sähköpolkupyörä

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja bruuz, 01.04.2009.

  1. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
  2. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 077
    Itseasiassa siinä oleva Bafang G060 sarjan moottori on siitä hassu, että 250w, 500w ja 750w ovat ilmeisesti täysin samoja moottoreita, ainoastaan kuoreen painettava watit muuttuvat. Vakio-ohjaimella tuokin moottori käyttää n 560w, kun tuon Urban Ramblerin ohjain puskee maksmisissaan 15A (ja akkujärjestelmä on 36v, joten 36v x 15 = 560w, ja todellisuudessa pikkaisen enemmän, koska täydellä akulla jännite on noin 42v)

    Hyvin jaksoi vakionakin kuljettaa meikäläistä, eli peukalokaasulla n 27-29km/h polkematta, tasaisella siis. Eli tosiaan näytön valikoista saa nostettua tuota 25km/h rajaa

    Mutta ylämäkiin kaipasin silti hieman lisää vääntöä, joten päivitin vakio-ohjaimen tehokkaampaan, näyttö vaihtui tässä rytäkässä myös. Nyt pyörä tukee 36/48v akkujärjestelmää, joka oli toinen syy ohjaimen vaihdolle. Vakioakulla tuo 250w myyty moottori ottaa noin 970w maksimissaan, mäissä ja paikaltaan kiihdyttäessä. Tuossa vaihtuneessa näytössä näkyy moottorin teho, josta sitä on mukava seurailla. Toki saisi vieläkin enemmän, mutta olen rajoittanut ohjaimesta maksimi virran, kun ei hajua millainen bms tuossa akussa on ja paljonko se antaa jatkuvana tai piikkitehona virtaa ulos. Ja verkkokauppa ei kauheasti akun speksejä kerro :D

    Nopeushan tuolla ei muuttunut, se on edelleen se sama kuin alkuperäisellä ohjaimella, eli n 29km/h kohdilla loppuu avustus. Tämä tosin johtuu ilmiöstä nimeltä back-emf, eli tuon takia ei 36 voltilla ole mahdollista saada tuota moottoria pyörimään nopeammin. Ei edes tyhjänä ilman kuormaa. Tällöin jos haluaa nostaa nopeutta pitää nostaa jännitettä. Ja siksi vaihdoinkin 48v järjestelmään. Uusi akku ei tosin ole vielä tullut joten en ole päässyt testaamaan. Mutta vakioakullakin saa mukavasti vääntöä ja tehoa, vaikka nopeus ei sitä 30km/h ylitäkkään.

    Toki jos ostat esim tuon ebay linkissä olevan pyörän, niin siinä on valmiina jo 48v sähköjärjestelmä ja tehokkaampi ohjain kuin verkkiksen pyörässä. Eli sillä pääsee helpommin. Mutta tosiaan ainahan näissä on mahdollista vaihtaa ohjainta / akkua parempaan. Toki jos nyt olisin ostamassa, ostaisin jonkun muun kuin verkkiksen urban ramblerin, koska tulin maksaneeksi siinä "turhasta", kun akku ja ohjain meni kuitenkin "heti" vaihtoon.

    What is the difference between G06 250 W, 500 W and 750 W versions?

    On The BAFANG G06 concept, the engine itself is IDENTICAL for all power versions and can even handle a lot more than 750 W.

    An electric drive always consists of three elements: The engine itself, the controller that feeds the right amount of energy to the engine and the battery.

    So why the 250/ 500 and 750 W ratings then?

    Every country has its own specific rules regulating the maximum continuous power of electric bikes. In Europe, the limit is 250 W, in Switzerland 500 W and in the US 750 W. Hence the three different configurations offered.
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2018
  3. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitos loistavasta tietopaketista! Itselläni on nyt verkkiksen 20" FAT 4.0 ja menee tasamaalla helposti reilut 30 km/h maltillisesti polkien jos rengaspaineet on tapissa. Alamäkeen huiput polvinivelet sauhuten 49 km/h, välitykset ei oikein suosi kovempia vauhteja. Lisää nopeutta kuitenkin tarvittaisiin ja olisihan ne isommat renkaatkin kivemmat joten nyt arvotaan noiden kahden ulkomaisen vaihtoehdon välillä.
     
  4. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    532
    Hah.

    Kiitokset, tässä taas yksi esimerkki siitä miten kuluttajaa "huijataan" siksi, että meidän rakkaat päättäjämme ovat viisaudessaan antaneet ylen paperille. On se vaan hienoa että täällä on joka alan tuntijaa !
     
  5. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Tuo Radrhino lähti äsken tilaukseen. Hinta on ihan jiirissä kun katsoo ominaisuuksia paperilta.
     
  6. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Voikohan tuota Radrhinoa "kutistaa" suoraan valikoista ns lailliseksi 750w -> 250w?
     
  7. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Liikennevakuutus 50€ vuodessa joten ei liene tarpeellista.
     
  8. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 077
    Riippuu pyörässä olevan ohjaimen / näytön mallista. Omassa pyörässä onnistuu, toki ei noin suoraviivaisesti, että valitsee halutut watit, vaan noin:

    [​IMG]

    Eli voi rajoittaa virran määrää, toki säädöt ei ole valtavan kattavat, mutta kuitenkin.

    Pyörään tulossa kuitenkin (heti kun posti tuo) uusi näyttö, ohjaimen pysyessä samana. Uudessä näytössä on oled näyttö, ja bt yhteys, jolloin puhelimella voi ohjelmoida halutut nopeus / avustusrajat jne. Ja näyttö sisältää kaksi profiilia, road ja offroad ja niiden vaihtamiseksi "mode" nappulan.

    Road profiiliin tietenkin lailliset asetukset 25km/h ja mahd lähelle sitä 250w. Offroad:iin taas nopeusrajoitus pois, ja tehoa saa käyttää sen maksimin, eli noin 1,1kW mitä tullut nyt testattua. Lisäksi tuo offroad mode ei vaihdu päälle ellei puhelin ole yhteydessä pyörään. Eli toimii mukavana "avaimena" Ja kun puhelimen bt yhteyden sammuttaa palaa pyörä laillisiin asetuksiin.

    Tuossa viimeisin kuva pyörästä. Pitää laittaa kuvaa / videota kunhan saan (toivottavasti tällä viikolla) sen uuden näytön / bt palikan pyörään kiinni ja toimintaan.

    [​IMG]

    Edit: Tosin tajusin ettei varmaan kauheasti ole hyötyä vaikka saisit tehoa rajoitettua, moottorin kyljessä kun lukee se 750w, jota olettaisin poliisien tarkastelevan jos niin hyvä tuuri joskus sattuisi, että haluaisivat tarkemmin katsoa pyörää :D Itsellä siinä lukee se 250w, joten helppo sanoa, että joo ihan vakiolla menee, vaikka siitä tehoa irtoaakin se 1.1kW
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2018
  9. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Kerropa lisää tuosta uudesta näytöstä. Mistä moisia saa ja miten helposti menee vanhan tilalle?
     
  10. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 077
    Näyttö tilattu tuolta https://eggbikes.com/eggrider-v2-di...bile-app-e-bike-bafang-sondors-kunteng-lishui
    Ja jos vanha näyttö on tuollaisella 5 pinnisellä HIGO liittimellä kiinni, niin pitäisi mennä ihan vaan vanha irroittamalla ja uusi työntämällä tilalle. Mutta tässäkin ratkaisee lähinnä se ohjain mikä tuolta pyörästä löytyy.

    Tuo näyttö on vielä "beta" / kehitysvaiheessa, mutta hyvin tulee päivityksiä ja valmistajat kuuntelevat hyvin asiakkaita mitä ominaisuuksia siihen halutaan. Tänään tuli viimeisin päivitys sekä puhelinsoftaan, että näyttöön (siinäkin siis itse bluetooth yhteyden yli päivitettä firmis)

    Tuossa vielä tänään tulleet päivitykset:

    Release notes:
    Näyttö:
    - Added lock provision
    - fixed the rollover at 60 instead of 59 for hour
    - increased the battery resistance calculation low pas filter
    - diplayed error codes in hex instead of decimal
    - added walk mode when pressing up for more than 3 seconds
    - added voltage calibration

    Android softa:
    - Add bafang dual settings profile switch for Road/OffRoad
    - Add bottom switch to bafang settings pages
    - Add option for display voltage calibration
    - Add LockMode type in display settings page
    - Add restriction to input 0 speed limits in settings
    - Fix typo in trip distance graphs
    - Fix bafang throttle voltage
    - Remove battery app line from charts



    Tuossa vielä kuva HIGO liittimistä. Noita on käytetty aika laajalti varsinkin valmiissa sähköpyörissä. Ja siis niiden etupäässä, jolloin kaikki tarvittavat johdot (jarrukahvojen johdot, näytön, kaasun jne johdot saadaan koottua yhteen johtoon ja vietyä ohjaimelle)

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2018
  11. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Nonni, toihan vaikuttaa ihan sikahyvältä jos vaan sopii tuohon Radrhinon ohjaimeen.
     
  12. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Poliiseja tuskin hirveästi kiinnostaa moottoreiden speksit, mutta jos jotain sattuu niin silloin varmasti viranomaisia alkaa kiinnostaa oliko pyörä laillinen vai ei. Toki jos kyljessä lukee tehot niin vaikea siinä perustella onko se laillinen vai ei.
     
  13. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Sen takia tuo lakisääteinen vakuutus on hyvä olla.
     
  14. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Kuulin siitäkin että jos ottaa tuon liikennevakuutuksen niin sitten se tarvii varkauksia varten kaskon eli sitten ei enää kotivakuutus riitä.
     
  15. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 077
    Kylläpä on typerää. Mutta joo niinhän tuo taitaa olla, että sen jälkeen pyörää ei lasketa kodin irtaimistoon tms, vaan on ajoneuvo, joka vaatii vakuutukset erikseen.
     
  16. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Viimeksi muokattu: 14.06.2018
  17. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 077
    Lokarit on ostettu / tilattu tuolta https://classic-cycle.de/alle/488/fat-bike-kunststoffschutzbleche-schwarz-26x4-4.8-124-mm-breit Nuo olivat aluksi siis kiiltävät, mutta maalasin ne itse matta mustaksi. Toki tuolla näytti olevan myös valmiiksi mattapintaisia, en vain huomannut niitä tilatessa. Tuossa linkki niihin https://classic-cycle.de/schutzblec...leche-schwarz-26-zoll-123-mm-breit-extra-lang

    Jalka taas on haettu ihan tokmannilta. https://www.tokmanni.fi/saadettava-seisontatuki-24-28-n-polkupyoriin-6438114756171.html
     
  18. Oodi

    Rekisteröitynyt:
    21.10.2007
    Viestejä:
    20
    Itsekkin olen kiinnostuneena katsonut kyseistä pyörää. Löysitkö discount koodia tuonne? Jenkkisivulle löytyi -50€ tarvikkeista pyörän oston yhteydessä mutta ei toimi tuolla eu sivulla.
     
  19. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Kaikki koodit mitä löysin, oli virheellisiä. Pyörä tuli äsken kotiin, maanantaina tilasin. Suht nopeaa toimintaa. Nyt vaan kasaamaan ja sitten kovaa ajoa. Pitää vielä selvitellä tuon eggriderin yhteensopivuutta tähän, halusivat Eggriderillä kuvan mittariston liittimestä ja ohjainyksiköstä kun kysyin asiasta.
     
  20. Oodi

    Rekisteröitynyt:
    21.10.2007
    Viestejä:
    20
    Jos mahdollista niin annatko ensitunnelmat ja fiilikset kun pääset kokeilemaan. Myös kiinnostaa jaksaako mennä mäkeä ylös pelkällä kaasulla.
     
  21. -ahven-

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2011
    Viestejä:
    74
    Toki. Kunhan saan kalenteriin raivattua sen verran aikaa.
     
  22. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Jos ei verkkiksen pyörä tuu mihinkään tarjoukseen niin tuo Radrhino on kyllä tosiaan aika jeppis-hintanen. Verkkiksen pyörästä puuttuu mm. polkimet, lokarit, valot ja jalka, joihin uppoo helposti 150e.
     
  23. sohvaperunaa

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2008
    Viestejä:
    1 077
    Tuskin tulee enää tarjoukseen. Noita pyöriä näyttää olevan netistä tilattavissa enää 5kpl ja oulun / pirkkalan myymälässä kolme lisää. Ja olettaisin (voin toki olla väärässä), että eivät tuo enää uutta satsia tälle kesälle. Muistaakseni näin mennyt aiempina vuosina myös. Ja noita menee noin yhden tai parin kappaleen päivätahtia näköjään, joten pian taitavat myydä ei oota.

    Mutta oikeassa olet tuohon verkkiksen pyörään on saanut laittaa lisää juuri noihin mainitsemiisi + n 180e uusiin kumeihin (Jumbo Jimit). Ja itse tosiaan vaihdoin ohjaimen + 50e, näytön + 80e, ja tulossa vielä uusi akku + 450e ja uudet jarrut noin + 200e. Joten äkkiä hinta nousee. Tosin suurin osa noista omista lisäyksistä / vaihdoista ei ole välttämättömiä, halusin vain parantaa ajokokemusta, vauhtia ja moottorin tehoa / vääntöä :)

    EggRider näyttö on muuten nyt saapunut ja paikallaan. Kävin ajamassa pienen testipätkän. Tuossa siitä statseja:

    [​IMG]

    Ja tuossa hieman käppyröitä

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2018 klo 21:30
  24. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Näinhän se taitaa olla että verkkis ei pyörää tuon halvemmalla myy. Jännä juttu kyllä nuo niiden varastosaldot, jotka putos aika nopeasti yli 25 -> alle 10. Tänään pyöriä oli kaikkiaan välillä 12kpl jäljellä mukaan lukien kaikki varastot ja toimipisteet. Äskettäin niitä yhtäkkiä olikin 15kpl. :D
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2018
  25. Hyde

    Rekisteröitynyt:
    13.12.1999
    Viestejä:
    679
    Kokemuksia ois kiva kyllä kuulla. Saako tuon tavaratelineen purettua helposti pois ilman että jää jotain johtoja roikkuun tms ongelmia? Takavalohan siinä kyl lähtee, mutta vähän tökeröltä näyttää kun on kilvenpaikkakin valmiina. Näkee km päähän että tuohan on joku muu kuin perusfillari. :)
    Takavaihtaja näytti olevan Acera. En tiedä mitä mieltä tuosta pitäisi olla.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti