Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

  1. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Joku vlogaaja voisi tehdä videon noista eri apeista ja mielellään ihan konkreettisia matkoja kuvata nyt kun homma lähtee rullaamaan.
     
  2. Kaiutin79

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2002
    Viestejä:
    506
    Tähän väliin gallup kysely jonka aiheena; Maksaisitko enemmän Tesla taksin kyydistä versus polttomoottori taksi?
     
  3. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    En.
     
  4. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    En. Saman verran voisin maksaa, riippumatta polttomoottoriauton laadusta. Limusiinista voisin maksaa. Tai jostain monsterista.
     
  5. jipii

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2000
    Viestejä:
    1 256
    En kyllä ymmärrä miksi pitäisi maksaa enemmän.
    Omasta mielestäni Teslakyydin pitäisi olla halvempi, koska käyttökulutkin ovat halvemmat.
     
  6. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Entä pitäisikö apissa olla mahdollisuus tilata vain englantia osaava kuski ja saada se halvemmalla?
     
  7. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Eli ihan sama ostaako Maybachin vai Toyotan taksiajoon?
     
  8. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Luonnollisesti jokainen yritys on vapaa tarjoamaan erilaisia palveluita. Itse ottaisin ilolla vastaan alastomana ajavan mallin mitoissa olevan naistaksikuskin. Voisin jopa prosentin enemmän maksaa matkasta.
     
    Viimeksi muokattu: 22.06.2018
  9. jipii

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2000
    Viestejä:
    1 256
    Aivan sama jos haluat näin.
    Mayn ja Tojon akkuversioiden käyttökuluissa ei pitäisi olla hirveästi eroa. Korjaa jos olen väärässä.
     
  10. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Entäs pääomakulut?
     
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Totta kai siinä autossa nyt joku järki, roti ja realismi on on oltava mukana.

    En usko, että pankki edes myöntää lainaa, jos saat aloittavana yrittäjänä kuningasidean, että "mä perustan tesla-taksin, ja pyydän katsos kunnon hintaa, koska jengi haluaa mun kyytiin ihan vaan auton takia". Eivät ne halua...

    Jos auto maksaa 100k€, niin siinä pelkät lainalyhennykset olisivat varmaan +3k€/kk. Tällöin on myös pakko olla ne kaikenmaailman superkaskot, mitä maksavat taksi-teslaan sen 5-10k€/v. Auton arvo laskee varmaan nopeamin kuin laina lyhenee, ja miten haluttu on 300tkm ajettu Tesla muutaman vuoden päästä, on täysi arvoitus. Jokainen voi miettiä kannattavuuuslaskelmia sen pohjalta siis, että auton liityvät kiinteät kustannukset ovat neljä-viisi tonnia kuussa.(laina+vakuutus+energia+arvonalennus+renkaat yms. sälä)

    Tuotto on sama olkoon auto kolmenkympin Skoda tai sadantonnin Tesla.

    Ainoa järkevä tapa saada tuollaista tuottamaan on perustaa joku limusiini/tilausajo firma, jossa ajettaisiin tilausajoa. Ongelmaksi muodostuu vaan se, että Kovasella on käytännössä monopoli tällä sektorilla ainakin pk-seudulla. Siihen väliin on yhden miehen limousine-palveun vaikea tunkea.
     
  12. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Taisitten voit ostaa sen 316 G.L.E Vipin ja teet huomattavasti parempaa liikevaihtoa. Hommat on tosin melkoisesti vittumaisempia. Eikai kukaan pankista lainaa autoa varten ota? Veholta taksit saa 0% korolla autoja.
     
  13. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Ei kukaan ole näköjään tänne oikein minkäänlaisia laskelmia ainakaan vähää aikaan laittanut niin ajattelin laittaa omani:

    Kun olen tutkinut jonkun verran jenkeistä ansioita niin tyypillinen tuntiansio näyttäisi olevan 10-15$/h.

    Sanotaan että taksin renki siirtyisi tekemään tätä kokopäiväisenä työnä 6 päivää viikossa 12 tunnin vuoroja.

    Jos nyt tienaisi joka tunti 25 euroa (2-3 kyytiä per tunti lienee realistinen määrä) joka päivä viitenä päivänä viikossa alvillinen summa olisi n. 6000€/kk. Tästä 25% Uberille on 1500€ eli alvillinen summa jonka tienaat on noin 4500€/kk. Alvit pois niin alviton tienesti on n. 3600€/kk. Tästä maksetaan verot, kulut jne.

    Oletetaan että auto on olemassa ja se on joku perus 8000€ Toyota diesel joka on oma. Ajokilometrejä tulee vuodessa vaikka 25000. Jos nyt heitetään ihan summittaisesti niin kaikkine kuluineen auton alv. 0% kulut vuodessa olisi jotain 4000€ (arvonalenema on otettu huomioon mutta ei ole otettu huomioon isoja korjauksia tai hajoamisia).

    Laskisin siis asian näin:

    Tulot:
    Kyytimaksut Uberin komission jälkeen 3600€

    Menot:
    Auto -330€/kk (sisältää vakuutukset, renkaat, pienet korjaukset, katsastukset ym.)
    Uuteen autoon säästäminen -150€/kk

    Palkka:
    Verot -300€/kk
    Yel sun muut -400€/kk

    Näistä tulisi noin 2400€/kk palkka.

    Tähän pitää huomioida sitten isommat auton remontit, lomat, päivät jolloin ei tule kuin muutama kyyti, sairaslomat ja uskoisin että vakuutukset on kalliimmat kuin mitä tässä laskelmassa käytetyt normaalit liikenne ja kaskovakuutukset. Eli realistisesti puhutaan varmaan 1500€-2000€/kk palkasta. Jos haluaa ajaa samanlaisella autolla millä riistoa harjoittavat mannehousukuskit ajaa niin voi heittää vielä 350€/kk maksettavaa rahoitusta päälle, jollei sitten ole kymppitonneja säästössä laittaa autoon ja silloinkin arvonalenema olisi isompi kuin laskelmissa.

    Uberilla pääsee varmaan aikalailla samoihin lukuihin kuin ajaessa renkinä. Itse en kyllä lähtisi ottamaan moisia riskejä, ahdistaisi ihan liikaa miettiä mitä käy jos ajaa kolarin tai vaikka hihna katkeaa ja aiheuttaa parin tonnin korjaukset.

    Tiedän että laskin esim. tienestit vähän hölmösti ja useimmat luvut on osaksi arvailua, joten arvostaisin jos joku laskisi tämän myös läpi ja antaisi palautetta ollaanko edes lähellä realistisia lukuja.
     
    Viimeksi muokattu: 23.06.2018
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ihan fiksuja ja realistisa laskelmia mielestäni! polttoainekulut ehkä huomioisin vielä erikseen, noilla ajoilla varmaan ~2-3 tankillista viikossa.
     
  15. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    Jossain taisi olla juttua siitä että rengin keskiansio olisi noin 2 200eur/kk.

    https://www.helsingintaksipalvelu.fi/kuljettajaksi/tietoa-taksityosta/

    "Palkkaus on provisioperusteinen. Meillä kuljettajan provisio on 35 % työvuoron alv 0 % ajotulosta. Lisäksi maksetaan lain mukaiset lomapalkat (työssäoloajasta riippuen vuosittain n. 4 – 5 viikon loman ajalta). Kuljettajiemme keskituntipalkka on kuukaudesta riippuen 12 – 13 €. Päätoimisen taksinkuljettajan bruttopalkka on työntekijästä riippuen 1500 – 3500 € kuukaudessa. Palkkasumma vaihtelee ammattitaidon ja työvuorojen mukaan. Yleensä päätoimiset kuljettajat ajavat 15 – 20 ja osa-aikaiset 1 – 8 työvuoroa kuukaudessa. Uuden ammatin opiskelu kestää normaalisti joitakin kuukausia ennen kuin palkka tasaantuu ammattimiehen tasolle. Tällöin kuukausipalkka pysyy hyvin tasaisena."
     
    Viimeksi muokattu: 23.06.2018
  16. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Eihän se nyt missään mielessä huono ole.
     
  17. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

    Tämä on hyvin realistinen kuvaus nykysysteemissä, tulevaisuudessa ansiot ovat täysi arvoitus. Tuossa ei kerrota sitä, että noihin alan huippuliksoihin päästäkseen elämä pyörii kirjaimellisesti ratin ympärillä, ja kaikki vkl-yöt ollaan töissä ja sosiaaliset suhteet kärsivät, kun kaverit ovat kupilla ja itse ollaan larppaamassa neekeriä tolpalla.
     
  18. Scarab

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2015
    Viestejä:
    84
    Jos tähän vertaa omia yhdistelmäajoneuvonkuljettajan liksoja niin onhan noi ihan naurettavia....

    Jos miettii, että ajan ma-pe ja tunteja tulee se 120h++ nii nettotulot on 2viikon jaksolle 2000e luokkaa...

    Mut mä pidän tota taksihommaa kyl alhaisimpana kastina koko kuljetushommasta...jos ei missään muualla pärjää nii sit sä ajat taksia...kukaan ei halua sitä ajaa, siihen hommaan vaan päätyy...
     
  19. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Vähän niinku kiinteistönvälitys :D Tosin siinä voi hyvät tehdä rahaakin.
     
  20. Scarab

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2015
    Viestejä:
    84
    No ihan varmasti voi tehdä....jos on vaan hyvä siinä...ne ketkä ei pärjää/osaa nii soittavat suutansa netin somepalveluissa...

    Se nyt taitaa olla ihan ihmisestä yksilönä kiinni, mitä osaa ja mitä ei...

    Minä en osaa piirtää ja piirtäjää tuskin tulee, vaikka miten treenais....
     
  21. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Meinasin vaan että kiinteistövälittäjäksi pääsee aina, vähän niinku taksia ajamaan. Semmonen last resort.
     
  22. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Toisten ammattien halveksunta ei kyllä koskaan oikein tunnu kivalta.
     
  23. Kibe-_-

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2002
    Viestejä:
    2 116
    Eikös se ole juuri sitä? Osaaminen: Osaat ajaa autoa ja sulla on B kortti. Isommissa kuljetuspuuhissa vaaditaan kalliimpaa ajokorttia, vastuuta on himpun verran enemmän ja ajaminen on vaativampaa. Mielestäni taksinkuljettajien palkka tulisi vertautua johonkin vastaavan osaamisalueen työhön. Kaupan kassa tai siivooja. Tärkeitä töitä kaikki, mutta vaikka sosialistisessa valtiossa asummekin, joku roti pitää palkkaeroissa olla, että opiskelu ja ammattitaito näkyy tulotasossa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.06.2018
  24. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Joo, on se hyvä ettei täällä kukaan katso ammattiryhmiä alaspäin.
     
  25. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Kokemusta on yhdistelmän työntämisestä samoin invataksin. En kyllä ihan hirveästi lähtisi ammatteja vertaamaan. Toinen on hyvin pitkälti asiakaspalvelua. Toi yläpuolella oleva uber laskelma on sikäli vituillaan että 330e kuukaudessa autoon ei millään riitä. Melkein voit tuplata tuon ja polttoainetta menee noin 10% liikevaihdosta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti