Sijaisopettajan kiusaaminen on oppilaille sirkushuvia

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Odes, 15.03.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Odes Banned

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    http://www.hs.fi/mielipide/a1457928947911

Lapsilla on koulussa joku asia, joka on kivaa ja sekin koitetaan viedöä pois. Antaisi koululaistenkin pitää hauskaa edes sen ehden päivän, kun on sijainen. Miksi kaikki kiva halutaan viedä pois? Ratkaisuksi voitaisiin palkata sellaisia sijaisija, jotka asian kanssa pystyy elämään?

2. OrgaNik

Rekisteröitynyt:
    19.01.2015
    Eipä tuo mitenkään uusi ilmiö ole. Mekin teimme aikanaan sijaisten työpäivistä täyttä helvettiä ihan tarkoituksella.

Oikein sääliksi käy näin jälkeenpäin ajatellen.

3. netpredator

Rekisteröitynyt:
    17.02.2016
    Ihmiset on lähinnä saastaisia eläimiä, ei kait tämä ketään yllätä. Vanhemmiten opitaan sitten pelaamaan hienovaraisemmin hierarkioiden peliä.

4. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Noin se on ollut jo 80-luvulta saakka, luultavasti paljon kauemminkin.

5. Sepander

Rekisteröitynyt:
    15.03.2006
    Yläkoulun opettaja on aika korkealla mun vittumaiset duunit -listalla. Puhumattakaan jostain sijaisopesta. Se on siellä samassa kastissa paskan lapioimisen ja matujen hyysäämisen kanssa.

En ole tehnyt noista yhtäkään, mutta voin helposti kuvitella vittumaisuusasteen. Elämä on valintoja täynnä.

6. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Minkäs teet...Yläasteella jengi on kaikista vittumaisinta. Lukiossa meno on heti sivistyneempää.

7. SwampMonkey

Rekisteröitynyt:
    14.10.2015
    Olen kyllä huomannut että monesti se on opettajan karismasta tai "luontaisesta" auktoriteetistä kiinni
    miten lapsilauman kanssa tulee toimeen. Varsinkin just yläaste ikäiset kersat on karmeita uskon
    mutta tarkoitan että yleensäkkin tuon tyylisessä ammatissa ei itse ammattitaito aina välttämättä riitä.

8. yeoltelly

Rekisteröitynyt:
    16.11.2006
    Samaa mieltä. Tuntuu, että tolta sijaiselta puuttuu auktoriteetti ja joutuu pyytämään muita kovistelemaan puolestaan. Auktoriteettia voi olla vaikea opettaa, liittyy persoonaankin aika pitkälti. Kyllä munkin kouluaikana hissukat heikot sijaisopet saatiin itkemään.

9. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Sijaisopettajan olisi syytä hävetä. Olisi tehnyt heti nimelliset pulpettilistat. Pakkoruotsia ei pitäisi opettaa kulttuurimarxistien mieliksi..vaihtaisi alaa, kun muutenkin on heikkohermoinen.

10. Resetor

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Niinpäniin... Silloin 90-luvulla kun itse olin koulussa, noh tuota sijaiset varmasti muistavat lämmöllä.

Mutta ihan oikeasti, meillä oli niitäkin sijaisia joiden kanssa ei pelleilty, vaan ne tunnit meni aivan nätisti. Aivan niinkuin oli talon omiakin opettajia, oli niitä joiden tunneilla oli aina jotain sekoilua ja niitä joilla ei ollut.

Tuo kirjoittaja on kyllä pihalla kuin lumiukko siitä missä mennään... Ei niillä numeroilla ole pidemmänpäälle juurikaan merkitystä onko työrauha vai ei, kun ei sitä autuasta hiljaisuutta ole kaikkien talon opettajienkaan tunneilla, vaikka ne arvosanat antavat.

Niinpäniin, miten sopeutuvat mihinkään työpaikkaan jos heidän sallitaan käyttäytyä näin. Tässä on se kohta kun tuon opettajaraasun olisi pitänyt katsoa peiliin ja miettiä, että mitä teen väärin. Sitten on se ikävä fakta, että kaikista ei ole pitämään tuota yläasteen sonnilaumaa aisoissa, joten toivottavasti ymmärtää siirtyä ajoissa ala-asteelle tai lukioon.

11. Recycle Banned

Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Nykyään taitaa olla niin, että lapset tietävät omat oikeutensa. Jos luokan kovin jätkä huutaa, mölyää ja pelleilee jatkuvasti niin mitä opettaja voi tehdä? Korottaa ääntä, uhata jälki-istunnolla? Ei taida auttaa. Käsittääkseni oppilasta ei voimakeinoja käyttäen poistaa luokasta joten keinot käyvät vähiin. Jos sijainen epäonnistuu ensimmäisenä päivänä niin auktoriteetti ja oppilaiden kunnioitus on mennyttä ja sitä ei takaisin tule saamaan. Yläastehan on varmasti kaikista vittumaisin paikka opettaa.

12. Sepander

Rekisteröitynyt:
    15.03.2006
    Eikös ne nykyisin soita poliisin paikalle, jos joku alkaa riehumaan koulussa, eikä rauhoitu? Jenkkilässähän on palkattu kouluihin omat vartijat, jotka pitää yllä järjestystä. Täällä se ei ole vielä mennyt siihen. Itsekin 90-luvun peruskoululaisena muistan, että joitakin vanhan koulukunnan miesopettajia pelättiin, kun sieltä saattoi tulla kuristusotetta tai jopa avokämmentä naamaan. Pitivät penskat rautaisessa kurissa.

Viimeksi muokattu: 15.03.2016
  13. Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Käsityksesi on väärä.

14. Jobalaba

Rekisteröitynyt:
    07.01.2011
    Itse olen tehnyt sijaisuuksia reilu 5 vuotta välillä enemmän välillä vähemmän. Jokaikinen aine on tullut koettua, kuten myös ala- ja yläkoulu sekä lukio. Yläkoulu tosiaan on kyllä pahin näistä, mutta poikkeustapauksia lukuunottamatta aika paljon pystyy sijainen omalla käytöksellään ja tekemisillään vaikuttamaan teinilaumaan, väitän minä. Tietysti itselläni on se etu, että olen vajaa parimetrinen edes hieman lihaksikas mies, mutta kyllä noita penskoja pystyy käsittelemään kun tietää mistä naruista vetää. En siis tietenkään kyseenalaista etteikö homma olisi ikävää joillain luokilla ja erityyppisillä sijaispersoonilla, mutta itse olen saanut pidettyä hommat pääosin hanskassa.

15. Resetor

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Annetaanko opettajankoulutuksessa mitään keinoja, valmiuksia ja harjoitellaanko tämmöistä mitenkään? Nyt tuon mielipidekirjoituksen kirjoittajan mukaan syy siinä, ettei hän saa edes läksyjä tarkistettua on kaikissa muissa seikoissa kuin hänen ammattitaidossaan.

16. Jobalaba

Rekisteröitynyt:
    07.01.2011
    En osaa sanoa, kun en ole alan opiskelija itse. Jos ei käydä, niin syytä olisi, koska olen nähnyt opettajia, jotka eivät saa minkäänlaista kuria porukkaan, vaikka on nimenomaan virassa ja tehnyt hommia vähän pidempäänkin. Onhan noissa porukoissa monesti joku, johon ei tehoa yhtään mikään. Siinä kohtaa sijaisopen on helppo antaa asian olla, mutta oman open pitäisi saada homma haltuun kyllä.

17. Jobalaba

Rekisteröitynyt:
    07.01.2011
    Äh, tuplat.

18. Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Yläasteella aikoinani ollessani kaikista rauhallisinta oli matematiikan tunneilla, joilla opettajana oli alle 160-senttinen vanha nainen. Kertaakaan ei korottanut edes ääntänsä, mutta monesti poisti pahimmat häiriköt luokasta. Joillakin vain on enemmän auktoriteettia kuin toisilla.

19. Hetukkam

Rekisteröitynyt:
    11.11.2002
    Meillä miesopettaja vittuili takaisin. Vittuilipa vielä sen verran hyvin, että ensimmäisen tunnin jälkeen kukaan ei enää uskaltanut ölistä turhaan hänen tunneillaan.

20. Jobalaba

Rekisteröitynyt:
    07.01.2011
    Juu, ei auktoriteetti synny pelkästään fyysisestä olemuksesta vaan voi tulla mistä vaan. Pääasia yläkoulussa on, että sitä auktoriteettia löytyy.

21. Resetor

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Mietittiin joskus oikeasti pitkään, että mikä siinä opettajan käytöksessä oli se mikä piti porukan kasassa.

Jotenkuten näin tätä pähkäiltiin, että on kaksi porukkaa jotka tuolla pärjää.

- Niin sanotut hyvät tyypit, ne jotka ovat reiluja, rehellisiä ja päättäväisiä... Ne jotka soutaa eteenpäin huumorin keinon ja opetus menee siinä samalla.

- Sitten ne joista jotenkin vain välittyy sellainen ilmapiiri ettei paatuneintakaan opettajan kokeilijaa huvita testata mitä tapahtuu... Yksi oli sellainen kuivan kesän orava, varmaan joku vanhapiika joka äidinkieltä opetti. Kieli oli pirun terävä, eikä kukaan mölisijä halunnut sitä istumaan omalle pulpetilleen ja tenttaamaan että mikä on kun ei suu pysy kiinni.

Edellämainitut eivät taineet koskaan ketään edes poistaa luokasta... Puhumattakaan että mitään fyysisiä voimakeinoja olisi tarvittu.

22. OrgaNik

Rekisteröitynyt:
    19.01.2015
    Onhan siinä tietysti paljon tekemistä opetustyylillä ja -aiheellakin. Mielenkiintoisten aiheiden tunnilla porukka kuuntelee paljon mielummin kuin vaikkapa ruotsin tunnilla...

23. Resetor

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Okei... en ole törmännyt vielä keneenkään joka olisi huumorin keinoin opettanut ruotsia :D

Sen sijaan siellä edessä esiintyi joku harmaa hiirulainen, anteeksi kun olen olemassa... Ja hommasta otettiin kaikki ilo irti.

24. LJ123 Banned

Rekisteröitynyt:
    16.09.2011
    Paska (sijais)ope, jossei saa luokkaa kuriin. Hyvähän se on ajatella, että lapsissa on vika. Katsois peiliin. :facepalm:

Ihan vitun sama, onko sijainen tai ei, luokka on saatava kuriin. Ei se mitään rakettitiedettä ole, vai mitä @hrmh ?

25. OrgaNik

Rekisteröitynyt:
    19.01.2015
    Meillä oli kyllä ruotsi aikamoista huumoria, mutta se johtui täysin pihalla olevasta opettajasta :D

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen