Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Ai nyt sä rupesit kertomaan termistöä. Entäpä jos kartellin kautta muodostunut määräävä markkina-asema, kuten taksien välityskeskusten kohdalla voisi tapahtua hyvinkin.
     
  2. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    siis nytkö sitten välitysyhtiöt tekevät hiljaisia kartellisopimuksia eivätkä taksiyrittäjät? Tästä ei ole pienintäkään viitettä, sillä kaikilla välitysyhtiöillä on tietääkseni omat hinnastot.

    Kerro nyt lyhyesti ja tiivistetysti selkeyden vuoksi se, että ketkä tässä saattavat muodostaa mielestäsi määrävän markkina-aseman, väärinkäyttävät sitä ehkä ja ketkä niitä kartelleja muodostavat? kolme eri lähtökohtaa hahmotelman rakentamiseksi; taksiyrittäjät, välitysyhtiöt sekä kela-välitysyhtiöt.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2018
  3. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Kelapuljuilla lienee paikalliset monopolit, kun tuskin ne kelakyytejä useemmilta välittäjiltä sopimusaikana tilailee. Taksiyrittäjät ja välitysyhtiöt on melko naimisissa kun vanhan lain mukaan piti taksareiden järjestää päivystykset ja muut ja helpointa tuo tais olla pistämällä välitysfirma pystyyn. Kyllä siinä paikallinen monopoli on ihan viranomaistaholta vaadittu ja taksarit on sen pistänyt pystyyn.
     
  4. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Kun rakastit terminologiaa, niin opettele äidinkielen perusteet samalla. Käytin konditionaalia.
     
  5. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Härdelli johtui siitä että uudessa tilanteessa Kela kilpailutti päin helvettiä. Seuraan työkseni julkkaripuolen kilpailutuksia läheltä ja vain sanoa että tämä tilanne ei ole mitenkään harvinainen. Nyt siis uudenlaisessa tilanteessa Kela möhli kilpailutuksen.

    Löysin Ylen artikkelin edelliseltä sivulta, missa kerrotaan että hinnat ovat nousseet ruuhka-aikoina ja hinnat ovat halvemmat rauhallisempiana aikoina sekä lyhyemmillä matkoilla. Miksi siis valehtelet? Vai viittaatko nyt johonkin toiseen artikkeliin?

    https://www.talouselama.fi/uutiset/...lamaalla/99a20746-9ccf-3052-ac1e-cd26ec1f9f99
    "Taksimatkojen hinnat laskivat heinäkuussa noin seitsemän prosenttia, kertoo Tilastokeskus."

    "Pääsääntöisesti pysyttiin samoissa hinnoissa, mutta Uudellamaalla hinta putosi noin seitsemän prosenttia", Nieminen sanoo Tilastokeskuksen videolla."

    Olet tunnustanut että ajat työksesi taksia. Uskon että oma huonontunut tilanteesi saa sinut näkemään asioita vähän toisella tavalla kuin moni muu tavallinen kansalainen tai tämän ketjun kirjoittaja.

    Olen pahoillani jos muutos on ollut sinulle huono juttu, mutta te taksikuskit ette kuitenkaan edusta kansasta kuin promilleja.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2018
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Tällä hetkellä keskityn graduun enkä tolpalla hengailuun.

    Tuo 7% väitetty lasku täytyy perustua pitkälti Lähitaksin halpuutukseen, mutta juurihan he ja muut nostivat hintojansa, kun kuskikatoa alkoi olemaan.

    E: perustuen siihen, että Lähitaksi vastasi/-aa koko Uudenmaan taksitilauksista poislukien Helsinki.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2018
  7. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Niin, muita toimijoita ei siis mielestäsi ole kuin Lähitaksi ja HelsinkiTaksi..? Hyvin vetelet osatotuuksia hintojen noususta.
     
  8. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Mistä se kenkä puristaa taksialalla? Kuskithan ovat saamassa parempaa palkkaa tässä, kun ruuhka-ajoista esimerkiksi maksetaan enemmän (muuttuva hinnasto), jotta saadaan kuskeja ratin taakse silloin kun eniten tarve.
     
  9. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    No montako toimijaa uudellamaalla oli heinäkuussa 2018 ja jos joku loppukuusta olikin luvan saanut, niin oliko sen markkinaosuus 0,001 vai 0, 002 prosenttia.

    Ei tuossa ole mistään muusta kysymys kuin siitä, että koko uuttamaatta stadia lukuunottamatta operoiva LT laski hintojansa heti silloim heinäkuussa
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2018
  10. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Enemmän kuin 2 toimijaa.
     
  11. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 951
    Maakunnissa on piirteitä määrävästä markkina-asemasta, siellä siis alueita missä välitysmarkkina on isolla prosentilla yhden välittäjän hallussa.

    Maakunnissa on tilanteita jossa suurin osa yrittäjiäst on kytköksissä yhteen samaan välittäjään, usein jollain muodolla siinä osakkaana.

    Maakunnissa on välittäjiä joissa sen jäseninä olevat yrittäjät valitsevat välittäjän johdon ja/tai muuten osallistuvat sen päätöksen tekoon.

    Lisäksi noilla välittäjillä ja niiden välittämillä töillä tuppaa olemaan yhteinen hinnoittelu peruste.

    Lisäksi noilla välittäjillä tuppaa olemaan yhteinäinen hinnoittelu

    Ei ehkä niin yleisesti, mutta myös esiintyy sitä että töitä ja hinnoittelua pyritään muutenkin ohjaamaan.

    Määrävä markkina-asema ei ole laiton, mutta siitä seuraa asioita mikä rajoittaa vapautta toimia. Tiettävästi jotkin välittäjät ovat nostaneet esim liittymismaksuja, asettaneet muita esteitä millä pyritään nostamaan kynnystä päästä mukaan tai rajoittamaan mukanaolevien toimintaa.

    Kartelli viritykset ovat entistä vahingollisempia jos määräävässä asemassa olevat yrittäjät sellaisia virittelevät.

    Mainitsit Kela välittäjät, jos edellä kuvatut vielä sotkeen Kela välitykset mukaan ja käyttää sitäkin touhussaan hyväksi niin onhan siinä aika soppa, joku joskus maininnut että kartelleja tarvitaan että loppuasiakkaat saavat parempaa palvelua, niin osa noista puljaajista on pitänyt kartellit , mutta unohtaneet sen palvelun, ajavat jos huvittaa.
     
  12. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Taksialan vapautuksen hyviä puolia: Matka Vantaalla kotoa baariin puolen yön aikaan Taksi Helsingin sovelluksella 12,90 € (olisi voinut käyttää myös kiinteää 15 € hintaa, jonka hyöty olisi ollut lähinnä ruuhka-aikana) ja paluu äskettäin Uberilla 8,60 €. Olisin ottanut jo menomatkalla Uberin tai Taxify’n, mutta autoja ei ollut tarjolla. Samoin eioota myi FixuTaxi.
    Edelleen pelkkää hyvää sanottavaa uudistuksesta.
     
  13. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Mutta kun taksimies furesis sanoo että hinnat ovat nousseet.
     
  14. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Siinä se etu tulee. Ennen kaikki oli sen yhden numeron takana ja sitten odottelemaan milloin auto tulee, kun kaikki tilaa sieltä. Nyt voi vähän edes itse vaikuttaa asiaan..
     
  15. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Eiköhän se tilanne ole sama siellä kehäteiden suunnalla. Lähitaksit ja taksihelsingit omistaa ne autoilijat jotka niiden alla on ajaneet.
     
  16. Highway

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    819
    Toisinaan on tarve saada taksi mahdollisimman nopeasti minuuttipelillä eikä vaihtoehtona ole tilata etukäteen tai käyttää aikaa eri aplikaatioista nopeimman vaihtoehdon tutkimiseen tai eri paikkoihin soitteluun. Yhden numeron palvelu olisi tässä se paras tilanne. Käytännössä nyt joudut soittamaan/aplikoimaan yhteen paikkaan ja ottamaan kyydin sieltä, vaikka toisesta saattaisit saada taksin nopeammin.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2018
  17. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    Muistan kun ennen vanhaan tilasi taksia lähimmältä tolpalta, soi pitkään ei sieltä kukaan vastannut ja puhelu siirtyi keskukseen joka lähetti "lähimmän" taksin. Sai odotella pitkään eikä mitään hajua koska se pirssi oli pihassa.Muistaakseni puhelu maksoi myös normaali puhelua enemmän.
    Nyt on onneksi vaihtoehtoja ja voit seurata taksin saapumista näytöltä ja ei tarvitse seistä sateessa ja tuulessa.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2018
  18. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    tuplat.
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ihan kaikki ei vantaallakaan vissiin toimi:

    https://www.vantaansanomat.fi/artik...ra-on-kasvanut-julmetusti-lakimuutos-heikensi

    mä en usko, että monellakaan on mitään hajua että minne nykyään pitää edes valittaa. Jos otat kaupungilta auton ja koet paskaa palvelua/joudut kusetetuksi, niin todennäköisesti Stadin tarkastajalle raivoaminen ei auta enää mitään, koska suurella todennäköisyydellä se ei ole ollut TH:n auto. Tarkku voi sanoa, että "ei kuulu valitettavasti meille, ei mitään tietoa kuka on ollut Taxi Helsink auto numero 007"

    Onko taksialan vaputuminen ollut asiakkaan etu? Ääniä 506, 93% Ei ole.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2018
  20. Highway

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    819
    Eri aplikaatioita käytän itsekin. Käytännössä tämä vaihtoehto kuitenkin tarkoittaa sitä että et välttämättä saa nopeinta taksia. Joillekin, ehkä marginaaliryhmälle tämä olisi tärkeää.
     
  21. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Miten se ennen oli paremmin? Ruuhka-aikaan oli kaikki autot ajossa ja et voinut saada jonon ohi, vaikka kuinka olisi ollut kiire. Hyvä jos pääsit keskukseen puhumaan ilman et hermot meni siinä jonossa musiikkia kuunnellessa.
    Nyt sentään on edes mahdollista muodostua kahdet markkinat, jossa rahalla saa ja hevosella pääsee.
     
  22. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Itse kun hankin esim. netistä otsikkoa niin joudun katsomaan hintoja monesta eri sivustosta. Toki minulle olisi helpompaa jos olisi vain yksi paikka mistä katsoa. Joudun sitten valitsemaan jonkin ja aina tämä ei ole edes halvin vaikka mulla olisikin ollut aikaa katsella eri kauppoja läpi :(
     
  23. Highway

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    819
    Kerroin miksi ennen oli paremmin. Tulevaisuudesta en tiedä, mutta tällä hetkellä tilanne on selkeästi huonompi minunlaiselleni taksin tarvitsijalle. Ja kuten sanoin, voin olla marginaalissa tarpeen kanssa. Joillakin voi olla paremmin aikaa käydä eri aplikaatiot läpi.
     
  24. Highway

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    819
    Ok. Itselle ei hinta ole määräävä tekijä, vaan nopeus.
     
  25. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 871
    En kyllä löytänyt kommentistasi kohtaa, miksi tai miten ennen oli paremmin?
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti