Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    https://www.hs.fi/talous/art-2000006024820.html tuossahan se sanotaan selvällä suomen kielellä että hinnat on noussut.
     
  2. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Aikaisemmin kun tänne postattiin dataa että hinnat ovat laskeneet niin se ei kelvannut :D
     
  3. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    https://www.hs.fi/talous/art-2000006025412.html?share=b08a1de4c38eb4f4fa72b206c9d38df5

    KILPAILU- ja kuluttajavirasto on ottanut taksialan seurantaansa ”korkealla prioriteetilla”.

    ”Olemme mielenkiinnolla seuranneet sitä, että taksien hinnat eivät ole laskeneet”, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Kirsi Leivo.

    ”Selvitämme taksialan kilpailun toimivuutta useammasta näkökulmasta koko maassa.”

    HS kertoi keskiviikkona, että taustalla vaikuttavat ainakin kahden suurimman toimijan Lähitaksin ja Taksi Helsingin uudet hinnoittelumallit, joihin yhtiöt siirtyivät parin viikon välein viime syksynä.
     
  4. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Jos tarkemmin lukee tuota "uutista" niin ei se koko totuus ole otsikossa. Itse matkustan keskimäärin noin 20% kuin ennen heinäkuuta. Toki en ole käyttänyt Lt:a enkä TH:ta . Enkä käytä.

    HINTOJEN nousun taustalla on ainakin uusi hinnoittelumalli, jonka ottivat viime syksynä käyttöön Suomen kaksi suurinta taksiyhtiötä, Lähitaksi ja Taksi Helsinki. Ne hallitsevat keskenään Uudenmaan taksimarkkinoita ylivoimaisella markkinaosuudella.
    https://www.hs.fi/talous/art-2000006024820.html
     
  5. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Jos luet hieman tarkemmin tuota uutista, niin nuo mainitsemasi yhtiöt ottivat tuon hinnoittelumallin käyttöön syksyllä, eivätkä ole sen jälkeen hintoja muuttaneen, niin miten tuo käyrä silti jatkaa nousuaan myös tämän vuoden puolella?
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2019
  6. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 834
    Niin oisko muutkin muuttaneet vanavedessä hinnoitteluaan? Isot edellä ja pienet perässä.

    Ihan kakkaa ja kommunistien propagandaa koko juttu. Täällä murossahan taksin tehokäyttäjät raportoivat hintojen laskeneen 20-40%
     
    Charun tykkää tästä.
  7. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Mutta kilpailuhan laskee niitä hintoja, niin miksi sitten nämä uudet kilpailijat olisivat nostaneet hintoja, jos niissä oli jo aiemminkin niin paljon ilmaan, että hintoja voi huoletta tiputtaa? Vai olisko uudetkin taksit huomanneeet, että ainoa asia josta hinnassa voi tinkiä, on kuskin palkka, eivätkä halunneet tehdä esim. viikonloppuöitä 5€:n laskennallisella tuntipalkalla..?
     
  8. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    En tiedä mihin tarkalleen viittaat, mutta mitä edellistä sivua äkkiseltään pläräsin, niin siellä on lähinnä subjektiivisia kokemuksia ja listattu joitain isojen yhtiöiden verrokkihintoja. Koko maan kattava tilastointi on luotettavampaa ja muualla suomessa ei ole sitäkään "kilpailua" mitä helsingissä. Asiaa ei mielestäni pidä lähestyä vain stadilaisen näkökulmasta.

    Tuota ensimmäistä kommenttiasi voi lähestyä pelkistetyn esimerkin kautta: Kylässä on päivittäin keskimäärin kymmenen taksikyytiä joita varten ely-keskus on katsonut, että kolme taksia riittää vastaamaan alueelliseen kysyntään(vanhan mallin tarvesääntely). Kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa.

    Kun luvat vapautetaan, innokkaat kuvittelevat homman olevan helpon rahan lähde, ja kylässä onkin kohta 10 taksia. Kysyntää on yhä silti vain laskennallisesti muutamalle autolle, mutta pöydässä on vain useampi kakunsyöjä, joten entistä harvemmista autokohtaisista kyydeistä täytyy pyytää isompaa hintaa, jotta kustanukset katetaan ja työllä elättämisen mahdollis säilyy.

    Vaikuttaisi siltä, että "tehottomat yritykset" eivät poistu markkinoilta, sillä tähän ei ole mitään tarvetta, koska asiakkaita riittää kyllä tolpilla aina. Sille kohdalle osuvalta pitää sitten vain ottaa kunnon korvaus.

    Taksialaa ei voi mielestäni suoraan verrata muihin vastaaviin pienyrittäjiin, kuten pzzerioihin ja suutareihin. Mutta joo nyt alkaa mennä taas vanhan toistamiseksi.

    Tuo kartellikeissi koskee kelavälitysyhtiöitä, ei tavallisia välitysyhtiöitä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2019
    Charun tykkää tästä.
  9. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Kuitenkin tämä koko hintojen nousu on nyt kilpailuviraston tarkasteltavana.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000006025412.html?share=b08a1de4c38eb4f4fa72b206c9d38df5

    "TAKSIALAN toimijoiden yksittäisiä hinnoittelupäätöksiä tai niiden tutkintaa Leivo ei kommentoi. Hän kuitenkin huomauttaa taksialan edustajille julkisista kommenteista, joiden mukaan hintojen nousu oli odotettavissa ja ”näin pitikin käydä”.

    Muun muassa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen on arvioinut hintojen nousua odotetuksi.

    ”Ei tämä yllättänyt meitä. Ennakoimme hintojen nousua jo lain valmisteluvaiheessa”, Koskinen sanoi Iltalehdelle viime viikolla.

    Leivo on eri mieltä.

    ”Tämä ei vastaa meidän käsitystämme. Kun taksiyhtiöt tuovat esiin käsitystä siitä, että hintojen pitäisikin nousta, ollaan lähellä kiellettyä hintasignalointia.”
     
  10. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Hetkinen siis.. Kun lain valmisteluvaiheessa alaa oikeasti tunteva taho kertoi näkemyksensä kuinka tässä tulee käymään - pohjautuen mm. muista maista saatuihin varoittaviin esimerkkeihin ja lainsäätäjät jättivät nämä varoitukset täysin noteeraamatta, vaikka siinä vaiheessa juuri olisi vielä voitu näihin epäkohtiin puuttua, niin nyt se on sitten sen oikeassa olleen tahon vika, että näin kävi?!
    Nyt on hienot logiikat. :rolleyes:
     
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Miten tuo suhteututetaan jälkikäteiseen toimintaan? hinnat nousivat isoilla yhtiöillä jo syksyllä eivätkä siitä ole muuttuneet. Se että jälikäteen puhutaan jostain hintasignaloinnista on aika ihmeellistä.

    Lopulta tuo korotus ei vastaa kuin indeksikorotusta, jota ei ole tehty kahteen vuoteen.

    nuo lausahdukset ovat kuin jostain kilpailuoikeuden perusteoksesta poimittuja kontekstista irroitettuja ympäripyöreyksiä. Onko se ylipäätään yli ymmärryksen, että sääntelyn loppuessa hintataso voi ihan yhtä hyvin nousta kuin laskea? On nähtävästi, koska kansiksen oppikirjan käppyrät ja teoriat väittävät, että hinta todennäköisesti laskee.
    E: uskallan väittää että Th tai lt eivät kumpikaan ole edes missään määräävässä markkina-asemassa
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2019
    Charun tykkää tästä.
  12. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Jokatapauksessa on hyvä että kilpailuvirasto tutkii. Voivathan he päätyä siihen että mitään epäilyttävää ei löydy.

    Meille kaikille on eduksi että nyt syynätään taksialaa kunnolla läpi, on sitten mitä mieltä tahansa.
     
  13. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    On kyllä aika mielenkiintoista nähdä miten tuo tutkiminen hoidetaan, kun jo ennestään taisi esim. PK-seudulta löytyä pari tuhatta taksiyritystä ja vissiin tämän uudistuksen jälkeen tuplaantunut (mahdoton sanoa tarkasti, kun asemapaikkoja ei enää ole); keskitytäänkö tutkimaan pelkästään välityskeskuksia, tai niille ajavia yrittäjiä, vai tutkitaanko kaikki suomen taksiyritykset, joita ennen lakimuutosta oli ~10000 (oletettavasti tuokin luku kasvanut reippaasti).
    Jotenkin epäilen, että resurssit ei riitä viimeksi mainittuun ja jos tutkivat vain välityskeskukset, tai niille ajavat autot, niin silloin ilmeisesti villit saavat edelleen rahastaa miten huvittaa.

    Kokonaisuudessaan tämä uudistuksen toteuttaminen on ollut varsin koomista; ei uskota mitään varoituksia, tai oteta harkintaan mitään neuvoja, joita alaa tuntevat ehdottivat, runnotaan vaan läpi ja jälkikäteen syytellään näitä, jotka yrittivät asiasta varoittaa ajoissa. Myöskään mitään käytännön asioita ei ohjeistettu ja nyt ollaan ensimmäisenä uhkailemassa sanktioilla.
     
    furesis tykkää tästä.
  14. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Kilpailuvirasto joutuu muutoinkin tarkkailemaan Suomen koko yrityskenttää joten joo, varmaan työsarkaa on.

    Varmasti se suurin ongelma piilee jos isot toimijat toimivat väärin, näitä helpompi syynätä.

    Mutta kuten sanoin, sinä minä ja muut olemme varmasti kuitenkin tyytyväisiä kun tilannetta tutkitaan :) Kilpailun on tapahduttava rehdisti.
     
  15. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Nimenonmaan; kilpailun on tapahduttava rehdisti, mutta se ei tule toteutumaan, jos keskitytään pelkästään isojen toimijoiden (mitä nämä ovat? Suurin osa taksiyhtiöistä on 1-3 auton pienyrityksiä, taitaa Kovanen ja Kajon olla näitä isoja?) tutkimiseen, vaan kaikki pitää tutkia yhdenvertaisesti.
     
  16. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Muakin noissa uutisoinneissa samoin kuin täälläkin ottaa pannuun, että yhdessä lauseessa saatetaan sotkea sujuvasti välitysyhtiöt, kelavälitysyhtiöt ja varsinaiset taksiyritykset. Tietääkö ne edes itse tosiaan mitä ne aikoo tutkia, kun ei noista ulostuloista saa mitään selvää, että mitä tarkoitetaan.

    Vaikea pysyä perässä kun lauseen alussa puhutaan yhdestä ja sivulauseessa toisesta.
     
    Charun tykkää tästä.
  17. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Sepä se, kun 90% ihmisistä taksi=välitysyhtiö, taksiyritys ja se auto jonka kyydissä kuljetaan (kelatakseissa sama homma)..
     
  18. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Tuossa aikaisemmassa viestissä kerroin mitkä ovat nuo kaksi suurinta. Sehän tässä uudistuksessa on hienoa etä jokainen toimija voi itse hinnoitella kyytinsä. Asiakas sitten valitsee itselleen sen sopivimman.

     
  19. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Eli sun mielestä pitäis keskittyä pelkästään välityskeskuksien hinnoitteluun ja villit saa rahastaa miten lystää? Kuulostaa hyvin tasavertaiselta kohtelulta..

    Kuten täälläkin on useampaan kertaan mainittu, niin taksiyritys, välityskeskus ja kelavälityskeskus on kaikki täysin eri asioita. Esim. Taksi Helsingin (välityskeskus) kyytejä hoitaa ~1000 eri yritystä ja taitaa Lähitaksilla olla suunnilleen sama tilanne. Jos ei tuota yksinkertaista erottelua kykene hahmottamaan, niin ei taida olla paljoakaan järkevää antia tälle keskustelulle.
     
  20. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Jos et tiedä sitä että on olemassa muitakin toimijoita kuin esim Taksi Helsinki, niin ei taida olla kovin paljoa järkevää antia tälle keskustelulle.
    Kelataksit ovat asia erikseen. Niistä en ole maininnut sanallakaan joten voit jättää maalitolppien siirtelyn vastauksissasi minulle.
     
  21. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Siirtele rauhassa maalitolppia mun puolesta, mutta jos poimit keskustelusta, jossa et ollut osallisena yhden viestin, niin lukisit edes sen keskustelun johon tuo kommenttini liittyi, ennen kuin rupeat viisastelemaan ja viittaamaan tuohon keskusteluun liittymättömään aiempaan viestiisi.
    Vai onko sulla useampi käyttäjätunnus täällä ja unohdit vaihtaa sen?
     
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 692
    Olen vastannut lainaamasi viesteihin mutta vastauksessa liität mukaan ihan jotain muuta. Asian vääntely kanssasi ei johda mihinkään.
    Anna olla viimeinen kerta kun väität että minulla olisi täällä useampi käyttäjätunnus.
     
  23. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Tai mitä?
    Itse aloitit taas tämän vääntämisen ja perusteettomien mielipiteiden laukomisen lainaamalla viestiäni, jossa vastasin nimimerkki SundeR:in viestiin. Tämä ei liittynyt mitenkään sinuun tai sinun näkemyksiin "suuret taksiyhtiöt on Taksi Helsinki ja Lähitaksi" (nämä ovat edelleen välitysyhtiöitä).
     
  24. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Taas vähän positiivisempaakin värinää triidiin:

     
    electron06 tykkää tästä.
  25. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Miksi taksien hinnat ovat nousseet, eikö kilpailu toimi? Näin ministeriö vastaa

    https://yle.fi/uutiset/3-10678212

    "Ministeriö katsoo tilastossa näkyvän hintojen nousun johtuvan osin siitä, että hintaseuranta tehdään isojen, markkinoilla jo olleiden taksiyritysten tarjoamista matkoista.

    – Tarjolle on voinut tulla myös edullisempia ja esimerkiksi kiinteähintaisia palveluja, mutta tätä ei välttämättä havaita Tilastokeskuksen hintaseurannassa, ministeriö kommentoi tiedotteellaan"

    "Poikkeuksen vanhaan hinnoittelumalliin tekivät tammikuussa lähinnä pääkaupunkiseutu, Lahti ja Kymenlaakso. Hintakilpailua oli havaittavissa lähinnä pääkaupunkiseudulla. Sitä hidastaa muun muassa se, että kuluttajat tilaavat yleensä taksin puhelimella samasta numerosta kuin aina ennenkin."

    "Ministeriöstä korostetaan, että markkinoiden avautuessa taksialan toimijat ovat uudenlaisen tilanteen edessä ja toimintatavat vasta muotoutuvat. Pitkän aikavälin vaikutuksia ei ole mahdollista arvioida, kun muutoksesta on kulunut vasta noin kahdeksan kuukautta."
     
    electron06 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti