Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Nik0lai, 11.08.2015.

  1. Nik0lai Banned

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2014
    Viestejä:
    787
    Elikkäs taksijärjestelmän vapauttamista vastaan argumentoidaan (ainakin Taksiliitto argumentoi), että sääntelyn mukana saadaan laadukas ja turvallinen palvelu asiakkaalle. Mitä tämä laatu oikein on? Sitäkö, että auto on mersu? Jos en haluakaan mersua, vaan minulle kelpaa liikkua jollakin riisikipolla paikasta A paikkaan B? Onko se laatu sitten kuljettajan palveluasenne? Joskus on joku kuski auttanut matkalaukut tavaratilaan, kun olen lentokentälle mennyt, mutta toisaalta olisin ne jaksanut sinne itsekin nostaa.

    Eli mitä tämä "laatu", joka taksiliikenteen vapauttamisella menetettäisiin, nyt sitten oikeastaan on?

    Asia ei ole minulle auennut, ei sitten ollenkaan.
     
  2. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    558
    Luin vastikään sellaista että taksiluvan edellytys on se että autoja pidetään ajossa myös arkisin. Jos näin ei olisi, kaikki taksit ajaisivat vain viikonloppuiltaisin kun se on kannattavaa ja tekisivät viikot jotain muuta.
     
  3. focuscman

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    2 132
    No kyllähän se on tämä taksi mafia. Että isännät saa kasvattaa kukkaroaan ja mahaansa kaikki muut kärsii. Ihan perseestä koko homma.
     
  4. Murhh

    Rekisteröitynyt:
    30.03.2012
    Viestejä:
    994
    No tottakai siitä monopolista pidetään kiinni kynsin ja hampain. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun sai lukea poliisin tiedotteen että uber-takseista tulee ilmoittaa hätänumeroon :)
     
  5. Nik0lai Banned

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2014
    Viestejä:
    787
    Miksi pitää ajaa silloinkin, kun ei ole asiakkaita? Kuka tällaisen pökäleen on keksinyt, mitä on tämän idean taustalla?
     
  6. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 403
    Se on sitä laatua. Saat aina taksin arkenakin.
     
  7. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    2 800
    Laatu tarkoittaa laadukasta kalustoa, kuljettajaa jolla on ainakin muodollinen osaaminen ja sitä, että sulta ei kuseteta rahoja. Taksa on maksimihinta mitä voidaan periä. Se auton hinta ei vaikuta taksaan niin paljon kuin kuvitellaan. Siihen laatuun liittyy myös taksipalvelujen tarjoaminen kellonaikoihin, jolloin siinä ei olisi muuten mitään järkeä. Ely vaatii tätä.

    Ruotsissa taksi ei ole yhtään halvempi 10km verrokkimatkalla kuin suomessakaan. Hieman kalliimpi, mutta on myös mahdollisuus joutua todellisen ryöstön uhriksi. Überilla voi päästä alkuillasta halvalla, mutta loppuillasta matka voi maksaa aivan saatanasti. Tämä on sitä vapaata hinnoittelua, mikä ei oikealla taksilla ole mahdollista.
     
  8. Nik0lai Banned

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2014
    Viestejä:
    787
    Samalla logiikallahan esimerkiksi kauppojen pitäisi olla 24 tuntia vuorokaudessa auki ympäri vuoden jokaisena päivän ihan vain sen vuoksi, että jos nyt joku haluaa siellä (erikois)kaupassa piipahtaa vaikkapa jouluyönä kello 2.00.
     
  9. JCSH

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2009
    Viestejä:
    10 283
    Odotetaan muutama vuosi ja robotaksit korjaa tilanteen :smoke:
     
  10. TheThh Banned

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Viestejä:
    7 268
    Onhan nuo laadukkaita mutta järkyttävän kalliita.
     
  11. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 270
    Se "laatu" on myös sitä että kuski ei turhaan piittaa liikennesäännöistä, jotka häntä millään tavalla haitttaavat. Ajetaan KLV:llä, pysäköidään niille sekä muille parkkikieltopaikoille yms.
     
  12. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 782
    Eihän tuo ole pieninkään ongelma.

    Taksiluvathan voi vapauttaa niin, että autot ovat edelleen ajossa määrättyinä aikoina.

    Yksi hyvä keino aloittaa taksialan suunnitelmatalouden purku olisi siinä, että taksiluvat olisivat voimassa esimerkiksi 4 vuotta kerrallaan. Luvan saisi tarjouskilpailussa se, joka tarjoaa pienintä kilometritaksan ja lähtömaksun yhdistelmää. Vaatimuksena olisi luvan saajalle esimerkiksi se noin 30 tunnin taksikurssin suorittaminen, suhteellisen puhdas rikosrekisteri ja esimerkiksi alle 6 vuotta vanha ja alle 300.000 ajettu riittävän suuri auto. Lisävaatimuksena olisi se, että auto on ajossa silloin kun vuorolistan mukaan kuuluukin. Ja lisäksi hyväksytty taksimittari autoon ja tuntuvat rangaistukset tai luvan peruminen jos rikkoo lupaehtoja.

    Todennäköisesti tuolla keinolla taksien hinnat saataisiin lähes puolitettua nykytasolta. Siinä yhteiskuntakin säästäisi varovaisestikkin arvioiden satoja miljoonia euroja vuodessa.

    Tuollaistahan voisi kokeilla esimerkiksi kymmenessä suurimmassa kaupungissa vaikka 5-10 vuotta.

    Harvaan asutulla maaseudulla voisi kenties jatkossakin olla nykyisen kaltainen systeemi ainakin toistaiseksi. Välttämättä kovin suurta kiinnostusta kilpailuun ei jossain Ilomantsin syrjäkylällä tai Ivalossa ole.
     
  13. Publius

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    356
    Jos katsoo Suomen taksikalustoa niin voi todeta, ettei taksikuskeilla ole mitään hätää. Joka toinen taksi on Mercedes, Audi tai BMW. Myös Volvoja näkee. Ymmärrään laatupointin, mutta en sitä, että taksiyrittäjällä on alla E 350 cdi (Kuopiossa bongattu) tai joku Bemarin tuplaturbo -diesel (Tampereella), joka liikkuu 0-100 akselilla alle 6 sekunnin. Ei mitään järkeä taksikäytössä. Verotonkin arvo tällaisilla autoilla ihan kiitettävä. Mieluummin edullisia takseja, mutta eihän se taida kuskeille kelvata. Mukavampi ajaa kalliilla autolla.
     
  14. TheThh Banned

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Viestejä:
    7 268
    Ei tuo Mersu vielä mitään, mutta nyt nuo ovat ruvenneet ostamaan Tesloja :D
     
  15. APH

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2001
    Viestejä:
    706
    Itse käytän taksia noin 10x kuukaudessa, ei ole tullut mieleenkään kutsua paikalle uberkoistista, joka nyt sattuu ajelemaan fiilispohjalta kun on aikaa. Omat matkat on lyhyitä, alle 20e ja on aivan sama onko hinta 15 vai 20e, taksilla on kuitenkin kuskin henkilöllisyys/numero tiedossa. Tosin, voisi taksitutkinnossa olla jonkinlainen kielitesti...mutta hyvä että ihmiset työllistyy.BTW, Tesla on auto josta, maksan taksimaksun, jo pelkästään olla kyydissä.
     
  16. Nik0lai Banned

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2014
    Viestejä:
    787
    Eli tykkäät maksaa omasta pussista ihmisten palkkoja, ihan vaan siksi, että ne työllistyy? Jos laitan sulle mun tilinumeron, niin laitatko mun tilille rahaa?
     
  17. TheThh Banned

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Viestejä:
    7 268
    Itse ainakin tilaisin Überista vanhan Toyotan puolella hintaa jos se vain olisi mahdollista. Aivan vitun typerää laittaa omia rahoja hukkaan vain jotta pääsee kartellin jäsenen ajaman Teslan takapenkille :D
     
  18. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    2 800
    Tesloja tai sadatonnin mersuja ei taksin tuotolla osteta. yhden auton isäntä tienaa vuodessa 30-50k€ ahkeruudesta riippuen, josta sitten maksaa itse auton lyhennykset ja eläkkeensä. Näillä sadantonnin mersu-isännillä on varmasti muitakin tulonlähteitä ja taksi voi olla täysin sivubisnes
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    2 800
    Eikö minkä tahansa palvelun ostamisessa makseta toisen palkka omasta pussista, oli se sitten hieroja, autonkorjaaja tai taksikuski? Mun mielestä suomalaisen työn tukeminen on kannattavaa.
     
  20. Makos

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2014
    Viestejä:
    765
    Suomessa tosiaan taksikalusto erottuu valtavirrasta poikkeuksellisen laadukkaana. Tosin juuri silloin, kun tolppa on omalla kohdalla, niin eikös siihen uudenkarhean Teslan taakse ajele joku hikinen VW Golf. Esim. Saksassa nämä vanhat pallosilmäiset Väyryset ovat yhä ajossa.

    Saatavuus on tosiaan osa laatuvaikutelmaa kanssa. Kyllä hintakilpailu hyvää tekisi, ja esimerkiksi voi ottaa tämän linja-autoliikenteen viime vuosien murroksen.
     
  21. APH

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2001
    Viestejä:
    706
    Nik0lai, jos teet jotain asiaa minun puolesta, puunkantoa, nurmikonleikuuta, niin maksan. furesis +
     
  22. TheThh Banned

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Viestejä:
    7 268
    :facepalm: Yhden auton liikevaihto voi olla >400k€. Nyt jos siitä uudesta autosta joutuu vaihtaessa pulittamaan vaikka 30k€, ei tunnu missään.
     
  23. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 270
    Tosin taksit saavat 4800 euron alennuksen sen uuden auton autoveroon, mikä halventaa selvästi sen kalliin auton hintaa. Ja aiemmin tämä verohelpotus oli selvästi suurempi, 9600 euroa.
     
  24. Rapilysin

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    189
    Kyllähän noilla taksiyrittäjillä tuntuu ihan hyvin jäävän lapaan. Yhden auton yrittäjä toki tekee paljon duunia, jos on monta autoa niin voi tehdä itse vähemmän ja nauttia sateisista kesäpäivistä kotona, kun rengit ajavat. Mutta ei mulla ole epäilystäkään, etteikö kilpailu tekisi hyvää.

    Suurimman osan taksien käytöstä maksavat veronmaksajat lähinnä sairaalamatkoihin ja koulukyyteihin liittyen. Vasta ihan viime aikoina on tullut sen verran tolkkua, että kela-keskus saattaa yhdistää kyytejä, jolloin taksilla menee kaksi potilasta samaan aikaan. Tosin en ole vielä henkilökohtaisesti moiseen törmännyt, vaikka paljon työn puolesta näenkin sairaalalogistiikkaa, mutta ainakin teoriassa on mahdollista.

    Puhutaan kuitenkin noin miljardista eurosta per vuosi, joten luulisi yhteiskunnan taholtakin löytyvän halua esimerkiksi puolittaa henkilökuljetusten kustannuksia.
     
  25. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    2 800
    Kerros tarkemmin missä tuollaiseen liikevaihtoon pääsee? Ainoa minkä osaisin kuvitella on kellon ympäri pyörivä invataksi, jolla on paljon sopimusajoa. Silloin tosin auto ei ole tesla tai e-sarjan mersu, vaan ehkä invavarusteltu sprinter, joka tosin maksaakin sitten varmaan 70-80k€.

    helsingissä, missä on varmasti eniten keikkaa koko maasta, perus henkilöauton liikevaihto on 140-170k€.

    Yhden auton yrittäjä ei kummoisiin ansioihin pääse. Jos autoja on enemmän kuin kolme, voi alkaa keskittyä firman pyörittämiseen ilman, että itse juuri ajaa, ja silloin voi alkaa tienaamaankin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti