Silmien laserleikkaus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja VincentV, 02.10.2004.

1. Diizei_

Rekisteröitynyt:
    09.04.2009
    Mulla nyt 1v2kk Smilesta. Ihana elämä ilman laseja! Tarkastuksessa kävin, vasen 0 ja oikea -0.25 hajataittoa. Lähes täydellistä siis. Vähän kuivuu ja väsyy silmät mutta ei mitään sellasta jonka kanssa ei vois elää...

2. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Pakko sanoa, että femtolasik oli elämäni huonoin päätös ja tulen katumaan sitä ikuisesti. Sain paljon silmä ongelmia ja hirveät päänsäryt. Maksaisin mitä tahansa, että saisin peruutettua leikkauksen. Pelkästään silmien kuivuminen voi olla jo niin invalidisoiva asia, joka rajoittaa elämistä, sitäkään ei voi ymmärtää jos sitä ei ole kokenut. Esimerkiksi saunaan menemiseen ei ole enään mitään asiaa. En voi suositella kenellekkään silmien laserleikkaamista oman kokemukseni perusteella.

3. Hyde

Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Ainakin niissä saunoissa missä löylyä heitellään on kostea ilma joka lienee ajoittain 100% luokkaa, joten siellä jos missä silmät saavat kosteutta tarpeeksi. Piilolinssitkin jotka tuntuvat kuivilta huoneilmassa, tuntuvat mukavilta saunassa.

Viimeksi muokattu: 16.04.2018
  4. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Femtolasik katkaisee silmän hermotuksen, jolloin tieto silmän kuivumisesta ei välity eteenpäin (ainakin väliaikaisesti, joillakin kasvaa hermot takaisin. jollain ei).
    Mun silmät menee tulipunaiseksi saunassa ja niitä alkaa kirvelemään. Ennen oli terveet silmät, ei enään.

5. Hekeli

Rekisteröitynyt:
    11.12.2007
    Melkoisen ikävältähän tuo kuulostaa, mutta ei kyllä yhtään tavanomaiselta. Ehkä rakentavampaa olisi vaikka avata leikkauksen historiaa? Saitko mielestäsi huonosti tietoa tai menikö leikkauksessa jotain pieleen? Missä leikkaus tehtiin? Oletko keskustellut asiasta lääkärin kanssa ja mikä oli tulos? Oletko harkinnut kantelemista, joka saanee jotain järkevämpää aikaan kuin tänne postaaminen? http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

6. MsPierce

Rekisteröitynyt:
    16.12.2013
    Harkitsen silmäleikkausta KSA:lla (Flow 2.0 - viilto- ja kosketusvapaa laserleikkaus). Onko teillä tästä kokemuksia/juoruja tiedossa? Tai jos joku teistä jo operoiduista jaksaa hiukan tutustua aiheeseen ja kertoa mielipiteensä? ;):o

Jonkin verran löysin vanhempaa keskustelua aiheesta, mutta nostellaanpa tätäkin esille.

7. vihollinen

Rekisteröitynyt:
    15.10.2008
    Eirassa nyt SMILE tarjous 1290€/silmä. Kävin tänään esitutkimuksessa ja ensi viikon lopulla olisi varsinainen leikkaus.
    Olen pitänyt todella paljon piilareita viimeisen 15v. aikana, mutta siitä huolimatta kuulemma ihan timanttisessa kunnossa sarveiskalvot jne.
    Esitutkimuksen teki optikko, asiakaspalvelu aivan mielettömän hyvää ja ammattitaitoiselta vaikutti. So far so good.

8. Enhancer

Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Eirassa tuo tarjous on ollut itse asiassa jo viime kuussa.

Medilaser nokitti, Femto 990€/silmä ja Smile 1250€/silmä.

Medilaserissa soveltuvuusarviolomakkeen nettisivuilla täyttämällä saa leikkaavan lääkärin esitutkimuksen ilmaiseksi.

Smileen taitaa tie viedä täälläkin, käyn piruuttani vertailupohjaksi myös Silmäaseman optikon mietteet kuuntelemassa.

9. vihollinen

Rekisteröitynyt:
    15.10.2008
    Eirassa tehdystä smilestä tulee perjantaina kaksi viikkoa. Lääkäri oli asiallinen ja ammattitaitoinen ja vastaili kysymyksiin kattavasti.
    Itse leikkaus meni ok, vähän ehkä epämiellyttävä kokemus mutta nopeasti ohi.
    Makuulta noustessa aika sumea näkökenttä, mutta selvän sai. Silmät oli pari eka päivää aivan järjettömän valonarat.
    Oikea silmä näki todella tarkasti jo kolmantena päivänä, vasen oli vähän heikompi.
    Tällä viikolla molemmat silmät näkee jo liki täydellisesti. Antibioottitipat saa lopettaa perjantaina ja kostutus jatkuu vielä oftagelillä.
    Kuivumista on ollut hyvin vähän, lähinnä aamulla huutavat tippoja.
    Mitään heijastuksia tai hajontaa pimeällä en valoissa huomaa ja olen todella tyytyväinen tulokseen jo nyt.

10. racingpj

Rekisteröitynyt:
    17.11.2002
    Harkinnassa ollut leikkaus jo pitkään, mutta jäänyt vaan toteuttamatta. Nyt kävin Silmäasemalla maksuttomassa arvioinnissa, eikä mitään estettä leikkaukselle havaittu. Femtolasik oli kuulemma ainut vaihtoehto tässä tapauksessa (lasit tällä hetkellä O=+5,00 V=+4,75). Koko homma maksaisi Silmäasemalla hieman päälle 2400€ (sis. 1 kontrollikäynti). Medilaserin tarjous olisi samalla menetelmällä hieman edullisempi, 2161€ sisältäen kaksi kontrollia (1kk ja 6kk). Aika vähän löytyy negatiivisia kokemuksia, mutta kyllähän tuo akkommodaation tarina kuulostaa ikävältä. Olisi mielenkiintoista tietää, menikö siinä leikkauksessa jotain jo pieleen vai mikä moista aiheutti?

Mulla on aika leikkaukseen varattuna tuonne Silmäasemalle, mutta nyt mietin vielä, että kannattaisiko vaihtaa edullisempaan Medilaseriin.

11. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    6kk kontrolliin ei ole mikään pakko mennä, ja säästää sen jonkun 200e. Toki sitähän ne ei kerro. Ite en nähnyt ";D" syytä mennä.

Viimeksi muokattu: 28.05.2018
  12. hallovalo

Rekisteröitynyt:
    13.02.2010
    v. 1999 kävin leikkauksessa. Tekniikka oli muistaakseni Eximer laser (PRK?) Tikkurilan näkökeskuksessä niiden kuuluisien arpajaisten aikaan jossa toisen silmän leikkauksen sai "ilmaiseksi"
    parikymppinen jannu silloin. toinen silmä leikattiin vituiksi ja siihen tuli korjaus leikkaus.
    Ehkä vähän liian nuorena kävin leikkauksessa (21-v) kun näkö vielä kehittyi, ja vuonna 2004 eli 5 vuotta leikkauksesta joutui hommaamaan lasit taas.
    Nyt nyt on menty nykyisillä laseilla jo 7-vuotta, olis aika vaihtaa, ikää 40-v ja alkaa ikänäköä tulemaan. Ulkonäkö on mennyt jo ajat sitten.

Huomaa siitä ikänäön kun toisella silmällä näen paremmin ilman silmälaseja kuin niiden kanssa, pitäis varmaan päivittää...

13. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Sain huonosti tietoa koko prosessista. Suosittelen kaikille, ennen kuin menee laserin alle, pyydä esitutkimuksen materiaalin nähtäväksi. Mikäli sinne on merkitty asioita mistä ei ole puhuttu tai mitä et ymmärrä, niin pystyt kysymään vielä niistä. Leikkauksessa itsessään ei mennyt mitään pieleen. Leikkauksen suoritti kokenut lääkäri isossa suomalaisessa yrityksessä. Sen verran voin sanoa, että toipuminen saattaa olla hyvinkin rankkaa. Mulla näkö heitteli 6kk miten sattuu. Mistä tuli järkyttävät migreenin kaltaiset päänsäryt. En pystynyt käymään töissä useaan kuukauteen. Toivotan onnea kaikille, jotka leikkiin ryhtyvät. Edut ovat ilmeiset mikäli ongelmia ei tule.

14. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Vaikka leikkaus onnistuisi teknisesti hyvin, sekä ottaen huomioon yksilökohtaiset silmän rakenteet, se ei tarkoita sitä etteikö ongelmia voisi siltikin tulla. Lääkärillä saattaa olla kokemusta tuhansista silmäopeaatioista, sekä huippulaitteet, mutta kaikki tämä ei eliminoi sitä etteikö ongelmia voisi siltikin tulla. Itse sain kaiken lisäksi pysyvät haamukuvat, joita ei pysty millään korjaamaan. Haamua tulee vaaleista pinnoista, tv:een teksitys, vähän sieltä sun täältä, korostuu pimeällä.
    Haamukuva ei ole lääkärin syy, koska lääkäri ei voinut ennustaa tätä, eikä mikään hänen toimenpiteensä olisi voinut estää sitä, vaikka lääkäri on tehnyt kaiken oikein. Valitettavaa onse, että kukaan ei voi ennustaa täysin lopputulosta. On minullakin tuttuja, jotka ovat käyneet laserissa ongelmitta. En itsekään varmaan kirjottelisi täällä mikäli mitään ongelmia ei olisi tullut. Laseilla olisi ollut terveempi.

15. pitsa

Rekisteröitynyt:
    11.01.2014
    Minä olen myös puolisokea ilman rillejä. Tuollainen leikkaus todella houkuttelisi, mutta riskit pelottaa. Olisi ikävä loppuikä kärsiä kaikenlaisista ongelmista näössä, joille ei enää mitään voi.

Mutta kyllähän noita leikkauksia tehdään aivan tolkuttoman paljon. Onko mitään luotettavaa tilastoa että mitkä ovat riskien prosentit?

En todellakaan ajatellut mennä halvimman perässä, vaan olen valmis pistämään rahaa jos sillä saa laatua. Onko jotkin asemat Suomessa mahdollisesti parempia kuin toiset?

SMILE tekniikka minua kiinnostaisi, kun muutenkin aina kärsinyt kuivista silmistä.

16. vihollinen

Rekisteröitynyt:
    15.10.2008
    Minä kävin tosiaan Eirassa Oksmanin leikattavana huhtikuun lopussa, smilellä mentiin.
    Jälkitarkastuksessa näkö nollassa ja kutakuinkin täydellinen. Tipat sai jo jättää pois ja mitään sivuoireita ei ole. Lähtökohtana mulla oli -2 & -2.5.

17. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Tietoa on hyvin vähän suomeksi ( ainakin puolueetonta ). Englannin kielisiltä sivuilta löytyy hyvin. Esimerkiksi ihan mielenkiintoinen sivu http://www.usaeyes.org/.
    Kaikkihan firmat kehuvat vain itseään. Olisi pitänyt ottaa itse enemmän selvää asioista..

Viimeksi muokattu: 07.07.2018
  18. dephy

Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Itsellä myös kuivaa helvetisti. Saunomisen jälkeen tunne ja punoitus on lähes sietämätön ja kuivuus jatkuu jopa seuraavan päivän. Talviaika pahempi kuin kesä. Näon tarkkuus myös heikentynyt selkeästi. Oli leikkauksen jälkeen muistaakseni 1.2 nyt saisi jo lasit kun menis optikolla käymään. Hämäränäkö melkoisen surkea.
    Ihmettelen ettei noista tipoistakaan ole oikein hyötyä. Tuntuu jopa pahentavan tilannetta sen hetkellisen helpotuksen jälkeen.

Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  19. JoMu

Rekisteröitynyt:
    17.06.2000
    Mietin juuri, että mikä sen tekniikan nimi nyt itselläni oikein oli. Itselläni taisi olla LASIK. PRK taisi olla vähemmän korjausta tarvitseville. Itse kävin toimenpiteessä v. 2001 Turussa ja suht hyvin on pysynyt, mitä nyt lukulasit, jotka ovat nykyään osa arkea. Miinusta oli joku kymppi ja lääkäri sanoi, että todennäköisesti ei päästä ihan optimiin. Sanoi, että mitä enemmän miinusta, sen hankalempi on päästä toivottuun lopputulokseen. Jostain rekyylistä jutteli. No ei olisi haitannut kevyet lasitkaan tippaakaan kun koin olevani puolisokea. Maksoi muistaakseni 24000 mk.

Viimeksi muokattu: 11.06.2018
  20. eukko-akka

Rekisteröitynyt:
    23.09.2017
    Laserleikkauksen korjaus? Kokemuksia?

Itselläni leikattu viime syksynä ja alusta asti ollut sellainen tunne että pieleen meni. Tai ei ehkä pieleen muuten, mutta näkö ei ihan priima. Ensinnäkin leikattiin monovisio eli puolivillainen näkö. Lähelle näen, kauas huonosti mutta pärjäilen. Viime talvena arvot oli suurinpiirtein sitä mitä haettiin, joskin paremmassa silmässä jäi joku 0,25-0,5 ja tällä hetkellä koen sen olevan noin-1 luokkaa. Lisäksi hajataitot päälle. Päivän mittaan silmät väsyy ja iltapäivällä näkö selvästi huonompi. Kaupan markettilaseja testaillessa huomaan miten huonosti näen myös kauas. Autolla ajo pimeällä vaikeaa valojen ja hajataiton takia, kesällä pärjää valoisalla. Talvella kun näköä testailtiin niin näön pitäisi olla " riittävä". Sekin oli vähän sellaista arpomista ja jos kolme viidestä on oikein ja on sillä hilkulla näkeekö vai ei, niin korttiin merkitään että se rivi on nähty. Masentaa niin paljon ettei mitään rajaa. Tämän piti olla kiva juttu, joka tois plussaa arkeen, mutta en ikinä ois lähtenyt tähän vaan käyttänyt piilareita ja rillejä ja luonnon lukulasit ois ollut valmiina. Leikattiin smilella ja toiseen silmään jätettiin niin paljon miinusta, että luulisi että ainakin sitä pystyy korjaamaan jollain. En tiedä viitsinkö tuohon toiseen enää kajota jos jotain arpea tai muuta ilmenee? Pelottaa vaan että mennäänkö huonompaan suuntaan? Lääkäri ei viimeksi ollut halukas vielä korjaamaan, mutta nyt olen selkeästi huomannut ettei näkö riitä. Onko kellään kokemuksia monovision purusta tai korjauksista? Kannattaako? Varasin jo ko. lääkärille ajan. Jos ei leikkausta, niin sitten tarvitsen silmälasireseptin, sitäkään ei optikolta saa muuten enää...

21. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Hyvä linkki leikkausta harkitsevalle

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92834.pdf "Käypä hoito -suositus - Taittovirheiden kirurginen hoito*

"Taittovirheiden kirurgisen hoidon vasta-aiheet. Leikkausta harkitessa on erityisen tärkeätä varmistaa, että potilaan odotukset leikkaukselta ovat realistiset ja ettei toimenpiteelle ole suoranaista vasta-aihetta. Potilaan tulee ennen leikkausta saada riittävästi tietoa paitsi silmälääkärin kanssa keskustellen myös kirjallisesti."

Eipä minun kohdalla näin tapahtunut.

22. Akkommodaatio

Rekisteröitynyt:
    08.12.2017
    Kysy itseltäsi, että hyväksy sen, että uusinta leikkaus veisi tilannetta entistä huonompaan suuntaa. Mikäli oot jo tottunut nykyiseen. Itse en uskaltaisi mennä uusintaan, kun esimmäisestäkin tuli vain ongelmia. Niimpä kiva juttu piti olla..

23. Työn sankari

Rekisteröitynyt:
    16.06.2018
    Mulla on aikaa Lasikista viitisen vuotta. Ensimmäiset puoli vuotta meni oikein kivasti pääasiassa oftageliä käyttäen. Sitten alkoi silmien kuivuminen, joka vain paheni ja paheni. Ensin tulpattiin kyynelkanavat, tilapäisesti ja lopulta pysyvästi. Ei havaittavaa muutosta. Samaan aikaan kokeiltiin milloin mitäkin kortisoni ja antibiootti tippaa ja voidetta silmätippojen rinnalla. Satunnaista apua sain näistä, mutta aina tuli paluu lähtötilanteeseen.

Samaan aikaan koko apteekin silmätippavalikoima sekä luontaistuotteista kuivan silmän omega oli tullut tutuksi. Seuraavaksi kuvioon lisättiin Ikervis, jonka pitäisi korjata tuota kuivasilmäisyyttä. Mennyt vajaa 2 vuotta, en osaa enää sanoa että onko tästä apua vai ei. Nyt viimeisimpänä vaihtoehtona olen syönyt kolmisen kuukautta Doximycin antibioottia 50mg/pv. Lisäksi otin testiin omega 7 tyrnikapselit.

Päivittäin menee siis tällä hetkellä:
    - Ikervis silmätippa 1xpv
    -Doximycin antibiootti 50mg
    -Tarpeen mukaan kortisonitippoja, esim lievemmissä tilanteissa softacort
    -Perinteisiä silmätippoja Artelac+Viscotears, thealoz duo pipettinä ja pullomuodossa, systane ultra pipettinä tms mikä milloinkin silmille sopii.
    -Lisäksi putsaan silmät aamuisin joko ihan vanulapuilla kuumalla vedellä, pumpulipuikoilla tai silmänpuhdistusliinoilla. Satunnaisia jaksoja olen myös tehnyt lämpöhoitoja mikrossa lämmitettävillä geelityynyillä.

Näkö on ollut koko ajan erinomainen, kunhan silmät vaan kostuttaa jatkuvasti. Jos en kostuta, niin seurauksena tulipunaiset särkevät silmät ja migreeni. Kyynelfilmin hajoamisaika on mitattu ihan lääkärin toimesta, kestää 3s hajoamatta. Muistaakseni normaali aika olisi päälle 10s.

Tällä hetkellä silmiin menee karkeasti 200e/kk. Reseptillä ei kaikkea saa, mutta lääkekatto paukkuu pian tältä vuodelta onneksi. Lisäksi niiden silmien kanssa saa räpeltää aivan liikaa. Keskimäärin joka ikinen tunti sisällä ollessa ja ulkona kesällä hieman harvemmin. Todella vittumainen ja ärsyttävä vaiva, pahimmillaan noita tippoja saa lisätä öisinkin. Vaikka näkö on erinomainen ja tiedän näyttäväni paremmalta ilman laseja, niin jos olisi ollut kristallipallo, niin olisin jättänyt silmäni leikkaamatta. Jännityksellä odotan, että mitä iän myötä tapahtuvasta limakalvojen kuivumisesta seuraa..

24. tuluhu

Rekisteröitynyt:
    17.03.2018
    Itsellä on nyt femtolasikista hieman vajaa puoli vuotta. Jälkitarkastuksessa näkö asettui 0 vasen ja -.2 oikea, eli ihan hyvin sujui korjauksen suhteen. Nyt on tottunut jo muutenkin eloon ilman laseja (tosin töissä 8h suojalasit ja muuten sitten aurinkolasit melkein kelillä kuin kelillä, noh..), eikä enää oikeastaan ajattelekaan koko asiaa.

Silmät kuivaavat kyllä, mutta eivät enempää kuin ennen leikkausta näin subjektiivisella tuntemuksella, olen aina ollut kuivasilmäinen. Aamuisin laitan kosteuttavaa tippaa ja yöksi geelitippaa, muuten ei juuri tarvitse. Ainoa poikkeus on jos käyttää alkoholia, sen seurauksena silmät ovat aamulla todella kuivat, ja kutisevat niin että kyyneleet valuvat muutaman minuutin. Lämpimällä vedellä huuhtelu yleensä helpottaa. Lääkärikään ei osannut sanoa mistä moinen johtuu, olisiko ideoita? Kyynelnesteen eritys tuntuisi hieman vaihtelevan, joskus joutuu rapsuttelemaan rähmää pois kyynelkanavan nurkilta että saa kyyneleet liikkeelle.

Haloilmiöt häiritsevät edelleen, jopa päivänvalossa kirkkaat ajovalot häikäisevät pahasti, ja siksi kanniskelenkin aurinkolaseja mukana kaikkialle. Aurinkoisella kelillä ei juuri tule oltua ilman arskoja, vaikka valo ei sinänsä häikäise, se tuntuu jotenkin epämukavalta.

25. Työn sankari

Rekisteröitynyt:
    16.06.2018
    Kun elimistö kuivuu, niin silmätkin kuivuu. Tuota tapahtuu myös saunassa itsellä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen