Sonera kusettaa

Viestiketju alueella 'Internet, tietoturva ja muu tietoliikenne' , aloittaja buffa, 16.09.2013.

1. Make_k

Rekisteröitynyt:
    02.02.2008
    Lukee heti kärkeen ennen kun tilausta aletaan edes tekemään: "Nettiä voit käyttää pakettiin kuuluvalla täydellä nopeudella 50 Gt:n verran kuukaudessa.". Mitäpä jos luetaan vähän tarkemmin ensi kerralla.

2. Willeh

Rekisteröitynyt:
    07.08.2009
    Näköjään täytyy lukea. Peruutukseen kuitenkin menee.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Makis

Rekisteröitynyt:
    25.06.2009
    Aika paljon käyttöä jos tuo ei riitä.

5. Willeh

Rekisteröitynyt:
    07.08.2009
    No, saunalahdella on samaan hintaan rajoittamaton 4G ja maksoin tältä kuulta jo heidän liittymänsä. Voittaisin 40 euroa spotifyn hinnoissa Soneraan liittymällä, mutta sitten kun jossain kuussa on katsonut muutaman hd-leffan liikaa ja imuttanut kaksi steam-peliä, niin alkaisi tuo Sonera ns. harmittamaan. Kahdeksi vuodeksi siihen pitäisi kuitenkin hirttäytyä. Saunalahden sopimus on jatkuva.

6. Elvis Jagger

Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Jos tuli kiinteän korvaajaksi niin tuskimpa. Itse olin mokkulan varassa pari viikkoa (3G, prepaid) niin tuli seurattua käyttöä, nettiselaamisella ja minimilatauksilla (youtubet, mutta ei isoja latauksia) tuli helposti yli 1 GB päivässä. Hieman yllätti.

7. Creed

Rekisteröitynyt:
    06.02.2013
    et sitte vissiin osaa mitään lukea..itsekkin vaihdoin Soneralle ei tarvi hirttäytyä..ei ole määräaikainen, 2 vuotta on vaan alennus voimassa

8. Willeh

Rekisteröitynyt:
    07.08.2009
    Ok. Ehkä ei olisi pitänyt kirjoittaa tähän kusettaa-ketjuun, kun vika näköjään on omassa sisälukutaidossa. No, hyvä, että löytyi apusilmiä täältä.

9. Makis

Rekisteröitynyt:
    25.06.2009
    En ajatellut, että tulisi kiinteäksi liittymäksi. Siihen tuo 50 gigaa ei tosiaan ole mahdottomasti.

10. Nurffe

Rekisteröitynyt:
    28.10.2007
    Jep, mutta nämä rajat on välttämättömiä ettei käy niin kuin 3g:n kanssa eli myydä koko paskaa tukkoon kun jonnet warettavat 3g-liittymillä kotonaan. Ne on jumalauta mobiileja liittymiä eikä niitä tarvi käyttää kodin ainoana "kiinteänä" interwebbinä. Toimii kaikille paljo paremmin kun porukka ei pääse ns. raskasta käyttöä harrastamaan, kiitos datakattojen

11. JL79

Rekisteröitynyt:
    11.01.2003
    Se on vaan sääli, että monessa paikassa nuo mobiilitliittymät(jopa 3g) ovat paljon nopeampia kuin kiinteät linjat.
    Itsekkin lataan 4g:n kautta kaikki isommat tiedostot. Ei tarvitse kuin 1-2 peliä seerumista ladata niin Soneran katto tulee jo vastaan.

12. eRRo

Rekisteröitynyt:
    21.04.2007
    Olen myös vaihtanut liittymäni tuohon Jättiin, ja olen tietoinen että siinä on 50Gt/kk datakatto, joka ei itseäni haittaa.

Itselläni ei vain data liiku yli 50Mbit/s millään ja ihmetyttääkin tuo omilla sivuilla oleva 50M merkintä netin kohdalla. Kuinka muilla Jättiläisillä kulkee data ja onko omilla sivuilla tuo sama 50M?

Kysyin asiaa jo Soneran asiakaspalvelulta mutta Laura ei osannut muuta kuin copypastettaa vastauksia liittymätiedoista ja ymmärys tuntui olevan muutenkin hiukan heikkoa...

Katkelma keskustelustani Lauran kanssa (lihavoituna huvittavimmat vastaukset):

00:18:28 MINÄ : Ja kiinnostaisi tosiaan tietää kuinka kaukana ja missäpäin se lähin masto on?
    00:19:25 Laura : Voit katsoa tuolta omien sivujen kautta kuuluvuuskartasta.
    00:18:28 MINÄ :Nyt en kyllä löydä karttaa mistä ne mastot näkyisivät. Tarkempia ohjeita?
    00:22:07 MINÄ: Tai ylipäänsä mitään karttaa omien sivujen kautta.
    00:23:00 Laura : Eli minullekaan ei ne mastot näyt, mutta voit ottaa yhtetyttä vikapalveluumme 0206 90101
    00:24:40 MINÄ : Ahaa. No nyt huomasin että liittymäni kohdalla lukee tiedoissa että netti olisi vain 50M. Mistä se johtuu?
    00:25:36 MINÄ : Siis omilla sivuilla liittymäni kohdalla tuossa missä on rinkula joka ilmoittaa että datapaketista on käytetty 18%
    00:26:02 MINÄ : Sen alla lukee "Netti 50M"
    00:26:59 MINÄ : pitäisi olla 150M
    00:29:00 Laura : Eli maksiminopeus on tuo 50Gt/kk
    00:29:12 Laura : Saapuvan liikenteen maksiminopeus Jätti-paketilla Soneran 4G LTE-verkossa 150 Mbit/s
    00:29:21 Laura : Maksiminopeus käytettävissä 50 Gt/kk käyttömäärään saakka, jonka jälkeen voit jatkaa käyttöä 128 kbit/s perusnopeudella
    00:30:22 MINÄ : juu tiedän mutta 50M ei ole todellakaan sama asia kuin 50Gt
    00:31:22 MINÄ : eli jos tuo tosiaan sitä tarkoittaa niin miksi siinä lukee 50M eikä 50Gt
    00:33:11 MINÄ : 50M normaalisti tarkoittaa netin nopeutta, eli 50 Mbit/s
    00:33:54 Laura : En osaa sanoa, miksi noin näyttää omilla sivuilla, mutta nuo mitä yllä laitoin, ovat tämän jätti-liittymän tiedoista.

.

Viimeksi muokattu: 14.11.2014
  13. doffel Banned

Rekisteröitynyt:
    11.08.2008
    Mulla on kotikoneen yhteytenä 3G vienyt jotain 20-60 GB kuukaudessa, mitä olen laskuista katsellut. Eka kuukausi 4G:llä 50 mbits yhteydellä vei jotain 90 gigaa, enkä erikseen edes kauheasti mitään isompaa lataa. Hiukan ja joskus toki, esim. tuolloin taisi tulla ladattua muutama Windows 10 asennusimage yms :)

Toki nyt suuremmalla nopeudella helpommin tulee heitettyä esim. Youtuben videoissa tarkkuus suoraan HD:ksi kun ei yleensä juuri tarvitse odottaa että se alkaa toistumaan, jolloin tietysti nopeammalla yhteydellä tulee käytettyä sitä yhteyttä enemmän, 3G:llä harvemmin käytin HD tarkkuutta.

En kyllä kotikoneen kanssa pystyisi mitenkään käyttämään tuollaista 50 GB kattoa ja kyllä se monella muullakin helposti loppuisi kesken.

Mitä tuohon Soneran Jätti liittymään tulee niin mielestäni se on selkesti nopeudeltaan rajoittamaton ja siinä on tuo 50 GB dataraja. 50M voisi olla tuon yhteyden vanha nimi tai jokin vanha nopeusrajoitus ja siitä jäänyt jämämaininta, koska muutenhan jos se viitttaisi tuohon datakattoon, sen pitäisi olla 50G. No voihan tuo olla erikoinen tapa viitata megoina gigoihinkin ja 50G kanssa voi mennä sekaisin tavallisella kuluttajalla 4G:n kanssa.
    https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/tarjooma/liittymat.aspx

Asutko maaseudulla, eikö juuri 4G 800 GHz verkossa maksiminopeus ole tuo about 50 mbits? 150 mbits toimii(siiis teoreettinen saavuttamaton maksimi) vain 4G 1800 MHz kunhan laitekin myös sitä tukee.(noilla verkoilla on kuitenkin nopeusero ja en nyt äkkiseltään onnistunut googlettamaan oliko se juuri tuo 50 mbits)

Varmaan jos asia ei selviä tai selity laitteesi tai verkon syyksi niin sitten kannattaa laittaa erikseen viestiä että onko liittymälle jäänyt jokin rajoitus.

14. eRRo

Rekisteröitynyt:
    21.04.2007
    Niin siis ei noissa Soneran mobiilineteissä (esim. Liikkuva Netti Aito 4G Max) ole mitään datakattoa.

Tuossa Jätti liittymässä toki on mutta se on minulla vain puhelin käytössä, jossa minulla tulee käytettyä kuukaudessa dataa n. 15Gt-25Gt, eli datakatto ei ole ongelma siinä.

Olen siis aikeissa vaihtaa nykyisen kiinteän nettini juurikin tuohon Liikkuva Netti Aito 4G Max liittymään.

Tai oikeastaan tilasin sen juuri kun oli Soneran yömyynnissä 13e/kk :D

Koitetaan saada toimimaan edes tyydyttävästi. Asun tosiaan Porin keskustassa (1800Mhz verkko) ja nopeuksia testailin tuolla Jätti liittymällä käyttäen laitteina OnePlus One:a ja Huawei B593s reititintä.

15. eli_porter

Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Sonera vähän vituttaa tänään. Adsl snr 6db ja laittoivat interleaven päälle. Eli kostoksi nostivat pingiä +40ms. Intter netistä olen lukenut että muille on tehty samoin kun snr:stä ovat valittaneet.

Ei muuta.

16. kermis

Rekisteröitynyt:
    22.02.2001
    Olihan taas!

Pitää näemmä ihan oikeasti alkaa välttämään tätä puljua!.

4g mokkula toiminut 1,5kk kuin unelma ping ~25 ja d/u parhaimmillaa 49/20.

Nyt reiluun viikon ei ole ollut 4g havaintoakaan, ei löydy koko soneran LTE verkkoa mokkulasta (elisan LTE kylläkin) ja pingi pahinmillaa 2000 d/u 6/0.2.

Soitto vika palveluun torstsina "joo 4g:ssä näyttää oleva jotain vikaa, asentaja käy perjantaina katsomassa" tuli perjantai ja viikonloppu mutta ei 4g:tä, 3g toimi ehkä hieman fiksummin mutta paljon jäi parannettavaa.

Nyt maanantaina uusi soitto että mikä mättää "hetkinen.... Hetkinen... Eihän sielä tammelassa ole edes koko 4g tukiasemaa, ei ainakaan meidän karttojen mukaan" ja tästä pienoisen rautalangasta väännön jälkeen ottivat vian tutkittavaksi.

Nyt tuli sähköpostiin viestiä että kyllä tuosta 400m päästä löytyy 4g 800mhz tukiasema, mutta meinasi samalla että asun liian lähellä ko. tukiasemaa (ilmeisesti meinasi että meidän talo on siirtynyt lähemmäksi)

Alkaa taas loppuun huumori tämän kanssa ja alkaa näköjään soittelemaan tuolle elisalle josko heidän LTE sitten toimisi kun soneran ei.

Että GJ sonera

17. The Dominator

Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
    ------

Viimeksi muokattu: 02.07.2016
  18. Lawidoh

Rekisteröitynyt:
    30.05.2009
    ei nyt ole kusetuksesta kyse mutta tuli otettua about kk sitten soneralta 4g max mobiilikaista, eihän täällä 4gtä ole vielä mutta ajattelin tulevaisuuden kannalta tuon hommaavan, alkuun toimi 3gllä hyvin mutta nyt on viimeiset 2 viikkoa ollut melkoista pätkimistä ja nopeudet pudonnut, pääseekös tosta miten helposti eroon vai tuleeko sanktiota kun tuo laitehan tuossa aineskin oli määräaikaisena?

tämmösillä nopeuksilla mennään nyt ja pätkinyt noin 3-5 kertaa tuntiin.

19. SoneraPartio

Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Moikka! Mikä tilanne siellä suunnalla? Onko 4G palautunut käyttöön vai vieläkö asia vaivaa? Kuulostaa erikoiselta, että alueelta 4G-peitto olisi kadonnut mystisesti. :confused: Suosittelen vielä selvittämään asiaa vikapalvelun (puh. 0206 901 01) kanssa, koska kuulostaa siltä, että tukarin 4G:n kanssa selvästi olisi jotain ongelmia. :(
    En lähtisi automaationa liittymiä katkomaan. Suosittelisin sinuakin olemaan yhteydessä vikapalveluun (puh. 0206 901 01) ja selvittämään mikä siellä suunnalla mättää, koska nopeudet ovat kovin alhaisia eikä tuo pätkiminen ihan normaalilta kuulosta. :)

***SoneraPartio Infoaa: Toimintamme jatkuu joulun jälkeen toisaalla. Suuri kiitos ja kumarrus arvokkaasta yhteistyöstä täällä MuroBBSssä, jonka pohjalta olemme yhdessä kehittäneet ja tuottaneet arvokasta tietoa eri tahoille, puolin ja toisin.***

Jari@SoneraPartio

20. herccu

Rekisteröitynyt:
    16.03.2011
    Mitäköhän tuolla äiteelle on taas menty satuilemaan? Nyt on tammikuussa kahden vuoden määräaikainen sopimus loppumassa tästä 8/1 netistä, emännän mukaan kuukausimaksu nousee viitenkymppiin, jos tätä vielä jatkaa. Hassu juttu muuten, mutta kun Soneran sivuilta ei löydy mitään noin kallista tähän talouteen. Sama rupuinen 8/1 löytyy hintaan 29,90e/kk, toistaiseksi voimassa olevana. Sitten on tuo Tuplanetti (joka onnistuneesti peloteltiin ostamaan), tarjoushintaan 39,90e/kk/24kk. Lankaliittymä ja mokkula, jälkimmäiselle ei tarvetta.

Mitenköhän sitten tuon avausmaksun laita mahtaa olla:

Joutuuko tuosta nyt perkele maksamaan 129e, jotta tähän huusholliin saa tuota kasiykköstä jatkettua samanlaisena, kuin se on ollutkin?

21. Lawidoh

Rekisteröitynyt:
    30.05.2009

mää soitin myyntiin kun oli loppumassa määräaikanen niin tarjottiin halvempaan mitä sivulla oli.

22. Lawidoh

Rekisteröitynyt:
    30.05.2009
    EDIT: tupla, saa poistaa

23. s0lid

Rekisteröitynyt:
    20.11.2006
    Kertokaapas miksei tässä teidän "Kuituliittymässänne" toimi L2TP+ipsec VPN serveri?
    L2TP:n UDP paketit eivät tule edes palomuurille asti kun saapuvaa liikennettä tutkii tcpdumpilla. Modeemi on täysin siltaavassa tilassa ilman mitään palomuuria tai routtausta.

Ja suorastaan paska puhetta kutsua tätä yhteyttä kuituliittymäksi kun tämän kanssa tarvii vdsl modeemin.
    Yksikään muu operaattori ei myy vdsl yhteyksiä kuituyhteyksinä vaikka talojakamon vdsl dslam:n se kuitu tuleekin.

24. olkitu

Rekisteröitynyt:
    13.03.2014
    Kuituliittymässä ainakin minulla "ethernet" tekniikalla toimiva palvelimessani toimii hyvin L2TP-IPsec, PPTP ja SSTP. Alustana Windows Server 2012 R2. Mikä olikaan sinulla?

Kuituliittymä... Onhan se hieman huijausta toki, mutta se on ihan oikein. Ei ole kerrottu millaista kuituliittymästä on kyse vain. Wikipediassa hieman tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuitu

Eli FTTH on siis täysi kuitu suoraan huoneistoon tai omakotitaloon. FTTC on sitten kuitu korttelijakaamoon josta sitten jatketaan usein vanhalla kupari kaapelilla. FTTB / FTTP on yleinen mm. taloyhtiössä käytettävä malli, mikä on minullakin. Tällöin jatketaan cat3 tai cat5e/cat6 kaapelilla huoneistoon. FTTN on sitten ainakin kaupungissa käytetty tapa tuoda kuitua (ei mainosteta kuituna)

Sonera on tuonut kyllä saatavuus hakuun myös VDSL2 ilmoituksen kohteisiinsa.

25. SoneraPartio

Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Uudistimme vähän vajaa vuosi sitten laajakaista-tarjoamaa ja lanseerasimme Kodin Netti-palvelun. Osaksi jo sen vuoksi ettei vastaavia hinnannousuja sopimuskausien jälkeen tulisi asiakkaille. Uskon, että siellä suunnalla on vielä vanha tarjoama käytössä, jossa hinnoittelurakennne on eri. Avausmaksua ei tule, kun liittymäsopimus päivitetään ja tuote on vaihdetaan "uuteen" tarjoamaan. Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen! Jos koette, että Tuplanetti-palvelulle ei ole tarvetta niin suosittelisin olemaan meidän suuntaan yhteydessä (puhelimitse 0200 17000 tai verkkoasiointi). Parempihan se on olla sellaset sopimukset voimassa, joista oikeasti hyötyy. :)

Jari@SoneraPartio

26. s0lid

Rekisteröitynyt:
    20.11.2006
    Debian Openswan + xl2tpd, mutta eipä se missään vaiheessa noussut vaikka sen ns puhtaalle pöydälle asensin. Nyt mennään tcp openvpn:llä, hyvin toimii...

Olen varsin hyvin perillä miten esim. operaattorien kuluttajaverkot tai siirtoverkot ovat toteutettu kiitos vain, mutta vähän huvittavaa myydä VDSL yhteyttä kuituyhteytenä vaikka siihen DSLAM:n se kuitu sattuukin tulemaan. Tämäkin ratkaisu ollut käyttössä varmaan viimeiset 10 vuotta mutta vasta nyt alkanut VDSL yhteydet myymään "kuituyhteyksinä", jos soneralla on niin paljon kuparia välillä DSLAM <-> runko välillä että osa VDSL yhteyksistä pitää myydä "kuituyhteyksinä" niin voivoi tuota teidän verkon rakennetta...

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen