Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 547
    Helsingissä hinnat ovat laskeneet 20-40%.
     
  2. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 523
    Varmaan olennaisena muutoksena on tullut se, että tolppakyytejä ei kannata enää missään nimessä ottaa vaan kilpailuttaa taksit appien kautta. Toppakyydit ovat nyt, ja tulevaisuudessa vielä enemmän, lankapuhelimen asemassa - vain mummot ja vähäjärkiset käyttävät ja hintoja nostellaan ylös minkä keritään.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2019
    1001001 tykkää tästä.
  3. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Itse Helsingissä sekä Turussa pyörin ja olen huomannut hintojen laskeneen (tai osassa matkoja tuntuu että pysynyt samoina).

    Hyvä uudistus ja ihmetyttää miten valittajia löytyy näinkin paljon. Uudistus toivon mukaan pysyy, koirat haukkuu mutta karavaani kulkee.
     
  4. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Tampereella taisi olla olla ennen uudistusta isoin pula autoista ja kuskeista, että sinällään ymmärettävää että hinnat tuosta kohosi, eiköhän ne ajan kanssa tuossa tasoitu. Pitää näissä hintojen nousussa tai laskussa myös huomioida että jonkinlainen indeksikorotus ainakin maksimihintaan olisi varmaan lähiaikoina tullut ilman isompia uudistuksiakin.
     
  5. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 523
    Mun mielestä nyt on hienoa, että alalla on reilu peli. Kilpailu pistettiin päälle ja tyhmä esteet raivattiin pois. Tällaisilla uudistuksilla Suomi saadaan nousuun (= pysymään hyvinvointivaltiona), kun näitä vaan jaksaa tehdä. Muussa tapauksessa edessä on Kekkoslovakian kaunis elintaso.
     
    1001001 tykkää tästä.
  6. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 119
    Älyttömintä on, että taksisuharit itse louskuttamassa leukoja hintojen noususta. Eikö toi nyt hyvä juttu jos leivän päälle saa muutakin kuin ylähuulen..
     
  7. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 523
    Joo, herättää pientä skeptisyyttä. Odotellaan sitä apteekkiuudistusta ja saadaan nähdä miljonääriapteekkareiden mutrusuussa valittavan kuin uudistus tuhoaa maailman.
     
  8. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Hämmentävän vähän niitä kuskien toitottamia lieveilmiöitä on tullut. Erityisesti: saatavuus on parantunut ja kilpailu on reilumpaa. Boonuksena hinnat eivät ole raketoineet ainakaan Helsingissä.
     
    1001001 tykkää tästä.
  9. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Mitäs tää tämmöinen toiminta nyt on?

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005997622.html

    KKV pakottaa välitysyhtiön alla ajavat autot hintakartelliin ihan kuten ennenkin? "joo voi mut voi ajaa halvemmallakin!". Toki, mutta käytännössä välitysyhtiön hinnasta tulee kaikkien autojen hinta, kuten ennen maksimitaksasta. Senkin alle sai ajaa ja "kilpailla".

    kommenteista:

    "Kilpailuviranomaiset pitivät ensin kartellina, jos samassa välityksessä olevilla oli samat hinnat, mutta nyt he suorastaan vaativat samoja hintoja samassa välityksessä olevilta. Eikö kyseisessä virastossa ymmärretä kilpailua, kuluttajaa, asiakasta, palveluntarjoajaa, kartellia tai paljon muutakaan?"
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2019
  10. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 698
    Niin siis eikö edes välitysyhtiöllä saa olla yhtenäistä hintaa? Soitan välityksestä auton ja hinta saattaa olla ihan mitä sattuu riippuen siitä, kuka kuski sattuu tulemaan? Uber on samoin kartelli, jos appi määrää hinnan eikä kuski.
     
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    no alussa se oli tuomittavaa kartellitoimintaa, mutta nyt taas tuon KKV:n ohjeen mukaisesti ollaan oikeastaan melko lähellä vanhaa tilannetta. Välitysyhtiö ts. autoilijat sanelevat hinnan, jota kaikki samassa välityksessä ajavat noudattavat, koska kas kummaa....se onkin kuluttajan edun mukaista, ettei jokainen kyyti ole aina yllätys. Ts. KKV katsoo, että hintakartelli hyödyttää kuluttajaa taksialalla. Teoriassahan jokainen saman välitysyhtiön alla ajava auto on itsenäinen yrittäjä tappeleemassa toisten vastaavien kanssa.

    maakunissa ilmeisesti vielä autoilijat tekevät vuorolistoja, että ketkä välityksen autoista ovat tarjoamssa kyytejä mihinkin aikaan. Tuo on kartellimuotoista markkinoiden jakamista, mikä näyttää yhä olevan KKV:lle ehdoton nounou. Tilanne olis sama jos vierekkäiset ruokakaupat sopisivat, että ole sä auki huomenna, niin mä oon ylihuomenna..jne.
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2019
  12. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    441
    Lähinnä tuossa taidettiin tarkoittaa tolpalta ja käsipystynä otettuja kyytejä. Käsittääkseni tilauksissa on ollut kaikilla välityskeskuksilla muutenkin sisäisesti yhtenäiset hinnoittelut käytössä.
     
  13. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Eli hetkinen, sanot että nyt muistuttaa kartellia ja "oikeastaan melko lähellä vanhaa tilannetta", eli mielestäsi tilanne alkaa olla hyvä? :D:D
     
  14. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 698
    No ei kyllä ole järkeä tuossakaan. Tilaan monta kertaa samasta välityskeskuksesta auton ja tiedän hintatason. Sitten joku kerta menen tolpalta samaan autoon ja hinta onkin ullatus. Olenko ainoa, joka näkee tuossa ongelman? Toimiiko jos tilaan auton siihen tolpan osoitteeseen, kun niitä näkyy vapaana olevan?

    Sinällään Helsingin taksien hinta on minulle yksi ja sama. Jos joskus tarvitsen, tuskin maksan omalla rahalla.
     
  15. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    441
    Siis täh?
    Aikasemmin tämän uudistuksen myötä ei saanu välityskeskukset määrätä hintoja muuten kuin tilatuissa kyydeissä, nyt tuolla linjauksella saa. Tosin esim. Taksi Helsingin autot, joissa oli hintatarrat ajoivat kaikki kyydit niillä hinnoilla jo ennen tuotakin.
     
  16. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 650
    Jos uusi linjaus pätee kokomaassa, niin määräävässä asemassa olevat aluetaksit voivat määrittää yhteisen hinnoittelun niin tilauksissa kuin tolpalla/muussa myynnissä.
    Hintasopimiseen olisi päinvastoin pitänyt puuttua tuollaisissa yhteenliittymillä tilaushinnoittelluunkin, eikä laajentaa sitä koko toimintaan.

    Ilmeisesti sitten katsottu paremmaksi että tietyllä logolla samat hinnat ja yrittävät valvoa ettei muuta sopimista ole, josta jo mutinaa tullut. toivottavasti yrittävät sitten muulla tavoin vauhdittaa kilpailun lisääntymistä mihin luulisi kuuluvan se että jos kaikki vetää tolpalla ja tilauksissa samalla max hinnalla, niin keskukset pilkotaan.
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2019
  17. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Totta v1tussa kilpailu tapahtuu välitysyhtiöiden tasolla. miten muutenkaan se voisi tapahtua? Asiakas ottaa luonnollisesti tietyn välitysyhtiön auton, koska tietää sen hinnan tai jostain muusta syystä. Mitä muuta voisi käytännössä oikeasti olla? Välitysyhtiöiden alla ajavat sitten ovat kartellissa, nyt vain määrittävät itse hintansa, kun aiemmin valtio asetti sen.

    Toki sitä tolpalla yksittäisten nahkatakkien kilpailuttamista voi kukin halutessaan harrastaa.
     
  18. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 523
    Itsehän suhailen vaan appikyydeillä, joten ei voisi vähempää kiinnostaa nämä käsipystyt ja tolppasekoilut. Ihan rauhassa saa porukka niitä harrastella, mutten näe sitä keskustelua mitenkään oleellisena. Aina jos pitää taksia käyttää tsekkaa tilanteen ja saatavuuden muutamalla apilla. Yleensä uber tai taxify on kilpailukykyisin. Jollain taksi helsingillä ei ole mitään jakoa. Naureskelen kyllä partaani porukalle, joka sellaisen kyytiin kampeaa. Ulkonäöstä päätellen vielä ihan sillä omalla rahalla :facepalm:

    Tietenkin, jos on ikääntynyt tai muuten vain tumpelo voi kännykän käyttö voi olla vaikeaa ja tällainen tsekkailu ei vaan onnistu missään järjellisessä ajassa. Tähänpä ei sitten voi oikein mitään sitten sanoa. Tervetuloa vuoteen 2019 ja lycka till..
     
    Viimeksi muokattu: 17.02.2019
    1001001 tykkää tästä.
  19. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 698
    Joku voittaa aina. Tällä kertaa se olet sinä, onneksi olkoon.
     
  20. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 119
    Taksien asiakkaat:
    Työikäiset
    Kela-potilaat

    Voi arvata miten tosiaan käy, kun tuo toinen ryhmä löytää appit. Vaimokin seuraa jo innoissaan kännykästä et missä auto ja kauanko arvioitu saapumisaika. Ehtii vielä sutia naamansa kahteen kertaan.
    Ennen soitit ja "auto tulee". No tulee tulee, mutta päivystä ikkunassa tai jos menet alas, niin sit odotatkin 20min rapussa. Ylöskään viitsi uudestaan lähteä.
     
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 650
    Näin ei ola kaikkialla, niillä alueilla joissa paikallinen välitysyhtiö on määrävässä markkina-asemassa ei taida olla paljoa puhetta kilpailusta, jos vielä ko välittäjän autoilijat sopii keskenään asioita niin ....

    Moiset kartellit pitäisi purkaa, joko välittäjä ei määräisi hintoja, tai sitten välittäjä pilkottava osiin.

    Järjestäin autoilijoiden hallitsetvat välittäjät lähti yhtenäiseen hinnoitteluun, taktiikka sinänsä onnistu, se jatkuu edelleen ja nyt saivat luvan laajentaa yhteishinnoittelun myös ohi välittäjän tehtyihin kyyteihin.
     
  22. Käärmeöljykauppias

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2016
    Viestejä:
    108
    Omalla paikkakunnallani villit yrittäjät istuu rautatieaseman ja lentokentän tolpalla odottamassa kyytejä. Osa kuuluu johonkin villien n 10 auton yhteenliittymään eli välitykseen, johon kukaan ei soita ja jolla ei ole toistaiseksi olemassa appia. Hinnat villien "kartellilla" samat kuin paikallisella "wanhalla kartellilla". Eräs tuttu yritti kokeeksi tilata taksia villien välityskeskuksesta, mutta luovutti kun autoa ei 45 min jälkeen saanut.

    Harva tilaa uuden kartellin kautta taksia, koska vanhaan taksipalveluun ollaan tyytyväisiä ja niillä on uusi ja toimiva appi. Ainoa sauma villeillä on kylmän talven ruuhkapiikkeinä ja silloinkin lähinnä tolpilta, kun muilla takseilla suurin osa autoista hoitaa välityskeskuksen tilauksia. Viikonloppuisin humalassa asiakas istuu villien kyytiin, jos sellainen sattuu olemaan tolpalla ensimmäisenä.

    Kevät tulee. Pudotuspeli todennäköisesti alkaa kun tolpilta ei enää saakaan asiakasta entiseen tahtiin.

    Summa summarum uusilla villeillä ei ole mitään sellaista uutta ja ihmeellistä tarjota joilla saisivat minkäänlaista etua kilpailussa. Elleivät sitten kehitä appia jolla saa taksin bussilipun kilometrihinnalla...
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2019
  23. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 119
    Alkaa tuo kyytien valikointi olla ongelma vanhoillakin. Eräs arki-ilta meni 20min et auto lähti liikkeelle. Kuski sanoi suoraan ettei kelvannut muille.
    Sitä vain mietin, että mistä se kuski arvelee kannattaako ottaa? Eihän asiakas ole kertonut mihin on menossa, vaan mistä haettava..
     
  24. Rockbear

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2012
    Viestejä:
    1 019
    Joskus yöllä stadissa ollut vaikeuksia löytää lähitaksia, sitten jos on vielä viikonloppuna humalassa, moni kuski ei ota humalaista stadin yössä kyytiin.
     
  25. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 523
    Tämä on kyllä törkeää, jos ei oteta kaatokännikunnossa olevaa kyytiin. Suorastaan hävettävää :D
     
    Hemmo P Paskiainen tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti