Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    On muitakin toimijoita ja edullisempia pääkaupunkiseudulla kuin TH tai LT.
     
  2. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Taksi Helsinkikin pudotti lähinnä päivällä ajettavien lyhyiden matkojen hintoja, eikä niitäkään paljoa mutta taisi samalla hivuttaa muita taksoja ylöspäin. Esimerkiksi 8km ja 20min taksimatka arkikeskipäivätaksalla ja viikonloppuyötaksalla on Taksi Helsingin uudella hinnastolla jo Lähitaksiakin kalliimpi, muuten iltataksalla aika sama.
     
  3. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    Kopsaan tähän edellisen postaukseni. "On muitakin toimijoita ja edullisempia pääkaupunkiseudulla kuin TH tai LT."
    Onneksi on markkinatalous ja vapaa kilpailu asiakkaista.
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2018
  4. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Aika marginaalisia muut ovat, mutta onhan sitten on toki ne villit yrittäjät

    Tossa yllä listattu hyvin uutislinkkien kanssa niitä "onnellisen vapaan markkinatalouden" hedelmiä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2018
  5. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Fixutaksi on ainakin vielä varsin huokea Helsingissä, mutta koska sen omistaa Cabonline, hinnoittelua alettaneen korjata kunhan asiakkaat on saatut totutettua tuoreeseen brandiin.
     
  6. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    Mutta edelleen, abaut 15km matka lähiöstä keskustaan ruuhka-aikana TH ja LT noin 35-40eur LT:llä menisi varmaan reilustu yli 40eur. FT 25-27eur. Nämä siis ennakkoon tilattuja/maksettuja hintoja.
     
  7. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Koska TH:n päivätaksa on vain kello 9-15 arkisin, tuo menisi luultavasti muu aika taksalle, eli 3,90 + 1,09/km ja 0,89/min. Eli 15km matka 20,25e plus minuuttitaksa. Ruuhka-aikaan 15km matka vie varmaan suunnasta ja ruuhkan laadusta riippuen tyypillisimmin 25-45min, eli skaala olisi 42,50 - 60,30. Jos pääosa matkasta on hyvin vetävää motaria ja muualla ei pahemmin juutu, voi päästä vähän allekin. Tietyöt ja muut liikenne-esteet saattavat ottaa jonkun verran pattiin taksin takapenkillä.
     
  8. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    Juurikin näin. Itse käytän nykyään aina appia ja etukäteismaksua. Ja Fixutaxia.
     
  9. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    En epäile etteikö FixuTaksi olisi halvempi, mutta selviääkö sellainen muka Helsingin ruuhkaliikenteestä pelkällä kilometritaksalla ilman että tipahtaa välillä odotukselle. Ymmärsin että systeemi on sama kuin ennenkin takseissa ja odotustaksa 47,04/h. Ainakin ennen muinoin taksimatkat maksoivat ruuhkassa enemmän ja tuo 27 euroa on puhdas kilometritaksa 15km matkalle. Eiköhän sillä tavalla taksa nouse tuolla esimerkillä jo yli kolmen kympin.
     
  10. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kuten aikaisemmin sanoin, niin kuskille jää tuosta 27€ matkasta n 6€ tunnin palkaksi. Moista hintojen polkemista ei kauan voida harrastaa jos kuskejakin talossa halutaan pitää.

    Mulla on olo, että monella kilpailuteoreetikolla, virkamiehellä ja poliitikolla ei ole mitään käsitytä taksimarkkinoiden rakenteesta, kun puhuvat ja ovat toiveikkaita siitä, että kilpailu parantaa palvelua ja laskee hintoja. Luin äskettäin kilpailuoikeuden tenttiin, ja monet argumentit täällä ja julkisuudessa ovat kuin kirjan johdantokappaleesta.

    Taksimarkkinat ovat pirstoutuneet tuhansiin pienyrittäjiin, joilla ei merkittävää valtaa toisiinsa nähden. Jos alalla esim. pk-seudulla olisi viisi suurta "taksitaloa", joilla olisi satoja autoja palkattuine kuljettajineen normaalissa työsuhteessa, niin firmat voisivat kilpailla kyytien hinnoilla paremmin keskenään. Tällöin kilpailuteoreettiset mallit voisivat toimia. Nämä kilpaisivat keskenään siinä missä Gigantti, Verkkokauppa ja clash Ohlson yms.

    Silloin kun kenttä koostuu kuitenkin tuhansista pistemäisistä yrittäjistä, niin "kilpailu" käytännössä tarkoittaa sitä, että miten maksimoidaan oma tulo ja elanto, missä on suuri riski lisääntyneeseen kusettamiseen, veronkiertoon ja epäreilujen kilpailumenelmien käyttöön, josta esimerkkinä päästä vaikka ratsastamaan tunnettujen välitystyhtiöiden maineella naamioimalla auton teippaus tai kupu harhauttaakseen asiakasta. Toisena esimerkkinä se, että "taksitolppia" aletaan perustamaan kadunkulmiin ja missä nyt ihmisiä ikinä sattuu kävelemäänkään ja ryöstämällä kollegoilta asiakkaita.
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2018
  11. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Pudotti? Ennen oli halvempi lähtömaksu 06-23, nyt 06-18. Kalliimpi lähtö oli ennen 7,00 nyt 7,90. Ennen oli 1,59€/km nyt 1,00€7km+0,75€/min. Itse kertoivat nostavansa hintoja kun kuskit siirtyivät muualle ajamaan. Ainakaan sivuilla ei ollut vielä uusia halvempia hintoja.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005853725.html
     
  12. Peridermal Jesus

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    2 811
    Tämän hetkiset kokemukset taksi uudistuksesta ovat, että kännissä saattaa joutua kusetetuksi ja taksit eivät ole merkittävästi halvenneet, jopa kallistuneet.

    Uber ei ole takseja merkittävästi halvempi, mutta pääsee jonkin paskan pilvelle haisevan fiiatin kyytiin jota ajaa neekeri.
     
  13. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    Tämän hetkiset kokemukset taksiuudistuksesta (käytännössä) ovat. Kännissä saatetaan kaikkia kusettaa mutta taksimatkat ovat selkeesti halventuneet, aikaisempaan verrattuna 30-40%. Uberista ei ole kokemusta.
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2018
  14. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Uberilla yksi matka takana. Alla haisematon pakasta vedetty Nissan. Oli edullisempi kuin esim. TH:n laskurilla laskettu matka. En olisi maksanut penniäkään enempää siitä, että pääsen jonkun rupisen ja teipatun skodan kyytiin. En kokenut myöskään kuljettajan ihonväriä ongelmaksi. Osanottoni niille reppanoille, joille tuo olisi ylitsepääsemätön kynnys. En suosittele lähtemään täältä lintukodosta mihinkään.
     
  15. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    En ole rasisti, mutta työtä tekeväkin neekeri on perseestä...

    Toi ahdasmielisyys kyllä säälittävää.
     
  16. J.T.V

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2002
    Viestejä:
    215
    Eikös tää Lolleropallero kirjoittanut positiivisesta kulmasta? Vai enkö minä sinisilmäisenä, vain tajunnut ironiaa tms.
     
  17. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 018
    Ehkä beatmen viesti oli vastaus Peridermal Jesuksen viestiin..
     
  18. J.T.V

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2002
    Viestejä:
    215
    No niinpäs varmasti olikin..my bad.
     
  19. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 992
    Viimeksi muokattu: 25.10.2018
  20. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    En oo taksari, mut milläs meinaavat välitettävät autot saada, kun kuskit meinaa jo nykysin äänestää lompakolla ja siirtyä ajelemaan kalliimman välityksen kautta?
     
  21. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 992
    En ole perehtynyt välittäjien kulurakenteisiin mutta jos firma on Virossa ja ovat karsineet ylimääräisiä kuluja niin voi olla että saavat hintoja painettua. Jokatapauksessa on tottakai kuluttajien kannalta hyvä kun kilpailua tulee!
     
  22. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Mulla asiaan mitään mielipidettä ole.

    Tällä hetkellä palvelun käyttäjiä lienee Suomessa nolla, ja nähtäväksi jää, miten paljon niitä tulee.

    Suomessa on jo erilaisia appeja, joten markkinoille tunkeuyuminen voi olla haastavaa. Jos ei ole autoja, ei ole asiakkaita, ja sama päinvastoin. Jos autoa ei saa, ei sieltä monta kertaa kukaan koita autoa tilata. Jos ei taas ole asiakkaita, niin myös kuljettajat jättävät palvelun.

    Tuolla hinnalla ja taxifyn komissiolla en ennusta hirveän hyvää tulevaisuutta, koska eihän tuosta jää mitään käteen.

    Tilanne missä aloittivat aikoinaan Viron markkinoilla oli aivan erilainen kuin täällä nyt. Silloin jossain virossa korttimaksaminenkin oli taksissa utopiaa ja jokainen ryssä koitti lähtökohtaisesti kusettaa minkä pystyi. Tuollaiselle palvelulle oli silloin selkeä tarve ja kysyntä. Markkinatilanne meillä on tällä hetkellä aivan toinen.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2018
  23. Peridermal Jesus

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    2 811
    Ennustan Taxifyn tulevaisuuden:

    Paskaa palvelua samalla hinnalla kuin Uber eli euron halvemmalla, kuin taksi 2017.

    Eiliseltä taas kokemuksia. Kokeilin Uberia, tilaus keskustaan, kuski ottaa kyydin siilitieltä, en tajua peruuttaa ajoissa, peruminen maksaa 6e, en peruuta, kuski saapuu helvetin pitkän odottelun jälkeen, kaksi ovinen auto, pää meinaa jäätyä kuskin tuulettaessa pilven hajua pois, maksoi 3e vähemmän kuin taksi, jee jee.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2018
  24. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    3euroa vähemmän verrattuna mihin taxiin..? TH, LT vai FT..?
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2018
  25. DDT

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2002
    Viestejä:
    625
    Taxifyhan oli aikoinaan ainakin Oulussa, ja sain hyvää palvelua. Tavallisilla mafiatakseilla oli myös Taxify, omassa kännykässään, ja saivat siitä kyytejä. Sovellus oli jo silloin vuosia sitten omaa luokkaansa, pois lukien Uber. Tuosta lienee aikaa jo 3-4 vuotta ainakin. Hienoa että tulee kilpailua.

    Ja aina kannattaa Upp3:nkin muistaa, että se mikä ratkaisee, on mitä kuluttajat lompakollaan äänestävät.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti