Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Varmasti menee pitkään, ennen kuin esim. Helsingissä kurvailee kuskittomia takseja. Se vuosi ei varmasti ole 2019 eikä edes 2021. Täyttä utopiaa se ei kuitenkaan ole, ja olettaisin suurimman haasteen olevan ennemminkin lainsäädännöllisellä kuin teknisellä puolella, kun ei puhuta 100 % autonomisista autoista. Se että Helsingissä ei saatu edes metroja kulkemaan itsekseen ei kuitenkaan johdu teknologian puutteesta, vaan aivan uskomattomasta kädettömyydestä, mikä koko projektista paistoi alusta asti läpi.
     
  2. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Kaliforniassa hyväksyttiin autonomiset autot. Lainsäädännöllistä estettä niiden käytölle ei siis enää ole. Sinne kurkkailemalla voi seurata kehitystä.
     
  3. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 826
    Suomen ilmastossa robottiautot ovat kyllä sci-fi juttuja vielä vuosia. Ehkä joskus 20 vuoden päästä vuonna 2038 alkaa olla ajankohtainen Suomen talvessa ilman kuskia ajavat taksit. Mahdollisesti kesällä niitä voi alkaa liikkua jo muutama vuosi aiemmin Suomessa.

    Itse ketjun aiheeseen palatakseni, niin joko Suomessa taksitolppien jonosta voi ottaa minkä tahansa auton vai vieläkö taksitolpilla on voimassa se taksisuhareiden laiton sääntö että jonosto pitää ottaa ensimmäinen auto?
     
  4. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Olen samaa mieltä. Siksi huomautinkin, että Kaliforniassa ei ole enää lainsäädännöllistä estettä ottaa roboautoja käyttöön.

    Nyt on siis turha vedota enää siihen, että viranomainen estää. Kysymys on siitä, onko tarjolla tekniikkaa, jolla taksit itsenäisesti kulkevat. Aika näyttää, mutta minä epäilen, että itsenäiset taksit kaikkialla kulkevina ovat Kaliforniassakin scifiä.
     
  5. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    258
    Ainakin silloin kun olin renkinä 10v sitten oli laillista.
     
  6. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Kyllä asiakas saa autonsa valita. Eri asia jos kuski ei suostu ottamaan kyytiin vaan käskee mennä ekaan autoon. Sitäkään kun ei mikään kiellä.

    Aika usein olen skipannut ne jonon kärjessä olevat loppuun ajetut vitot ja muut raksapakut ja ottanut ekan järkevän auton (perus sedan tai farkku) alle. Kuski on ollut yleensä ihan ok asian kanssa. Joskus on kyselty syytä niin eipä sitä tarttee valehdella, vaan sanoo että ei kiinnosta istua pakussa jos voi henkilöautossakin taittaa matkansa.

    Esim. Valopilkussahan voi erikseen tilata sedanin ilman lisämaksua. Jää kätevästi ne Kajonin paskaläjät tilauksen ulkopuolelle noin.
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2018
  7. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 826
    Taksilla ei ole ainakaan 20 vuoteen ollut lain mukaan oikeutta kieltäytyä ajosta sillä perusteella että pitäisi ottaa tolpalta jonossa ensimmäisenä oleva auto. Joskus kun kirjaimia suorittelin ajokorttiin niin se luki niissä kirjoissa esimerkkinä ettei kyydistä kieltäytyminen sillä perusteella ole laillista.

    Jos asiaa et usko niin taksitarkastajalta voit tarkistaa asian.

    Vaikka se on ollut laitonta ties kuinka kauan, niin maan tapa taksien parissa on ollut etteivät suostu kyytiin ottamaan tolpalta muuta kuin siihen jonossa ensimmäisenä olevaan autoon.

    Toki tuon on pakko muuttua kesällä kun ei siitä tule mitään jos keulilla jonossa on joku "20 euroa lähtö plus 3 euroa kilometri" hinnoiteltu taksi jota kukaan ei suostu ottamaan ja ihmiset odottavat tuntikausia että pääsevät siihen perässä olevaan lähtömaksuttomaan euron per kilometri hinnoiteltuun taksiin.
     
  8. pähk1nä

    Rekisteröitynyt:
    29.05.2011
    Viestejä:
    879
    Juu. Olen itse monesti ollut tolpalla se seuraava kuski, loppuun raiskatun pakun perässä, enkä yleensä kyllä kyydistä kieltäytynyt. Mutta aina asiakkaalle selvensin, että sen pakettiauton taksa on aivan sama, että eihän tämä ollut syynä kyydin valitsemiseen (kaikki ei sitä tiedä) ja kerroin yleisen käytännön. Muutaman kerran sitten sai sille pakun kielitaidottomalle kuskille selvitellä, että asiakkaalla on oikeus valita auto (tätä taas ei kaikki kuskit tiedä), mutta pääpiirteittäin noista selvittiin ilman suurempia konflikteja. Valitettavasti toisilla vaan välillä nousee tunteet pintaan, kun on kuitenkin rahasta kyse.

    Juu ei ole ollut (tapa), ainakaan Helsingissä. Toki on kohteliasta kollegoita kohtaan, että kertoo asiakkaalle käytännöstä, mutta harvemmin ainakaan itse kieltäytymistä havaitsin.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2018
  9. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Puhutaan kuitenkin suomalaisesta yhteiskunnasta, suomalaisista viranomaisista ja suomalaisesta lainsäädännöstä. Ei niiden rinnastaminen kalifornialaisiin vastaaviin ole monessakaan asiassa ole kovin mielekästä. Samoin muualta maailmasta löytyy paljon asioita, jotka ovat siellä arkipäivää, mutta kiellettyjä Suomessa.

    Mutta toisaalta toit hyvin esille sen, että teknologiasta se ei ole tällä hetkellä kiinni. Tuohon vähän vielä hienosäätöä, niin ehkä jossain päin Eurooppaa homma otetaan koekäyttöön ja siitä noin sadan vuoden päästä Suomessa aletaan harkita asiaa.
     
  10. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Niin, no aika paljon ehtii virrata vettä ennenkuin konenäkö osaa ajaa Suomen talvessa.
     
  11. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Jotain perspektiiviä teknologian kehitykseen. Ensimmäinen älypuhelin, eli iPhone julkaistiin vain vähän reilu 10-vuotta sitten. Sitä ennen näpyttelimme (tai siis pieni osa meistä) 2-5 rivisillä mustakeltaisilla näytöillä varustetuilla halonkokoisilla luureilla.

    Ei tuohon samaan aikaan kukaan edes kuvitellut mitään lähellekään samaa mitä nykyään tekniikkaa saa eurolla kiinakaupasta. Niiden kiinakamojen edeltäjät maksoivat salkullisen rahaa tuolloin yms. Otetaan ihan randomi esimerkki. 2007 Endoskoopit olivat salkussakannettavia arvoesineitä joita ei löytynyt edes jokaisesta autokorjaamosta. Nykyään sellaisen saa taskukokoisena josta kuva puhelimeen. Maksaa jotain kolme euroa.

    Esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Pointti on se, että tekniikka kehittyy niin hurjaa vauhtia ettei tavallinen tuulipuku sitä edes käsitä vaikka näkee sen ihan omilla silmillään. Olemme vain tottuneet "kvartaaliajatteluun" ja emme pysty tai halua nähdä asioita sen pidemmälle.

    En löisi vetoa etteikö tuollaiset autot olisi valtavirtaa esim. 5-vuodenpäästä. Teknisesti se keskustassaliikkuva taksi voisi olla vaikka aaltopellistä väännetty laatikko. Jos kaikki autot liikkuvat synkronoidusti, mitään turvalaitteita ei tarvita ja auton rakenne voi olla ihan mitä vaan (kustannukset olemattomat). Tällaiset faktat myös nopeuttavat noiden käyttöönottoa huomattavasti.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2018
  12. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Vastahan siitä on 48,5 vuotta kun ihminen kävi kuussa ja tuli sieltä ehjin nahoin takaisin. Luulisin, että siinäkin oli ihan muutama muuttuja, ja etenkin 60-luvun supertietokoneille vähän pureksittavaa. Siinä vaiheessa kun suuret valmistajat kokevat nämä arktiset alueet tarpeeksi olennaisiksi markkina-alueiksi, niin eiköhän tekniikka hoidu aika nopeasti kuntoon. Sen jälkeen pitääkin enää vääntää kepua ja persuja vastaan, että tekniikka saadaan täällä myös ottaa käyttöön.
     
  13. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 761
    Olihan niitä älypuhelimia vaikka miten kauan ennen iPhonea, ainoa ero siinä oli ensimmäinen kunnolla toimiva kosketusnäyttö.
    Ei robottiauton toiminnassa se "äly" ole suurin ongelma vaan kaikkien sensorien toiminta. Nykyisissä versioissa tarvitaan apumies matkaan, kun robotti voi tiltata koska vaan pienimmästäkin häiriöstä.
     
  14. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Kaikki iPhonen palikat oli ikivanhoja ja lähinnä käyttöliittymä teki siitä erilaisen.

    Tarvitaan vähän erilainen läpimurto että konenäkö osaa ajaa täysin lumisessa maisemassa täysin luotettavasti. Kontrastierot täysin nollassa tekee helvetillisen haasteen koneoppimiselle. Missä tahansa muualla tuo on ihan läpihuutojuttu.

    Toki käsiä voi aina heilutella jos se on mieleinen harrastus.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2018
  15. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Oikeasti nyt sattuu aivoihin ja paljon. Taisin juuri menettää toisen aivosoluistani.
     
  16. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ollaanko me slushissa vai keksitkö oikeen itse. Pöhinä kuuluu tänne asti :D
     
  17. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    No on tuo nyt diaz osaltasi vähän huutelua vieraisiin pöytiin. Pidät ilmeisesti ihmissilmää jotenkin ihmeellisenä ja tekniikalla korvaamattomana kapistuksena, kun nostat sen esille tuossa. Asia kun ei ole näin edes alkeellisella tasolla. Mittalaitteet ja kamerat lyö ihmisen havainnointikyvyn 100-0, se ei ole ongelma itsessään, vaan kokonaiskuva tilanteesta robottiauto vs ihminen ratissa. Ajattele asiaa niin, että voit laittaa robottiauton ajamaan pimeässä, mutta samaa et koskaan kykene itse tekemään perässä.
     
  18. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Niin, robottinäkö kun havaitsee kontrastieroja. Kerrotkos vielä mitä kontrastieroja lumesta löytyy?

    Kyllä me siihen joskus päästään mutta tuossa on kyse jo vähän pikkuisen eri asiasta kun jostain mikroprosessorin kutistamisesta.
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Näin aamupohdiskeluna rupesin miettimään, että homma menee kyllä uusilla tulokkailla aika kusiseksi jos ei kuulu isoon tunnettuun keskukseen, koska iso osa kyydeistä välitetään niiden kautta tulevaisuudessakin. Etenkin hyvistä kyydeistä.

    Bisnesihmiset, jotka menevät asiakastapaamisille, kentältä hotelleihin ja päinvastoin, eivät tilaa itse taksiansa. Taksin tilaa hotellin respa tai ravintola, jotka tilaavat sen ainakin Helsingissä varmasti Taksi Helsingiltä kuten tähänkin asti. Ei respa ala miettimään, että "hmm millähän äpillä mä näille nyt hommaisin taksia?". Autossa pitää olla korttipääte firman Businesscardia varten ja kuitti asiakkaalle käteen. Se, että markkinoilla olisi ehkä joku keskimääräistä halvempi palveluntuottaja, on näille aivan yhdentekevä asia.

    Yhteiskunnan kyydit tulevat myös isojen keskusten kautta. Ei Hyks ala hoitajilleen/potilailleen etsimään mitään Mahmoudin ale taxi servicea, vaan tilaus pannaan isoon keskukseen, missä on mm. oikea laitteisto, jotta taksiliiton höylättävä yrityskortti käy maksuvälineenä. Nämä olivat oikeasti hyviä kyytejä, kun hoitajat/päivystävät lääkärit menevät kotiin/töihin. Tai se, että kun veripalvelusta tulee pakettitilaus jonnekkin maakuntaan satojen kilsojen päähän.

    Mummot sun muut seniilit soittavat lankapuhelimella taksikeskukseen ihan kuin 70-luvulla. Eli näihinkin on vaikea päästä käsiksi ellei kuulu keskukseen.

    Eli ainakin alkuvaiheessa uusille innokkaille yrittäjille tulee jäämään ainoastaan yön omalla rahalla maksavat kyytiläiset. Ongelma on vaan se, että radalla oletettavasti on tuhat muutakin, joista on kilpailullisesti vaikea erottua. Lisäksi isoilla "mafiaringeillä" kuten em. taksi Helsingillä on näkyvyyttä valmis laitteisto/asiakaskunta/tilauspohja/tolppapaikat, joiden ansiosta hinta voidaan asettaa ihan samalle tasolle tai alemmas kuin näillä uusilla yrittäjillä. "mafiarinki" on siis myös kilpailussa ja mukana ja sillä on varmaan aika hyvät edellytykset pärjätä siinä.

    E: Lisäyksenä vielä että valmiiden äpsien ja laitteiston ohella, mafiaringillä on myös aivan erilaiset mahdollisuuet mainostaa, kuin yksittäisellä pientoimijalla. Taksi Helsinki tai Lähitaksi voi masinoida tehokkaat ja näkyvät hintakampanjat jos siihen tulee tarvetta.

    E2: asetelma on siis aivan sama kuin siinä, että Prisma("Taksi Helsinki) ja Citymarket("Lähitaksi") tekevät pienen elintarvikekioskin toiminnan mahdottomaksi tarjoamalla kaikkea enemmän ja halvemmalla. Elintarvikekekiskalla/Yhden auton taksifirmalla pitää olla jotain ekstraa mitä tarjota pärjätäkseen. Kiskoilla se oli kaljan myynti pyhäpäivinä, mutta sekin etu menetettiin äskettäin.
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2018
  20. Koge33

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2011
    Viestejä:
    467
    Oikeastaan voisi kuvitella, että suuret ja keskisuuret toimijat pyrkisivät tekemään diilejä esim. hotelliketjujen kanssa, että tilaavat asiakkailleen taksin aina heidän keskuksensa kautta.
     
  21. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 634
    Uber voi olla yksi toimija siinä ensi kesänä kunhan saavat toimintansa suomessa ruotuun.
     
  22. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 761
    Ei taida Uber lähteä tuollaiseen bisnekseen josta ei jäisi juuri mitään käteen kun ovat tottuneet toimimaan ilman veroja ja lypsämään jotain 28% välitys maksuja.
    On niille kuitenkin paljon helpompia maita toimia kuin Suomi, jossa pimeään touhuun helposti puututaan ja laillisesti toimimalla niille ei jää kuin tuulen huuhtoma perse.
     
  23. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Jos nyt Uber suomeen ylipäätään palaa, niin ne eivät ne tuohon kelpaa. Ensinnäkin ubereita on aina vähemmän kuin Taksi Helsingin autoja, mikä aiheuttaa saatavuusongelmia. Toinen ongelma on se, että jos ravintola/hotelli tilaa uberin, niin silloinhan se respa on siinä periaatteessa asiakassuhteessa. Kolmanneksi se, että uberilla on tasan yksi maksuvaihtoehto, kun taas normitaksissa käyvät kaikki mahdolliset vaihtoehdot.

    Jokaisen hotellin edessä on suoraan taksitolppa, minne ubereilla ei ilman kupua ole mitään asiaa, jos nyt on muutenkaan, joten eivätköhän Taksi Helsingin/lähitaksin autot nämä kyydit hoitele täysin. En tiedä paljon hinta on, mutta kuulemman ainakin Taksi Helsingillä on kiinteä hinta nyt esim keskustasta kentälle, minkä voi sanoa respassa asiakkaalle.

    Tässä on ollut todellinen laatuneekeri asialla:

    https://www.helsinginuutiset.fi/art...kapalvelutaksin-kuljettaja-pelkasi-opaskoiran

    Mun oma kokemus mamutakseista on se, että kaksi kolmasosaa ei osaa suomea saati autoa ajaa ollenkaan, mutta sitten yksi kolmasosa on todella motivoitunutta, palvelualtista ja ammattitaitoista. Sääli, että enemmistö pilaa tässäkin vähemmistön maineen.
     
  24. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Se tieto, jolla sinä teet päätöksen ajolinjasta on luettavissa myös teknologialla. Se, että miten robottiautot voitaisiin yleisesti hyväksyä vaikeissa olosuhteissa on aivan eri asia. Halusin vain puuttua tuohon, että ihmissilmä on aivan turha kapistus verrattuna teknologiaan. Havainto jonka ihminen silmillään tekee ja siitä seuraava toiminta (ratin kääntö, jarrutus) on vain suoraan sanottuna perseestä verrattuna mihin teknologia kykenee kokonaisuutena.

    Tämän enempää en halunnut lähteä keskustelemaan aiheesta robottiautot lumessa.
     
  25. laoz

    Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Viestejä:
    789
    Tuli oltua Jenkeissä viikko ja Uberia tuli käytettyä muutaman kerran todella hyvin kokemuksin. Auton sai heti hotellin eteen ja auto vei sinne minne halusi sekä hinta ei päätä huimannut. "kuittikin" tuli aina, kuten alla, mutta eipä tästä selviä maksettiinko tästä jotain veroja ja muita maksuja jne? Eipä näkynyt tavallisia takseja Losissa ja sen vieruskaupungeissa. Sitten Las Vegasissa, kun oltiin MGN Grand hotellissa yötä, niin siellä oli ihan erikseen "uber pick up point" hotellin securityn puolesta hoidettuna.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti