Siemens logiikalta sähköpostia portista 25

Viestiketju alueella 'Internet, tietoturva ja muu tietoliikenne' , aloittaja Juhis852, 02.04.2020.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Juhis852

Rekisteröitynyt:
    02.04.2020
    Hei kaikki muronpurijat.

Ongelma olisi se, että minulla on logikka joka pystyisi lähettää sähköpostia.
    Harmi vaan että kommunikointikortti ei tue muuta porttia kuin 25.
    Ajatuksena olisi luoda nas palvelimelle tai rasberrylle jonkin sortin sp palvelin.

Logiikka lähettää s.postin portista 25 palvelimelle, ja sen pitäisi osata reitittää se sitten eteenpäin normi s.postina

Kiitos etukäteen, jos joku tätä viitsii miettiä.

2. jarif

Rekisteröitynyt:
    02.11.2015
    Portti 25 on standardi SMTP-portti, joka on se mihin yleensä sähköpostit välitetään. Vaihtoehtona on submission (587), mutta sitähän tuo hämärä korttisi ei tue.

Miksi portti 25 on ongelma? Se ei selvinnyt viestistäsi...

3. Juhis852

Rekisteröitynyt:
    02.04.2020
    eikös portti 25 oo isossa mailmassa blokattu portti.
    Eli sillä ei pysty suoraan lähettämään vaikka hotmailiin..
    Näin olen ainaki ymmärtänyt..

4. Juhis852

Rekisteröitynyt:
    02.04.2020
    tosin on hyvin todennäköistä että väärin oon ymmärtäny montaki asiaa :D

5. jarif

Rekisteröitynyt:
    02.11.2015
    Juu ei ole isossa maailmassa blokattu. Sitä kuuntelee myös Hotmail eikä mitään muuta.

Ainut mikä on blokattu on kuluttajien lähetys maailmalle porttiin 25. Tämä blokkaus tehdään itse kunkin kuluttajaliittymän ISP:n toimesta ja vain kuluttajaliittymiin.

Jos teet asiaa jossain muussa liittymässä kuin kuluttajaliittymässä niin toimii hyvin. Kotilittymässä ei sitten toimikaan.

Itse olen ratkaissut asian niin, että mulla on Hetznerissä Linux-virtuaalikone, jossa kiinteä IP (tarvitaan ehdottomasti postipalvelimessa, samoin kuin reverse DNS sille - muuten olet spammifilttereissä!)

Mun raspberry pitää kotiverkosta SSH -tunnelia auki tuohon virtuaalikoneeseen siten, etät mun postipalvelin siinä raspberryssä voi lähettää postit localhostiin siihen tunnelin alkuporttiin ja se sitten päätyy virtuaalikoneessa localhostin postipalvelimeen joka välittää sen maailmalle portissa 25.

Kotona siinä maili lähtee raspberryssä olevaan postfixiin, ja se lähtee maailmalle Saksassa olevassa virtualikoneessa toisessa postfixissä.

Sama toisinpäin eli mun mailit ottaa vastaan se saksalainen VM kiinteän IP:nsä ja DNS-nimensä kanssa ja välittää se tätä tarkoitusta varten avattuun toiseen tunneliin ja se päätyy mun raspille josta sitten saan sen luettua joko Thunderbirdillä tai muulla IMAP-clientillä kuten Roundcube webmail.

Tai oikeastaan luen ne mailit saksalaisen VM:n kautta, josta on myös yhteys IMAP-porttiin mun raspberryn Dovecottiin. Näin saan luettua myös missä tahansa muualla kuin kotonakin ollessa.

Tällaisen rakentaminen voi olla haastavaa, kun tuntuu että tiedoissakin on puutteita?

6. Juhis852

Rekisteröitynyt:
    02.04.2020
    Varmasti on hankalaa juu. Tää projekti on kotona, eli kuluttaja olen.
    Elisan verkko, joten ei mahdollista kiinteään ip:hen.
    Dyndns löytyy..

Ajatus oli tosiaan että logiikka lähettää hälytyksen sähköpostina jonkin hmailserverin tai kaltaisen kautta icloudiin tai hotmailiin.

7. jarif

Rekisteröitynyt:
    02.11.2015
    Unohda koko juttu. DynDNS:n kanssa ilman PTR-osoitetta icloud tai hotmail hylkäisi saman tien tai vähintään laittaisi postisi salamana roskapostiin vaikka saisitkin lähetettyä.

Sähköpostin lähetys on kuluttajilta estetty juuri ongelmien vuoksi. Huonosti konffattu mailipalvelin ja se on saman tien avoin relay ja kaikki maailman spammibotit alkaa lähettää sen kautta. Valitukset menisi [email protected] ja heille se on ongelma, siksi mahdollisuuskin on estetty - ja hyvä niin.

Viimeksi muokattu: 02.04.2020
  8. jarif

Rekisteröitynyt:
    02.11.2015
    Roskapostin takia sähköpostin välittäminen on Internetissä nykyään todella kinkkistä hommaa niiin ettei päädy roskapostiin tai kokonaan blokatuksi.

9. Juhis852

Rekisteröitynyt:
    02.04.2020
    juu jos unohdan tän ratkasun, ja keksin jotain muuta tilalle :)

Kiitos ajastasi

10. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    1. mitä palveluita operaattorisi tarjoaa, eli onko sillä tarjolla SMTP palvelua ko portissa, kuluttajaliittymissä vaihtelee, osassa on, osassa ei.
    Jos moinen tuki löytyy, niin lähetä sitä (operaattorin palvelimen) kautta haluttuun osoitteessen(palvelimeen) ja valkolistaa lähettäjä kohde palvelimessa (minne lähetetään) jos käyttä siellä jotain suodatuksia., tarvittaessa voit sieltä edelleen lähettää .

2. Jos operaattorisi ei tarjoa SMTP palvelua ko portissa niin sitten tarvit jokin muun ratkaisun. joko se edelleen lähettävä palvelin kotiverkkoon (joka edelleen lähettää sitten verkon ulkopuolisen SMTP palvelimen kautta mailmalle sopivalla tavalla), tai miettiä mitä jollain mystisellä kortilla haluaa itseasiassa tehdä, mikä on tarkoitus ja tarve. Eli mikä sopivin tapa vaivaan ja tarpeeseen nähden se tieto siirtää mailmalle.

Arvaus että sen laitteen olisi tarkoitus lähettää jotain status tietoja, laite on netti kykeneväinen, joten kotiverkon toinen palvelin voi ehkä ottaa isomman roolin, kuin pelkkä email edelleen lähettäjä. Jos taasen tarkoitus vain saa häly, niin siihen riittää simppelit purkit. Mutta jos suoraan saat emailit lähtee se täyttää tarpeen, niin se toki vaivaton juttu.

Viimeksi muokattu: 03.04.2020
  11. jarif

Rekisteröitynyt:
    02.11.2015
    Tosiaan! Miksei noin simpplei ratkaisu ollut mullakin heti mielessä. Jos siemens lähettää -> smtp.kolumbus.fi (tai mikä elisan palvelin tällä hetkellä onkin) niin pitäisi onnistua. Käsittääkseni ei edes vaadi autentikointia kun lähetetään omasta verkosta.

12. Juhis852

Rekisteröitynyt:
    02.04.2020
    Tämän ”mystisen” kortin tarina päättyi, kun s7 1200 sarjan logiikka vaihtui s7 1500 sarjaan. Tämä mystinen kortti on siemens logiikan lisäkommunikointikortti. Tähän ongelmaan oli ratkaisu nenän alla kokoajan. Siemens hmi comfort paneeli, jossa on sisäänrakennettu s.posti. Laitoin siihen gmailin tiedot, ja gmailista otin sen luotetut lähettäjät pois päältä. Toimii juuri niinkuin halusin. Erona ainoastaan että logiikka ei lähetä postia. Vaan välitän sen virheen tai tiedon hmi:lle. Sinne saan ohjelmoitua mitä lähetetään, ja kenelle.

Kiitos kaikille vastauksista. Tästä jäi hyviä ideoita vastasuudenvaralle.

Viimeksi muokattu: 02.08.2020

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi