toimijoilla ovat varmaan tulleet jäädäkseen, tämän huomaa kun käy esim. Ruotsissa tai muualla ulkomailla, missä meininki on ollut vapaata jo kauan.

    Esim. Unkarissa käydessä käyttelin uberiä ja taxify-sovellusta hyvällä menestyksellä. Suomessa, samoin kuin ulkomailla matkustaessakin täytyy oppia ettei hyppää tuosta vaan kyselemättä mihin tahansa taksiin.

    On selvää ettei Suomessa vielä kansa osaa kilpailuttaa ja varmaan likaista peliäkin löytyy alalta (kuin myös muilta aloilta).

    Siinä mielessä olen kyllä positiivisin mielin että eiköhän asiat parane kun eteenpäin mennään. Näin se tuppaa kilpailun kanssa käymään.
     
    DDT tykkää tästä.
  5. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 149
    Hyvä puolihan tässä on pitkällä tähtäimellä se, että suomalaiset ei tule ulkomailla enää niin helposti kusetetuiksi, kun jo kotimaassa oppivat että taksikyytiä ei oteta ilman hinnan tarkistamista.
     
    SundeR tykkää tästä.
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Tässä on varmaan aika realistinen kuvaus nykytilanteesta:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39e9d5ff-de3d-40b6-8308-4247a165e878

    Ja iltasanomien toinen uutinen mm. hinnoista ympäri maata:

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006042362.html

    Huvittavaaa tuo virkamiesten ja bernerin lapsenomainen usko piilokysyntään ja hintojen laskuun. Millä tahansa alalla on "piilokysyntää" jos hinnat laskevan satumaisen alhaisiksi. Tietysti jos 10km taksikyyti maksaisi 3€, kysyntä räjähtäisi. Niin se räjähtäisi ravintoloissakin jos 50€ illallisen saisi viidellä eurollla.

    Tässä tulevat vain vastaan eri alojen kustannustekijät miksei moinen onnistu, kuten Il-uutisessa kerrotaan. Lisäksi kuten jo mainittu, jos samaan aikaan kakunjakajia on useampi, sekin tuo painetta nostaa hintoja, jos piilokysyntä on yhä piilossa ja asiakkaita on saman verran kuin ennenkin.

    Ja tosiaan tuo veronkierto on varmaan ihan oma lukunsa. Taksamittarin poistaminenhan oli yksi keskeinen tavoite ellei vaatimus, mikä on outoa, jos valtio koittaa kitkeä harmaata taloutta kaikin keinoin.
     
  7. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    https://yle.fi/uutiset/3-10700861 Aika jännä tuo traficomin lasku tapa. Tuon mukaan kymenlaaksossa on kallistunut taksi matkat eniten. Itse kun tuosta hinnastosta lasken niin alle 3km matkat on halvempia kuin ennen. Pidemmät on samassa päivisin ja iltaisin muutaman % kalliimpia. Tuossa myös mainitaan että nykyään mittari pyörii myös liikennevaloissa. Ennenkin se pyöri ja vielä nopeammin koska ennen se laski odotus taksaa nykyään vain 28€/H tuntiveloitusta.
     
    ie1 ja 1001001 tykkäävät tästä.
  8. PhillyNott

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    Viestejä:
    249
  9. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Vapaa kilpailu on aina hyvä. Hinnat ei ole nousseet ainakaan pääkaupunkiseudulla vaan laskeneet. Jollain ahneella toimijalla ehkä nousseet. Onneksi on vapaus valita se edullisempi kyyti.
    Viranomaiset poimii mädät omenat pois tarkastuksillaan, hyvä niin.
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2019
  10. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Ainahan hinnat elävät vapailla markkinoilla se on normaalia. Ja miten tuo "tarkastuisku" edes kokonaisuudessaan liittyy tähän uudistukseen, varmaan puutteita on ollut ennenkin. Jos joku kuski on tuhannen päissään niin eiköhän se ollut mahdollista missä vaan järjestelmässä, samoin kuin muutkin puutteet. Olin itsekin kyydissä jossa ajettiin pari vuotta sitten Helsingissä baariin 20 euron setelillä mittarit pois päältä.
     
  11. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Yleisimpiä puutteita olivat muun muassa se, etteivät luvanhaltijan tiedot, kuljettajan nimi tai hintatiedot olleet matkustajalle selvästi näkyvillä.
    Kolmessa autossa ei ollut taksamittaria. En ole vielä ikinä nähnyt taksia missä luvanhaltijan tiedot on näkyvillä.
     
  12. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Joo ja valtaosa rikkeistä oli näitä ettei nimi tai luvanhaltijan nimi ollut esillä. Veikkaisin että jos sama isku olisi tehty muutama vuosi sitten niin noita muita rikkeitä olisi jopa enemmän.
     
  13. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Aiemmin näitä ei laissa vaadittu, koska kuitin tai auton kupunumeron perusteella nämä tiedot saatiin, jos niitä jostain syystä tarvittiin. Hintahan oli sama, ajoit sitten Hangossa, tai Utsjoella.
    Jos nykyään ei noita tietoja itse bongaa, niin voi kysäistä kuskilta, missä nämä on näkyvillä.

    Olisko tälle väitteelle jotain faktaa tueksi?
     
  14. NiclasLpr

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2002
    Viestejä:
    88
    Ja hintojen nousu vain jatkuu... Eiköhän muutkin yhtiöt seuraa perässä.

    Taksi Helsingin taksihinnat muuttuvat keskiviikosta 17.4.2019 eteenpäin.

    Hinnat pysyvät muutoin samana, mutta

    • minimimaksu henkilöautoilla nousee 9,00 euroon ja
    • viikonloppuyö ja pyhätaksa on voimassa myös arkiöinä ja koko sunnuntaipäivän.
     
  15. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Taksi Helsinki saa nostaa hintojaan miten haluaa ja hinnoitella itsensä ulos markkinoilta, näin se vapaassa markkinataloudessa menee. Mitä enemmän joku/jotkut toimijat nostavat hintojaan sitä varmemmin markknoille tulee uusia toimijoita jotka alemmilla hinnoillaan kaappaavat itselleen koko markkinan.
     
  16. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Niin tuo 9€ ei siis tarkoita varmaankaan lähtömaksua vaan sitä, että nykyinen minimi nousee 7->9€. Jos lähtömaksu pysyy 3,9€, niin tuollahan siirtyy jo ihan mukavan pätkän.

    Omakohtaisia havaintoja viime viikonlopulta. piti päästä karhupuistosta keskustan yökerhoon, ja tolpalla ei ollut yhtään brändiautoa, vaan random-mulatteja eri näköisillä vehkeillä. Kysyin ekalta mitä maksaa steissille, niin 20€ olis ollu kai hinta, mitä erittäin huonosta suomesta ymmärsin. Ovi kiinni ja nappasin lennosta th-auton ja hinta oli tasan kymppi. Ei siinä mitään kun homman tietää, mutta moni ei kysele yhtään mitään, vaan menee ekaan autoon kuten aina ennenkin ja sitten niitä yllätyksiä voi tulla, kuten reilun kilsan siirto 20€. Ei se toki mitään "ryöstöä" ole, mutta suhteettoman kallista silti.

    Tällainen hinnoittelu ei myöskään näy missään tilastoissa, koska kukaan ei tiedä mikä on mehmetin päivän hinta millekkin matkalle. Ainoastaan isojen välitysyhtiöiden julkisesta hinnoittelusta voidaan tehdä jotain tilastoja.

    Toinen keskeinen havainto on asema-aukion tolppa, jossa näytää olevan nykyisin aina 20-30 villiä yrittäjää, eikä yhtäkään isojen välitysyhtiöiden autoja enää. Mene nyt siinä sitten arpomaan hintoja näiden kanssa. Myöskään oikeasti yhtäkään valkoista kuljettajaa näiden ns. villien ratissa ei näytä olevan. Se on sinällään sääli sillä tuo on erittäin keskeinen tolppa, johon kaikki maalaiset kävelevät junan saapuessa helsinkiin, eivätkä he varsinkaan ymmärrä yhtään, että homma vaatii nykyään valveutuneisuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2019
  17. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ovatko nämä toivomasi uudet toimijat näitä edellä kuvaamiani villejä vai keitä meinaat? Niitähän on nyt jo kaikki kaupungin tolpat täynnä, mutta asiakkaat näyttävät lähinnä välttelevän niitä.

    Se pitäisi ymmärtää, että kilpailu käydään välitysyhtiöiden tasolla, eikä niiden yksittäisen välitysyhtiössä olevien yrittäjien kesken. Uuden välitysyhtiön lanseeraminen on taas aika läpipääsemätön homma. Lopettikos taxifykin jo vai onko se vielä? Markkinat ovat saturoituneet.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2019
  18. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Ajattele jos kaikki taksit edelleen noudattaisivat samaa hintatasoa. Olisi vielä kalliimpaa. Nyt kuluttaja pystyy valitsemaan itse oman kyytinsä ja ottaa vaikka sen edullisemman.
     
  19. Photiou

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    825
    Hinnat nousee varsinkin jos on helposti huijattavissa:
    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006067195.html

    Hieno kehitysmaataksi saatu siis uudistuksen myötä Suomeen :kippis:
     
  20. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Mitä ihmeen "villejä"? Jos joku perustaa elintarvikeliikkeen tai avaa kioskin niin onko hän "villi kioski" jos ei kuulu Rautakirjaan tai S/K-ryhmään. Ei kai nykyaikana mitään välityskeskuksia tartte. Sen kun avaa puhelinliittymän/Whatsappin/Viberin/Facebookin ja muut kontaktipinnat taikka koodaa sovelluksen. Kyllä puskaradio ym. sekä sovellukset hoitavat kyydit. Näinhän se on monessa maassa toiminut jo pitkään ettei ole yhtä hallitsevaa "välityskeskusta". Kuskit antavat käyntikorttinsa ja hyvää palvelua antaneelle soitat jatkossakin tai hän on Facebook-kaverisi kuten minulla on yksi.

    Riistävien monopolinahkatakkien aika on ohi. Eihän ennenkään ollut säädelty kuin maksimihinnat mutta kas kummaa kaikki ajoivat kartellina näiden maksimihintojen mukaan. Toki asiakkaana se vaatii vaivan tsekata hinnan, eihän ne yllätyksiä saa olla vaan pitää olla näkyvillä. Näinhän snagarilta purilaisen ostaessakin se on kuluttajan vastuulla katsoa mitä pyydetään. Viranomainen sitten hoitakoon sen puolen että hinnat on näkyvissä kuten sekin että autot on katsastettu ja kuljettajat eivät ole päissään.
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2019
  21. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    "Villi taksi" on nimitys taksille, joka ei kuulu minkään toimijan alaisuuteen. Voidaan toki kutsua myös yksityisyrittäjäksi.
    Täytyy myöntää että näitä yksityisyrittäjiä on täällä pk -seudulla melko paljon. Eilen huvittavin mainos oli jesarilla teipattu auton oveen "IsmatTaksi". Hinnat oli toki mainittu asianmukaisesti.
     
  22. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Myös välityskeskuksiin kuuluu huomattava määrä yksityisyrittäjiä. Esim. Taksi Helsingillä taisi ennen uudistusta olla yli tuhat yrittäjää reilua 1500 autoa pyörittämässä.
     
  23. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Mutta kuuluivat kuitenkin TH:n välityspalveluun ja kyljessä oli TH:n tarrat.
     
  24. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Kyllä, kuten edelleenkin. Lähinnä meinasin, että yksityisyrittäjä nimityksellä ei voi rajata välityksiin kuuluvia pois, eli "villit taksit" =/= yksityisyrittäjät.
     
  25. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    258

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti