Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hennpecked

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    1 253
    Satakunnassa tilanne on täysin sekaisin. Kela-kuljetukset voittanut välitysyhtiö ei pysty selviytymään toimistaan. Ei ole riittävästi takseja, ei ole riittävästi henkilökuntaa ottamassa tilauksia vastaan. Suuri osa asiakkaista ei pysty tilaamaan taksia ollenkaan, koska puhelut eivät men läpi. Silloinkin kun tilaaminen onnistuu, saattaa taksi jäädä tulematta.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807022201049356_u0.shtml

    Jostakin syystä Hesari ei kerro yhtään mitään näistä lieveilmiöistä (agendan vastaista?). Sen sijaan Hesari kertoo, miten Asema-aukiolla olisi taksikuski jopa kantanut laukut autoon. Paskankos sillä on väliä, mitä Stadin ulkopuolella tapahtuu.

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005741187.html
     
  2. Palli

    Rekisteröitynyt:
    02.12.2000
    Viestejä:
    323
    Miten käy välitysporsaille?
    Koittivat tehdä ykstyisyrittäjistä renkejä omilla ehdoillaan. Sellaista se ahneus on.
    Olis varmaan kannattanut neuvotella kuskien kanssa ensin.
    Nyt vaan kaikki ajamaan kunnon korvauksilla noita ajamatta jääviä kela-kyytejä.
    Tämänkö takia esim. taksi-helsinki myy liiketoimintaansa ulkomaille? Luulevatko, että yksityisyrittäjät seuraavat mukana, kuin pässi narussa?

     
  3. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    KELA sitä ja KELA tätä. Jos yhteiskunta haluaa tarjota asiakkailleen kyydit niin ostakoon autot ja kuskit. Ei ruoan hintaakaan säädellä ja kauppojen esiintymistiheyttä sillä perusteella että joka mummo saa välittömästi puuronsa kiinteään hintaan.
     
  4. hennpecked

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    1 253
    Suomessahan oli täysin toimiva taksisysteemi, jolla mummotkin pääsi terveyskeskukseen verenohennuslääkekontrolliin järkevillä kustannuksilla ja ihan vain puhelimella taksin tilaamalla. Sitten tuki Keskusta ja Kokoomus ja "uudisti" koko systeemin ja nyt on kaikki perseellään.

    Tiedoksi: kaikki eivät asu Suomen parissa kymmenessä suurimmassa asutuskeskuksessa, joissa uusi systeemi voi välttävästi toimia. Puhun adjektiivilla välttävä, sillä olen matkustanut taksilla useassa Euroopan maassa, jossa Suomen uutta systeemiä vastaava järjestelmä on käytössä. Tiedän jo mitä tuleman pitää suuremmissakin kaupungeissa.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  5. hennpecked

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    1 253
    Nätti kuvio.

    2014 vuoden lopussa Uber aloittaa taksitoiminnan Helsingissä. Välittömästi tämän jälkeen käynnistyy keskustelu toiminnan laillisuudesta.
    2015 Uber-kuskeista tehdään rikosilmoituksia ja ensimmäisiä haastetaan käräjille
    7.4.2016 Helsingin käräjäoikeus antaa tiettävästi Suomen ensimmäisen tuomion Uber-kuskille. Kuski tuomitaan menettämään valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä kaikki bruttopalkkana tienaamansa rahat. Uberin toiminta muuttuu käytännössä mahdottomaksi ja yritys joutuu myöhemmin vetäytymään Suomen markkinoilta.
    15.4.2016 Anne Berner (Kesk) ilmoittaa hallituksen avaavan taksiliikenteen kokonaan kilpailulle
    1.7.2018 Taksiliikenne avautuu kilpailulle
    7/2018 Uber palaa Suomen markkinoille
     
  6. Palli

    Rekisteröitynyt:
    02.12.2000
    Viestejä:
    323
    No sitähän tässä yritettiin, virheenä oli se, että kela teki sopimuksen välitysporsaan kanssa, eikä niiden, jotka kyytejä oikeasti ajavat.
    Mikä ihmeen takia itsenäiset yrittäjä olisivat alistuneet rengin osaan hemmetin huonolla sopimuksella?
    Nyt välitysporsas on ihmeisään, kun kohta ropisee laskuja oikeilla hinnoilla.
    Kaikki ei mennytkään, niin kuin kepulaiset lupasivat.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  7. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Itse olin viime ja toissa kuussa viikon tai par kaikissa Lontoossa, Madridissa, Amsterdamissa, Dohassa, Manilassa ja Limassa. OK, kaikki isoja kaupunkeja mutta Uber tai GrabCar toimi kaikissa. Välillä joku paikallinen taksi tai "taksi" heitti meidät jonnekin kun sovimme hinnan etukäteen. Ei ongelmaa. Uber luotettavuus korkea koska tarkastavat kuskin taustat. E-Amerikassa joskus paikallisen menetelmä oli "katso kuskia silmiin ja päätä voiko luottaa" mutta se on elämää. Ehkä Suomessa taksit ja poliisit on ne mihin voi eniten luottaa mutta E-Amerikassa ne on joskus ne mhin vähiten voi luottaaa.

    Ei yhteiskunta voi lähteä siitä että jokainen Pihtiputaan mummo voi asua syrjäisessä mökissään ja jonkun auton on velvollisuus päivystää siinä vieressä että milloin tärvitaan "KELA kyytiä". Jos joku tarvii kontrollikäyntiä viikottain hän muuttakoon parempaan paikkaan sitä varten. Tiedän sydänkohtauspotilaita jotka asuivat 50km päässä lähimmästä kaupungista ja ambulanssihenkilöstö sanoi suoraan ettei täältä välttämättä ehditä ensi kerralla pelastamaan kun kohtaus iskee. Se on jokaisen oma valinta. Varsinkin Suomessa missä maaseudulla etäisyydet on suuret. Ei voida luoda taksijärjetstelmää jossa jokaista kansalaista ollaan valmiit kuskaamaan mistä tahansa minne tahansa. Jos siihen eivät pysty ambulanssitkaan niin miten ikinä taksitkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  8. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Tuskinpa ne mitään korvaavaa ajoa ovat löytäneet vaan lopettavat tai eivät muuten vaan suostu välityksen rengeiksi. Noista uusista luvista varmaan suurin osa on haettu isojen kaupunkien, ennen kaikkea Stadin tuntumaan, joten eivät ne korjaa tuota tilanne suuresti. Misksi myöskään jotain uutta luvanhaltijaa kiinnostaisi tehdä valtatava investoinnit kela-laitteistoon ja muihin paskoihin ehtoihin? Eiköhän näillä ole ihan muut mielessä.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  9. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Käsittääkseni Kelalla on kuitenkin toistaiseksi sairasvakuutuslain nojalla lakisääteisiä korvausvelvollisuuksia, joissa ei oteta kantaa asuinpaikkaan.
     
  10. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    No se voi olla mutta sitten Kela voi tarjota yrittäjille "maksamme x eur" ja korottaa jatkuvasti tarjoustaan niin varmaan jossain kohtaa löytyy yrittäjä joka hoitaa kyydit sillä hintaa.
     
  11. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Ei kun kelan pitäisi lopettaa sopimus kyseisen välitysyhtiön kanssa. Kela ryssi käsittämättömästi tuon kilpailutuksen. Valitsivat välitysyhtiön alueella jolla ei ole kilpailutus hetkellä yhtään sopimus autoilijaa. Sääliksi käy kaikkia pyörätuolissa olevia ja muita jotka ei tosiaankaan pääse kotoonta pois muulla kuin lanssilla tai inva taksilla.
     
  12. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Mutta ketä syyttää. Mielestäni hommia ei kussut Berner, uusi laki tai kela. Asiat teki vituiksi välitysyhtiöt, kuten kuvasit. Voitetaan kilpailutus ja sitten todetaan ettei kykyä sitoutua siihen.
    Ethän sinä nyt laita tarjousta rakennusurakastakaan laskemalla kustannukset x henkilöstökuluilla, ellet ole varma saavasi sillä hinnalla kyseisenä ajankohtana tekijöitä. Jos taas asiat menee vituiksi matkan varrella, niin sinä se maksat erotuksen palkkaamalla kalliimmat tekijät ja työn tilaajan ei tarvitse siitä murehtia. Saati, että joku syyttää tilaajaa tästä. Eikä muuten kannata syyttää tekijöitäkään.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  13. Behöv

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    2 401
    Kelahan tässä oikeastaan on syypää. Kilpailutuksen ehtona olisi pitänyt olla että voittanut huolehtii asiasta ehdottomasti. Muutoin palvelun asiakas(ei tilaaja) saisi valita muun yhtiön taksin voittajan piikkiin ilman hintakattoa (motivaatio hoitaa asia nousisi) -> asiakas kuljetetaan minne pitää, firmat tapelkoot hinnoistaan.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
  15. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Toivottavasti tuo blogi ei ole sun kirjoittama? Niin paljon kirjoitusvirheitä ja huonoa tekstiä että oli mahdoton edes lukea.

    Tämäpä tämä, mutta hei, taksiuudistuksen tai hallituksen vika! :D
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  16. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Taas toistuu tämä sama kuvio. Syytetään, puhutaan faktoilla ja kerrotaan miten asiat olisi pitänyt tehdä.
    Se sopimus on hyvin tiukka ollut Kelan osalta ja menee hyvinkin lähelle noin, kuten ideoit suuressa mielessäsi. Ei siis kannata huudella, naureskella ja syytellä syytöntä jos asiat ovat jo kuten itse tekisit viisaampana.

    "Meillä on sopimuksissa aika tiukat sanktiot. Jos kävisi niin hullusti, että ei saa autoa ja vaikka myöhästyy hoidosta tai joutuu hankkimaan kyydin vaikkapa vapaalla markkinataksilla, kuljetuspalvelukeskus on velvollinen maksamaan matkan täysimääräisesti, Jääskeläinen sanoo."

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005737355.html
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  17. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Siis asutaan satojen kilometrien päässä sairaalasta ja jonkun muun pitäisi maksaa:

    1. Helvetin hieno nahkapenkkinen taksi ovelta ovelle pari kertaa viikossa
    2. Kaikki terveydenhoitokustannukset

    Lähemmäs ei voi muuttaa, koska ei vaan voi kauheeta.

    Melkoista kermaperseilyä toisten rahoilla. Kehtaavat vielä valittaakin. Noh, seuraillaan nautiskellen. :kahvi:
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 818
    Ei tarvi olla samat hinnat. miksi pitäisi olla, anna arvaan, jälkimmäinen johtuu joko siitä ettei ole osattu, tai sitten halutaan sopia yhteiset hinnat.

    Markkinoilla on joillekkin kyydeille tarjolla kiinteää hintaa.
    Jotkin tarjoaa km+aika+startti+varaus, ja noiden väliin menee sitten puhtaasti matkaan perustuva veloitus.
     
  19. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 818
    Jonka itse piirsit.

    Taksikartellien purkamista on vuosikausia yritetty, ja 2000 luvun sen pysyminen näin pitkään on ollut lähinnä vahvan loppaamisen tuotos.

    Uber ja vastaavat on varmaan herätellyt vapauttamisen vastustajia miettimään kantojaan. Vapauttaminen on vielä kesken ja vähän sinne tuli byrokratiaa kukkasia, mutta se varmaan hinta siitä että riittävä kannattus synty. Siitä toki seuraa joitain haittoja.
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  20. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    Köyhimmiltä eläkeläis-ämmiltä taksikyydit pois ja persaukisilta työttömiltä tuet ja siitä sitten vielä nautintoa. Onko se nautinto jotenkin seksuaalista?
     
  21. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 990
    Varmaan täällä Suomessa on normaalia eikä kulmakarvat kohoa keltään kun itketään kuinka köyhiltä eläkeläismummoilta nipistetään vielä ilmaiset taksikyyditkin :(:(

    Ajatelkaa nyt, ei edes ilmaisia taksikyytejä! Tai onhan ne mutta juuri nyt pari päivää ne on toiminut huonosti! :(:(:(
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018
  22. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Noniin, hyvä alku. Vanhoille taksi-isännille suosittelen hintojen nostoa. Ihan reilusti kannattaa nostaa, eikä himmailla sen kanssa! Olette sen ansainneet :)
     
  23. pähk1nä

    Rekisteröitynyt:
    29.05.2011
    Viestejä:
    879
    Ja sitten sinä haluat sen oman mallisi, jossa saman yhtiön autoilla on eri hinnat, vaikka ne tilataan saman sovelluksen kautta ja samalta välittäjältä. Jos nyt yhtään ajattelet asiaa, niin eihän siinä ole yhtään mitään järkeä. Miten ihmeessä järjestät tuosta toimivan mallin?
     
  24. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Korvataan prosenttiperusteisesti kelataksit esim 20-50% omavastuulla. Reilu peli kaikille.
     
  25. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Lähemmäs ei yleensä voi muuttaa koska valtapuolueet ovat onnistuneet taktiikassaan tappaa vähänkään kauempana olevat asuinpaikat varmistamalla että vähänkään pienimuotoisempi maatalous tai muu vastaava ei kannata, kaikki palvelut poistetaan ja julkiset tapetaan. Samalla mummon mökin arvo on saatu pudotettua sellaiseksi ettei sillä saa kuin parin kuukauden takuuvuokran - ellei joudu korvaamaan uudelle omistajalle jotain 5 vuotta myynnin jälkeen - sitten ollaan jo persnetolla ja perikunta makselee.

    Sen sijaan että mummon läheltä menisi edes kaksi kertaa päivässä julkinen, maksetaan helsingin kermaperseille subventoitua metroa 2,4 miljardilla. Jos julkinen on kannattavaa siellä, miksei metroa rakentanut ja operoi jokin yksityinen yritys (siis vielä, kai senkin joku hallitus joskus sitten myy pilkkahinnalla jollekin ulkomaiselle sijoitusyhtiölle...)?

    Lisäksi yleensä ne ketkä valittavat ilmaisesta terveydenhuollosta eivät ole koskaan joutuneet pidemmäksi aikaa sairaalaan ja esim. työkyvyttömiksi, ym.
    (Terveisin viimeisestä ~40 päivästä about 20 päivää sairaalassa viettänyt - ilman omaa syytään...)
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti