Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Odeee

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2009
    Viestejä:
    407
    Kännykkäappi kerää dataa ja myy härskisti eteenpäin, hui, tätähän ei tee kukaan muu kuin kirjaimellisesti jokainen tarjolla oleva sovellus. Tavallaan ihan turhaa jeesustelua.

    Onhan se ihan mukava saada FSBn vakoiluohjelmat luuriin, kun CIAn ja kiinalaisten omat versiot löytyy jo.
     
  2. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Nämä jutut alkaa olla aika läppää.

    "Yrittäjä on voinut esimerkiksi kiinnittää vanhan tai itse tehdyn keltaisen taksimerkin autonsa katolle."
    Ja samaan hengenvetoon puhutaan jostain plagioinnista ja plagiaatti rikoksista? Niin ja valetaksi jos taksimerkki katolla!!
    Anna mun kaikki kestää.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e4c478fd-b110-4126-8091-52bd888870f0
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2018
  3. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    261
    Jonkun verran mulla (muissa yhteyksissä, ei taxissa) ollut ei kantasuomalaisia yritysasiakaita. Niille alv ja kuitit ovat myrkkyä. Sovitusta hinnasta taistellaan aina kun tilaus on valmis. Voin vain kuvitella näitä persoonia omissa "taksiyrityksissään". Näitä on jo alkanut näkemään pks seudulla. Voipi olla että pikkujouluissa yön siimeksessä tapahtunee kummia? Ei välttämättä mitään pahaa, verottaja vaan jää nuoleman näppejään? Voin tietty olla väärässäkin? Ja kyllä osa kantasuomalaisistakin takseistakin kusettaa tilaisuuden tullen. Asia mistä olisin ehkä huolissani "villinä" yrittäjänä taksissa olisi oma turvallisuuteni. Vanhan liiton autoissa on kai vieläkin kamerat ja hätänapit?
     
  4. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    vanhan liiton takseissa on kamerat ja napit. Sitä painamalla paikalla on hetkessä nahkatakkimafia valmiina vetämään turpaan. keskukselle menee myös tieto jos sitä painaa.

    Joo lisääntyvä kassan ohi myynti on varmasti ongelma. Eihän kukaan edes tiedä monta taksia nykyään on. Käteiset on aivan liian helppo laittaa fikkaan. Eiköhän tästäkin kuulla lisää vuoden sisään.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2018
  5. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 863
    Villeissä "takseissa" on aina ollut oma riskinsä. Sekä matkustajalle että kuskille. Eli ei mitään uutta sen suhteen.
     
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Uutta sen suhteen, että ennen niitä ei ollut.

    Pimeät taksit ovat oma lukunsa.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2018
  7. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 863
    Juu, ei ole. Villit taksit olivat aikaisemmin rehellisiä ja suoraselkäisiä asiakaspalvelijoita. :p Villi tai "pimeä", sama asia.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2018
  8. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Villillä taksilla tarkoitetaan yleisesti välityskeskukseen kuulumatonta yrittäjää, kenen toimintaa ei ohjaa tai valvo kukaan.

    Pimeä taksi perinteisessä mielessä on ilman lupia vkl-öisin keikkaa heittävä henkilö joka tarjoaa sinulle kyytiä kadulla.

    Nämä eivät ole sama asia. Ensimmäisiä ei aiemmin ollut, jälkimmäisiä on aina ollut ja tulee olemaan.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2018
  9. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Eli kaikki palvelualat ja käteiskauppa. Miksi et ole ollut huolissasi partureista tai hierojista? Vähemmän heillä on muuttuvia kuluja, kuin taksikuskilla, joten vielä otollisempaa vetää taskuun rahat. Parturilla kuluu sakset ja hierojalla senkään vertaa. Siellä se mahtaa raha mennä taskuun ja talon seiniin kotona!
     
  10. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    nii'i...

    Kuten jo täälläkin kauan kauan sitten sanoin, niin nyt taksit ovat samalla viivalla. Ennen muutosta taksamittari oli kassakone, mikä rekisteröi kaikki ajot, maksetut kilsat, auton ansion, tyhjät kilsa,t hukka-ajot, ym. ja siitä voitiin tulostaa raportit suoraan kirjanpitoon.

    Nyt kun tämä on vaatimus on poistettu, niin tätäkään kontrollia ei ole. "mittari" voi olla euroja pyörittävä munakello. Kukaan ei valvo eikä saa tietää jos olet yrittäjä, ja joku maksaa käteisellä eikä halua tai tarvitse kuittia. Kyllä siinä pienellä palkalla ja pitkän odotuksen jälkeen varmaan kiusaus voi olla kova. Raha itselle kun kukaan ei saa tietää?

    En ole missään vaiheessa väittänyt, että tätä ei tapahtuisi partureissa, hierojilla ym. ja pizzerioissahan ohimyyntiä tapahtuu tunnetusti koko ajan. Olen nimenomaan sanonut näin olevan.

    Kyse on siitä, että lakimuutoksella takseillekkein annettiin tähän entistä tehokkaammat toimintaedellytykset aiempaan nähden.

    ja puheet "suomalaisen taksi tms. yrittäjän rehellisyydestä" kuten Berner sanoi luottavansa kyllä yrittäjiin on aivan saatanan typerää sinisilmäistä naivismia. Kiitos kauniista sanoista ja luottamuksesta, mutta itse kyllä olisin säilyttänyt tehokkaan kontrollin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2018
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Uskallan epäillä, että aika moni uusi yrittäjä tulee vielä tutustumaan mitä tarkoittaa jälkikäteinen arvioverotus.
     
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 896
    Nähdään jatkossakin, hos meinaat että verottaja tekee jossain välissä tehostettua valvontaa ja jakaa jälkiveroja taksareille, ei vaputuminen sitä mihinkään poista.
    Oikeusturvan kannalta on eduksi jos on tarkka ajapäivänkirjanpito jossain uskottavassa muodossa.
     
  13. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Voisi oikeastaan vittumaisuuttaan antaa verottajalle vinkin jos joskus jostai syystä menen ns. villin yrittäjän taksilla, maksan käteisellä ja näen rahan menevän nahkatakin rintaviiliiin. Varsinkin jos palvelu tai hinta ei miellyttänyt.

    Verohallinnon nettisivulla asia on tehty hyvin helpkoksi
     
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ac702bdb-4102-47f6-9d2c-083144b1c8e9

    Ei minkään pitäny mennä niin kuin ruotsissa. öyh öyh.

    Oliko se Electroni vai kuka joka lupaili, että tulee nuoria opiskelijoita yrittämään, jotka ajavat satama-steissi väliä viidellä eurolla. Miksei näitä näy vielä?

    Sen sijaan näkyy olevan yrittäjiä, jotka tarjoavat länsisatama-jätkäsaari väliä 25 eurolla.:confused:

    "ihan oma syy jos ei kato hintaa"
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  15. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 863
    Älä nyt jälleen kerran viitsi puhua paskaa. Olen sanonut että taksiammatti ei sovi päätyöksi, opiskelijalle ok lisäansio kylläkin.
    Yango ajaaa melko lähelle 5 euroa satama-steissi välin, Katajanokalta steissille matka noin 2km. öyhöyh.
    https://www.moottori.fi/liikenne/ju...lsingissa-edullisin-matka-maksaa-kolme-euroa/
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  16. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    En mielestäni jauha täällä yleensä randomisti heitellen paskaa "jälleen kerran", vaan pyrin usein perustelemaan sen mitä sanon.

    Fakta on se, että noilla Yangon hinnoilla ei pitkällä aikavälillä kannattavaa liiketoimintaa harrasteta. Kyseessä on hinnoittelu, jolla koitetaan vallata markkinoita. Ruuhkaliiktenteessä steissi-satama väliin voi mennä 20 minsaa, ja jos sieltä ei saakkaan uutta keikkaa heti perään, niin tuolla hinnalla ei makseta edes auton kuluja saati kuljettajalle jotain palkkaa.

    Toinen fakta on se, että aika moni kuitenkin tekee sitä ihan päätyökseen.

    Onko sinulla jotain järkevää sanottavaa esimerkiksi tuohon satamaongelmaan? Jos ei ole, niin älä "heitä paskaa" kiitos.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  17. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
  18. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 863
    Niin,mitään muuta keikkaa ei siis mielestäsi ole työpäivän aikana kuin satama-steissi..? Se on taas ihan oma valinta mitä kukin tekee päätyökseen. Kuten olen sanonut, sivutyönä ok, päätyönä tienaa ropoja.
    Mihin "satamaongelmaan" minun pitäisi puuttua?
    P.S Pahoittelut kielenkäytöstä mutta älä kirjoita muunneltua totuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kaupungissa on pari tuhatta muutamaakin yrittäjää taistelemassa samoista kyydeistä ja monta eri appisovellusta. Sitä seuraavaa kyytiä voi joutua odottamaan aika pitkään. Tuollainen hinnoittelu perustuu toiveeseen ja olettamukseen, että kaikki kaupungin asukkaat käyttävät Yangoa ja kuljettajalle napsahtaa heti uusi keikka kun vanha on hoidettu. Ei mene tosielämässä näin paitsi uutena vuotena ja jouluaattona. Sama kakku jakaantuu nykyään vaan suuremmalle porukalle, joka johtaa juuri uutisessa mainitun kaltaiseen mahdolliseen hintojen nousun ja rahastusyrityksiin.

    jos olet odottanut satamassa tunnin keikkaa, niin et halua ajaa sitä kilsan päähän vitosella, vaan se maksaa sitten vaikka 25€.

    Kumman moni näyttää karttavana noita villejä yrittäjiä, vaikka täältä saa käsityken, että ne ovat ihan yhtä ennustettavia ja rehtejä kuten isompien brändien autotkin.
     
  20. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ratkaisu tuohon satamablokkaamiseen on esimerkiksi se, että satamien kanssa tehdään sopimuksia siten, että sinne pääsevät vain tiettyjen välityskeskusten autot. Näin se on ratkaisu ruotsissakin. Linkitin pari sivua sitten videon ruotsin takseista, missä oli kerrottu täsmälleen samasta ongelmasta ja siellä se on ratkaistu noin, että villit yrittäjät potkitaan vittuun.

    Veikkaan että melko pian myös suomessa satamat ja hotellit siirtyvät tähän käytäntöön. Eli puomit jotka aukeavat vain niille autoille, joilla on voimassa oleva sopimus ja ovat sitoutuneet esim satamasta lähdettäessä voimassa olevaan maksimihintaan. Kuten kentälläkin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  21. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 863
    Niin, aloitit keskustelun siitä että 5 euron kyytejä ei näy. Vastaan siihen että melko lähellä tuota hintaa helsingissä saa kyydin ja nyt käännät jutun kannattavuuteen.
    Juttelin erään kuskin kanssa joka heittää keikkaa sivutyönä, 8-10h/päivä. Sanoi että tienaa keskimäärin 100eur. En tullut kysyneeksi onko ennen vai jälkeen veron. Mutta kuten olen muutamaan kertaan sanonut, lisäansiona ok.
     
  22. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Sivutyönä 8-10 h / päivä? Toivottavasti päätyö on tuottoisa, koska tuollainen työnarkomaani ei vanhoja päiviään näe.
     
  23. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 863
    Onhan 8-10h/päivässä, pari päivää viikossa tietty nykypäivän sohvaperuna -opiskelijalle melkoinen urakka.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  24. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 896
    Kilpailijoille kiusaa ?
    No varaudu siihen että joku yhtä vmäinen "villi" kuski antaa vinkkiä TH yrittäjästä, varsinkin jos hinta ja asenne ei miellytä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
    electron06 tykkää tästä.
  25. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Siinäs antaa jos epäilee. Ei se itseeni vaikuta mitenkään. Ensinnäkään rengit eivät tätä omaan liiviin vetämistä voi harrastaa koska se näkyy kyllä nopeasti vuororaportissa. Lisäksi kaikissa TH ja LT autoissa on taksamittari, joka menee kyllä päälle aina kun asiakas tulee autoon. Jos se ei ei mene päälle, niin silloin kyseessä voi olla veronkiertoyritys, koska kaikki mika on mittarissa, siitä jää jälki. Näillä uusilla yrittäjillä ei välttämättä ole mitään oikeata mittaria. Ei ainakaan sellaista, mistä jäisi mitään tietoa mihinkään. Kännykkäänkin on käsittääkseni saatavila joku taksamittarisovellus.

    Yhden kerran muistan tilanteen, jossa olin tolpalla toisena ja edessä olevaan autoon menee nainen. Hetken päästä hän tulee sieltä ulos ja tulee minun kyytiin, koska edessäni olevan somalin autossa ei kuulemma mittari ja kortinlukija toiminut. Tässä vaiheessa meno oli olliut niin epäilyttävää, että asiakas päätti siirtyä ulos.

    Ainakin se firma missä itse ajoin, olisi kestänyt verotarkastuksen ihan milloin vain.

    Onkos täällä monella kokemusta tilanteesta vanhan lain aikana, joss kuski ei ole laittanut mittaria päälle autoon astuessasi, perillä heittää hinnan hatusta ja sanoo, että väin käteinen käy.

    Epäilen vahvasti ja poikkeus ei vahvista sääntöä, vaikka joku luultavasti heittääkin jonkun vedätysyritystarinan.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti