Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 830
    Juurikin näin. Toki ymmärrän että vanhoille taksijermuille tämä uudistus ottaa koville kun aikaisemmin taksi valitsi asiakkaat mutta nyt asiakkaat taksin.
     
  2. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    Taitaa kyllä tulevaisuudessa mennä niin taksit valitsevat asiakaskuntansa, hyvät firmat ajaa bisnesmiehiä ja päivisin pizzaa kuljettavat pirssit ajaa yöt juoppoja. Enää ei juopot pääse lähibaarista kotiin mersun kyydissä pikkurahalla kuten ennenvanhaan.
     
  3. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Kyllä ennen oli kaikki paremmin!! :D

    Mutta totta kai löytyy Mersuja ja Aston Martineita jatkossakin juopoille, sillä suharithan kertoivat meillä, ettei auton hinnalla ole mitään vaikutusta taksikyytien hintaan.
     
  4. Behöv

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    2 401
    Otin pirssin kuudelta aamulla kotiin, tavoitteena vain että pääsee perille. Heinäkuun alussa voin sanoa ihan suoraan odottavani sitä viereen tulevaa bussia koska en todellakaan jaksa tutkia joka taksin ikkunaa hintojen valossa. Taksi on pois minulta (toisaalta uber kertoo hinnan jo puhelimessa). ja juuri se että "oikeat" taksit eivät saa kunnon palvelua applikaatioihin siinä missä uber toimii koko maailmalla.

    Keskinäinen taistelu hesassa ja jopa tampereella ja kukaan ei tiedä mistä tilata taksi niin saattaa vaikuttaa oikeasti negatiivisesti. ja se ei ole kuljetettavien syytä, vaan kuljettajien.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2018
  5. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Itse myös uskon, että hinnat laskevat hiljaisina aikoina ja nousevat kiireisinä aikoina. Valitettavasti en tätä pysty kuitenkaan lupaamaan, vaikka niin täällä on minun jopa jo sanottu tehneen :D Kaikista todennäköisimpänä vaihtoehtona tätä kuitenkin pidän.

    Kilpailu tekee aina hyvää. Lentolippujen hinnat ovat romahtaneet pohjamutiin siitä, mitä ne olivat 70-80 -luvuilla, juna- ja bussiliikenne halventui roimasti ja teleoperaattoreiden kilpailun esteiden poistaminen on tuonut melkein maailman halvimmat liittymähinnat. Tietty, jos on vanha gubbe tai vaan kommari, niin muutos ahdistaa kovasti.

    Menin muuten fixutaxilla apin kautta tänään. Ei ollut maailman paras appi vielä, mutta en kyllä tajua millä tavalla olisi ollut ihanampaa soittaa jollekin kyrpiintyneelle tädille ja pyytää taksi osoitteeseen (ootas mä tarkistan sen google mapsista). Mutta soitelkaa te käppänät vaan ;)
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2018
  6. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Älä unohda nettilomaketta! Se on kuulemma parempi tapa tilata taksi kuin mikään applikaatio. Siinä yhdistyy optimaalisella tavalla nopeus, tehokkuus, käyttäjäystävällisyys ja parhaus. Näin mulle on luvattu.
     
  7. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Itse tilaisin faksilla, jos olisi mahdollista.
     
  8. Jankuttaja

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2014
    Viestejä:
    2 196
    Joku taksifirma voisi toimia myös pikapakettien ja kirjeiden paikallisena toimituspalveluna. Sitten voisi tilata taksin viemään viestin toiselle taksille että tulee hakemaan.
     
  9. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 763
    Huomaa että on juuri ensimmäisen älyluurinsa saanutta porukkaa liikkeellä, kun sovellukset ovat uutta ja ihmeellistä ja tuntuu hienolta kun luurin voi täyttää jokaista pikku hommaa varten lataamalla oman appinsa.

    Joskus 2000-luvun alussa tuntui hienolta kun kaikkeen oli omat apit ja niitä viitsi vielä pitää luurissa. Nykyisin tuntuu täysin turhalta pitää ladattuna ja luottokortti tiedot syötettynä jotain taksi tai juna appeja joita käyttää ehkä kerran vuodessa. Nykyisin ei olkeastaan tule pidettyä käytössä kuin päivittäisessä käytössä olevia sovelluksia, taksia tuskin koskaan tulee olemaan varaa tai tarvetta käyttää päivittäin niin saa olla apit lataamatta.
     
  10. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Yritä pysyä edes faktoissa. Vuosituhannen alussa hyvä jos tuli värit puhelimien näyttöihin. 2000-luvun alkuvuodet oli vielä matopeliä ja iltalehden takakannesta tekstarilla tilattavia soittoääniä. Sinä ilmeisesti latasit puhelimen täyteen appeja, kun muut pyöritti matopeliä (I/II).

    Sitä en kiellä, etteikö kehitys ollut siitä eteenpäin nopeaa.
     
  11. Peridermal Jesus

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    2 809
    No itseäni vituttaa kaikki ylimääräiset appit, mieluummin hoitaisi puhumalla asiat, mutta minkäs tekee, kun maailma paskenee kiihtyvää vauhtia.
     
  12. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Appit ovat samanlaista paskaa kuin lyhyiden tekstien muuttaminen videoiksi, joissa on vielä pahimmillaan mainoksia. Tekstin lukemiseen kuluu aikaa joitain kymmeniä sekunteja, videon katsomiseen jopa minuutteja.

    Kehitys ei tarkoita aina kehitystä. Palvelu, jossa hommansa osaava ihminen hoitaa soittavan ihmisen asian, on yllättävän hyvä käytettävyyden näkökulmasta.
     
  13. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Ja jokin ilmeisesti estää sua puhumasta asioita edelleen? Tuleeko mieleen jokin erityinen asia, jonka haluaisit esim. juuri nyt tilata, mutta sitä ei vain kerta kaikkiaan pysty tilaamaan soittamalla?
     
  14. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    No mitä jos et sitten katso sitä videota? Kyllä se sama sisältö tulee vastaan tekstiversionakin. Ja jos ei tule niin pystytköhän elämään ilmankin? Jos et, niin sitten katsot sen videon ja sopeudut maailmaan.
     
  15. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    En katsokaan, jos videosta on teksti. Usein näyttää kuitenkin olevan niin, että videon sisältöä ei käännetä kokonaan tekstiksi.
     
  16. Sponssi

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2006
    Viestejä:
    4 045
    Juu ja kukaan ei voi tehdä 6€ pizzalla voittoa, koska kotipizza myy 13€ pizzoja tunnissa vain 6kpl :)

    En tiedä montako 1-2km keikkaa nykyisellään taksi tekee tunnissa, mutta jos maksimi on tuolla paljon suuremmalla kysynnällä vain 4-5kpl niin nykyisellään se ei voi tehdä sitäkään vähää...

    Vai olisko sittenkin niin, että nykysysteemissä jossa 1-2km matkoja ei juurikaan taksilla tehdä tulee niitä matkoja maksimissaan sen 4-5, koska ei ola asiakkaita.

    Ja tuohan toimii parhaiten jossain tampereella, jossa esim. juna tuuppaa kokoajan uutta väkeä kaupunkiin ja jokaisessa junassa on paljon myös niitä lähialueelle kävellen meneviä.
     
  17. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Ainakin minulla matkan hinnalla ja pirssin tilaamisen kynnyksellä on suora korrelaatio. Monesti käy mielessä tilata taxi kun menen kilometrin päässä sijaitsevalle rautatieasemalle. 90% tapauksista olen kävellyt vaikka suurin osa näistäkin saa matkalaskuun. Juna-asemalta olen kävellyt joka ikinen kerta jopa isojen laukkujen kanssa. Periaate on senverran vahvasti juurtunut että koen äärimmäistä mielihyvää kun tiedän edes yhden mannehousun jääneen ilman ryöstö-aloitusmaksua ja kiroilleen sitä tolpalla pyllistellen ajokaistalla.

    Oli muuten taas mielenkiintoinen keskustelu paikallisen orjan kanssa kun heitti lentokentältä kotia. Jäi purkamaan mieltään kauaksi aikaa kotiovelle ja vähän kyllästyinkin maksunjälkeen kuunnella puhetulvaa. Tosin keskustelu oli erittäin mielenkiintoinen ei siinä mitään pahaa. Puhui jostain kajonista tms. joka kuulemma kieltänyt kuskeja ajamasta muille firmoille.

    Onhan tuo melkoinen bisneksentappaja jos vaihtoehtona on ajaa orjallisesti (ja orjana) niitä välitettyjä kyytejä verrattuna siihen mitä näen sivistyneissä maissa. Esimerkkinä Ahmed:

    Ajossa vanha corolla jota huoltaa itse. Ajaa aina kun auto vain liikkuu. Kustannukset minimit verrattuna mannehousujen mersuihin ja niiden merkkihuoltoihin (tuskin se 150kg läski edes jaksaisi nostaa jotain öljykanisteria). Mikä tekee sitten Ahmedin hommasta ylivertaista mannehousuihin verrattuna jos edellistä ei lasketa? Kyllä, hänellä on 3-5 kännykkää kojelaudalla joista hän voi valita parhaan pokan aina kun on vapaana. Voi jäädä kytikselle odottamaan uutta kyytiä samantien kun vanha poka lähtee ovesta.

    Jos mannehousut eivät tiedä miten Uber, Lyft ja muut toimivat niin suosittelisin jo nyt vaikka katsomaan sinunputkesta vaikka hakusanalla "How to use Uber". Voi avata vähän enemmän sitä maailmankatsomusta verrattuna niihin isännän linkkaamiin Uber ei kannata -videoihin. Jännä kun silti kuskeja on ties kunkamonta miljoonaa tälläkin sekunnilla ajossa vaikkei se kuulemma kannata...
     
  18. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Lyhyesti vastattuna vaan, niin Suomen kulurakenne kun nyt on vaan erilainen kuin vähemmän kehittyneempien maiden. Kallis maa.


    Paljon olisit tuosta kilsan siirrosta valmis maksamaan? Nyt se maksaa taksilla päiväaikaan n. 7€. Jos pääsisit sen Uberilla tai vaikka Mamuberilla hypoteettisesti neljällä eurolla, niin tuosta jäisi kuskille lähinnä autoosi tuomat hiekat. Eli Neljä egeä- 25% Uber provikka ja alvi, jonka jälkeen näpissä on 2,6€, josta maksetaan tulovero, yrittäjäneläke ja muut kustannukset. Sitten odottamaan uutta kyytiä X-ajaksi. Ei siinä tuntipalkalla hurrattaisi.

    Kohta joku kuitenkin hirnuu, "että sithän sä otat uuden neljän euron kyydin heti ja ajat niitä tunnissa 20", niin tämä ei ole todellisuutta ja niin se ei mene.

    Kyllä ne ns. paskavedotkin nykyisin viel joku aina hoitaa, mutta tilanne on sama kuin hakiessa Koffilavaa Prismasta, jolloin kauppaasi jättämä kate on aika lailla olematon, ellet osta samalla reissulla muutakin kuten kauppa toivoo.

    Tulevaisuudessa jos kuski ei halua lähteä tuollaista siirtoa hiluilla ajamaan sinun tullessasi juna-asemalle, niin kieltäytyminenhän on itseasiassa mahdollista. Seuraava poka voi olla tuottavampi.

    Jos sä saat tosta kiksit, vaikka et edes omalla rahalla maksa, niin eipä siinä mitään.:) Ei ole pois mannehousuilta.
     
  19. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 830
    Ei ne kaikki keikat ole +/- 2km keikkoja. Varmaan murto-osa. Normi keikoissa lähtötaksan hinta helsingissä on halvimmillaan nyt kun kilpailu asaiakkaista alkoi 2.95 eur. Normitaksa on 5,90eur. Nämä siis hiljaisen ajan taksoja. Viikonloppu ja pyhät on 4,5eur vs 9eur. On siinä tuhti ero jo ennen kuin taksi on liikkunut yhtään.
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2018
  20. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Alle kaksi viikkoa niin pamahtaa!

    Kiitos kaikille! :kippis:
     
  21. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Tilanteessa missä asiakkaita on odottamassa taksia ympäri kaupunkia esim pilkun aikaan niin et silti pysty ajamaan enempää kuin 4-5 kyytiä tunnissa. Kaupungissa tuppaa olemaan liikennevaloja ja asiakkailla kestää maksaa autokin yleensä hetken. Toisinaan joudut kantamaan laukkuja/ostoksia. Kasaamaan rollaattoreita sun muita härpäkkeitä.
     
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 830
    Hehe. Pilkun aikaan rollaattorit ja asiakkaiden ostokset liikenteessä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2018
  23. ie1

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    6 524
    Sitten minä haluan halvemman taksin, jossa ei autella rollaattoreiden ja odotella maksujen kanssa, vaan maksu menee apista nopeasti. Luulisi, että tällaisen perustaksin saisi halvemmalla.
     
  24. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Paljonkos tuosta 7€:sta jää tällä hetkellä orjalle taskuun? Kuulemma mestari ottaa 65-70% päältä pois (4,55 - 4,90 €) ja jäljelle jäävästä 2,10 - 2,45 €:sta maksetaan vielä verot pois. Toki noilla tuloilla veroprosentti ei karkaa kovin korkeaksi. Auto kului tuolla siivulla ihan helvetisti ja löpöä paloi vieläkin enemmän. Onneksi orjan ei tarvinnut itse kustantaa kuluja.

    Lisäksi nuo ynnäilemäsi YELlit sun muut tulevat mukaan siinä vaiheessa, kun liiketoiminta on tarpeeksi suurimuotoista. Lisätienestejä pienesti ajaville noista ei ole huolta, joskin verot tulee toki maksaa.
     
  25. Terevis2

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2018
    Viestejä:
    139
    Kuskin palkka on yleensä 35% että ei se isäntä ihan 70% päältä ota pois.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti