sähköpolkupyörä

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja bruuz, 01.04.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. fiftynine

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2005
    Viestejä:
    209
    Onko tähän kommentteja? Itsekin olen etsimässä akkuratkaisua, funtsin sähvöpyörän kasaamista syksyllä/talvella.
     
  2. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 094
    Itse tilasin tuollaisen 52v akun. Hinta kohtuullinen ja tulee ilman tulliriskiä (lähettävät hollannista) Netistä hieman tutkin ja käyttävät aitoja kennoja. Tuossa tilaamassani akussa esimerksiksi on LG MH1 3.7V 3200mAh 10A 3C kennot, joita on siis yhteensä 70kpl. Toki akun saavuttua (pitäisi tulla ensi viikolla) avaan sen ja tarkistan asian. Ja jos niin kävisi, että olisi väärät kennot tai piraattikennot, niin aliexpressin kautta saa rahansa takaisin :) https://nl.aliexpress.com/store/pro...108.1000016.1.77697e84rgReYX&isOrigTitle=true
     
  3. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Rajoittimesta en tiedä uskaltaisinko mennä sitä säätämään(sikäli kuin tuolla setupilla kulkee edes kovin paljon yli 25km/h), mutta noi vauhtipresetit olis kiva saada vähän järkevämmäksi. Tuntuu, että koko ajan menee joko hitaammin tai nopeammin, kuin muu kansa. Joka tapauksessa: Tutkailtuani boksia tulin siihen tulokseen, että se riviliitin on mikrokontrollerin ohjelmointiin, nämähän tulevat vauhdilla kiinalaista liukuhihnaa pitkin eri maiden asiakkaille, niin täytyy saada kätevästi ohjelmoitua. Ohjaimen sisälle meni myös muista saman mallin ohjaimista poiketen moottorista valkoinen nopeusanturijohto, joka on joissain tapauksissa ilmeisesti boksin ulkopuolella liittimellä varustettuna, en tiedä mitä tuon johdon irrotuksesta seuraisi, ohjaimen sisusta kun on vuorattu hyytelöllä.

    No, päätin tutustua vähän paremmin tuohon tekniikkaan. Riviliittimeen laitoin +5V/GND päihin, että mikrokontrolleri saa virtaa ja ohjaustangosta tulevaan johtoon löysin oikeat TX/RX-pinnit (muutama todella epäselvä siellä oli myös), niin alkoi sieltä jotain dataa tulemaan ja parametrien luku tavallaan toimi käyttäen ohjelmaa nimeltä XPD. Kaikki arvot oli vain päin persettä, muuten hyvä. Tähän ei sillä uskalla mitään mennä tässä vaiheessa "ohjelmoimaan", kun ei tiedä noista ohjaimen kustomoiduista asetuksista ja oikeasta protokollasta mitään. Pystyy kyllä, mutta ei viitsi just nyt rikkoa ainoaa ohjainta/pyörää.

    Helpommalla ehkä pääsisi, kun ostaisi jonkun tunnetumman vakiomallisen säätimen, se taas luultavasti vaatinee vähän liittimiin tutustumista ja niiden vaihtamista(tässäkin mallissa[GZR Pedelec Longhaul] on aika huolella kustomoidut liittimet). Onhan tämän saman valmistajan toiseen malliin olemassa harrastelijoiden open source firmware ja tässäkin tosiaan on nuo ohjelmointipinnit ihan tarjottimella, mutta ei taas tiedä onko sillä toisella mallilla mitään tekemistä tämän kanssa.
     
  4. T.J.L.

    Rekisteröitynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    458
    Tilasin itse AVS-tools.de kaupasta 14s akun latureineen ja posteineen noin 430 eurolla. Melko nopea toimitus. Johtojen juotoksen laatu ei ollut päätä huimaava, en ole koko akkua avannut joten en tiedä minkä laatuinen se on sisältä. Kaupan tilauslomakkeessa pystyi valitsemaan toimitusmaaksi vain Saksan mutta sähköpostilla kyselemällä toimitus onnistui muuallekin.

    Huonosti löytyi järkevän hintaista akkua Suomesta ja EU:n ulkopuolelta en viitsinyt tilata toimitusajan ja tullien+alvien takia.

    Kannattaa huomata että noita Hailongin akkukoteloita on melko saman näköisenä kaksilla mitoilla. Toinen versio on vähän korkeampi ja siinä on usein parempi latausliitin.

    Jouduin muuten porailemaan akun alustaan uuden kiinnitysreiän jottain sain sen sopimaan omaan runkoon.
     
    Viimeksi muokattu: 10.08.2018
  5. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Täytynee kohta heittää kirves naulaan ja sanoa, että älkää ostako näitä GZR-vehkeitä, jos tahdotte pyörän, johon voitte jatkossakin huoletta vaihtaa kolmannen osapuolen komponentteja. Tältä tuottajalta kun tuntuu tulevan vain ympäripyöreitä vastauksia ja heidän asiakaspalvelunsa ilmeisesti valmistaa kaikki liikesalaisuuden piiri pieni pyöriin kuuluvat varaosat.

    Tuo moottoriohjain ei ole nyt mikään yleisin, mutta suht laajalti käytetty kuitenkin. Kuitenkin piirilevylle tinatusta ja kotelon ulkopuolellekin johdetusta liittimestä päättelin, että näissä on jotain viimeisen päälle rampautettuja(lue kustomoituja) firmwareja. Ei sillä, että olisin tätä kieli pitkällä virittämässä laittomaksi, vaan vituttaa, kun ei yhtään tiedä pystyykö tähän ylipäätään laittamaan jonkun muun ohjauspaneelin/lcd-näytön/kaapelin/minkä tahansa, joka tavanomaisesti käy yhteen tämän ohjaimen kanssa.

    Jatkan vielä säätämistä ennen standardien mukaisten komponenttien tilaamista, mutta kirjaan nyt vielä kiinnostuneille havaintoni tähän, jos joku muukin näitä joskus pähkäilee:


    Kyseessä siis GZR pedelec longhaul, jossa KZQW22A mootorinohjain ja joku liibalaaba-ohjauspaneeli (jonka sisällä btw hommia hoitaa mikrokontrolleri STM32f030f4p6)

    Kuvassa on ohjauskahvasta tulevan johdon liitin. Siis jälleen kerran ei se 5-pinninen, joka kaikkialta muualta löytyy. Moottoriohjaimen päässä keskelle tulee vielä yksi pinni, joka on jarrukahvan signaali. THROTTLE on kaasukahvan on/off-signaali, LIGHT valolle, RX ja TX ne tavanomaiset UART-signaalit ja siinä vaiheessa, kun kahvasta laitetaan virrat päälle, niin 36V kytkeytyy LOCK-pinniin (kytkeytyy heti, kun virtanappi painetaan pohjaan, vaikka ledit ei vielä syttyisikään. Voi myös yhdistää jumpperilla, jos ei kytke ohjauspaneelia). Sellainen kutina on, että nuo kaasut ja valot olisi voinut ammattilainen hoidella myös sarjadatan kautta, kun kerran lähdettiin flashaamaan moottoriohjainta. Jarru sen sijaan toivottavasti kytkee jotain pois ihan mikrokontrollerin ohi, mikä olisi ihan fiksua.

    [​IMG]

    Kun moottorinohjain saa virtaa, se alkaa lähettää sarjadatalla 100ms välein paketteja perus 9600 8N1 muodossa:
    0x55 0x00 0x07 0x07 0xXX 0x00 0x80.
    XX vaikuttaa alustavasti olevan ainoa joka vaihtuu, ja se on nopeussignaali moottorista. Muista ei ole tällä hetkellä mitään selvyyttä ja tuskin niillä on mitään merkitystä muuhun kuin paketista puuttuvan lcd-näytön arvojen näyttämiseen. Yksi on mitä luultavimmin akun jännitearvo.

    Ohjauspaneeli puolestaan lähettää seuraavia, kun moottoriohjaimen paketti on saatu:
    nopeus 0: 0x55 0x00 0x00 0x04 0x04
    nopeus 1: 0x55 0x10 0x00 0x04 0x14
    nopeus 2: 0x55 0x30 0x00 0x04 0x34
    nopeus 3: 0x55 0x50 0x00 0x04 0x54

    0x55 siis näyttäisi aloittavan paketin, toinen tavu on yksi preset-nopeuksista, kolmannesta ja neljännestä ei mitään tietoa kirjoitushetkellä ja viides lienee tarkistusnumero, kaikki edellämainitut yhteenlaskettuna ilman paketin aloituskoodia. Varmistin asian vielä lähettämällä kyseiset rimpsut sarjaportin kautta ohjaimelle ilman nopeussäädintä, ja sehän totteli.

    En tiedä voiko näillä millään vaikuttaa itse ohjaimen eepromiin tallennettaviin parametreihin, paketin koodi 0x55 kyllä viittaa juuri siihen millä näitä yleisesti ohjelmoidaan. Parametrejä saattaa tosin olla 32 tavun verran aina avustuksen vahvuudesta moottorin maksimivirtaan, mutta se firmwaren rampautus, mistä edellä mainitsin...

    Ai niin, se USB-liitin on sitten ihan vain yksi optioista tämän pyörän massatilaukseen, eikä liity mihinkään muuhun. Siihen tulee virrat suoraan akusta jonkun kutistesukan sisään laitetun regulaattorin kautta ja piuha vain ulos niistä ah niin tyylikkäästi kuumaliimatuista rei'istä.

    No, jos joku näistä jotain keksii tai hyötyy, niin hyvä juttu. Itse en löytänyt netistä mitään, niin piti alkaa mittailemaan ja ajattelin että näistä saattaisi olla jollekin muullekin jotain apua.
     
  6. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 094
    Vaihdoin omassa GZR Urban Rambler sähköläskissä olleen vakio controllerin (tässä sentään oli näyttö jne) toiseen KT (kunteng) 40A controlleri, jotta sain päivitettyä akun 52v (täynnä ollessaan 58.8v).

    Lisäksi näyttö vaihtui tosiaan EggRideriin, jolloin sain pyörään bt yhteyden, jolla muutella asetuksia :) Alkuperäisen controllerin paikalle ei uutta isompaa mahtunut (alkuperäinen on hailong akkutelakan sisällä, ja on siis 6 fettinen, muistaakseni maks 15A vehje)

    Nyt halutessaan tähän voisi asennella noita avoimia firmiksia, mutta olen vielä pitänyt vakio firmiksen ohjaimessa.

    Alkuperäisessä ohjaimessa johdot oli suoraan juotettu ohjaimen piirilevylle, joten johdot piti yhdistää uudessa ohjaimessa, laitoin kaikki johdot controllerin kotelon sisään, jotta sain johdoista siistimmät, siis ulospäin.

    Tuossa muutama kuva asennuksesta. Ensimmäiseksi piti johdot tuoda nätisti pyörän alle, jonne uusi controlleri sijoitettiin.

    [​IMG]

    Ja siinä näkymää controllerin sisältä:

    [​IMG]

    Ja siinä näkyy controlleri paikallaan ja kansi kiinni (tiivistin kaikki kulmat ja johtojen läpiviennit silikonilla, sekä tietenkin "kannen" ja kotelon väliin silikonia, jotta pysyy vesitiiviinä. Tähän asti ei ole ollut ongelmia, vaikka tullut muutaman kerran ajettua vesisateessa.

    Lisäksi tuossa sijainnissa ei controlleri pääse kuumentumaan liikaa, kun ajoviima viilentää sopivasti. Korkein lämpötila mihin olen controllerin saanut on 39c (sisällä lämpötila-anturi)

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2018
  7. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Näyttää oikein hyvältä! Hurjan näköinen omaan verrattuna tuo fetien rivi. Samaan suuntaan tähdätään...

    Itsekin ostin jo silikonia valmiiksi, kun näkyi jääneen kiireessä tehtaalla tuo tiivistyshomma miettimättä. Nytkin moottoriohjaimen kotelo oli jo muutaman viikon käytön jälkeen täynnä soraa. Luulen, että vesi pääsee vähän helpommin sisään.
     
  8. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    [​IMG]
    Ei millään pahalla, mutta onhan tämä ihan järkyttävän näköistä paskaa, kun tehdään asiakkaalle kustomoituja kontrollereita kunhan sinne päin. Pakko oli vielä tästä avautua, kun hetken aikaa on tätä viritystä yrittänyt selvitellä itkemättä.
     
  9. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 094
    Tuo ainakin suht vesitiivis kun piirilevy / komponentit upotettu tuonne epoksiin ? tai vastaavaan mönjään.

    Tuli tänään hieman testailtua ja hyvin kestää tuo 250W moottori kurmutusta. Kävin testaamassa Malminkartanon jätemäen nousua ja moottorille tarjosin nousun aikana n 1500w ja hyvin kesti. Nopeutta tuolla 250W moottorilla saa polkematta (peukkukaasulla) n 36km/h ja kevyesti polkemalla (pakko olla isoin vaihde ja sekin tuntuu jäävän pieneksi, tai siis lähinnä kadenssi nousee itselleni epämiellyttävän korkeaksi) sitten yli 40km/h.

    Olen vaihtamassa tehokkaampaan moottoriin, joten siksi ihan surutta testailin ja yllätykseni kestää hyvin. Aiemmin käyttänyt päivittäisessä käytössä maksimissaan noin 1200W tehoja, ja niitä käyttäen moottoriin tullut n 1000km. Viime viikolla avasin motin ja hammaspyörät olivat vielä hyvässä kunnossa, eikä käämitkään näytä ylikuumenemisen merkkejä (ei ruskettuneet / palaneen näköisiä).

    Kunhan saan uuden moottorin (1000w) niin voin vihdoin käyttää kaiken tehon ohjaimesta, nyt sitä rajoitettu ohjaimen "asetuksista", jolloin pitäisi saada se n 2200W, Jo tuolla 1200W teholla kiihdytykset tuntuu oikein mukavalta ja valoista pääsee oikein ripeästi liikkeelle, niin mielenkiinnolla odotan miten tuolla täydellä ohjaimen teholla käyttäytyy.
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2018
  10. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Epoksi tästä yhtälöstä olisi vielä puuttunutkin, onneksi tämä oli vain täytetty hyytelöllä. Jälleen kerran vähän sinne päin, hillon hyödyllisyyttä voi vain arvailla, kun sinne on jälkikäteen sitten lisäilty johtoa ilman kunnollista vedonpoistoa ja läpiviennin tiivistystä, johonkin hätäisesti kuumaliimapistoolilla roiskittu näön vuoksi.

    Tuossa gelatiinissakin on jo tosin melkoinen homma kaivella se joka raosta pois. Ajattelin näes vähän kartoittaa tuota kytkentää, kun ei netistä löydy yhtään mitään (muutenkin vähän sekavaa koko tämä ebike-skene) ja katsoa saisiko tuonne sitten kuitenkin ujutettua jonkun fiksumman firmwaren. Tuolla kuitenkin ruksuttaa vanha kunnon STM8S105 sisällä, debuggauspiuha on kuin tarjottimella, kaikille antureille on tykötarpeet levyllä ja myös läjä käyttämättömiä I/O portteja ihan valmiiksi kalustettuna (kaasusignaalikin näkyi menevän analogiseen inputtiin, kaasukahvassa on puolestaan hall-anturi...)

    EDIT: Jahas, ne ei sitten vaivautuneet edes laittamaan lukusuojausta tuohon mikrokontrolleriin. Pääsee vähän eteenpäin, kun sain luettua tuon firmwaren talteen.
     
    Viimeksi muokattu: 14.08.2018
  11. Marshal

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    2 377
    Mikä olisi hyvä ja laadukas retkipyörä hintahaarukassa 1000-2000e?
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2018
  12. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Salsa Fargo. Menee toki tuonne hintahaarukan yläpäähän halvimmillaankin.
     
  13. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    90
    RadRhinon etujarrukahvan sensori alkoi antamaan virhekoodia ja matka tyssäsi siihen paikkaan. Liittimen irrottamalla onneksi toimii. Onko kellään käryä miten tuo Tektran kahvarungossa oleva anturi irrotetaan?
     
  14. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    Miten nuo pienet (alennusvaihteelliset)hubimoottorit vertautuvat vaikka 750W bafangin BBS02:seen?

    Napamoottori jää väännöissä 80Nm vs 130Nm ..mutta jos keskimoottorin hitain välitys on vaikka 28:46 ratastuksella niin se tekee 79Nm takarenkaalle?
    Keskimoottoreita aina mainostetaan vääntävinä mutta jos siihen ei laita hiton pientä eturatasta niin ei tuo mitenkään ylivertaiselta näytä?
     
  15. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    90
    Lähettävätkin mukisematta uuden jarrukahvarungon antureineen. Hyvää asiakaspalvelua.
     
  16. jone2

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2009
    Viestejä:
    133
    Aivan loistava juttu että olet jaksanut tutkia. Mielenkiinnolla seuraan kun itsellä ei taito riitä. Pitäisi saada tosiaan tuota rajoitinta säädettyä kun pitkillä suorilla tuo 25km/h on kyllä melko ankeaa.
     
  17. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Reverse engineerasin (onko se sana? kääntöinsinöröin) firmwaren osapuilleen vastaaviksi c-koodinpalasiksi ja tulin siihen tulokseen, että se on vähän turhan raa'alla kädellä ja laiskasti muokattu alkuperäisestä (hyppyjä poistettu, muuttujat pakotettu tiettyyn arvoon vaikka seuraavalla rivillä niitä vertailtaisiin, funktioita kloonattu ja vanhat jätetty lojumaan). Myös esimerkiksi ne kohdat, jotka lukevat ohjauspaneelista tulevat parametrit, on muokattu niin, että tähän ei saa esim. jotain lcd-näyttöä kiinni, jolla voisi muuttaa moottorin asetuksia. Vain se pyörän mukana tullut neljän nappulan paneeli toimii ja kontrolleri lukee siitäkin vain sen, mennäänkö vauhdilla 1, 2 vai 3.

    Ensimmäiseen ajatukseen KT-sarjalle tehdyn open source firmwaren laittamisesta tähän jouduin unohtamaan, se on ihan eri systeemi. Sama jannu on nyt toisaalta koodaillut TSDZ2-keskimoottorin ohjaimelle samanlaista projektia, mutta vaikka valmistaja on sama kuin KZQW22A-ohjaimella ja alkuperäinen firmwaren koodi hyvin pitkälle 1:1, niin hardwaressa on sen verran eroavaisuuksia, että sekään ei mene ihan heitämällä tähän.

    Arvellessani, että en tätä romua pitkään jaksa enää säätää, tilasin jo KT-sarjan ohjaimen ja LCD 3-ohjauspaneelin, kun pitkän etsinnän jälkeen löytyi sellainen malli, jossa on sen hirveän johtosotkun sijaan valmiiksi ne samat vesitiiviit liittimet, kuin GZR-pyörissä. Siihen ohjaimeen ja myös lcd-näyttöön saa sitten fläshättyä kustomoidut firmwaret ja pääsee 156,7 kertaa helpommalla, kuin tätä Frankensteinin elektronista vastinetta säätämällä.

    Ihan vinkiksi vain tämänkin hirvityksen suunnittelijoille: Johtoja pitkin menee pyörän tankoon jo valmiiksi jännitettä 36V edestä. Jos pyörään laittaa lisävarusteeksi usb-liittimen, sitä ei tarvitse eri piuhalla vetää ohjaimelta asti. Lisäksi kuumaliima on ihan kätevä apu tee-se-itse-viritelmiin, ei kaupallisiin tuotteisiin.

    Raportoin lisää, jos noilla uusilla vermeillä saa pyörän vähän järkevämmäksi.
     
  18. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 094
    Tuota alkuperäistä projektia on jatkettu eri henkilön toimesta. https://opensourceebikefirmware.bitbucket.io/windows_instructions/index4.html
    Ja tuossa kyseisen projektin github sivusto. https://github.com/stancecoke/BMSBattery_S_controllers_firmware
     
  19. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
  20. LaturiLewis

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2013
    Viestejä:
    322
    Näyttää olevan tehotonta ja muistia kuluttavaa koodia, kun on käytetty STM8S standardi kirjastoa.
    C-kääntäjänä SDDC ?
    Itse olen tehnyt STM8S103:lle(8kt flash) ilmaisella COSMIC c-kääntäjällä koodia ja totesin, ettei kirjaston käytössä ole mitään järkeä , muutaman rekisterin alustus kuluttaa luokkaa 10 kertaa enemmän muistia verrattuna suoraan rekisterikirjoitukseen nähden.
    Olen tehnyt myös BLE modulilla ja STM8S:llä useita langattomia GUI sovelluksia Androidiin.
    Olisko tuossa järkeä siirtää GUI omasta näytöstä Androidiin?
    En tosin ole tutustunut näihin sähköpyöriin sen tarkemmin.
     
  21. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552
    Itellä on tommonen KT-LCD3 paneeli & kontrolleri yhdistelmä ja ihmettelen mitä etua toi custom firmis siihen toisi? Etenkin kun huomioi sen tosiasian ettei alkuperäistä firmistä saa talteen, siinähän sitten ollaan jos customin kanssa on ongelmia.
     
  22. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Niin, eihän siitä niin paljon tavalliseen käyttöön ole hyötyä, jos nykyinenkin ajaa asiansa. Lähinnä noilla saa ominaisuuksia mitä noista halvoista kontrollereista puuttuu: enemmän siniaaltomaisen ulostulon, regeneroinnin, kaikki parametrit saataville, tuen puhelimella muokattaville säädöille, tuen torque sensorille tai torque simulaation, yhteensopivuus muidenkin näyttöjen kanssa, mahdollisuus koodailla omia lisäominaisuuksia yms.
    Ja alkuperäisen firmwaren voi lukea talteen ennen uuden ohjelmointia, eipä nuo muutenkaan miljoonia maksa.
     
    Viimeksi muokattu: 03.09.2018
  23. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Nyt unohtuu se, että yleensä tuotteen valmistajalla on tarkoitus suunnitella mahdollisimman halvalla ja vähällä vaivalla tuote, jolla saadaan asiakkaalta rahat pois. Riittää, että toimii takuuajan loppuun.
    Tavallinen taapero, kun ei kiinnitä huomiota tuollaisiin asioihin.
     
  24. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 094
    Pitää myöntää, että itse olen vetänyt lisää piuhaa rungon sisään vetääkseni sen +5v ja +12v erillisillä piuhoilla ohjaustangolle (usb liittimelle jne) Vaikka sinne jo yhtä piuhaa pitkin meneekin akkujännite +52v. Sattuu vain olemaan, että ohjaimen kotelossa oli eniten ns turhaa tilaa, jonne laittaa se pieni dc-dc stepdown mötikkä. Toki sen olisi voinut jonnekkin ohjaustangon lähellekkin sijoittaa, mutta ei siististi. Helpompi siis vetää controllerilta pari uutta johdinta siististi rungon läpi ja siitä siististi muiden johtojen kanssa ohjaustangolle.

    Lisäksi etuvaloille menee erillinen (lisätty siis itse) +52v piuha myös, ja tämä ihan siitä johtuen, että se toinen +52v piuha menee suoraan tuolle näytölle, ja on suht ohutta johtoa, sitä käytetään vain näytön virtoihin, ja jännitetason mittaamiseen, sekä käynnistämään ohjain kun näyttö kytketään päälle. Toki valot ei niin kauheasti kuluta, mutta muistaakseni 25w kuitenkin, oli siis helpompi vetää suoraan paksummat johdot controllerilta.
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2018
  25. mutetus

    Rekisteröitynyt:
    20.04.2014
    Viestejä:
    11
    Nimenomaan kyllä kunhan joku pyörä myyntiin ja äkkiä -meininki. Itse ostin omani pois kuljeksimasta, kun oli ollut esittelypyöränä eli puoli vuotta roikkunut katossa ajamattomana ja 550€ hinnasta pois. Sillä tuohon raskii vielä jotain vähän laadukaampaa osaa laittaa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti