Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

  1. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Meilläpäin pitää ostaa taksi keskuksen osake. Taitaa olla tällä hetkellä jotaa 8000 luokkaa. Hinta kätevästi nelinkertaistu ennen kesää.
     
  2. joku...

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2008
    Viestejä:
    47
    Taitaa olla jo ihan pelkästään tuo että pelkkä teoriakoe ei riitä vaan pitää olla kurssit käytynä, tämä jo lisää kustannuksia yksinään . Auton varustaminen ja ylläpito esim. Kela ajoon jo taitaa maksaa muutaman tonnin vuodessa. Pukuvaatimukset ja muut niin siinä ei taida tonni riittää mitä kuukaudessa menee välityskeskukseen kuulumisesta ja sen sivukuluista. Alueellista tietenkin paljonko maksut on kuukaudessa. Oletus on että kuukausimaksu on siinä lähempänä 400e ainakin osalla keskuksista. siihen sitten kaikki maksut laitteisto, maksupäätteistä ja muista. Nimenomana monesta eri asiasta sitä summaa yhtäkkiä alkaa kertyä vaikka tuntuisi että ei tarvitse kun sen muutaman satasen maksaaa varsinaisesta välityskeskukseen kuulumisesta.
     
  3. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Yritätkö sanoa, jos auto on saapunut potenttiaalisen asiakkaan luokse niin sitä ei voi perua kuskilta, vaan on soitettava keskukseen ja peruttava sieltä kautta. Muuten tulee veloitus ?
     
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Täällähän on kerrottu että mittarihinta selviää vasta autossa, välityskeskus ei sitä tiedä.

    Esimerkkisi on ihan käsittämätön, uskon että ole miettinyt ja tullut siihen tulokseen niin ennokkotilaukset on sellaisia mihin asiakkaita kannattaa kannustaa ja niistä kannattaa antaa kunnon hintaetu.

    Se on harmi jos jokin Taksi Helsingin kaltainen firma ei kykene tuollaiseen.
     
  5. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Mittarihinnan perusteet kerrotaan ja kerrottava. Ei aiemminkaan tiennyt mittarihintaa tarkasti etukäteen, vaan hinnoitteluperusteet oli liimattu tarralappuna pelkääjän paikalle hanskalokeron kanteen.
     
  6. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Uberin "provikka" taitaa olla kaikkea muuta kuin päätelaitteen vuokraa. Päätelaite itsessään data liittymineen maksaa operaattorin soppareilla muutamakympin/kk. voi käyttää muidenkin välittäjien palveluita samalla laitteella. Ei tietenkään kaikkia, sillä osa vaatii niitä aiemmin viitattuja "halpoja" systeemeitä. no tarvitaan niitä myös muistakin syistä.

    Uberia palveluna en miellä halvaksi ja en toivo että se valtaisi markkinat, päinvastoin. Miellän se joka tapauksessa vanhoille toimijoilla uhkaksi, mutta aivan erilailla kun vanhat äänitorvet tuntuu toittovan.

    En usko enään aluepuuhasteluun, joko siellä ei ole ollut tahtoa, tai kumppanit eivät ole kyenneet toimittamaan sellaista mitä tarvittaisi. Veikkaan että osalla kyse kummastakin.

    En tiedä miten se Taksin Helsingin pilkkominen/myyminen etenee, toivon että sitä kautta saisivat paukkuja kehittää ajanmukaiset systeemit ja tuo voisi olla yksi niistä joka laajenee maakuntiin, voisi olla haastaja, mikä toisi hinnoittelu vapautta.
     
  7. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Hyvä, olen ymmärtänyt niin että välittäjä ei tiedä autoilijan hintaa, luonnollisesti etukäteen ei tiedä, mutta luulin ettei sitä tietoa ole senkään jälkeen kun kuski on tilauksen hyväksyny. Ymmärsinko nyt oikein, hinnat näkyy sen jälkeen sovelluksessa ? Siis puhutaan nyt siitä että ajetaan mittarin mukaan, ei ennakko kiinteällä.

    Puhelintilauksella hintoja ei saa etukäteen, saako silloin jos odottaa ?

    Juu, aiemmin oli kartellissa kaikilla samat hinnat, sen jälkeen on mailma muuttunut.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  8. Aldor

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    226
    Perjantai aamuöiset taxikokekukset (mitä nyt satun muistamaan):

    + Vain n. 5min odotus tolpalla.
    + Sain jakaa kyydin toisen asiakkaan kanssa joka oli menossa samaan suuntaan.
    + Hinta tais olla 3-4 euroa vähemmän kun yleensä (tosin kyydin jakaminen varmaan vaikutti tähän).
    + Volvo S90
    +Kukaan ei kusettanu.
    +Mukava kuski

    - Oma mielentila melko sekava.
     
  9. DDT

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2002
    Viestejä:
    625
    Tämä. Lisäksi taksarit pakotetaan noihin välitys- ja navigointisoftien uusimisiin aika tiheään, ja niiden hinnat/vuokrat ovat erittäin kalliita. Usein nuo vehkeet toimivat todella huonosti, ainakin kuljettajien mukaan. Osahan ei vaan edes käytä noita.

    Ongelma on siinä, että on luotu 100-prosenttisesti neuvostoliittolainen korruptoitunut järjestelmä, jossa politrukit päättää ja osakkaat vinkuu ja maksaa.

    Sanotaan nyt vielä, että itse en pidä Uberiä minään autaaksi tekevänä firmana. Saattaa hyvinkin olla, ettei tuolla oikeasti edes elä kunnolla. En vain tajua, miksi suomalaiset taksarit eivät tee vastaavaa systeemiä tai ota ainakin parhaita osia siitä. Sen sijaan ne näyttävät roikkuvan menneessä ja tekevät vain mitä on pakko. Asiakaskokemuksena Uber sovelluksineen on paras, mitä olen kokenut. Se on helvetin yksinkertainen ja toimiva.
     
  10. PasilBa

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2006
    Viestejä:
    287
    Entis aikaankin sait jakaa kyydin niin monen kans kun halusit ja entis aikaan maksun sait ainakin sopia asiakkaiden kans ei kuskin. Ja uutta alotusmaksua ei tullut eli olisit entis aikaan päässyt määränpäähääsi puoleen hintaan.
    Toivottavasti tämä toimii vielä kyllä nykymaailmassakin vai hajosko tämäki et kuski päättää nykyää:D

    Ja siis keskuksesta tilatessa kaikilla autoilla on keskuksen oma hinta mikä kerrotaan asiakkaalle tilattaessa. Lennosta autoilla omat hinnat. Mikä nyt nii vaikeeta? Eli kun tilaat auton paikkaasi et enää neuvottele hinnasta tai olet tahvo.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    siinä ei ole mitään uutta eikä yllättävää, että kilpailijoiden sovellukset tulevat uberin rinnalle ja menevät jopa ohitse. Minä en käyttökokokemuksena koe Uberia mitenkään TH-appia paremmaksi. Parissa vuodessa tämä on muuttunut ja Uberia voi kiittää siitä, että se antoi sysäyksen näille uusille tilaussysteemeille.

    E: kuten jo aiemmin sanottu, niin se Uberinkin "tarkka hinta-arvio" on aika laveassa haarukassa ja se muodostuu kilsa+aikakorvauksesta samalla tavalla kuin muissakin takseissa. TH:ssa voit sentään ottaa sen kiinteän hinnan tämäm sijasta jos haluat.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Nyt jonkinlainen siirtymäaika, ja monella paikalla jyllää edelleen vanhat toimijat, mitä ehkä vähän viilanneet hintoja kimpassa.
    Perinteiseen tapaan asiakkaat itse järjesteli ja yhteisvastuullisesti maksoivat ja jos heillä on aiemmin onnistunut maksun jakaminen, niin varmaan edelleen, jos oli vaikeaa, niin ehkä sitä edelleenkin.

    Entisaikaan on ollut järjesteltyjä "Kimppakyytejä", mutta sotekyytien lisäksi lähinnä joidenkin "häriköiden" kokeiluja, näitä varmaan tulee.

    Siellä missä on aidosti uusia toimijoita, niin myös erilaisia tapoja, tässä kai nyt ollaan odottavalla kannalla mitä tulee. ELi ei tarkoita että pitää orjallisesti noudattaa kaikkea vanhaa.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  13. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Siis onko taksimaksun jakamisessa jotain ihmeellistä...? Euroopassahan ei usein voi jakaa edes ravintolalaskua pöytäseurueen kesken, mutta miettikää, että meillä voi taksimaksunkin mittarilla splitata!
     
  14. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Siis väitätkö nyt, että olit viikonloppuyönä taksilla liikenteessä juovuksissa, ja sinua ei kusetettu eikä murharaiskattu? Kaikki tämä sen jälkeen kun ala vapautettiin kilpailulle? Eihän sen pitänyt palstan pirssareiden mielestä olla mahdollista.
     
  15. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Eli taksikeskuksenne on osakeyhtiö ja yhden osakkeen hinnan on päätetty olevan 8000€? Onko osaketta mahdollista myydä eteenpäin? Saako siitä sen 8000€ takaisin, kun päättää luopua osakkuudestaan? Minkälaisia kriteerejä auton tulee täyttää, jotta sitä voi käyttää keskuksen kautta saatuihin keikkoihin?
     
  16. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    On siellä jonkun verran palvelu sopimuksessa vaatimuksia autoille, mutta ne saat ihan itse selvittää. Törkeän hintaiseksi tuo liittyminen on tehty. Lähinnä varmaan sen takia että nykyiset rengit ei kaikki ala omia lupia hakemaan.
     
  17. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Eipä tuo asia niin paljon kiinnosta, että alkaisin itse soittelemaan perään.

    Mitenhän mahtaa muiden aluekeskusten kanssa olla? Lähinnä oikeastaan kiinnostaa Helsingin alue. Uberia on helppo kritisoida 25 % provisiosta (isännillä 65 %), mutta verrokiksi ei ole laskettu sitä, jos haluaisin alkaa ajaa itsenäisesti esim. TaksiHelsingin välittämiä keikkoja.
    - Kuinka paljon täytyy investoida autoon (laatu- ja ikävaatimukset)?
    - Kuinka monta digitaalipuikulaa tai muuta tingentangelia tulee hankkia koristeeksi autoon?
    - Pitääkö ostaa välitysyhtiön osake vai maksaako jäsenyys jotain kuukausitasolla?
    - Muut kuukausittaiset maksut eri suuntiin, koska kuuluu konseptiin?

    Olisi ihan kiva tietää. Tämä olisi varmasti monelle entiselle orjalle ihan hyvä paikka nostaa omia tienestejään ja määrätä enemmän vapaa-ajastaan, mutta pahoin pelkään kiinteiden kulujen ja aloitusmaksujen nousevan aika poskettomiksi. Siinähän menisi monelta mestarilta muutoin orja omiin hommiinsa, ja sitähän ei voi sallia.

    Tämä siis verrokkina sille Uberin 25 %:lle ja todella kevyelle ja nopealle aloitukselle.
     
  18. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Suomessa ei taida uber vielä tarjota autoja vuokralle?
     
  19. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Vertaat työntekijää ja yrittäjää keskenään. Melkoisen fiksua. Kaipa se parivuotta vanha skeida octavia melkoisen minimi siellä isolla kirkollakin autoksi on? Onkohan taksi Helsingin edes pakko ottaa mukaan uusia yrittäjiä? Autoista on jo valmiiksi armoton ylitarjonta. Kuulin tossa että meijän kylälle oli haettu viittä taksilupaa. Tällä hetkellä autoja on noin 60. Noista viidestä neljä on matkailu yrittäjiä joilla ei ole mitään aikomusta varsinaisesti taksia ajaa. Kumma kun kukaan ei halua tänne kultaa vuolemaan.
     
  20. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Tässä siis verrataan työntekijää yrittäjään joka on aivan vitun hölmöä.
     
  21. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Uber kaataa Suomen entisen taksimonopolin ja TaksiHelsingin. Parin vuoden sisään Amazon tekee saman S- ja K-ryhmien ruokaduopolille.
     
  22. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Kyllä se ”vitun hölmöys” tapahtuu nyt ihan omassa päässäsi.
    - Uber-kuljettaja = yrittäjä
    - Taksiyrittäjä = yrittäjä.

    Eli missä kohtaa vertasin työntekijää yrittäjään? Vai löysitkö jostain jonkun lillukanvarren, jota nyt kiimoissasi väkisinmakaat paraikaa? Lue se viesti, sisäistä olennaiset asiat ja yritä olla viemättä keskustelua pois asian ytimestä.
     
  23. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Soita ja kysy. Minua vastaus ei kiinnosta. Hienosti meni sinultakin viestin pointti ohi. Oliko liian vaikeita sanoja vai vain liian pitkä teksti?
     
  24. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    täytyy muistaa sekin, etträ taksirengin ajattamisen on tarkoituksena tuottaa yrittäjällekkin jotain. renki saa palkan ja isäntäkin jotain. Mulle isäntä joskus aikoinaan kysyessäni sanoi, että hänelle tulee 10-20 egeä jokaista kassaan ajamaani satalappusta kohtaan.

    Jos kuski vetää pari kunnon mälliä vuoden aikana, niin sellaisen kuskin pitäminen jää kalliiksi harrastukseksi ja parempi olisi antaa auton seisoa. Kuulemma.
     
  25. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Ei ollut liian vaikeita sanoja eikä liian pitkä tekstikään. Mutta mielestäni 25% ja 65% vertailu keskenään ei onnistu, kun ei uberi tarjoa autoa vuokralle. Jenkeissä oli muistaakseni uberilla ja Herzillä diili, jolla uberkuskit saivat auton alle viikoksi parilla sadalla taalalla. Pikkupräntissä taisi tosin olla että vakuutukset tuohon päälle.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti