Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 867
    ..ja taksipalvelu on HUOMATTAVASTi monipuolistunut, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. On useita toimijoita, on erilaisia tapoja tilata ja maksaa taksi. Hyvästi keltaiset sivut. :D Jopa hinnoissa on eroa. Muutamassa kuukaudessa näin iso muutos. Kyllä tämä markkinatalous toimii.
     
  2. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    muutamassa kuukaudessa hinnat nousseet, kelakyydit kustu, maakunnista palvelun tarjonta vähentynyt/lakannut, ja isoissa kaupungeissa palvelu todellakin "monipuolistunut" ts. pitää katsoa tarkkaan mihin autoon astuu.
     
  3. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Tällainen on siis maailmankuva wanhanliiton taksikuskin silmin. Olet todella kovasti äänessä tässä ketjussa mutta ihmekös tuo kun on oma lehmä ojassa :)

    Näin asiakkaan näkökulmasta:
    - Kelakyydit kusi ihan kilpailutuksen takia.
    - Hinnat laskeneet, maakunnista en tiedä kun en sellaisessa asu.
    - Palvelu monipuolistunut mikä on hyvä asia.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2018
  4. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Uber 15 auton voimin vs Väijytyskeskus 3000 autoa. Aivan, todella paljon samaa markkina-aseman suhteen.
     
  5. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Eli syyllistyy vai ei mielestäsi?

    Jos vastaus on mielestäsi "ei", niin eihän se ole mitään markkina-aseman väärinkäyttöä, että perustellusta syystä ei oteta jokaista halukasta mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2018
  6. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    No sinähän rupesit oikein urakalla vänkäämään tästä. Kaikilla yrityksillä on omat toimintamallit ja vaatimuksia vaikkapa pukeutumisen suhteen. Jos et ihan oikeasti pysty tämän tasokkaammin keskustelemaan, niin parempi lopetella tähän. Lukaise viikonlopun aikana vaikka pari wikipedian tekstiä markkina-aseman väärinkäytöstä. Ensin Uberin pitäisi ensinnäkin saada se markkina-asema suureksi ja sen jälkeen sen pitäisi olla "turvattu" ja voisi sen verukkeella perseillä. Aivan kuten nyt Väijytyskeskukset tekivät Kelakyytien kanssa. Saivat potin itselleen, niin sen jälkeen pelasivat sikaa oikein urakalla ja ajattelivat et hyvä hetki myydä omat laitteet autoihin, koska se on ota tai jätä kuskille.
     
  7. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kyllä mä tiedän hyvin tarkkkaan mitä tarkoittaa määrävä markkina-asema ja sen väärinkäyttäminen, sekä mitä eri muotoja siihen voi kuulua saalistushinnoittelusta hintaruuvin kautta ristisubventioon. Liiketoimintasuhteesta pidättyminen on vain yksi muoto samoin kuin kohtuuttomat sopimusehdot.

    Kela-keskusten osalta juuri tähän sopimusehtoihin onkin mielenkiinto herännyt, mutta nyt en tarkoittanut kela-keskuksia, vaan tavallisia välityskeskuksia.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2018
  8. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 910
    Mihin tuolla pyrit , voimme keksiä pitkän listan asioita mitä määrävässä asemassa oleva(t) voivat tehdä, ilman että se on paheksuttavaa saati laitontan.

    Tosin nyt teit esimerkin jonka tyyppinen toiminta voi olla tummalla alueella.

    Kartellivälittäjien "ongelmat" ovat paljon syvempiä, joihin toki saattavat kuulua kuvailemasi jutut.




    Juu, mutta tuo on se pitkä tie, joka johtaa mm siihen että tarvitaan merkittävästi isompia pääomia , olisi ollut hyvin tärkeää pakko murtaa ne aluekartellit heti alussa.

    Kartelli touhuissa ei ainakaan kevennä.

    On muuten hyvin tyypillin tapa toimia (siis viivytellä , valittaa jne. -> pyrkimys pystyä toimimaan mahdollisimman pitkään väärin tavoin.) Lisäpalkintona se että pienemmin resurssein toimivat kilpailijat kuihtuu pois.
    Tästä seuraa lisäksi se karhunpalvelus että tuota vastaan pärjää, jos pärjää lähinnä se jollain isoimmat rerussit, josta seuraa että saadaan uusipahis.
     
  9. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Siten, että uber ei pidä alueellista monopolia tai määräävää markkina-asemaa hallussaan.
     
  10. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Tätähän ei moni halua vouhotuksessa ymmärtää. Teki mieli kaivaa toiselta alalta esimerkki, mutta ei se enää edistä tätä keskustelua.
     
  11. Näyttis

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Viestejä:
    26
    Miten nyt sitten vaikkapa taksi helsingin pitäisi muuttaa toimintaansa, että se ihmisille kelpaisi? Ottaa kaikki halukkaat heidän ajovälitykseen ja kasvattaa kokoaan entisestään? Poistaa yhtenäinen enimmäishinta, jolloinka palvelun hintaa ei voida varmuudella asiakkaalle kertoa?

    Vai onko suurin syy harmistukseen nyt se, että ei se matkan hinta laskenutkaan? Tuolla tolpilla pyörii jos jonkinlaista yrittäjää, kumma kun kukaan ei maintosa halvempia hintojaan, varmasti saisi asiakkaat jonon ohi itselleen... Jos ei halua "kartelli" taksilla matkustaa, niin valinnanvaraa kyllä olisi.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2018
  12. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 867
    Sen kun jatkaa siten miten parhaaksi näkee. Nostakoot hintansa. Nykytilanteessa on useita toimijoita ja asiakkailla vaihtoehtoja. Kesäkuun jälkeen en ole käyttänyt TH:n palveluja.
     
  13. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Parasta olisi, jos alueelliset monopolit jakautuisivat noin kolmeen-neljään suunnilleen samankokoiseen välitysyhtiöön, jotka alkaisivat kilpailla hinnoilla ja ostaisivat kyytinsä niiltä taksinkuljettajilta, jotka saavat houkuteltua palveluunsa. Tällöin välitysyhtiöt kilpailisivat keskenään sekä asiakkaista että kuljettajista, jolloin kilpailusta hyötyisivät sekä kuljettajat että asiakkaat. Nyt välitysyhtiöt vetävät ylisuuria voittoja monopoliensa turvin (mistä kuljettajat eivät hyödy, elleivät satu omistamaan välitysyhtiön osakkeita TH:n tavoin) ja yrittävät kusettaa Kela-kyytien ajajia.
     
  14. Näyttis

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Viestejä:
    26
    Eihän esim. TH tee voittoa, niillä tuloilla katetaan vain välitystoiminnan kulut... Sitten on tietysti esim. Uber, jonka tarkoituksena on olla vain puhdas välistä vetäjä. Pk seudulla toimii jo useampia välitysyhtiöitä, suurimmat toki ovat TH ja Lähitaksi, mutta onhan tuolla myös ainakin Kajon ja Menevä.

    Kuskeista kilpaillaan, vastahan Lähitaksi joutui nostamaan hintojaan, koska pienempiin tienesteihin kyllästyneet kuskit alkoivat vaihtaa välityskeskusta. Kajon ja Menevä hakevat kokoajan kuskeja... Se vain on niin, että halvemmalla ajavia kuskeja on vaikea löytää...
     
  15. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 867
    Edelleen. Jos joku haaveilee taksikuskin ammatista päätyönä ja ansiona, sitä se ei ole. Ei ole koskaan ollut. Lisäansiona taas ok työ ja ansio.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2018
  16. Näyttis

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Viestejä:
    26
    Kovin monelle se on ollut päätyö ennen ja on edelleen. Ja mitä väliä sillä edes on, rahan takia sitä sivutyötäkin tehdään...
     
  17. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 867
    Niin, moni on lopettanut tai kuskeista pula koska sillä "ei tienaa". Sama se on hampurilaisbaarissa. Siksi siellä suurin osa opiskelijoita jotka tekee sitä lisäansiona.
     
  18. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Välittäjä on välittäjä. Ebookers välittää hotelleja ja lentoja, Pizza-Online pizzerioiden pizzoja.
     
  19. Peridermal Jesus

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    2 809
    Pitäisköhän sun pyytää apua tuohon kapitalismipsykoosiin.
     
  20. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 910
    TH jäsen yrittäjät on sen omistajia.
    Hyviä pointteje, oliko kolme, vai oliko jopa enemmän välittäjiä, ja vaikka siellä on yrittäjien yhteenliittymiä ja hinta sopimista, niin kun se kartelli/monopoli on murtunut niin elämää syntynyt, eli alueen kartelli monopolin pilkkominen tekisi jo ison jutun.

    Kysyit aiemmin mitä esim Taksi Helsingin pitäisi muuttaa, kuten kuvailit niin ei paras esimerkki alueellisista kartelleista ongelmineen.

    Mutta noin yleisesti, joko muuttua puhtaaksi välittäjäksi, ja rajapintojen tarjoajaksi. Joka ei siis puuttuisi hintoihin, eikä muutenkaan kartellimaisiin piirteisiin sortuisi.

    Pilkkoa osiin, eli vähän se aimmin mainittu kuvio missä yksittäisen kartellin markkina olisi riittävän pieni, tässä mallissa kartellit jäisi, eli mietittävä olisiko siitä niin paljon etuja että sen voisi sallia ja pitäisikö olla selvät rajat , esim markkinaosuudelle. Tällöin voisi ehkä salli käytettävän kovasti toivottuja yhteisiä hintoja (esim ne tialaus hinnat)

    Purkaa se kahden tuolin systeemi, missä myyjä ja asiakas (taksiautoilijat) istuu pöydän molemmin puolin sopimissa asioista itsensä kanssa. Ei yksinään oikein riitä niillä alueilla missä välittäjällä yli 80% markkinaosuus, eli tarvisi muutakin
     
  21. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Mikäli TH ei pyri tekemään voittoa, on se olennaisesti Helsingin taksinkuljettajien suuren enemmistön pitämä hintakartelli.
     
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 867
    On olemassa palvelu (ihan mikä tahansa) jota asiakkaat käyttävät vähän, ei tuota tarpeeksi. Toimija keksii kuningasidean. Nostetaan hintoja jospa se houkuttelisi uusia asiakkaita. Näin siis toimii TH.
     
  23. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kartelli ja määrävän markkina-aseman väärinkäyttö ovat kaksi eri asiaa.....
     
  24. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Palataas huvikseen vaikka tähän.

    -Ennen kilpailutusta kelakyydeissä ei ollut mitään ongelmia. Kelan oli pakko kilpailuttaa kyydit, koska taksa vapautui, sillä se oli ainoa keino taata, että kustannukset eivät nouse. Vapauttaminen eli Anne on suora syy näiden kusemiseen.

    -Hinnat laskeneet ja palvelu monipuolistunut? Taas oppikirjamaisia väittämiä, joiden tueksi ei esitetään yhtään mitään. Koska ala on nyt vapaa, niin hintojen on pakko ollut laskea ja palvelun on pakko olla parempaa, koska kirjassa väitetään, että sääntely nostaa hintoja ja heikentää palvelua. Laput korville ja silmille ja repeat tätä.

    -> Linkitin edellisellä sivulla ylen uutisen, jossa sanottiin, että koska kaikki pk-seudun isot välitysyhtiöt ovat siirtyneet kilsa+minuutti hinnoitteluun, hinnat ovat keskimäärin nousseet. Laskeneet ne eivät ainakaan ole. Uberin pohjahinta on edullisempi, mutta eivät kuskit niitä kyytejä haluakkaan ajaa. Sitten kun on kysyntää, se saattaakin hypähtää kalliimmaaksi. Vai oletko käynyt selvittämässä jokaisen tunnuksettoman villin yrittäjän hinnaston kaupungin taksitolpilla ja todennut niiden olevan paljon halvempia? Palvelun monipuolistumista en myöskään ymmärrä; Ihmisten kyyditsemistä samalla tavalla kuin ennenkin ilman sirkushuveja.

    ->Muualla suomessa hinnat eivät todellekaan ole laskeneet. Käsittääkseni Annen lupaukset koskivat kuitenkin koko Suomea, mutta hinnoista voi toisaalta olla vaikeata saada tietoa jos ei saa koko kyytipalvelua enää.

    Pidän väittämiäsi virheellisenä, kunnes toisin jotenkin faktapohjaisesti argumentoit. Toivon, että vastauksessa ei öyhötetä "nahkatakki sitä ja pussihousu tätä". Eikä myöskään kirskikanpoimintaa, että "mä pääsin kerran Uberilla aamupäivällä 3 euroa halvemmalla", vaan jotain laajempia todisteita väitteitesi tueksi.

    Ps. tiedän myös, että nimimerkki Electron pääsee kotiinsa 7€ halvemmalla, joten tätä ei tarvitse enää toistaa. Hän kuuluu uudistuksen ehdottomiin voittajiin.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2018
  25. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Ja tämän viestin merkitys oli mikä?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti