Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

  1. Vegelius

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2002
    Viestejä:
    111
    Annelle iso kiitos taksiuudistuksesta.

    Ennen paljon käyttämäni matka maksoi 95-105€ ja pystyin nukkumaan ja ottamaan rennosti.

    Nyt saa tinkaa että joku kuskaa 150€, enkä voi nukkua saatikka olla rento. Mutta mustia kuskeja riittää.
     
  2. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Toi om pientä kun oma vakimatka nousi 200% hinta ja kuski on aina ähälämi ties vaikka räjähdevyö!!
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2018
  5. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    No katsotaan ensin miten homma lähtee kunnolla rullaan, nythän vasta pikkuhiljaa alkaa uudet alalle tulijat saamaan ajoluvat ja muut kuntoon joten vielä todellista tilannetta ei tiedä. Toki ei ne kuskien määrät räjähdysmaisesti taida kasvaa vaikka 3000 jono taisi traffillakin olla
     
  6. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Ja noista 3,000 90% on matkailu yrittäjiä jotka ei ennen lupia tarvinnut. Ainakin meilläpäin näin.
     
  7. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Voi ei :/ Eikö kilpailua tullutkaan?
     
  8. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Viikonloppuna bongasin tolpalla jonkun 20v kilikalimaatun Grand Voyagerin, jossa oli teipattu joku a4-paperilappu ikkunaan ilmentämään hinnastoa. Ohitin moisen ja otin ihan luotettavan Taksi helsinki auton.

    Siinä sitä kilpailua.
     
  9. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Olin viime viikolla lähikaupassa, huomasin vasta ensi kertaa että Atrian lihojen vieressä oli myös vähän paskemman nököistä jossa luki jotain "Rainbow" tai vastaavaa. Otin tietty Atrian.

    Siinä sitä kilpailua.
     
  10. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Se on hyvä, että osaat valita lihasi. Taksitolpalla monet eivät tee mitään vertailuja, vaan menevät ekaan autoon olkoon se mikä tahansa.

    Keskivertokuluttajalla ei ole mitään käsitystä, että onko hänen tolpalta ottama auto Lähitaksin, Taksi Helsingin, Kajonin tai jonkun em. "villin yrittäjän" auto.
     
  11. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Keskivertokuluttaja ei myöskään esim. vertaile netissä tuotteita, hae Amazonista tai vastaavista ulkomaalaisista liikkeistä vaan menevät esim. lähimpään elektroniikkaliikkeeseen ja ostavat sieltä television silmääkään räpäyttämättä :P

    Edit: Jollei keskiverto niin ainakin moenet.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2018
  12. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    Keskivertokuluttaja ei tietenkään osaa lukea, ei näe sitä koko kyljen kokoista tarraa missä on LähiTaksin, TaksiHelsingin, FixuTaxin tai jonkun "villin yrittäjän auto"
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2018
  13. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    keskivertokukuluttajalle ne ovat "takseja" , ja vain valppaammat osaavat erotella ne keskenänsä.


    E: Homma voi mennä vielä haastavammaksi, sillä tulevat villit yrittäjät todennäköisesti koittavat nimikikkailulla päästä ratsastamaan isojen yhtiöiden maineella. Eli oveen teippausta "Lähin taksisi" tai "Helsingin Taksi".
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2018
  14. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    Niin ja kaikki bussit ovat "busseja", vain valpppaammat osaavat mennä oikeaan bussiin millä pääsee kotiin.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2018
  15. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Siis ennen meni hyvin, mutta kun tuli eurot, niin homma meni huonosti, vaikka hinnoittelu perusteet oli samat kuin aiemmin. Kuullostaa siltä että osa autoiijoista ei osannut mieltään euroja oiken.

    Tähän jotain lähdettä ?
    Aiemmin kerroit omasta alueesta jossa 80% hakijoista oli kuulopuheiden mukaan matkailuyrittäjiä, ja 20 prosentti sitten alalle pyrkiviä. Siinä kyse 5 luvan otannasta.
    Trafin mukaan jo pelkkiä taksiliikenteen ilmoituksia on ollut se ~ 10% kokonaismäärästä.

    "Matkailuyritykset" jotka tarvitset luvan, ovat varmaan olleet alussa ripeitä ja se hakemuksen pistäneet, jos heillä ei tarkoitus sinne tolpalla tulla kisaan, niin heidän kuskit ei tarvitse sitä ammattilupaa. Tosin matkailuyrittäjä voi myös alkaa harjoittaa aiempaa laajempaa henkilökuljetusta, jos kerran kalaustoa on ja siihen nyt mahdollisuus.

    Se kuinka paljon tarjontaa on tulossa, on luvista vaikea päätellä, kymmenen lupaajollain alueella voi tarkoittaa ettei niistä yksikään tuo ehdes yhtäkään autoa viikottaiseen saati päivittäiseen ajoon. Lupahakemuksista ei voi myöskään päätellä aikooko vanhat luvan hatijat lisätä kalustoa, tai aikooko jotkin tavarat kuljettajat harjoittaa "taksi" toimintaa, osalla voi löytyä pääoma ja logistiikka osaamista.

    Aloittamiselle on kuitekin edelleen niitä esteitä, vanhat kartellit pyrkii estämään alueelle tuloa, ja vielä varmaan vakiintumatta ne sivutoimisen yrittämisen pakolliset kulut, joka ei ainakaan vauhdita toiminnan käytönnön aloittamista.
     
  16. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Ketjun aiempien kommentien perusteella PK seudulla tilanne on se ettei vierailla tarroilla tolpalta saa kyytejä. Onko sittenkin kyse siitä että paikat ajettu, vaikka perustelu oli ettei asiakas ota vierasta taksia, väite oli että se tuttu paikallinen vain kelpaa.

    Mutta keskivertoa enemmän saa olla pimennossa jos tänäpäivänä aidosti ei mitään käsitystä mitä tarroja niissä autoissa on. Veikkaan että useampi olettaa olevan hinta ym eroja, ja todellisuus siellä tolpalla onkin paljon tasapaksumpi
     
  17. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Olen huomannut taksi helsingin autojen olevan parkissa tolpalla ilman kuljettajaa. Käyttääkö taksi helsinki taksitolppia parkkipaikkoinaan, jotta kilpailijat eivät pääse tolpille?
     
  18. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    Näinhän se on.
    Ei siinä aamuneljän aikaan moni viitsi taksia lähettää takaisin tienpäälle tai alkaa tinkaamaan hinnasta. Näin kesähelteillä joku pihi vielä saattaa kilpailuttaakin juovuspäissään, mutta kyllä sinne ählämin terceliin istutaan viimeistään kun marraskuussa on räntäsateessa ja 10-asteen pakkasessa odotettu autoa tolpalle.
    Ryyppyreissut mielessä tätä lakimuutosta kyhättiin, mutta voi olla että lyhyitä jonoja ja halpoja hintoja odottaneet tulevat vielä pettymään kun ilmat kylmenevät.
     
  19. virtuaalireijo Banned

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2016
    Viestejä:
    97
    Minä kuvittelin, että lakimuutos tuli robottiauto hypen seurauksena ja matujen entry-level työpaikkoina, että istuisivat kiltisti tolpalla odottamassa asiakkaita eikä kaduilla riehumassa. No katsellaan sitten joskus 20v päästä niitä robo-autoja.

    Kunnianhimoiset ja tyhmät johtajat on vaarallisia.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2018
  20. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Latasin FixuTaxin appin ja tilasin kyydin. Oven eteen tuli kuitenkin mersu Taksi Helsingin tarroissa mutta se oli oikea. Ajaako nekin Fixun kyytejä? En jaksanu kuskilta alkaa kyselee.
     
  21. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    Samoin kävi minulle ja kysyin asiaa kuskilta. Kertoi että kaikkia autoja ei ole voitu vaihtaa FT:n autoihin koska sopparit autoista päättyy myöhemmin. Jotain tällaista muistelisin kuskin kertoneen. Autossa taisi olla kolmen eri välityskeskuksen laitteet. Tai siis TH:n, FT:n ja KELA -pääte.
     
  22. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Fixutaxi=Kovanen. Sieltä voi tulla niin kovasen mersu kuin toyotakin.
     
  23. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Taksithan on paukuttanut menemään rajoittimeen. Eli hinnat on ollut se maksimi mitä viranomaiset on hyväksyneet. Mk -> eur, niin taksin hinta pysyi samana. Lööppilehti maksoi 5mk sijaan 6mk, samoin kahvi... 20% korotukset siellä täällä varmasti vaikuttivat siihen, miten hyvin taksikuskeilla meni.
     
  24. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Eli tuli mielikuva että palkka hupeni entistä enemmän kahviin ja lööppilehtiin. Sama kohtalo toki muillakkin samoilla kulutustottumuksilla eläviin.
     
  25. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    Eu-jäsenyyshän lobattiin kansalle aikoinaan halvalla viinalla ja autoilla. Näin saatiin juntit äänestämään eu:n puolesta, piti näyttää herroille jotka pitävät viinan hintaa ylhäällä.
    Sitten kun hinnat ei laskeneetkaan alettiin syyttää eu:n herroja. Jäsenyys itsessään on hyvä asia, mutta ei se olisi läpi mennyt jos ei halpaa viinaa olisi lupailtu.

    Taksin kanssa vähän samanlainen junttien vedätys, oltiin luulossa että tulee halvat ryyppyreissut ja näytetään isännille. Sitten kun ei mitään tapahtunut alettiin syyttää välitys keskuksia.


    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807302201105314_u0.shtml
    Miten tinkaamaan sujuu, kun monelle oli jo puhelimessa välittäjän kanssa puhuminen. ylitsepääsemätöntä?
    Nyt joutuu neuvottelemaan kuskin kanssa hinnan ennen liikkeelle lähtöä jos meinaa säästää.
     
  26. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Tähän mennessä yksi asiakas koittanut tinkiä. Tosin ei se tinkiminen mitään auta kun kaikilla on sama hinta. Meilläpäin sanotaan tollaselle tinkijöille että pääsee tuollakin hinnalla jos kävelee loppumatkan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti