Silmien laserleikkaus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja VincentV, 02.10.2004.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Suihkussa kyllä saa käydä, mutta vettä ei saa joutua silmiin. Mulla silmät oli pidemmän aikaa kosketusherkät ja muutenkin arat smilen jälkeen, joten eiköhän tuo jomotus ole ihan normaalia. Myös silmän kuivuminen voinee aiheuttaa em. tuntemuksia. Lähtisin ehkä lisäämään kokeilumielessä kostutusta siihen pisteeseen saakka kunnes tipat alkaa haitata näkemistä.

2. IPI69

Rekisteröitynyt:
    15.02.2017
    Noniin, eli katastrofi on jo siis tapahtunut, sillä eilen huuhtelin silmiä useaan kertaan vedellä...
    Olisi ilmeisesti pitänyt pyytää lääkäriltä täysin idioottivarmat ohjeet mukaan, kun nyt lääkärin sana, minulle annetut paperit sekä internetsivut kertovat kaikki eri ohjeita.

3. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Nyt vaan toivot ettei tulehdu...

Jos sulla on niitä antibioottitippoja niin ehkä kannattaisi tihentää niiden laittoa.

4. khan

Rekisteröitynyt:
    09.03.2000
    Lääkärini sanoi SMILE-leikkauksesta, että "huuhteluvettä" ei saisi silmiin päästää suihkussa. Hikeä pitäisi erityisesti välttää.
    En siis usko että puhdas vesi haittaa tekisi.

Aika nopea on jälkikontrolli, jos maanantaina on leikattu ja seuraavan päivänä kontrolli.. Itsellä jälkikontrolli osa 1 on kuukauden päästä, lopullinen 6 kk kuluttua.

Viimeksi muokattu: 15.02.2017
  5. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Kontrolli käsittääkseni on syytä olla hetimiten leikkauksen jälkeen, seuraava 1 kk päästä ja lopullinen 6 kk päästä. Joskus kai tekevät niin, että leikkaavat aamulla ja illalla katsovat tuloksen, jonka jälkeen 1 kk käynti. En muista törmänneeni tapaukseen, että ensimmäinen tarkastus olisi vasta kk päästä.

6. khan

Rekisteröitynyt:
    09.03.2000
    Toki minullakin oli heti leikkauksen jälkeen tarkastus, mutta jälkikontrollilla tarkoitinkin sellaista mikä tehdään kun leikkauksesta on kulunut x määrä aikaa.

7. COPTABALA

Rekisteröitynyt:
    14.02.2017
    No kyllä on ohjeissa eroa. Silmäaseman smile-ohjeissa kielletään hikiurheilu ja saunominen 2-3 pv leikkauksesta. Suihkuun saa mennä heti. Jälkikontrolli 2-3 kk leikkauksesta jos näkemisessä ei ongelmia.

Hain paksumpia tippoja ja nyt vähän helpottaa. Haukan katseesta ei voi kyllä edelleenkään puhua.

8. khan

Rekisteröitynyt:
    09.03.2000
    Heh, pitääkin soveltaa eri ohjeista helpoimmat osat itselle. :) Toki toipumisohjeissa on annettu varmaan paljon pelivaraa niille jotka ei niitä kunnolla noudata. Lisäksi kuten silmien kuivumisesta voi päätellä, nämä toipumiset ovat todella yksilöllisiä..

9. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Mitenkäs ikänäkö korjataan ihmiselle jolla on lasik tehty aikaisemmin likinäköisuuden takia?

10. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    On se 60 minuuttia leikkauksestakin x määrä aikaa :) Alkuperäinen kommenttisi vaikuttaa entistä epämääräisemmältä, kun sovellat keskusteluun ihan itse keksimiäsi merkityksiä sanoille. Mut samapa tuo, ihmettele rauhassa. Muille oli varmaan ihan selvää, että kyse oli seuraavan päivän käynnistä ja myöhemmät kontrollit tulee sitten, noh, myöhemmin.

Mulle tehtiin leikkauksen jälkeen heti tarkastus, "seuraavan päivän" kontrolli (maanantaina, koska leikkaus oli perjantaina), 1 kk kontrolli sekä 6 kk kontrolli. Käsittääkseni tämä vastaa vakiintunutta käytäntöä ilman liukuhihnaleikkaajien mahdollisia oikomisia. Toki jokainen potilas on yksilö, vähempikin seuranta voi joillekin riittää, jos meni pirun hyvin. Ja päinvastoin.

11. IPI69

Rekisteröitynyt:
    15.02.2017
    Joo sama juttu, eli about 30min kuluttua leikkauksesta tehtiin tarkastus ----> kotiin ja sitten seuraavana päivänä eli eilen ensimmäinen kontrollikäynti.
    2-3kk kuluttua pitäisi sitten käydä vielä uudestaan.

12. khan

Rekisteröitynyt:
    09.03.2000
    Jos itse on käynyt leikkauksessa, jossa asiat hoidetaan eri tavalla, niin toki silloin asiaa tulee tarkasteltua myös siltä kantilta. Ensimmäinen tarkastus oli minulla leikkauksen yhteydessä ja seuraavan kerran lääkärille tulee mentyä tosiaan 1kk päästä jonka koen ensimmäisenä varsinaisena kontrollikäyntinä. Täällähän on kuitenkin tarkoitus jakaa ja verrata kokemuksia otsikon aiheesta.

Pahoittelen että ilmaisin itseäni huonosti sinulle. Pidän rautalankaa varalla seuraavaa kertaa varten.

13. sse

Rekisteröitynyt:
    08.08.2016
    Silmäaseman ohjeiden mukaan Femton kanssa silmät sai kastella varovasti jo toisena päivänä. Siellä tehtiin pikatsekki silloin kun päästettiin kotiin lepohuoneesta, eli kurkattiin silmät ja tsekattiin näkö. Varsinainen jälkitarkastus oli omalla kohdallani 7vk kohdalla, seuraavan kerran saa poiketa vuoden päästä ilmaisessa kontrollissa. Nämäkin taitaa hieman vaihdella eri toimipisteiden välillä.

Kuulostaa kyllä siltä, ettei tuota kuivumista voi ennustaa oikein mistään. Osalla kuivuu pahemmin, osalla ei lainkaan, riippumatta lähtötilanteesta ja menetelmästä. Lisäksi oireet voivat olla erilaisia, voisiko johtua siitä mikä komponentti kyynelnesteestä puuttuu?

Pikaisesti threadia selaamalla pahempaa sumenemista valittavat näyttäisivät olevan Smilella operoituja, mutta tuo voi näin pienellä otannalla olla sattumaa. Itselläni roskan ja kuivuuden tunnetta kesti todella pitkään, mutta mitään näön sumenemista en ole havainnut.

Yksi vaihtoehto on laseroida miinusta takaisin ei-johtavaan silmään, eli tehdän ns. monovisio. Toinen vaihtoehto on linssileikkaus, mihin ei sarveiskalvon laseroinnilla ole vaikutusta. Lisäksi on olemassa lasik, jossa sarveiskalvoa hiotaan moniteholinssin tapaan, mutten tiedä käykö tuo jo aiemmin leikatuille. Tekniikka kehittyy niin nopsaan, ettei kukaan tiedä mitä esimerkiksi 10v kuluttua on tarjolla.

14. COPTABALA

Rekisteröitynyt:
    14.02.2017
    Mun tapauksessa uskon että tuo antibiootti vetää silmät ihan romuksi. Varmaan siksikin ihmisillä eroja, kun lääkärit varmaan määrää eri tippoja. Mulla päivä 6 ohjeessa laitetaan ab-tipat kuuden tunnin välein ja sen jälkeen oonkin 5,5 tuntia sumuverhossa. Tekis mieli lopettaa samantien mutta onneksi kuuri loppuu huomenna.

En vieläkään sano että operaatio meni perseelleen, mutta on fiilikset aika maissa kun telkkaria ei kunnolla näe ja ajaminenkin aika vaikeeta.

15. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    antibioottitipat kuivattavat silmää. olis hyvä laittaa hetken päästä kosteutustippa aina kun on ottanut antibiootin. ite kun otan antibiootin 3x vrk, niin jokaisen tiputuksen jälkeen 30min kuluttua kosteutustipat... päädyin tällaiseen koska ohjeissa luki että ne kuivattavat silmiä...

16. COPTABALA

Rekisteröitynyt:
    14.02.2017
    Joo. Kostutustippaa menee mulla koko ajan puolen tunnin/tunnin välein, mutta helpotus lasketaan minuuteissa. Just vähän ennen seuraavaa ab-tippaa alkaa tuntumaan että ei oo ihan perseestä, niin sitten onkin taas ab-aika :facepalm:

17. sse

Rekisteröitynyt:
    08.08.2016
    Minua ohjeistettiin aina 5min antibioottitipan jälkeen laittamaan kostutustippa, ab tippoina Oftan Dexa-Chlora ja kostukkeena Artelac pipetit. Tuon 5 minuutin aikana ein ainakaan ehtinyt huomaamaan mitään kuivattavaa vaikutusta.

18. COPTABALA

Rekisteröitynyt:
    14.02.2017
    Silmäaseman ohjeissa taas käsketään pitää vähintään puolen tunnin tauko, ettei kostutustippa huuhdo ab:ta pois...

Nyt ois kuurin viimeisen antibioottitipan aika, mutta en laita. Jäi pullokin työpaikan jääkaappiin, niin olkoon siellä.

Tunnin kun pitää silmiä kiinni niin sen jälkeen näkö on hyvä. Lähes erinomainen. Varttitunnin päästä alkaa taas sumenemaan. Ehkä tää tästä hiljalleen.

19. Diizei_

Rekisteröitynyt:
    09.04.2009
    Mulla ainakin väheni kostutustippojen tarve oikeastaan heti kun ab ja kortisonitipat loppu. Nyt tietokone on oikeastaan pahin. Tarkastukset meni niin että heti leikkauksen jälkeen, 24h päästä ja sitten on n.2kk päästä leikkauksesta. Semmoisen helpotuskeinon pieneen "outouteen" silmissä oon huomannut, eli pitää silmät auki/räpyttelee niin että kädet on silmien edessä. Jotenkin tuntuu että "automaattizoomi" jää jumiin ja tuolla sen saa kalibroitua.

20. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Näihin jälkihoitoihin on aivan pirusti erilaisia ohjeita. Taitaa olla järkevintä valita ne kaikkein "tiukimmat" itselle, on tuo näkö kuitenkin niin tärkeä... :D

mm: Do take your usual shower or bath after LASIK surgery, but be cautious about getting water or soap in your eyes. You will need to refrain from hot tubs, saunas and whirlpools for about eight weeks after surgery.

Eli ei saunomista kahdeksaan viikkoon.

Joku Suomi24:llä kirjoitteli että oli mennyt viikon päästä saunaan, ja se oli virhe.

21. Diizei_

Rekisteröitynyt:
    09.04.2009
    Mulle sanottiin että 24h päästä Smilen jälkeen kaikki muu on sallittua paitsi ruuvimeisselin työntäminen silmään. Seuraavana päivänä leikkauksesta kävin jo saunassa.

22. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Smilessä ei toisaalta olekkaan mitään mikä voisi irrota/liikkua, ja sitä saumaa josta bakteerit tm. ylimääräiset menisi sisään, on paljon vähemmän. Se varmaan hauskaa olisikin jos sinne läpän alle pääsisi jotain ylimääräistä mikä sitten aiheuttaisi sumentumaa...

23. sse

Rekisteröitynyt:
    08.08.2016
    Voi olla että muistan väärinkin, oiskohan tuo 5min sittenkin ollut minimiaika erilaisten tippojen välillä... Ohjeen olen jo tuhonnut.

No ei olisi, mutta siinä sauman päällä on epiteelikerros muutamassa päivässä suojana. Aika vaikea sinne alle on mitään saada, ilman että on läpän jollain murjonut irti kolostaan. Tuossakin tapauksessa lekuri putsaisi pinnat ja asettaisi läpän takaisin. Todennäköisin samentuman aiheuttaja on epiteelikasvu läpän alle, mikä sekin on harvinaista. Smilessa epiteeliriski on pienempi, mutta nesteen kertyminen lentikkelin jättämään tilaan on mahdollista alkuvaiheessa. Ei sekään kovin yleistä ole.

Aika mielenkiintoinen tuo Suomi24:n saunakokemus, johtuikohan oikeasti saunomisesta vai muuttuiko näkö muusta syystä. Vaikea kuvitella, miten saunominen sitä sarveiskalvon paksuutta yhtäkkiä muuttaisi.

Viimeksi muokattu: 17.02.2017
  24. komponenttimies

Rekisteröitynyt:
    30.06.2014
    Ihan uteliaisuuttaan on pakko kysyä: Miksi ihmeessä huuhtelit silmiä vedellä? :confused:

Eihän silmiä ikinä lutrata vedellä, ellei siellä ole jotain roskaa tms jota ei saa muuten pois, ja jos on juuri silmäleikkauksessa käynyt, niin miten ihmeessä voi pitää silmien lutraamista vedellä useaan otteeseen edes etäisesti hyvänä vetona :D

Vesihän kirvelee muutenkin silmiä(ainakin itsellä ihan mikä vaan vesi silmiin = kirvelee) niin aika kahjolta touhulta tuntuu.

Sitten näistä kaiken maailman "joo menin saunaan heti leikkauksen jälkeen/nyrkkeilymatsiin/muuta riskialtista", oikeasti mikä hitto tuossa toiminnassa on taustalla? Typeryys? Lesoilun tarve? välinpitämättömyys omasta terveydestä?

Hiton usein kuulee miten esim joku menee leikkauksen/hampaanpoiston ym jälkeen samana päivänä salille, vaikka se on kiellettyä. Ihan älytöntä hommaa, niin kuin sitä kannattaa ottaa edes pientä riskiä vain sen takia että voi lesoilla "höhö, mä oon vitun kova jätkä ja menin salille suoraan osastolta :cool:"

Taitaa tuo sama sakki ravata salilla/harrastuksissa kuumeisina ym, koska eihän sitä nyt voi parantua ja olla levittämättä pöpöjä.

Noh, eipä kaikki ole kovin älykkäitä tai omaa itsesuojeluvaistoa, ei kyllä tulisi itselle mieleenkään tehdä mitään ohjeissa kiellettyä, tai terveellä järjellä mietittynä arveluttavaa minkään vähänkään isomman operaation jälkeen. Esim jos on jalka leikattu ja menee palloa potkimaan "koska sitä ei erikseen kielletty" niin ei siinä kyllä voi ohjeistusta enää syyttää, vaan terveen järjen puutetta :D

Noh, ihmettelinpä vain, kun ihmetyttää ja vituttaa tuollainen turha riskien otto.

Itsekin olen silmäleikkausta miettinyt, vaan yksikään noista ei kuulosta 99.99% turvalliselta, joten mielummin pidän laseja kunnes nämä kehittyy vähemmän barbaarisista johonkin missä ei tarvitse sörkkiä silmään läppiä/koloja, vaikka suht turvallisia ovatkin.

25. COPTABALA

Rekisteröitynyt:
    14.02.2017
    Eihän mikään leikkaus riskitön ole. Jokainen sitten suhteuttaa epäonnistumisen todennäköisyyden siihen onnistumisen tuomaan hyötyyn. Niinhän se on elämässä muidenkin asioiden kanssa.

Minä en usko että saunominen tämän operaation onnistumiseen vaikuttaa yhtään millään tavalla. Ainoa on hiki, joka voi tuoda silmään jonkun pöpön ja sitten tulehtuu. Mutta ei se nyt sarveiskalvon paksuutta muuta.

Itse uskon että jos tämän pahasti voisi jälkihoidolla sössiä, niin itsehoidosta olisi annettu paljon perusteellisemmat ohjeet. Samoin jos riskit olisi suuret, niin kukaan ei leikkaisi molempia silmiä kerralla.

Tänään ollut ensimmäinen suht kirkas päivä. Näkökyky ehkä 70-80% siihen mitä näki rilleillä. Motivaatio alkaa palautumaan ja nyt meen ekaa kertaa salille ilman piilareita ;)

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen