Sipilän I (ja "II") hallitus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja zZzzz, 20.04.2015.

  1. Kisko ja sen Kaveri

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2006
    Viestejä:
    2 619
    Esim. USA:ssa pienet "kaupungit", jotka tyhjenevät, eivät saa mitään "tekohengitysrahaa".
    Porukka muuttaa työn perässä sitten isompiin keskittymiin.

    Ei tämä sen vaikeampaa ole.

    Tämä haja-asutusten tekohengittäminen ja rahan lappaaminen on tätä samaa paskaa
    sosiaalihyvinvointiyhteiskuntakaikillesamatoikeudet vassari/kommari tuohua.

    Jos paikkakunnalla ei ole mitään työtä tai muuta järkevää tekemistä kuin istua sohavalla ja katsoa
    Bumtsi Bumia, niin kylän sopiikin kuolla pois.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2016
  2. bassebasse

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2007
    Viestejä:
    972
    Maaseuduksi luokitelluilla alueilla asuu n. 1,635 miljoonaa ihmistä, joista n. 870 000 osuu ikäryhmään 20-64v, josta löytyy se pontentiaalisin työvoima. On kuitenkin niin, että maaseudulla asuvien työllisyysaste on kokonaisuudessaan selvästi alhaisempi kuin kaupungeissa asuvien. Toisaalta osa luokittelun mukaan maaseudulla asuvista asuu hyvin lähellä jotain kaupunkia, jonne he ovat jo nyt työllistyneet; esim. Sipoo tarjoaa tällaisesta seudusta hyvän esimerkin.

    Voimme varmaan todeta yhdessä, että maaseudun elintoimintoja ylläpitävän mekanismin, eli ne miljardiluokan tulonsiirrot, katkaiseminen kuin seinään ei erittäin suurella todennäköisyydellä aiheuttaisi parin miljoonan ihmisen työttömyyttä ja asunnottomuutta.

    Pelkästään Uudenmaan kunnat maksavat maan sisäistä kehitysapua reilu 500 miljoonaa euroa vuodessa, josta pelkästään Helsingin osuus on hieman vajaa puolet. Noilla rahoilla varmaan saataisiin muutama asunnottomien yösuoja rakennetuksi, mikäli ne fyrkat pysyisivät täällä, eivätkä ne menisi Kepulandian kunnantalojen lämmitykseen.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Korvapuusti

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2015
    Viestejä:
    1 059
    Sakkojen jättikorotukset kaatumassa perustuslakiin – valtion kassan paikkaus ei voi olla korotuksen peruste
    Perustuslakiasiantuntijat tyrmäävät hallituksen esityksen valtion sakkotulojen kaksinkertaistamiseksi. Myös perustuslakivaliokunta moittii hallituksen esitystä.
    [​IMG]
    Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

    Hallituksen esitys sakkojen korottamiseksi saa tyrmäyksen perustuslakiasiantuntijoilta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan sakkomääriä ei voi kaksinkertaistaa pelkästään valtion kassan paikkaamiseksi.

    Perustuslakivaliokunta toteaa yksiselitteisesti, että "Fiskaaliset tavoitteet eivät ole hyväksyttäviä perusteita seuraamussääntelylle. Samalla valiokunta huomauttaa, että "Perusoikeusrajoituksen hyväksyttävyysvaatimuksen mukaisesti kriminalisoinneille on esitettävä painava yhteiskunnallinen tarve ja perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste".

    Myös valiokunnan kuulemat perustuslakiasiantuntijat moittivat esitystä.

    Asiantuntijakolmikon, Sakari Melander, Tuomas Ojanen ja Juha Lavapuro, blogikirjoituksen valiokunnan perusteet ovat helposti löydettävissä. Rikosoikeudellisesti rangaistusten tavoitteena pitää olla rikollisuuden ehkäiseminen ja kriminaalipolitiikalla pitäisi pyrkiä minimoimaan rikollisuudesta aiheutuvia kustannuksia ja jakaa kustannuksia oikeudenmukaisesti.

    Kolmikko yksinkertaistaa asian ja kirjoittaa, että "Tämän mukaisesti myöskään sakkorangaistuksen tarkoituksena ei ole kerätä valtiolle tuloja vaan myös sen tulee toimia rikollisuutta ehkäisevästi".

    Esityksen perusteet perustuslain vastaisia
    Hallituksen esityksen tyrmäystä korostaa se, että asiantuntijat eivät muista tapausta, jossa hallituksen lakiesitystä moititaan perustuslain vastaiseksi sen takia, että sen perusteet eivät ole hyväksyttäviä.

    Hallitus esittää suurimman rikesakon korottamista 200 eurosta 400 euroon. Pienin päiväsakko taas nousisi kuudesta yhdeksään euroon ja muut päiväsakot lähtökohtaisesti kaksinkertaistuisivat.

    Yhteisösakon asteikko nousi noin kolminkertaiseksi niin, että pienin maksu olisi 2 500 euroa ja suurin 2 500 000 euroa. Hallitus laskee saavansa korotuksilla 53-56 miljoonaa euroa lisätuloa.

    Rikesakkoja nostettiin jo syksyllä 2015, mutta uusimmassa esityksessä tavoitteena on päiväsakkojen korottaminen. Uusien korotusten on määrä tulla voimaan keväällä 2016.




    Uskomatonta, että hallitus ei miettinyt tätä etukäteen. Eikö siellä olla oltu perillä tästä asiasta.
     
  5. Sepander

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    4 974
    Ei ne ole perillä monesta muustakaan asiasta. Hienoja tutkintoja on kouluissa käyty, mutta mitään ymmärrystä mistään ei tunnu löytyvän.
     
  6. Korvapuusti

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2015
    Viestejä:
    1 059
    Niinpä
    Lainvalmisteluiden ei vaan pidä olla niin nopeita, että tällaiset jäävät huomiotta.
     
  7. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Vähän tuntuu siltä, että tämän ja ehkä edellisenkin hallituksen ja sen virkamiesten suhtautuminen asiantuntijoihin on sellainen, että jos asiantuntijalausunto ei miellytä, hankitaan toinen lausunto joltain muulta. Tosin juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa tuo voi mennä senkin piikkiin, ettei kukaan ajatellut että perustelujenkin perustuslainmukaisuus pitäisi tarkistaa. Lasken tämänlertaisen ymmärrettävämmäksi mokaksi kuin soten kanssa tehdyt sähläykset, joissa on tuhlattu lukemattomia työtunteja sellaisten ehdotusten valmisteluun, joita ei voi korjata perustuslain mukaisiksi. Tämä nyt oli työmäärältäkin aika triviaali ja ei hallituksen virkamiesten kuitenkaan ole tarkoitus perustuslakivaliokunnan hommia tehdä.
     
  8. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Yllättävää tässä oli lähinnä se, että hallitus esitti tarkoitusperänsä rehellisesti ja että perustelu valvotaan. Toivottavasti valvonta on riittävän hereillä ja huomaa todelliset perusteet myös silloin, kun niitä ei ilmaista suoraan.
     
  9. un5k4

    Rekisteröitynyt:
    06.10.2004
    Viestejä:
    1 399
    Alkaa oleen jo koomisia piirteitä tässä touhussa...
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031821291383_uu.shtml
    Hallitus ilmoitti valtiovarainministeri Alexander Stubbin (kok) suulla joulukuun alussa, että kiistellyn hallintarekisterin valmistelua ei tuoda eduskunnan käsittelyyn.

    - Totesimme hallituspuolueiden puheenjohtajien kesken, että tässä tilanteessa hallintarekisterin vieminen eteenpäin ei ole järkevää, Stubb totesi tuolloin.

    Stubbin mukaan hän pyysi valtiovarainministeriötä valmistelemaan EU:n arvopaperiasetukseen liittyvän lainsäädännön ilman hallintarekisteriä.

    - Me emme valmistele hallintarekisteriä uudestaan missään muodossa. Hallintarekisteri on haudattu ja kuopattu. Sitä ei tuoda tämän hallituskauden aikana, Stubb vakuutti erikseen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

    Tilanne näyttää sen jälkeen muuttuneen, sillä hallitus käsitteli torstaina esitystään "laiksi arvo-osuusjärjestelmästä". Lain esitteli kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk) Stubbin ollessa työmatkalla.

    - Tarkoituksena on tehdä pääosin Euroopan unionin niin sanotun arvopaperikeskusasetuksen voimaantulosta johtuvia muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön, Iltalehden käsiinsä saaman lakiesityksen esittelytekstissä kirjoitetaan.

    Hallituksen esityksessä ei puhuta suoraan hallintarekisteristä, mutta käytännössä laki mahdollistaisi hallintarekisteröinnin sellaisen arvopaperikeskuksen kautta, joka tarjoaa toisen EU-maan toimiluvalla hallintarekisteröintipalveluita Suomessa.

    Jos eduskunta uuden lakiesityksen hyväksyy, eurooppalaiset arvopaperilaitokset voisivat siis jatkossa tarjota hallintarekisteröintimahdollisuutta myös suomalaisille sijoittajille. Eli toisin kuin ministeri Stubb viime vuoden lopulla vakuutti.

    Hallintarekisterin puolustajat ovat sanoneet, että suomalaiset voivat tälläkin hetkellä käyttää ulkomaisia hallintarekistereitä, mutta esimerkiksi oikeusministeriön tuoreen lausunnon mukaan se on laitonta.

    Omistukset piiloon

    Tällä hetkellä suomalaiset sijoittajat omistavat osakkeensa suoraan, eli osakkeita hallinnoi esimerkiksi pankki sähköisellä arvo-osuustilillä, ja näistä tileistä pitää kirjaa yksityinen toimija Euroclear Finland Oy. Kenen tahansa suomalaisen osakeomistuksen pystyy selvittämään Euroclearin tietokannoista.

    Hallintarekisteri puolestaan mahdollistaisi osakeomistusten piilottamisen niin, että yksittäisen osakkeenomistajan sijaan yhtiön omistajana näkyisi vaikkapa ulkomaisen pankin ylläpitämä sijoitusinstrumentti.

    Hallituksen ja valtiovarainministeriön yhdessä ajama, Finanssialan keskusliitto FK:n voimakkaasti lobbaama hallintarekisterihanke on herättänyt vastustusta, koska lukuisten viranomaisten - muun muassa poliisin, verottajan ja syyttäjälaitoksen - mielestä se mahdollistaa veronkiertoa ja siten tukee harmaata taloutta.

    Valtiovarainministeri Stubbin eduskunnassa antamasta lausunnosta nousikin kohu, kun hän väitti 90 prosenttia viranomaislausunnoista olevan hallintarekisterin suhteen myönteisiä, kun oikea luku oli vain kymmenisen prosenttia.

    TOMMI PARKKONEN
    tommi.parkkonen@ilmedia.fi
     
  10. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Tommi Parkkonen jälleen kirjoittaa täyttä paskaa laista, josta ei tunne:

    Ei vittu :facepalm: Ja niille jotka eivät aihetta tunne: tuohon ei lakimuutoksia tarvittaisi.
     
  11. Mikkos

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Viestejä:
    8 072
     
  12. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Tuo on vain yksi tapa, jonka siis VM totesi lailliseksi. Tässä lisää: kapitalisaatiosopimukset (täysin laillisia, niitä myydän Suomessa), vakuutuskuoret, holdingyhtiöt, ulkomaiset rahastot ja etf:t.

    Lisäksi suomalaiset saavat jo nyt käyttää hallintarekistereitä ulkomaisten osakkeiden ostoon. Ja ulkomaiset omaistajat saavat käyttää rekistereitä suomalaisten osakkeiden ostoon. Oikeastaan ihan kaikki mahdollinen on jo sallittua, paitsi suora suomalaisten osakkeiden omistus suomalaisen pankin kautta ilman muita sijoitusinstrumentteja. Ja tämä nyt sitten on ihan hirmuisen pelottava asia :facepalm:
     
  13. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Olkoon hallintarekisterit vaikka kuinka hieno asia ja niiden vastustaminen idioottimaista, tässä hienossa demokratiassamme ne päätettiin hylätä ja Stubb lupasi etteivät ne sisälly uuteen ehdotukseen. Valehteleminen on rumaa.
     
  14. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Ihan yleisesti musta kaiken kaikkiaan lupailu on idioottimaista, sillä olosuhteet muuttuvat jatkuvasti. Kaikki muistavat Soinin lupaukset Kreikan-tuista. Tai Stubilon ja Sipilän lupaukset koulutukseen kohdistuneista leikkauksista. (Ja varmaan paljon muutakin) Tuntuu, että lupailu on typerä peli, johon on vaan pakko osallistua, mutta jonka sääntöjä jatkuvasti pitää lopulta rikkoa. Itse en anna millekään lupailuille mitään painoarvoa. Enemmän annan painoarvoa sille, että tehdään järkevimmät päätökset kulloisessakin tilanteessa, enkä odota, että kukaan poliitikko osaa ennustaa. Lupailu on vain osa politiikkapeliä.
     
  15. Jarlaxle

    Rekisteröitynyt:
    24.12.2002
    Viestejä:
    3 469
    hmm.. tässä on oivallisesti selitetty miksi Kokoomukseen ja sen johtoon ei voi luottaa. Kun sana ei pidä niin mihin näissä voi sitten enää luottaa kun sana on vain helinää? Voihan sitä joku aikansa kuunnella.

    Lupaus on lupaus ja luotettavilla ihmisilla lupaukset pitävät eivätkä muutu matkan varrella miksikään muuksi.
     
  16. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Stubb veti hallintarekisteriehdotuksen jo ties kuinka monennen kerran pois sen takia, että sille ei ollut demokratiassa vaadittavaa kannatusta. Jos olosuhteet ovat tuon jälkeen muuttuneet, olisi syytä tiedustella ideaa vastustaneilta, voisivatko he mahdollisesti muuttaa kantaansa, koska nyt on tapahtunut jotain niin järisyttävää, että kaikkien tulisi arvioida kantansa uudestaan.

    Perustellut takinkäännöt ovat minun kirjoissani poliitikoille hyvä asia, mutta tässä ei ole kyse siitä. Tässä valtionvarainministeriön virkamiehet ja Stubb eivät yritä saada ketään muuttamaan kantaansa tai perustella miksi tämä olisi hyvä asia, vaan varsin selkeästi yrittävät tunkea samaa asiaa uudestaan varsin tuoreen sovun vastaisesti. Kyse on puhtaasti valehtelusta ja demokratian halveksunnasta.

    Koulutuslupaukset ja niiden suhde nyt toteutumassa oleviin asioihin on totaalisen eri asia. Ne on annettu tilanteessa, jossa lupausten antajilla ei ole edes valtaa pitää lupauksiaan pelkällä omalla päätöksellä. Stubb antoi kansanedustajille ja omille hallituskumppaneilleen lupauksen täysin hänen omassa vallassaan olevasta asiasta, eikä edes yrittänyt lähestyä edellämainittuja tahoja perustellulla ehdotuksella, että mitä jos kuitenkin otettaisiin hallintarekisterit jollain muotoa käyttöön, vaan yrittää runnoa ne peitellysti. Tuossa on ero normaalista politiikkaan kuuluvasta petetyn lupauksen ja häikäilemättömän valheen välillä. Ja kun tämä ei ole ainoa Stubbin synti tällä saralla, toivon tosissani että Kokoomus tajuaa vaihtaa puheenjohtajaa heti kesällä. Stubb sai mahdollisuutensa ja tulos on nähty.
     
  17. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
  18. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Eiköhän tuo piakkoin selviä. Parkkosen kolumni on tuoreempi kuin tuo tiedote. Miksi muuten koko tiedotteessa piti korostaa asiaa, mitä lakiehdotuksessa ei ole ja mikä ei ole ollut edes hallitusohjelmassa missään vaiheessa?
     
  19. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Jännä näkemys. Eli lupauksen pettäminen on OK, jos lupaushetkellä ei ollut varmaa, saako asiasta lopulta päättää itse, vaikka petoshetkellä asiasta sai päättää itse? Itse koen, että koulutuslupauksen pettäminen on monin verroin isompi (isompi petos ja paljon isompi vaikutus) asia kuin pettäminen laista, joka ei vaikuta millään muulla relevantilla tavalla kuin että se murtaisi yhden tuottoisan monopolin Suomessa. Tietenkin lain markkinointi kusi uskomattoman pahasti kun siitä liikkuu niin paljon täysin virheellisiä käsityksiä.

    Mutta, VM:n mukaan tuota ei olla tuomassa, joten voit jälleen huokaista helpotuksesta ja minä jatkan hallintarekisterien käyttöä laillisesti kuten aikaisemminkin :)
     
  20. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Mä ehkä en kauhean paljon luottaisi Parkkosen ja Pietiläisen ilmoittamiin asioihin missään pörssiyhtiöihin liittyvässä uutisoinnissa... Virhelista on aivan liian pitkä.
     
  21. Generalissimo

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2012
    Viestejä:
    917
    Näinpä. Mitä järkeä on äänestää ja koko demokratiassa, jos millään sanomisilla ei ole mitään väliä, kun lupaukset nyt voi vaan rikkoa aina, kun oma etu on tulevaisuudessa uhattuna?

    Jos asenne on se, että on ok että kusetetaan alusta lähtien pelkästään oman edun, äänestäjien manipuloinnin ja raha- ja sotilaseliitin vallan maksimoimiseksi, niin onko tämä talouskriisi nyt mikään yllätys?
     
  22. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Selvyyden vuoksi pidän päätettyjä koulutus- ja opintotukileikkauksia hirvittävänä virheenä ja törkeänä äänestäjien kusettamisena, mutta jälkimmäisenä asiana business as usual politiikassa ja se on äänestäjien homma rankaista tai palkita lupauksen pettämisestä. Sen sijaan olettaen, että Parkkosen tulkinta on oikea, Stubbin temppu menisi siihen samaan sarjaan kuin tämä kymmenen prosentin enemmistö. Näin yksinkertaistaen äänestäjien kusettaminen on sallittua, mutta toisille kansanedustajille valehtelu ei. Ja siihen on ihan hyvä syykin, eli se, että eduskunnan ja hallituksen toiminta muuttuisi hyvin hankalaksi, jos tuollaisissa asioissa ei voisi toisiin luottaa. Mielipideasioissa, kuten että "tämä on hyväksi kaikille" voi tietenkin sanoa mitä tahansa, mutta jos sanoo että esitykseen ei sisälly hallintarekisterijärjestelmän laajennusta, sen on parempi myös pitää paikkansa.

    Ja Stubb on mielestäni joka tapauksessa jo nähty, vaikka Parkkosen tulkinta paljastuisikin liioitelluksi. Ja voi viedä opetusministerin mennessään. Sitä ennen en kokoomuslaista äänestä edes osuuskaupan valtuustoon.
     
  23. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Joku tässä nyt oikeasti haisee.
    Paapaa selittelee että asiassa ei ole mitään mätää.
    Silti sitä kovasti yritetään saada eteenpäin, samalla kuin asiantuntijalausunnot sanovat että ei ole hyvä.
    Nyt tuo olisi kyllä aika halpa veto jos Stubb lähtee muualle ja nakittaa toisen ministerin viemään asia eteenpäin.
     
  24. aabee_

    Rekisteröitynyt:
    01.03.2015
    Viestejä:
    1 065
    Kenet se nyt yllättää että kokoomus paskantaa koko suomen niskaan? Tätähän se on tehnyt koko olemassaolonsa ajan.
     
  25. hennpecked

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    1 253
  26. Webslave

    Rekisteröitynyt:
    31.07.2010
    Viestejä:
    1 303
    Kieltämättä. Väkisin yritetään ajaa kuin käärmettä pyssyyn. Kai tässä on tarkoitus salata päättäjien yms.. kytköksiä
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti