Saunalahti ja sähköposti-domain internettiin.com + vanhat sopimukset + muita ongelmia

Viestiketju alueella 'Internet, tietoturva ja muu tietoliikenne' , aloittaja Tataz, 10.04.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Saunalahti/Elisa on luopunut internettiin.com domainista, joka on käytössä sähköposteissa ja lisäksi kaikki vanhat sopimukset eivät siirry uuteen OmaElisaan.

Saunalahden/Elisan kanssa on ollut hieman ongelmaa. Olen käyttänyt Saunalahden sähköpostia ja @internettiin.com-päätteisia osoitteita yli 10 vuotta. Nyt yhtäkkiä huomasin, että ilmoitukset esim. Huuto.netin kaupoista ei ole saapuneet perille.

Domaisin whois-tiedoista en löytänyt mitään Elisaan tai Saunalahteen viittaavaa: http://whois.domaintools.com/internettiin.com (http://i.imgur.com/2AJSIc9.png). Domain on kuitenkin valittavissa Saunalahden sähköpostiasetusksista: http://i.imgur.com/IHimv8H.png

Saunalahdelta asiaa selviteltiin ja nyt keväällä kuulema domainista on luovuttu. Eipä ole asiasta paljoa infottu eikä otettu asetuksista domainia pois. Voisikohan vain olla domainin uusiminen unohtunut? Whois-tiedoissa lukee domainille "Updated Date: 2015-02-07". Joskus näillä vaiheilla ongelmat ovat alkaneet.

Eikös tässä ole potentiaalinen tietuturvaongelma, kun postit ovat ohjautuneet eivan jonkun muun hallussa olevalle palvelimelle kuin Saunalahden?

Domainin kanssa on ollut myös aikaisemmin ongelma. Vanhoista sähköposteista löytyi tukipyyntö 6.5.2009. Tuolloin sähköpostit jäivät saapumatta ja virheilmoitukseksi tuli:
    ----- Transcript of session follows -----
    550 5.1.2 <***@internettiin.com>... Host unknown (Name server:
    internettiin.com: host not found)

15.5.2009 olen laittanut uuden tukipyynnön kun on edelleen olllut domain toimimatta. Olen testannut näköjään toimuutta viimeiset kerran 18.5.2009 ja 23.5.2009. Ilmeisesti tällä valilla alanut jälleen toimia. Jännästi osuu internettiin.com-dommaini Creation Date: 2009-05-20 tuolle aikavälille. Onko tuossakin taas unohtunu uusia domaini?

----------------------------------------------------------------------------

Saunalahden asetussivut ovat siirtymässä OmaElisaan. OmaSaunalahteen kirjauduttaessa kehoitettiin luomaan OmaElisa-tunnukset ja tunnistautumaan pankkitunnuksilla. Vanhan OmaSaunalahden asetukset eivät näkyneetkään OmaElisan puolella. Vanhat sopimukset, joita ei ole henkilötunnuksella aikoinaan varmennettu eivät siirry uuteen OmaElisaan. Näin Elisalta kerrottiin. Vanhaan OmaSaunalahteen voi kirjautua vain 3 kertaa ja sen jälkeen asetustivut ovat pysyvästi lukkojen takana. Itse sähköposti ja nettisivut toimivat, mutta asetussivuille ei pääse. Tietojen siirto OmaElisaan ei kuulema onnistu, vaikka tiedoissani on osoite, puhelinnumero ja henkilötunnuksenkin olen itse ehtinyt tietoihin syöttää.

Tällaisia henkilötunnuksella varmentamattomia sopimuksia on tuttavapiirissä useita. Suuri osa vanhoista Nic-asiakkaista on tällaisia varmentamattomia sopimuksia. Näitähän on vielä useilla käytössä sähköpostina jne.

Elisan ehdottama ratkaisu ongelmaan oli, että ostetaan uusi erillinen sähköposti ja kotisivupalvelu. Viimeisellä loggautumiskerralla poistetaan vanhat osoitteet edelliseltä asiakasnumerolta. Osoitteet voidaan ottaa uudelleen käyttöö uudessa palvelussa 6 kuukauden kuluttua, kun ne vapautuvat karenssista käyttöön. Ei hyvältä kuulostanut.

Epätoivon hetkellä, koska asetuksiin pääsy on todella tärkeää, otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Sieltä oltiin yhteydessä Elisaan. Elisasta oltiin hetken päästä yhteydessä, että tällä kertaa voidaan olla niin varmoja henkilöllisyydestä, että palvelut voidaan siirtää uudelle/toiselle varmennetulla asiakastunnukselleni. Näin lopulta sai asetukset ja palvelut jälleen pelittämään kuten ennen. Jos joku painii samojen ongelmien kanssa kuin minä, niin pientä toivoa on olemassa.

En tiedä miksi Elisa ei ole tehnyt mahdollisuutta todentaa itsensä asetussivuilla esim. pankkitunnuksilla tai antaa vaan noiden vahojenkin asiakastunnusten siirtyä uuteen järjestelmään kuten normaaleissa uudistuksissa.

Edit:
    Hieman erikoista oli se, vaikka vanha asiakastunnus/asiakkuus oli varmentamaton, niin palvelusta näkyi kuitenkin maininta uudella varmennetulla asiastunnuksella tai toisinpäin. Itse sähköpoisti- jne. -asetuksia ei kuitenkaan näkynyt ristiin. Henkilötunnuksen kautta tapahtui jonkinlainen linkittyminen.

Viimeksi muokattu: 10.04.2015
  2. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Ei vaikuta kovin valmiille tuo OmaElisa-uudistus. Uudelle osoitteelle ei voi itse tehdä postituslistaa, vaan listan luominen tyssää virheeseen. Listan luonnin joutuu pyytämään asiakastuelta. Postituslista täytyy luoda, jos esimerkiksi haluaa lähettää sähköposteista kopion toiseen osoitteeseen.

3. pienari

Rekisteröitynyt:
    06.07.2001
    Ei tuossa ole kyllä mennyt mikään oikein sen jälkeen kun Elisa osti PPO:n liiketoiminnan.

Saunalahdelta --> Elisaan ja ongelmat vain lisääntyi.

OmaElisassa ei näy mitään saunalahden tietoja ja exPPO:n serverillä olevan kotisivuni asetuksia salasanoja yms. en voi muuttaa kun siitä ei löydy mistään asetuksista.
    OmaSaunalahden asetuksista ei löydy ADSL laajakaistaa vaikka se PPO:lta on siirtynyt.
    ADSL lasku tulee edelleen paperisena vaikka olen viimekesänä muuttanut sähköposti laskuksi OmaElisasta ja kaiken lisäksi sama kirjautumis ongelma on itsellänikin OmaElisaan ja en sinne enää pääse,saati sitten se perkeleen uudelleenohjaus kun yrittää mennä omaSaunalahteen minne yllättäen pääsen vanhoilla tunnuksilla. :O

Saapas nähdä milloin unohdetaan omanetti.fi exPPO domain. http://whois.domaintools.com/omanetti.fi

Vanhoilta PPO:n adsl asiakkailta revitään 39:32€/kk vaikka muilla hinta on tiputettu 29:90€/kk.. kusetusta jopa.
    Nopeuksia on tiputettu kun yhteys protokollaa vaihdettiin PPO MAX oli yli 25Mbit -> SL on ~23Mbit ja keskittimelle matkaa parisataa metriä.
    Vittuilin asiasta ja yllättäen hintaa tiputettiin minullakin mutta liikaa maksettua ei hyvitetä mitenkään!.

Viimeksi muokattu: 21.04.2015
  4. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Ei näytä kaikki menevän putkeen nyt. Yllättäen asiakspalvelusta ovat kohtuu hyvin vastanneet.

OmaElisa näyttäisi olevan niitä harvoja palveluita, jotka eivät toimi, jos selaimesta ei ole sallittuna kolmannen osapuolen evästeet. Siirtyminen Saunalahden asetuksiin ei toimi ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Aina pompataan takaisin OmaElisan aloitussivulle. Olen kymmenen vuoden aikana törmännyt kahteen muuhun palveluun, jotka eivät toimineet ilman kolmannen osapuolen evästeiden sallimista. Ainakin toinen näistä palveluista korjattiin pian.

5. pienari

Rekisteröitynyt:
    06.07.2001
    Viestintävirastollakin on sivullaan ongelma jossa vaaditaan kolmannen osapuolen evästeet .. yllättäen ei toimi minun koneilla sekään. :D
    Totesivat itse asian että tiedossa on kun puhelimitse eri asiaa kyselin .

6. pienari

Rekisteröitynyt:
    06.07.2001
    Elisa ongelmat senkun jatkuu ja nyt alkaa mitta olemaan täynnä.:mad:

Lopetin ADSL yhteyden 30.9 ja sovittiin jo 19.8 siis hyvissä ajoin ennen lopetusta että kotisivu ja sähköpostit jää käyttöön erillisellä maksulla ~20€ vuosi.

Sähköpostilaatikot oli puhe yhdistää että web maililla pääsee lukemaan kaikki mailit yhdellä kertaa, no sekään ei tapahtunut vaan olivan laskuttamassa 2x laatikoista.
    Tänään kun asiasta soittelin niin selvisi että kotisivu tullaan lopettamaan eikä mitään tuollasta ole kukaan voinut sopia että se jää käyttöön!.

Joten tulen jatkossa boikotoimaan koko firmaa ja lopetan loputkin puhelinliittymäni.

Huijaavat ja kusettavat prkl.:mad:

7. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Tarjoavat vieläkin domainia internettiin.com sähköpostipalveluissaan, vaikka kyseinen domain ei ole Elisan/Saunalahden hallinnassa enää.

8. pienari

Rekisteröitynyt:
    06.07.2001
    Päivitystä tilanteeseen.

Tataz sain aikaiseksi soittaa kuluttajaasia neuvontaan mistä opastettiin soittamaan Elisalle koska puheluthan nauhoitetaan ja suullinen sopimus on tehty.

Puhelu Elisalle oli lyhyt koska kerroin että olen ottanut yhteyttä kuluttajasuoja asiamieheen asiaa koskien ja nauhoite puhelustani Elisalle pitäisi löytyä.

Aikoivat selvittää asian heti ja soittivat takaisin vajaan puolen tunnin päästä ja yllättäen kaikki tuntuikin sopivan ja kotisivutila palautetaan jne.

Sanoin että haluan sopimuksen kirjallisena ettei tällaista tapahdu enää toiste.

Aika naurettavaa touhua kyllä!.:mad:

Viimeksi muokattu: 17.10.2015
  9. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Noniin. Se on tuo kulutaja-asianeuvonta hyvä monivaattori Elisallekin.

10. pienari

Rekisteröitynyt:
    06.07.2001
  11. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Päivitystä tilanteeseen:

Elisa/Saunalahti tarjoaa edellee @internettiin.com-sähköpostiosoitteita, vaikka kyseinen domain ei ole enää Elisan/Saunalahden hallinnassa, vaan whois tiedoissa lukee:
    Name: Riitta Koykka
    Organization: 2QE Finance Oy
    Street: hakalankatu 6
    City: Seinajoki
    State: FI
    Postal Code: 60100

Onneksi domainille ei ole tällä hetkellä MX-recordia, joten pahaa aavistamattomien asiakkaiden sähköposteja ei ohjata vieraan kolmannen osapuolen palvelimille.

Nyt Elisa oli sotkenut sähköstin toiminnan seuraavasti. Ennen osoite [email protected] ohjattiin postilaatikkoon laatikkoesimerkki ja kopio lähetettiin osoitteeseen [email protected]. Uudelleen ohjaus oli sotkettu siten, että viestejä lähetettiin sattumalta myös muihin laatikoihin, joihin ei ole edes liitetty sähköpostiosoitetta ja mitkä Saunalahti/Elisa on itse luonut. Mitään logiikka miksi ohjaus tapahtuu tiettyihin muihin laatikoihin en löytänyt. Uudelleenohjaus asetukset ovat kuten ennenkin. Tämä "piilolaatikko" oli täyttynyt ja virheviestejä on lähetetty tästä syystä useille tahoille, jotka ovat valittaneet, että sähköposti ei toimi. Kukaan ei ole suostunut kertomaan mikä virhe sähköpostin lähetyksessä on. Viestit ovat kuitenkin tuleet minulle normaalisti enkä ole ollut tietoinen "piilolaatikosta". Koska eri tahot ovat saaneet käsityksen, että sähköposti ei toimi, ovat he lähestyneet kirjeitse ja tästä tietenkin on otettu 3 - 5 euron palvelumaksuja. Eli ongelma on aiheuttanut rahallisia menetyksiä.

Nyt 6 kuukauden jälkeen ongelma selvisi itselleni. Laitoin ongelman kuvauksen Saunalahden asiakaspalveluun, josta vastattiin:
    Sähköpostin edelleenlähetyksen hallinta tapahtuu Oma Elisan kautta. .... hallinta on suoraan asiakkaalla itsellään ja tätä kautta en pääse tekemään muutoksia sähköpostiisi.

Se on selvinnyt, että Saunalahti itse tekee viestin kopion lähettämisen toiseen osoitteeseen asettamalla Lähetäedelleen asetukseen "laatikkoesimerkki,[email protected]". Eli voi antaa listan, jossa on laatikon nimi ja sähköpostiosoite. Tälläistä asetusta ei voi kuitenkaan itse määrittää, koska OmaSaunalahti-palvely tarkistaa onko kenttää syötetty kevollisessa muodossa oleva sähköpostiosoite. Pilkku laatikkoesimerkki eivät kelpaa.

Viimeksi muokattu: 10.11.2017
  12. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Meni jälleen Elisan toimesta sähköpostiasetukset sekaisin. Oma Saunalahti -palvelu on sujettu ja asetukset täytyy tehdä Oma Elisan puolella.

1) Sähköpostin uudelleenohjauksen asetuksia ei voi muutta. Käyttöliittymä ilmoittaa, että uusi kohdeosoite on tallennettu, mutta seuraavalla kirjautumisella osoitteeksi on muuttunut vanha osoite. Uudelleenohjaustakaan ei saa pois päältä, koska asetukset eivät tallennu.

Elisan asiakastuesta kehoitettiin soittamaan Oma Guru -palveluun (2,28 €/min + pvm/mpm).

2) Oma Saunalahdessa pystyi tekemään postituslistoja. Esim. osoitteelle [email protected] pystyi tekemään postituslistan. Nyt Oma Elisassa postin uudelleenohjauskentässä lukee
    [email protected].
    Listaa ei voi mitenkään muokata eikä sitä voi ottaa pois päältä, koska uudet osoitteen eivät tallennu kohdan 1) ongelman vuoksi.

3) Postituslistassa on ennen ollut viestin uudelleenlähetys toiseen osoitteeseen ja postin ohjaaminen Saunalahden postilaatikkoon. Omaan postilaatikkoon on viitattu tunnuksella esim. tunnusb, mutta tätä tunnusta ei ole (aikaisemmin Elisa loi tällaisia tunnuksen automaattisesti, tunnusb tunnusc jne). Postin lähettäjät saavat lähetetyn viestin bumerangina takaisin virheilmoituksella
    unknown user: "tunnusb"
    Tämän vuoksi useat palvelut lopettivat sähköpostien lähettämisen, koska näyttää sille, että sähköpostiosoite ei ole enää voimassa.

4) Lisäksi jokaiselle laatikolle on ilmestynyt raksit maksullisten lisäpalvelujen kohdalle. Mitään tällaista en ole halunnut enkä koskaan käyttänyt.

13. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Tätä asiaa on aivan mahdotonta hoitaa Elisan kanssa. Vaikka asian vääntää kuinka rautalangasta ja käyttäen esimerkkejä, niin mitää ei mene jakeluun. Vaikuttaa sille, että he ovat 100 prosenttisen varmoja siitä, että palvelussa ei voi olla mitään vikaa eivätkä ymmärrä asiasta mitään. Tämän vuoksi vika on pakko olla asiakkaan taidoissa ja siksi pitäisi soittaa OmaGuruun.

Edit:
    Pitäisiköhän soittaa OmaGuruun? :) Menisi vain ikävästi rahaa hukkaan, mutta olisihan se kokemus.

Viimeksi muokattu: 22.01.2020
  14. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    -

Viimeksi muokattu: 22.01.2020
  15. pirimv

Rekisteröitynyt:
    18.02.2004
    Tuota oma.elisaa voi kiertää, jos haluat käyttää oma.saunalahtea..
    Onnistuu kun ensiksi kirjaudut oma.elisaan ja sitten menet https://oma.saunalahti.fi/settings niin saat entisen halinta sivuston näkyviin ;)

Tataz tykkää tästä.
  16. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Jesss! OmaSaunalahteen pääseekin vielä tuolla tavalla. OmaSaunalahdesta kaikki toimii. Osoitteet ja asetukset tallentuvat. Kaikki laatikotkin näkyvät. Kiitokset vinkistä! Tässä onkin ollut pieni katastrofi päällä jonkin aikaa. Olen aika riippuvainen muutamista osoitteista. Esim. yksi tärkeä osoite ja laatikko on luotu 28.7.1999.

Ehdin jo itse luovuttaa, koska OmaElisan sivulla lukee.

OmaSaunalahti on suljettu
    Elisan ja Elisan Saunalahti -liittymiesi ja palveluidesi sopimukset, laskutus ja hallinta löytyvät kaikki OmaElisasta.

Jos asiasi hoito ei OmaElisassa onnistu, ota meihin yhteyttä ja katsotaan asia yhdessä kuntoon.

Edit:

Alkoi asetusten tallentaminenkin OmaElisankin puolella toimimaan ilmeisesti OmaSaunalahdessa tehtyjen tallennusten ansiosta.

Edit 2:
    Ei suju kyllä Elisan asiakaspalvelun kanssa mikään. Viimeisin viesti alla. Mikään ei onnistunut aina kästetään soittamaan OmaGuruun. Kielletään kaikki. Nyt sitten ilmeisesti asiakaspalvelun hemmo oli ymmärtänyt tuon viestin, jossa kerrotaan OmaSaunalahden sulkemisestaja, että jos OmaElisassa ei onnistu asioiden hoito, niin "katsotaan asia yhdessä kuntoon.", sillä tuli seuraava viesti.

Mikäli asiakas haluaa lisätä tai poistaa osoitteita sähköpostin postituslistalta, voidaan muutos tehdä asiakaspalvelusta. Tämä on tämänhetkinen toimintamalli.

Ei kyllä tuntunut olevan tuollainen toimintamalli.

Viimeksi muokattu: 04.02.2020
  17. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Jos palvelut on lopetettu, mutta vielä toimii, niin nyt varmaan jo ihan viimehetket vaihtaa palveluntarjoajaa (siirtää toiseen palveluun), kun sen jotenkin hallitusti voi tehdä.

Ilmeisesti sinulla käytössä (doman) osoitteita jotka eivät ole sinun omia, eli joudut pitämään (maksamaan) elisan palvelusta ehkä pitkänkin siirtymäajan.

18. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Jeps.

Nyt tuli sitten Elisalta ensimmäinen lasku.

En ole koskaan hankkinut roskapostisuodatusta tai virusturvaa. Elisa on aivan itse päivityksiä tehdessään lyönyt raksit virusturvan ja roskapostisuodatuksen ruutuihin. Lisäksi Elisa loi muutaman tilin.

Ovat kuitenkin niin reiluja, että antavat alennusta. 117,80 euroa kuukaudessa on melkoinen summa (korjaus: lasku onkin kahdelta kuukaudelta). Tämä koko homma on aivan käsittämätöntä farssia, jonka kruunaa aivan käsittämätön asiakaspalvelu.

Viimeksi muokattu: 04.02.2020
  19. Buick

Rekisteröitynyt:
    08.09.2016
    Ei hitto. Jollain muullakin on ollut näitä ongelmia. Virtuaalisia jaxuhaleja sulle noiden kanssa kamppailemisesta. Mä muistan myös tuon aloituspostauksen domain ongelman, lisäksi Saunalahdella on ollut hassuna tapana antaa asiakkaiden ottaa näiden hassutteludomainien postmaster osoitteita haltuunsa.

Itselläni oli vähän erikoinen sopimus aikoinaan laitettu joka kattoi mun liudan eri sähköpostiosoitteita ja jokusen sähköpostilaatikon.

Tämä oli nyt yllättäen täysin mitään ilmoittamatta suljettu, osoitteet ja laatikot siirretty tuollaiselle uudelle internetpalvelupaketille, ja sekin oli sitten mennut umpeen ja mun kaikki sähköpostit oli poistuneet(!). Ja asian vääntäminen asiakaspalvelussa, ensin kuukaisi parin ajan puhelimessa ja nyt hiljattain noiden chätissä, oli just sellaista mitä tuosta boldasin.

Aivan uskomatonta tuubaa, niille ei tuntunut millään menevän perille että se mun palvelun kuuluu edelleen olla voimassa ainakin kuluvan laskutuskauden ajan ennenkuin siihen voi mitään merkittäviä muutoksia tehdä. Tai sitten ne saivartelee siitä että he ovat ilmoittaneet noista muutoksista.

Joo ei, heidän kirjeensä vaan kertoi että ilmaissähköpostit ovat muuttumassa maksulliseksi. Mulla oli noiden maksullisen lisäksi YKSI ilmainen sähköpostilaatikko joten luonnollisesti mä luulin että tuo Elisan ilmoituskirje koski vain sitä koska muuta siinä ei lukenut.

Se vanha palvelu mikä mulla oli on vähän sellainen hassu joka mulle oli joskus aikoinaan vaan lykätty kun Saunalahti halusi että mä maksan niille sähköposteista, niin siinä palvelussa oli pitkä 5 vuoden laskutusväli.

Tästä seuraa että kun mä olin maksanut siitä viimeksi pari vuotta sitten niin Elisan olisi pitänyt odottaa kiltisti 3 vuotta ennenkuin ne voi tehdä mun sähköpostille yhtään mitään.

Mä yritän olla ajattelematta tuota yhtään sen enempää kun lopulta he hoitivat tuon kuntoon. Noi sähköpostit on kyllä ihan älyttömän hintavia. Mulla on kohta 20 vuotta ollut domain, en ole sitä sähköposteihin käyttänyt kun tuon Elisa Saunalahden systeemi oli toiminut ihan hyvin ja silloinkin kun se muuttui maksulliseksi, oli se kohtullisen hintainen vaikka tuntuikin epäreilulta kun kukaan muu ei tunnustanut joutuvansa maksamaan noista vanhoista senttiäkään, siis tuolloin kauan sitten kun multa niitä alettiin veloittamaan.

20. Tataz

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Minulta alettiin velottaa vuoden vaihteessa.

Tulin juuri sukulaisperheen luota ja siellä oli myös yllättäen Elisan sähköpostien kanssa ongelmaa. Sähköposteja ei löytynyt OmaElisasta. Lötyi kuitenkin ei-sähköpostimuoiten tunnus. OmaElisaan tällä ei kuitenkaan päässyt, koska vanhat Saunalahti-tunnukset eivät ole enää käytössä.

Onnistuttiin kuitenkin pääsemaan vanhaan OmaSaunalahteen oma.saunalahti.fi. Tuo osoite uudelleenohjaa Elisan kirjautumissivulle, mutta pysäyttämällä uudelleenohjaus esc-näppäimellä saatiin OmaSaunalahden kirjautuminen jäämään esille. Tästä päästiin vanhoilla tunnuksilla sähköpostiasetuksiin, josta säädettiin postin uudelleenohjaus uuteen osoitteeseen. Laskuja ei tule, koska palvelu ei ole yhdistynyt uuteen OmaElisan tiliin.

Viimeksi muokattu: 16.02.2020

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi