Sony HMZ-T1 -virtuaalilasit

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja a1m, 01.09.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. patriootti

Rekisteröitynyt:
    12.12.2003
    A1m hehkutti täällä kyklooppivisiiriä syyskuusta lähtien ja kävi noutamassa omansa viikko sitten. Sen jälkeen tästä aiheesta ei ole saatu tyypiltä kommentin kommenttia, vaikka on kyllä muihin ketjuihin kerinnyt kirjoittelemaan.

Pitääkö tästä nyt vetää omat johtopäätökset?

2. a1m

Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Olen ollut reissussa ja olen tälläkin hetkellä poissa Helsingistä, mutta kirjoitetaan sitten jotakin.

Laitteen mukana ei tullut lainkaan englannin kielisiä manuskoja, joten laitteen säätämiseen sai käyttää järkeä enemmän kuin yleensä. Lasit eivät olleet mitenkään mukavimmat, kuten on sanottu.

Harmikseni itselle laseista aiheutui pääkipua, joten käyttöön noista ei oikein ollut. PC ja PS3 toimivat heittämällä, 3D toimi heittämällä ja ei lasien tekniikasta mitään pahaa sanottavaa ole.

Aiheuttivat vain pääkipua itselle ja lasit ovat jo vaihtaneet omistajaa. Jos tuosta jotakin epäilystä voi aistia, niin lasit myytiin KonsoliFIN-sivuston ylläpidolle face2face, joten sieltä voit käydä tarkistamassa, jos haluat.

3. Vecna

Rekisteröitynyt:
    20.12.2005
    Arvostelun tynkää:
    Ostin lasit ferrociukselta herrasmieshintaan, ja olen nyt testaillut niitä pari päivää. Yritän kirjoittaa mahdollisimman objektiivisesti. Kaikkea en ole vielä ehtinyt kokeilla, joten voin ehkä tehdä jotain lisäilyjä.

Ensivaikutelma
    Lasit tulivat turvallisesti ja nopeasti perille. Olin lukenut paljon eri foorumeita, joten hyvät ja huonot puolet oli enemmän tai vähemmän tiedossa. Kun laitoin lasit päähän niin ei ne hirveän painavilta tuntuneet. Hetken päästä kylläkin otsa tuli kipeäksi ja tuntui ettei veri kierrä kunnolla. Kuva oli melkoinen shokki. Sain linssit säädettyä ja kuvan teräväksi heti ensimmäisellä yrityksellä.. Mutta ruutu näytti todella pieneltä! En tiedä johtuiko se totuttua pienemmästä resoluutiosta vai mistä, mutta kun aivot tottuivat tarpeeksi kuvaan se alkoi tuntua isolta. Suunnilleen samalta kuin meidän 42" lcd tv metrin parin päästä katsottuna. Oikeaa lukua todella hankala sanoa koska laseissa ei ole samoja vertailukohtia kuin normaalisti olisi. Kokeiltu silmälasien kanssa ja ilman.

Ääni
    Kuulokkeet saa hyvin korville eivätkä ne ole tiellä tai mitään. Äänenlaatu on pelaamiseen kelvollinen, mutta musiikkia en näillä kuuntelisi. Vertailukohtana Sennheiserin hd 598 ja Westonen um2 näissä on liikaa bassoa eikä paljon mitään muuta. En ole kylläkään ehtinyt leikkiä asetuksilla yhtään, joten tämä vain ensivaikutelmana. Aion käyttää laseja tulevaisuudessa vain noilla Westonen sisäkorvamonitoreilla.

Kuvanlaatu
    Kuva on säätöjen jälkeen tosiaan yhtä hyvä kuin joka puolella hehkutetaan. Olen hieman värisokea, mutta kyllä nämä selvästi yltävät galaxy S:n näytön tai vanhan sotaratsuni Sony trinitron crt-näytön rinnalle. Vanha lg:n litteä näyttää todella paskalta lasien rinnalla.
    Pikseliverkko näkyy hieman, mutta ei haittaa juurikaan. Se näkyy eniten jos on ohutta valkoista tekstiä mustalla taustalla.
    Pahin moka kuitenkin löytyy optiikasta: ensinnäkin terävän kuvan saaminen on joskus melkoista arpapeliä, toiseksi valoisat kohdat videomateriaalissa heijastuvat optiikan reunoista katsojan silmiin ja muodostavat näin valorenkaan tai "halon" kuvan reunoille. Se siis näkyy mustalla reuna-alueella, ei työpöydän päällä. Jostain foorumilta luin, että efekti johtuu nimenomaan halvasta optiikasta. Kuulemma kalliissa optiikoissa linssien reunat maalataan mustiksi ja näissä niin ei ilmeisesti ole. Joitain tuo voi siis haitata, minua taas ei yhtään sillä yleensä immersio on niin hyvä, ettei valoja noteeraa ollenkaan. Lisäksi luin jostain että tuon saa korjattua tekemällä oikean muotoiset sapluunat linssien päälle.

3d
    En ole vielä ehtinyt paljoa kokeilemaan 3d:tä, mutta tässä silti pari sanaa.
    3d:n sai helposti päälle: uusimmat nvdian beta-ajurit sisään varmuuden vuoksi ja ajurilehdeltä rasti ruutuun. Mitään muuta säätömahdollisuuksia ei nvidian ajureilta löytynyt. Ilmeisesti kunnon säätömahdollisuuksia varten pitää ostaa nvidian oma kikkare 3dtv play, joka maksaa 40$. Siitä on myös kokeiluversio jota aion testata kun ehdin. Lisäksi sain juuri tietää että nvidia ei tue opengl:ää, joten Minecraftin ja Amnesia: Dark Descentin saa unohtaa. Opengl-pelit taitaa muuten olla harvinaisuuksia.
    Mutta tosiaan 3d lähti ihan perusajureillakin käyntiin.
    E.Y.E Divine Cybermancy ja Witcher 1 toimi loistavasti. 3d oli hyvin luonnollinen ja hillitty. Myös 2d tilassa kuva näyttää kolmiulotteiselta ja todentuntuiselta, koska se on niin lähellä ja isokokoinen. Minulla oli itseasiassa suuria vaikeuksia tunnistaa oliko Witcher 2 2d vai 3d tilassa. Enkä ole kyllä vieläkään varma :P

Ergonomia
    Tässä Sony on tehnyt sen minkä parhaiten osaa, eli kussut asiakkaidensa päälle. Ergonomiasta puhuminen on tässä yhteydessä lähinnä vitsi, sillä sitä ei yksinkertaisesti ole. Puheet laitteen epämukavuudesta eivät siis todellakaan ole liioiteltuja. Ongelma ei ole siinä, että laite olisi liian painava, vaan tavassa jolla paino on jaettu käyttäjän päähän. Otsaläpyskä on liian kapea ja sille alalle kohdistuu liikaa painoa. Joillain käyttäjillä kohdistuu myös nenään liikaa painoa, mutta minulla on onneksi tarpeeksi pieni nenä. Nenäkolossa on n. millin paksuinen kumiläpyskä jonka saa nyppäämällä irti, mutta sen alla on pieni reikä (voi olla ihan hyväkin asia, jos sisältä pitää imuroida pölyä tjsp). Noita ongelmia voinee vähentää jos, JOS löytää optimaaliset säädöt remmeille. Itse aion modata uudet kiinnitykset. Tiesin jo etukäteen näistä ongelmista ja ostinkin lasit modausperiaatteella. Siitä huolimatta iso kiitos Sonyn insinööreille tästäkin kasasta.
    Jos jotain positiivista hakemalla hakee, niin plussaa siitä että silmälasit mahtuu näihin hyvin sisälle.

Loppusanat
    Olen laseihin oikein tyytyväinen. Aikalailla hyvin vastasivat ennakko-odotuksiani. Olen koko tietokone-urani ajan odottanut kunnollisia 3d-laseja hyvällä resoluutiolla ja nämä ovat ensimmäinen vakavasti otettava vaihtoehto. Voisi sanoa että olen varsinainen fanaatikko mitä tulee immersioon, pelaamiseen ja 3d:hen. Vaikka itse pidänkin laseista niin en oikein voi hyvällä omallatunnolla suositella niitä, ainakaan nykyisellä hinnallaan. Jossain 600€ paikkeilla olisi hyvä sweetspotti omasta mielestäni.
    Ne eivät todellakaan sovellu kaikille, mutta jos omistaa sopivan määrän seikkailumieltä tai pystyy modaamaan niin nämä voivat olla juuri oikea vaihtoehto. Minulle ne ovat.

Huh, tulipa tekstiä. Jos jollain tulee kysyttävää niin vastailen parhaani mukaan.

Edit 1:
    Lisätään syntilistaan että valkoisissa ruuduissa, esim. tätä sivua scrollatessa kuuluu vasemmasta kuulokkeesta sirinää.
    3d toimii nyt kunnolla kun sain asennettua 3DTVplay:n ja pelit näyttää aivan uskomattoman hyviltä!
    Onnistuin myös löytämään asetukset joilla laseja on suht mukava pitää päässä. Parin tunnin session aikana ei ollut mitään ongelmia tai päänsärkyä. 3 päivää kesti asetusten löytäminen joten kärsivällinen saa olla näiden kanssa.

Viimeksi muokattu: 05.12.2011
  4. JaMiR

Rekisteröitynyt:
    29.06.2002
    Venca, tuon 3D:n huomaat takuulla Witcher 2:ssa, kun se toimii. Veikkaan ettei 3D nyt vaan ole päällä varsinaisesti ja vakionahan tuo depth on jotain 15%. Suosittelen muuten ostamaan Trine2:n steamista(13€), niin pääset Betaa kokeilemaan. 3D on tuossa suorastaan järjettömän nätti ja pelin sisällä kaikki tarvittavat 3D säädöt. 3DTVplay tarvii myös sen viimeisen updaten, jotta lasit skulaa kunnolla ---> NVIDIA DRIVERS 1.0.0.32

Edit: Tuo update on uudessa betassa näemmä...

5. Vecna

Rekisteröitynyt:
    20.12.2005
    Oikeassa olet. Pelasin witcher 2:sta alun tutoriaalia pari minuuttia ja oletusasetuksilla. Normiajureita pitää vissiin puukottaa rekisterin kautta että saa syvyyttä lisättyä. En oikein tiedä miksei 3d mennyt automaattisesti päälle, kun muissa peleissä meni.. Pitää kokeilla 3dtvplayn kanssa kunhan pääsen töistä.
    Trine 2:sta olen kyllä kuolannut, ykkönen pelattu etu ja takaperin. Odottelen vaan joulun steam aleja..

6. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Täh? Ei tue ollenkaan OpenGL:ää vai ei tue 3d-laseja opengl:n kanssa?
    | NVIDIA Developer Zone

7. Vecna

Rekisteröitynyt:
    20.12.2005
    Ei tue 3d:tä opengl:n kanssa..

8. progo

Rekisteröitynyt:
    08.11.2005
    Pahkeinen. Olisivat täydelliset jos saisi pitää omia kuulokkeitaan. Tuskin mitään hifitaidonnäytteitä nuo nykyiset.

En näe myöskään mistään, että millä liitännöillä tuo on. Pelkkä HDMI, jossa äänikin?

Viimeksi muokattu: 08.12.2011
  9. ferrocious

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Pelkkä hdmi (toki äänen kanssa) + hdmi läpivienti, joka näytti katkeavan kun kuva on laseissa aktiivisena.

Pelikäytössä kuulokkeet tuntuivat äänen laadun osalta hieman paremmilta kuin mitä itse arvosteluiden perusteella pelkäsin odottaa. Lisäksi nuohan prosessoivat monikanavaäänen siten, että takakanavat kuulostavat siltä kuin ääni tulisi takaa, ainakin konsolien kanssa tämä on periaatteessa ihan hauska feature.

10. code.666.

Rekisteröitynyt:
    26.08.2002
    Jumbon Sony Centeristä ei edes testiin näitä löydy, ja seuraavasta erästä ei tietoa. Noh, eipä tarvi joululahjaa itelle hankkia ainakaan...

11. mäksä

Rekisteröitynyt:
    16.05.2002
    Juu eipä nuo noita testiin saa käsittääkseni ihan hetkeen tulevaisuudessakaan. Saatavuus on niin huonoa, että kaikki menee mitä tuleekin. Itsekin varailin viimekuun lopussa ja lupailivat tammikuuksi. Raision Myllyn Sony Centeristä siis.

12. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Miltäs näillä tuntuvat muut aktiveetit kuin pelaaminen tai leffojen katsominen, onnistuuko esimerkiksi webisurfaaminen?

13. Alert101

Rekisteröitynyt:
    18.08.2009
    Tietääkö kukaan saako kuulokkeet kytkettyä kokonaan pois päältä tai jopa irroitettua? Ja kuinka suljetut kuulokkeet ovat? Kun nyt vihdoin ja viimein on saanut 5.1-järjestelmän kuntoon ja voisi alkaa harkitsemaan 7.1:tä, niin ei huvittaisi käyttää mitään virtuaali 5.1 kuulokkeita.

Ehkä täytyy jäädä odottelemaan Full HD-versiota laseista, joissa ei kuulokkeita olisi ollenkaan. Ehkä sitten ensi jouluna pukin konttiin itselle... :)

14. progo

Rekisteröitynyt:
    08.11.2005
    Olisi sinänsä upea systeemi, jos Sony tekisi samalla teknologialla halvemman karvalakkimallin, vaikka pelkkä 2D ja 1080p.

15. Gaylord

Rekisteröitynyt:
    04.10.2006
    Onko tuosta HDMI läpiviennistä kokemuksia? Itsellä tarve olisi laittaa tuo vahvarin ulostulon ja tv:n väliin. Puskeeko 1080p läpiviennin kautta ja toimiiko kaikki moitteetta normaalikäytössä? Tällä hetkellä vahvariin kytketty Mac Mini, PS3, Xbox 360, Digiboksi ja Wii (vahvistin muuntaa wiin signaalin analogisesta digitaaliseksi ja tuo HDMI:n kautta telkkariin.)

16. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Sen verran vähän on nyt sitten tullut juttua tähän ketjuun laitteen ilmestymisen jälkeen, että voidaanko se näillä puheilla julistaa torsoksi? Ehkä kunnolliset virtuaalilasit antavat edelleen odottaa itseään.

17. mäksä

Rekisteröitynyt:
    16.05.2002
    Ongelma lienee myös siinä, että harva on edelleen omiaan saanut ja ne muutamat ovat jo kommentoineet.

Itse varasin Sony Centeristä marraskuussa ja edelleen lupailevat tälle kuule.
    Verkkokaupassa näyttää olevan -25 kpl tilattu ja saatavuus helmikuu.

18. Raataja

Rekisteröitynyt:
    04.09.2007
    Ei kukaan osta tuon hintaista laitetta ilman kokeilua, ja ainut missä sitä pääsisi kokeilemaan on verkkokauppa. Heikko saatavuus johtuu Sony centerin mukaan Thaimaan tulvista.

19. neliveto

Rekisteröitynyt:
    18.05.2010
    Muistakaahan laittaa kokemuksia jahka pääsette testaamaan. Vaikka onhan noita jo melkolailla. Kuitenkin vähän kahdenvaiheilla, että hankinko vai enkö sitten kun saatavuus paranee.

20. Chromi

Rekisteröitynyt:
    05.12.2007
    Alkanee toimitus olemaan käsillä, Sonycenter elätteli toivoa nyt helmikuun ensimmäisestä viikosta, kukapa tietää.

Kiinnostaisi tässä vaiheessa onko joku törmännyt modaukseen, jolla saisi omat kuppikuulokkeet (Logitech G35) ängettyä tuonne väliin? Kovin olen kiintynyt näihin, vaikkei äänenlaatu taivaita hipoakaan. Tuo muovi muistaakseni oli aika joustavaa, mutta ilmeisesti nuo kuulokkeet eivät olekaan irroitettavat kuten joku taisi aikaisemmin ounastella langassa. Google ja sinätuubakin vähän pettivät tässä aiheessa, joten jos löytyy faktaa tai linkkejä niin pistäkää kehiin!

21. mäksä

Rekisteröitynyt:
    16.05.2002
    Mikäs Sony center kyseessä? Myllystä ei oo kuulunu ainakaan mitään.

22. InsaneFinn

Rekisteröitynyt:
    02.08.2004
    Voi olla vaikea erillisiä kuppikuulokkeita käyttää, kun ei taida pelkästään olla nuo kuulokkeet edessä, vaan tuo visiiri osakin tulee ihan siihen korvan tuntumaan. Ja tässä vielä esimerkkikuva.

23. Chromi

Rekisteröitynyt:
    05.12.2007
    Noita kokeilin verkkiksen helsingin myymälässä, ja muistaisin että siinä oli jonkun verran tilaa joten muokkaus olisi ehkä mahdollista, muokkaamattomana ei onnistu, se on varmaa, kun noi kuulokkeetkaan eivät lähde irti tuosta ilman ruuvaria. Tutkitaan ja huhkitaan sitten kun saapuvat.

Myllyyn soittelin, myyjä elätteli toivoa ekasta viikosta. Vielä ei ole tosin kuulunut, joten eipä taida tosiaan tälle viikolle ehtiä.

24. mäksä

Rekisteröitynyt:
    16.05.2002
    Oma yksilö tuli eilen ja hieno vehjehän tuo on, mutta itse ostin ajopeleihin ja jostain syystä ajopenkissä kädet ratilla alan mutkis kääntelee päätä ja sit oksettaa ja pahasti...sohvalla paikallaan ollen ei ollu ongelmia...joten myyntiosioonhan tuo valitettavasti 3kk odottelun jälkeen joutuu.

25. Chromi

Rekisteröitynyt:
    05.12.2007
    Mistä sait omasi, tuliko ulkomailta vai ihan Suomesta? Sony Center lykkäsi taas pari kuukautta etiäppäin hommaa... alkaa pikkuhiljaa ottaa pannuun tää pelleily.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen