Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 950
    Niin mitäs siinä kunha ei koske itseä, isäntähän siinä vain joutuu piinipenkkiin.
     
  2. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Ihan turhaan sä mulle siinä kiukuttelet, jos et ymmärrä mitä eroa on tehdä 16-20 h / viikko ja 80-90 h / viikko työtä. Mikäli kuitenkin tarkoitit että tämä sankari tosiaan tekee parina päivänä 8-10 h viikossa työtä, niin sinuna tarkistaisin, mitä kirjoitit ensimmäiseen viestiin aiheesta. Mikäli kuitenkin tarkoitit jotain muuta, niin suosittelen että tarkistat, mitä kirjoitit tässä lainaamassani pätkässä.
     
  3. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Mikäli luit aikaisemmat viestini, niin olen kirjoittanut opiskelijoista. Ei kiinnosta sun 80-90h, ei liittynyt omaan tekstiini. Suosittelen että luet myös aikaisempia viestejä etkä vain sitä viimeistä.
     
  4. Näyttis

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Viestejä:
    26
    Jos kuski tienaa 100€ palkkaa, saa siinä ajaa auton kassaan yli 300€, ei ihan 5€ kyydeillä onnistu 10 tunnissa.

    Jos taas ajaa omalla autolla ja saa 100€ kassaan 10 tunnissa, niin kannattaa varmaan tehdä ihan mitä tahansa muuta hommaa...
     
  5. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Missä sanoin että tämä kuski ajaa 5 euron kyytejä? Tämä kuski oli FixuTaksin kuskeja.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Eli kyseessä on siis aivan normaali sivutyötä tekevä taksirenki, joka ajaa Taksi Helsingin välitysjärjestelmässä olevaa autoa.

    10 tunnin vuorosta 300 kassaa on aika normaali tulos helsingissä. Kovasen palkkaprosentti on tosin varmaan alan alhaisin, joitain vuosi sitten se oli vain 30%, en tiedä onko noussut sitten.

    300 kassaa miinus alvi on 270 x 0, 3 on bruttokassana 76€-verot, eli käteen jää aika paskasti.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  7. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Kyllä.
     
  8. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Olet viimeisen viikon sisään kirjoittanut tähän ketjuun yhdessä viestissä yhden virkkeen opiskelijoista. Missään vaiheessa et maininnut, että joku tutuistasi on opiskelija. Mutta kyllähän tässä kaikilla pitäisi olla telepaattiset kyvyt, totta kai. Minulle sivutyö on päätyön ohessa tehtävää työtä, ja päätyö on 40 h viikossa tehtävää työtä. Sinulle se on ilmeisesti mitä hyvänsä sellaista työtä, jota ei voida katsoa päätoimiseksi. Olisi ilmeisesti myös pitänyt ymmärtää, että ”sivutyönä 8-10h/päivä” tarkoittaa tietenkin parina päivänä viikossa ilman että olisi tehnyt muuta työtä.

    Hienoa että tämäkin saatiin selvitettyä. Itse olisin muotoillut tämän vähän selvemmin: ”tuttuni ajaa opiskelujen ohessa parina päivänä viikossa 8-10 h taksia”. Huomaatko eron? Ei tarvitse vastata, tiedän vastauksen jo ennalta.
     
  9. Peridermal Jesus

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    2 809
    Vieläkin odotellaan sitä ekectronin lupaamaa, palvelu parantuu, kyydit eivät maksa mitään ja kuskit tienaavat enemmän uudistusta. Tällä hetkellä toisinpäin.
     
  10. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Oletko harkinnut ammattia valehtelijoiden klubiin? Mikään väitteistäsi ole minun mainitsemaa. Tällä Jesuksella ei ole aikaisemminkaan ollut mitään järkevää sanottavaa tähän keskusteluun.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  11. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Villit taksit saisi ruotuun aika helpostikin jos vain halua on. Voisi olla esimerkiksi niin, että keltaisen kuvun käyttö edellyttäisi tiukempien vaatimusten täyttämistä. Kuvut jakaisi viranomainen, jolloin taksi olisi tunnistettavissa kuvun numerosta. Näissä autoissa pitäisi olla sertifioitu ja tarkistettu taksamittari ja standardimuodossa oleva hinnasto, joka kertoo millä parametreilla taksamittari pyörii. Taksitolpille tietenkin asiaa vain kuvullisella autolla ja valvova viranomainen veisi kuvun väärinkäytöstapauksissa. Ilman kupuakin saisi kuljetusliiketoimintaa harrastaa, mutta kyydin hinta silloin pitäisi aina sopia etukäteen, jolloin kuitenkin esimerkiksi Uber-tyypppinen toiminta onnistuisi.
     
  12. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    kuulostaa ihan järkevältä. Vielä kesäkuussa meillä oli pitkälti tuota muistuttava järjestelmä.
     
    Hemmo P Paskiainen tykkää tästä.
  13. virtuaalireijo Banned

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2016
    Viestejä:
    97
    Mitenkäs tämä pimeän taksin ajo onnistuu nykyään? Nyt pikkujoulu aikaan vaan tolpalle kyytiä tarjoamaan? onko mitään valvontaa?

    Ei kiinnosta hommata lupia saati olla provikalla isännille/ubereille. Hinta neuvotteluna ja rahat omaan taskuun.

    Onko kukaan ketjun vakinaamoista alkanut ajamaan halpoja kyytejä halvalla auton kotterollaan? Kuten taisi uho käydä (kun se mersu toi sen +50% hintoihin:D )
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Onnistuu paljon helpommin kuin aiemmin. Kupu katolle ja tolpalle, niin eihän siitä luultavasti nykyään kiinni jää vaikkei mitään lupia olisikaan. Mistäs poliisi enää voi erottaa mikä on taksi ja mikä ei ole. Toki jos pysäyttävät ja kysyvät lupaa, niin sitten käry käy, mutta eihän siitä saa kuin jonkun päiväsakon. Pysäyttäminen takseille on kuitenkin hyvin epätodennäköistä.

    Ennen olisit kyllä jäänyt kiinni heti.

    Moista harrastavan kannattaa siis nykymallissa näyttää rehellisesti taksilta, noukkia asiakkaat tolpalta ja käyttää kupua.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  15. virtuaalireijo Banned

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2016
    Viestejä:
    97
    No en kyllä kupua laita jos käy pikkujoulujonosta huutelemassa kyytiläisiä, tuo todisteen vaan. Mieluummin ilman kupua ja jos kytät/taksit kyselee niin sanoo että kaveria haen baarista.

    Olen joskus käyny hakemassa tolpalta noin kyytejä ennen taksin vapautumistakin :D Ei ole keneltäkään pois.
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2018
  16. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Toki taitaa ainakin toistaiseksi melko pieni ongelma olla, käteisellä taidetaan maksaa tyyliin alle 10% enää nykyään ostoksista, siinä kun joku villiyrittäjä vetää jollain 5000e liikevaihdolla per/kk joista osa voi olla esim. Uber tai muun apsin kyytejä niin ohi kirjanpidon saa ehkä joitakin satasia. Puhutaa kympeistä ja satasissa jota joku vetää välistä vaikka mainostaisikin itseään käteiskuskina. Jos noita on joitakin satoja kuskeja koko Suomen mittapuussa kun miettii miten muilla aloilla vedetään pimeetä taloutta niin yksi kärpäsen paska kuitenkin. Ei tuo juurikaan lisää aikaisempaan nähden, saattaa jopa vähentää kun suurin osa villeistäkin yrittäjistä vetää jonkun sovelluksen kautta kun taas jos ajaa perinteisillä välityskeskuksilla on enemmän vippakonstejakin mittareiden kanssa.
     
  17. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ero siinä, että taksipalvelun luonteesta johtuen käteismyynti on vielä huomattavasti helpompaa kuin muissa pienyrityksissä käytännön tasolla.

    Asiakkaat olettavat, että kaikkialla kivijalkaliikkeissä voi maksaa kortilla, olipa mikä tahansa pizzeria, parturi tai suutari kyseessä. Taksissa, joka "liikkuva palvelutila", kaikki eivät edes oleta tätä. Lisäksi tilanne on usein se, että asiakas on jo myymälässä ts. autossa sisällä kun korttimaksun puute ilmenee. Kuskin on äärettömän helppo huikata nyt asiakkaalle, että "onko käteistä vai pitääkö mennä automaatin kautta". Ei asiakas tässä kohtaa ala inttämään ja etsimään vaihtoehtoista palveluntarjoajaa, vaan automaattikäynti on aina ihan ok.

    Lisäksi päivän aikana on useita pieniä myyntejä, joisa on oikeasti mahdoton jäädä kiinni; Asiakas menee 10 kilsan siirron, aikaa kuluu vartti, ja antaa lopulta 25€ käteen ja lähtee kiittäen pois. Jos olet yrittäjäkuljettaja ilman rekisteröivää taksamittaria, niin kukaan ei saa ikinä tietää jos laitat rahan omaan fikkaan tai vaikka puoliksi omaan fikkaan ja loput firman kirjanpitoon. Tämä ei näy yhtään missään, eikä kukaan osaa epäillä mitään.

    Aina ei tietenkään näin voi tehdä, ja kysessä on jossain määrin "kärpäsenpaskaa", mutta lähtökohtaisesti se ei ole mielestäni oikein, jos yrittäjä tienaa muutamankin satasen kuussa pimeätä rahaa oikean kirjanpidon kautta menevän palkan päälle.

    Kukapa ei olisi tyytyväinen jos joka kuukausi sais muutaman ekstrasatkun palkan päälle?

    Kipailuteoreettisessa mallissa kannattamattomat yritykset poistuvat markkinoilta, ja innovoivat sekä menestyvät jäävät markkinoille. Mikrotason palveluyrityksissä, joissa ei keskenänsä ole oikeastaan eroja, ennen tätä poistumista todennäköisesti otetaan käyttöön kaikki epärehdit keinot, eli veronkierto, ylihinnoittelu ja alan sisäinen perseily. Sisäinen perseilu on esimerkiksi sitä, että varastetaan kollegoilta asiakkaita tai mennää kytikselle suoraan baarin tai sataman oven eteen. Tai estetään vaikkapa satamassa kollegan lähteminen.
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2018
  18. qettyz

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    483
    Tuntuu olevan nyt tulleen eroa taksien ammattitaitoon. Lentokentältä lähitaksi pe illalla kotiin, kuski ei ymmärtänyt suullisesti annettua osoitettaan vaan minun piti puhua se kuskin google mapsille. Sen jälkeenkin piti vielä ohjeistaa minne ollaan menossa.
    Sitten kyyti oli perinteistä kehä 3 ajoa missä vauhtia on ja tolppien kohilla jarrutellaan kovasti 15kmh alle rajotusten ja taas mennään. Auton pohjaa raavittiin kun sokeasti luotettiin naviin ja ei tiedetty että kilometrin päässä on liittymä. Niin yleinen reitti, mutta selkeästi ei kokemusta.

    Nyt sitten taas aamulla tällä viikolla kotoota kentälle. Lähitaksin kuskina oli selvästi pitkään toiminut henkilö. Kyytikin oli sen mukaista.
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2018
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ylläoleva ero johtuu siitä, että päivällä ajavat yleensä isännät itse, joilla on kokemusta ja taitoa. Yövuoroon raavitaan sitten se, mitä satutaan ehkä saamaan. Tämä johtuu puolestaan siitä, että yötyö on perseestä, palkka on vielä enemmän perseestä, joten sei ei houkuta edes opiskelijoita nykyään. 10v sitten johtuen autojen vuorolistasta tienaaminenkin oli vielä ihan mahdollista.
    ________________________

    Verotuksesta vielä; aiemmin verottajan mielenkiinto heräsi jos tietyllä asemapaikalla toimivalla yrittäjällä on selkeästi keskivertoa alempi liikevaihto.

    Nykyään ei kellään ole mitään hajua montako taksia on, saati milloin kukakin on ajossa, niin tämä on mahdotonta. Villi yrittäjä voi kertoilla mitä satuja haluaa jos tarve vaatii ajovuoroistaan yms. Verottaja ei tule tarkastamaan auton matkamittaria.
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2018
  20. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ihan näin mielenkiinnosta, niin miten uber, taxify tai muut vastaavat jakavat keikat autoille? Esimerkki: olen Lauttasaaressa ja koitan saada em. palvelujen kautta autoa. Jos Lauttasaaressa on samaan aikaan viisi uber-autoa, niin kuka näistä viidestä saa sen ja millä perusteella?

    Vertailuna, niin esim TH:n systeemissä kyyti välittyy sille autolle, mikä on ensimmäisenä odottamssa Lauttasaaren tolpalla. Niitä on siellä itseasiassa kaksi. Jos niillä ei ole autoja, niin sitten systeemi hakee sitä koko Saaren alueelta(ns. isosta ruudusta), ja ellei sielläkään ole autoa, niin sitten Ruoholahden alueelta ja niin edes päin..

    Tolpat eivät siis ole ainoastaan täällä väitetty muinaisjäänne, vaan niillä on myös tarkoituksensa taksien odotuspaikkoina. Siksi niitä on alueellisesti ympäri kaupunkia, koska oletus on se, että jos joku tolppa on tyhjä, niin autot hakeutuvat sille, ja näin oletuksena taksipalvelua on saatavilla koko kaupungin alueella lyhyellä tilausajalla. Jos tilaat kontulassa auton, se lähtee kontulan tolpalta ja itiksessä itiksen tolpalta. Toki vaihtoehto on myös kävellä tolpalle suoraan.

    Ubereilla ja muilla ei käsittäkseeni ole mitään vastaavaa, joten pyörivätkö kuskit vain ympyrää, kuten ne kuuluisat puolukat pillussa, ja toivovat että kyyti kilahtaisi juuri omalle kohdalle?
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2018
  21. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Uberilla ei oo tolppia, mut se tietää missä on kyytipyyntö ja missä autoja. Eli lähimmille autoille lähtee info et tuolla ois kyydittävä ja sit oletettavasti nopein kuski täppää itelleen sen kyydin ja asiakkaan ruudulla rupee näkymään kuka on tulossa hakemaan?
     
  22. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Käsittääkseni Uber ei lähetä pyyntöä kuin yhdelle kuskille kerrallaan. Mutulla vetäen sanoisin, että jos lähellä on vain yksi auto niin pyyntö menee sinne, mutta useamman ollessa lähistöllä vapaana pyyntö menee erilaisen algoritmin kautta, jossa mm. kuljettajan arvosana vaikuttaa. Olettaisin siihen vaikuttavan myös sen, kuinka usein kuski on hylännyt pyynnön -> enemmän hylkyjä, vähemmän pyyntöjä. Näin siis oletan, faktaa ei ole muutoin kuin tuosta kuskin arvosanan vaikutuksesta.
    Kuskilla tosiaan on myös mahdollisuus kieltäytyä keikasta. Tätä tapahtuu oman kokemukseni mukaan jonkin verran, koska reittini harvoin on niin seksikäs että tunkua riittää. Taannoin Lontoossa otin Uberin, kun en jaksanut odottaa bussia 2.30 yöllä. Kuski vaihtui lennossa kaksi kertaa, kun alkuperäinen kuski perui kyydin n. minuuttia myöhemmin. Hintaa n. 12 minuutin keikalle ydinkeskustassa tuli n. £8. ”Oikealla” taksilla n. 50% enemmän. Parhaat päivänsä nähnyt C-mersu, mutta vallan kelvollinen väline tuohon siirtymään ja kyyditsi väsyneen juhlijan turvallisesti hotellille.
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2018
  23. Odeee

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2009
    Viestejä:
    407
    Omien kokemusten mukaan taksin hinta on Helsingissä keskimäärin 1/3 entisestä ja kyydin saa viikonloppuöisin paljon helpommin. Kuski tosin on poikkeuksetta musta ja auto kaikkea muuta kuin mersu.

    Hyvä uudistus.
     
    electron06 tykkää tästä.
  24. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Samaa mieltä. Toki muutama juttu voisi olla toisinkin. Esimerkiksi trafin kuvallinen kortti näkyvillä ja keltainen kupu katolla.
    Viikon kuluttua perjantaina testaan miten yötaksi tulee appilla tilattuna stadista kotiin.
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2018
  25. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Tässä vielä erittäin hyvä ohje Trafi:lta.

    Jotta taksimatka pikkujouluista kotiin sujuisi mahdollisimman hyvin, tilaa taksi ennakkoon ja kysy kyydin hinta ennen taksiin astumista. Pyydä lopuksi aina kuitti matkasta.

    Näin muistuttavat Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Trafi yhteisessä tiedotteessaan.

    – Jos taksin tilaa sovelluksella, niin nämä kaikki asiat niputtuvatkin kätevästi yhteen: hinta näkyy suoraan tilattaessa, sovellus yleensä kertoo, koska taksi on tulossa ja kuitti jää sähköisenä talteen, muistuttaa Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

    https://www.helsinginuutiset.fi/art...lle-muista-nama-3-asiaa-ennen-kuin-kuljettaja
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti