Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. temeeh

    Rekisteröitynyt:
    25.04.2013
    Viestejä:
    133
    ohan se kiva vanhusten taksilla körryytellä ovelta ovelle, kuin mennä bussilla. omavastuu pienempi taksilla kuin bussilippu.

    E: ja tietysti, sinä ja minä maksamme.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  2. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Totta!

    Ja tämäkin täti muuten meni taksilla, vaan koska kivempi mennä nahkapenkillä, kun muut maksaa. Ja palveluakin saa ;) Mies sitten heitti autolla, kun ei saanut nahkapenkkistä taksia :D

    Kelpaisi varmaan itse kullekin tuollainen.
     
  3. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    Pihi ukko ei halunnut liata oman mersunsa penkkejä kun tiesi että akalta pärähtää lääkeripuli housuun kesken matkan.
     
  4. damu

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2003
    Viestejä:
    998
  5. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Älä huoli, kyllä tuo kustannus tuosta välistä sulaa pois ajan kanssa. Saattaa tosin se välitysporsaskin sulaa samalla ;)
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  6. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Se vain että kilpailutus ei ole niin suoraviivaista, että valitaan vain halvin ja asetetaan helvetisti sanktioita. Kilpailutuksessa on otettava huomioon myös laatupisteet eli pidettävä huoli siitä, että urakka tulee varmuudella myös hoidetuksi. Tässä kohtaa laadun mittariksi olisi nimittäin voitu valita esim. se, että löytyykö välittäjältä varmasti tarpeeksi laaja verkosto homman hoitamiseen.

    Toki sanktiot on olemassa ja välittäjä on vastuussa siitä, että ei saa täytettyä omaa osaansa sopimuksesta. Mutta siinä vaiheessa kun porsas on konkurssissa ja ajot edelleen ajamatta, niin maksajaksi jää Kela. Ja tämän takia laatumääritelmät kilpailutuksessa ovat niin tärkeät.
     
  7. Behöv

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    2 401
    Ja jo ensimmäisenä päivänä hommat kusi koska ei edes saa yhteyttä tilatakseen taksia. niin se vaan menee. markkinataksiin tarvitsee rahaa, kilpailutuksessa olisi voinut vaatia maksutta asiakkaalle taksin ja yritykset hoitakoot taistelun hinnasta. Me kaikki tiedämme että ottamalla markkinataksin kelataksin sijaan emme koskaan IKINÄ näe niitä rahoja enää.
     
  8. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    "Kelasta muistutetaan myös, että palveluntuottajalla on velvollisuus maksaa oman laiminlyöntinsä takia tapahtuneet tilanteet, joissa asiakas ei saa taksia tilanteissa, joissa taksimatka on tilattu hyvissä ajoin."

    "Totta kai käymme ensin neuvotteluja palveluntuottajan kanssa siitä mitkä ovat korjaustoimenpiteet, mutta jos näyttää siltä, että asioita ei saada korjattua, viime kädessä edessä on sopimuksen purkaminen."



    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807032201051149_u0.shtml
     
  9. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Nämä valtapuolueet kuten kepu..
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 820
    Ei, ihan hyvin voi perustaa firman ja tarjota vain yhden hintaisia kyytejä.

    Voi myös perustaa välittäjän joka tarjoaa vain yhden hintaisia kyytejä.

    Voi perustaa välittäjän joka tarjoaa monenhintaisia kyytejä.

    Oletan että tulee välittäjiä joilla ei ole ns hinastoa kyydeistä, tai no voi olla jotain markkinointi vetoja/ tiukkoja tarjouksia. Mutta perus idea on ettei välttämättä ole ns kiinteää kyytihinnastoa.

    Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, enkä usko että se ihmeellistä on on näille jotka sitä ihmettelevät, se on lähinnä keksitty perustelu siihen miksi muka sopivat yhteisen hinnaston.
     
  11. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Mites nyt furesis ja muut unohtivat sen kuuluisan fraasinsa "jokainenhan voi mennä kokeilemaan", jota hoettiin tässä ketjussa vastauksena kaikkeen kritiikkiin.

    Jännästi nyt sama lause ei pädekään kun puhutaan vanhoista mafiamiehistä. Miksi kuskit ei vaan mene "kokeilemaan" noita KELA kyytejä? Kyseessä on täysin sama asia kun kysytään miksi edellisessä systeemissä kiinnostuneita ei löytynyt orjiksi.
     
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 820
    Siis ko välittäjä normitaksa ? Muuten ei saisi olla mitään suositushintoja.
    Jos firman liikevaihdosta tulee 50-90% Kelakyydeistä (nää siis ihan foorumi kommenteista) ja jos Kela kyyteihin erikoistututaan niin uskottavasti varmaan aika merkittävä osa.

    Sen ymmärrän että tuollaiseen välitykseen nykyaikana väittäjä haluaa luotetun päätelaitteen, laitteen osuus android pohjaisena voisi olla uskottavasti olla kympistä muutamaan kymppiin, olisko se loput reilu 200€/kk sitten kynnysrahaa että pääsee mukaan rinkiin. karsitaan harrasteliat pois.


    Kelakyytien olisi luullut tässä siirtymävaiheessa olevan helppoa businesta ja julkisuuteen tulleilla hinnoilla hyvää sellaista.

    Mutta jos tuo reilu 200€ kuussa johtuu surkeista laitevalinnoista, niin siinä vanhat kyllä mokanneet pahasti, jos lisäksi ne väiltteet kyyttien huonostä järjestelystä pitää paikkansa, niin vanhat on lirissä ja pahasti, jos omia töppejä suunniteltu paikakattavan muiden kyytien hinnotojen nostolla, niin pian voi tulla karu totuus vastaan, kun muut ketteremmät pesevän niissäkin homman.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  13. MadPike

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Viestejä:
    2 160
    Itekin kun nyt kesällä olen mökillä käynyt ja siellä välillä taksia käyttänyt, niin kyllä huomaa että varmaan 99% näiden asiakkaista on kelakyytejä. Joka kerta olen odotellut, että joku mummeli viedään kaupasta kotiin se 500m, tai kuulen että taksia ei ole koko päivänä saatavana, kun mummoja viedään edestakaisin lähimpään kaupunkiin se 100+km. Taksissa istuessa joka kerta kuski soittaa jollekin toiselle ja puhuu tyyliin :"hei voiksä hakee viedä Annelin tänään, mulle tuli tällainen yllättävä asiakas". Eli kaikki tuntevat asiakkaansa ja niiden kohteet nimeltä ulkoa, ja normaali omalla rahalla maksava on "yllättävä asiakas".
     
  14. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 832
    Paljonko välitysporsas ottaa välistä kun yrittäjä hoitaa KELA -keikan? Siis sen paskalaitteen lisäksi.
     
  15. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Miksi se olisi hyvää bisnestä, kun Kela on kilpailuttanut hinnat niin alas, etteivät yrittäjät tahdo niillä hinnoilla ajaa?
     
  16. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
  17. MadPike

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Viestejä:
    2 160
    Ei ole kyllä täällä yberiä eikä hinnat ole muuttuneet senttiäkään. Tosin toki kyse on pelkästään Helsingistä, kuten aina.
     
  18. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Ongelma ei ole kilpailutus, vaan se, että välittäjät tekivät pyrkivät rahastamaan poskettoman kalleilla ihmelaitteilla. Kyllä välittäjätkin saavat kuskeja, kunhan eivät vedä välistä niin paljoa, että kyydit eivät kannata kuskeille.
     
  19. Endemon

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Viestejä:
    759
    Hieno homma tämä vapautuminen. Toivottavasti kuskien palkat saadaan hilauttuu alas. Mitään järkeä tossa touhussa ollut, että omalla autolla tulee yli kymppitonnia kuussa, ilman mitään kouluja. Jos miettii kyyti on ollut niin satasen tunti. Jos kuukaudessa on 22 työpäivää, tekee toi 17600e/kk. Noista makselee sitten alvit, kulut ja muut pois, niin siinä kymppitonnin korvilla on pyörinyt palkat.
     
  20. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Joskus mä mietin, että miettiikö täällä jengi viittä sekunttia mitä töräyttää ennen kuin töräyttää.

    Twiitti on näemmä julkaistu(olettavasti kännissä) kun uusi laki on ollut voimassa kaksi tuntia. Omaa ideologiaa pönkitetään yhdellä taksien välitysyhtiöllä, joka hieman laski kyytiensä hintoja jos sen kauttaa tilaa. Näillä hinnoilla Piilokysyntä räjähti ja jokaisella on nyt varaa ajella taksilla, kuten ministerimme lupaili?

    Mites muun suomen hinnat? Tampereella nousi ja enimmkseen pysyivät muualla samana. Entäs Kelakaaos, joka räjähti ekana arkipäivänä? Mitä vastaa Athos tai Mikko?

    Mutta kai se on case closed sitten.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  21. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    No nyt. Tämä oli todella hyvä lisäys ketjun antiin, mitä ei aiemmin oltu vielä huomioitu! Munkin mielestä on aivan kohtuutonta ja sairasta, että mafiaringin jäsenet ovat kiskoneet 10-20 tonttua kuussa nettona lapaan rattia kääntämällä.
     
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 832
    Toivotaan että Uber tyhjentää pajatson. Kelakaaos on päättäjien moka, ei ajateltu asiaa loppuun asti ja väliporsaat porsailee ja vetää välistä. Ahneella on paskainen loppu.
     
  23. Näyttis

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Viestejä:
    26
    Häh, tuota menkää kokeilemaan - fraasia käytettiin, kun ihmisillä oli täysin epärealistisia käsityksiä siitä, paljonko taksimatka voisi maksa, paljonko asiakkaita ehtii tunnissa ajaa ym... Edelleen ja varsinkin nyt alan vapauduttua näille ihmisille voi sanoa, menkää kokeilemaan, perustakaa yritys ja menkää vaikka jeesaamaan kela kuljetuksissa.

    Pointti oli ja on, jos luulee, että taksi on kultakaivos ja helpointa duunia ikinä, niin tervetuloa kokeilemaan! Jos sen sijaan tietää mitä ala on, kuten vanhat "mafiamiehet", niin miksi heitä pitäisi käskeä kokeilemaan???
     
  24. MadPike

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Viestejä:
    2 160
    :( Just tämä.
    Toinen kanssa on noi Kebab-paikat. Ostin Kebabin 9 eurolla, ja sain sen pöytään 3 minuutissa. Eli 20 kebabia tunnissa saa tehtyä = 180e/h tuntipalkka. Kebabpaikka vielä on auki 12h päivässä ja auki 7 päivänä viikossa, eli tekee sen 66 960 euroa kuukaudessa. Eivätkä kebabpaikat edes maksa veroja, eli tienestit ton melkein 70 000 euroa kuukaudessa nettona käteen. Aika moista. :(
     
  25. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Mulle ei tääkään aivokipinöinti ihan täysin aukene.

    Nykyisetkin Corleonet olisvat varmaan lähteneet koittamaan jos olisivat todenneet systeemin kannattavaksi. Sitäkin suuremmalla syyllä, koska maallahan elanto on noista käytännössä kiinni.

    Vanhassa systeemissa jokainen taksi oli kela-taksi. Nyt ne ketkä ajavat noita ovat protaksien kela-renkejä, jotka on puristettu ehdoilla, velvoitteilla ja sanktioilla asemaan, jossa ei kannata monen mielestä lähteä moiseen. Miksi tilanne olisi yhtään eri jonkun uuden luvanhaltijan kanssa, joka joutuisi vielä tekemään suuremmat alkuinvestoinnit.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti