sähköpolkupyörä

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja bruuz, 01.04.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. amppa1

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    34
    Ciclotekistä 250w e-bike kittiä suunnitelen, nii osaisko joku neuvoa, että kumpi kontrolleri kannattaa valita? 15A vai 17A.
    Itse vielä aika aloittelija näissä hommissa.
     
  2. P.a.s.i

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Viestejä:
    499
    Jos niissä ei ole muuta eroa kuin virta rajoitus niin eipä väliä kumman ottaa.
    Maksimi tehoissa on eroa sen 50w 15A on maksimi teho 540w ja 17A 612w
     
  3. amppa1

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    34
    Ok. Kiitos!
     
  4. P.a.s.i

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Viestejä:
    499
    Tuli mieleen että teho pitää paikkansa jos jännite on normaali 36v
     
  5. Occurrence

    Rekisteröitynyt:
    23.06.2007
    Viestejä:
    797
    Juu ei saa. perushyvä maastopyörä kustantaa 2.5ke - 5ke ilman moottoria riippuen kumien koosta. En laske etujoustettua maastopyöräksi. Se on polkupyörä. :p
     
  6. Occurrence

    Rekisteröitynyt:
    23.06.2007
    Viestejä:
    797
    Itellä on läskipyörässä isompi ratas muuttunut bash ringiksi ja joustopyörän bashring alkaa olla kohta finaalissa. Se on tietysti osaamattomuutta kun keskiö hakkaa kiviin. Pitäisi opetella ajamaan takiksella kiveltä toiselle mutta ei vahana enää oikein viitsi. Käytännössä ajan pelkästään maastossa ja mitä hankalampi polku sen hauskempaa. Siis oikeaa maastopyöräilyä. Kivaksi homma muuttuu kun polku on pelkkiä jalkapalloa isompia kiviä.

    Niinpä se moottori ei saa roikkua keskiön alla eikä se saa tulla alemmaksi kuin 32-piikkinen ratas.
     
  7. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Olisiko heittää suosituksi hieman laadukkaammasta 36V (12s) LiFePo -laturista. Nykyinen kiinaihme pitää niin kovaa huminaa vaikka olen repinyt tuuletinritilät pois ettei oikein kehtaa rivaripihalla latailla sen kanssa - ainakaan näin kesäaikaan kun naapurit nukkuu ikkunat auki. Hintaluokka mielellään satkun tuntumassa.

    Edit: ..niin ja EU-alueelta pitäisi löytyä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.07.2017
  8. Kaalii

    Rekisteröitynyt:
    19.01.2008
    Viestejä:
    326
    Nooh sit se täytyy sun hankkia sellainen sähköpyörä missä on takarenkaan navassa moottori. Kukin tyylillään. Mahdat kuitenki ajella pyörälläs jotain trialia jos jokaisella maastopolullasi on toinen toisen perään jalkapallon ja sitä isomman kokoisia kiviä mitkä hakkaavat kokoajan pyöräsi pohjaan... :rolleyes:

    Ps. katsoppa vielä hieman tarkemmin kuinka alas todellisuudessa tuo moottori tulee https://www.electricbike.com/wp-content/uploads/2015/10/race-face-bbs02.jpg jos et ole jo viitsinyt katsoa. Haiskahdat lähinnä vain tällä hetkellä kateelliselta ihmiseltä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.07.2017
  9. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    Vaikka ei kysymys olekkaan enää ajankohtainen niin vastaan silti jos tuo pyörä ilmaantuu vielä myyntiin. Itse olen ollut tyytyväinen tuohon, tuo on itselle ensimmäinen sähköpyörä sekä ensimmäinen läskipyörä niin vertailupohjaa ei ole ja enemmän pyöräilyä harrastavat varmaan tuosta löytäisi enemmänkin valitettavaa mutta kun ottaa (alennus) hinnan huomioon niin vaikeaa on samaan tasoon päästä vaikka itse tekisi, eikä itsellä ollut kunnon peruspyörää johon olisin sähköt lisännyt. Ensi sähköpyöräksi oiva peli ollut itselle, aikahan sen tietysti näyttää että miten tuo kestää, vaihteisto tuossa varmaan eniten mietityttää miten kestää.

    Etukäteen mietitytti miten vain 250w moottori riittää kun pyöräkään ei kevyemmästä päästä ole mutta hyvin tuo perusajossa riittää, toki maastossa kun aletaan mennä jotain +30 asteen nousua niin ei meno enää kevyttä ole. Seuraavalla kerralla sitten voi vaikka itse rakentaa sähköt johonkin vähän parempaan fillariin ajan kanssa mutta pääseepähän tuolla ainakin edullisesti alkuun.
     
  10. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88

    Minkä tehoinen sen laturin pitäisi olla? Siis latausvirta ampereina.
     
  11. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Pyörä on käytännössä yöt latauksessa, eli teholla ei ole hirveästi väliä, tosin akku on sen verra iso (20Ah) että ihan pienimmät ei käy. Teho siis 2-5A luokkaa.
     
  12. koo2mikko

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2014
    Viestejä:
    143
    Jos pihalla lataat, pitäisi sen laturin olla vettä kestävä. Elikkä pane se nykyinen laturi koppiin/laatikkoon niin äänikin häipyy.
     
  13. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Ei tarvitse olla vedenpitävä, kun on katettu terassi. Kotelointikaan ei käy, kun tuossa on tuuletin kai tarkoituksella ja äänieristävä kotelo eristää kohtuu hyvin myös lämmön siirtymistä.
     
  14. koo2mikko

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2014
    Viestejä:
    143
    Meinasin laittaa kuvan omasta laturisysteemistä, mutta en saanut kuvaa liitettyä.Ei taida olla mahdollistakaan.
     
  15. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
     
  16. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 623
    Ei oikein mitenkään saa järkevästi sopimaan runkoon noita 4x 20Ah lipottimia niin nyt lähti uusi frame tilaukseen: http://www.ebay.com/itm/222572639815 ja mustana.

    Saas nähdä sopiiko heittämällä nykyisessä Intense M3 rungossa olevat palikat kiinni. Euroja kyllä hukkuu, kun alkaa summaamaan kaikkia yhteen, mutta ei kannata ettei tule paha mieli :).
     
  17. veijoesso77

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2010
    Viestejä:
    179
    Olisko Muron asiantunijoilla vinkkiä:
    nykyinen akku on Protanium 24v/10Ah (BP-L2410SH1) joka alkaa olla neljän vuoden käytön jälkeen aika lopussa.

    Samanlaisen saisin 515€ hintaan, joka kuulostaa hiukan paljolta..

    Mitä vaihtoehtoja olisi tai mitä 24v -> 36v muunnos vaatisi? Konvertteri ainakin, mutta moottorikin uusiksi?
     
  18. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    En ole mitenkään sähköpolkupyörien asiantuntija, mutta sen verran nyt tuohon kommentoisin, että niitä wattituntejahan akussa haetaan, ja se on nyt ihan se sama mikä se nimellisjänö on, 7.2, 24, 36 tai 200V... jos yksi kenno on x V ja y Ah, niin kennoja kytketään aina rinnan ja sarjaan ja siitä saadaan samalla akkukennomassalla ihan sama kokonaisenergia (Wh), olipa se kennoston jänö sitten 24V tai ihan mikä vaan. Vain jännitteen ja virran arvot ovat sitten erilaisia.

    Ja se on sitten vain markkinointikysymys, millä hintaa niitä kennoja, tai siis wattitunteja saadaan. Mutta kilpailun ollessa kovaa, 1 Wh maksaa aikalailla saman, onpa siinä laitettu 6 tai 12 kennoa sarjaan, eli onpa jänö sitä tai tätä.

    Jotenkas ei se jänön nosto 36V:iin ole mikään autuaaksitekevä asia. Sen sijaan, jokainen jännitteenmuutos (esim. 24->36V tai 36->24V) hukkaa energiaa, joten jos moottori syö 24V, niin sillä varmaan kannattaa elää mikä sopiva on.
     
  19. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 173
    No on siinä kuitenkin se ero kun paljon tehoa siirrellään, että isommalla jännitteellä saa ohuemmalla kaapelilla siirrettyä saman tehon. (josta syystä siirtolinjoissa 400kV eikä 230V) Mutta tosiaan jossain sähköpyörässä ei muuntamaan kannata tuon takia ruveta.

    Suurin syy isompaan jännitteeseen sähköpyörässä on moottori. Paljon tehoa tuottava moottori on helpompi rakentaa isommalla jännitteellä. Akkujen kannalta sillä ei ole niinkään merkitystä, kun se kuitenkin koostuu pienivolttisista kennoista joita laitetaan sopivasti rinnan ja sarjaan halutun jännitteen ja kapasiteetin saavuttamiseksi.
     
    Viimeksi muokattu: 04.08.2017
  20. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Voit uudelleen kennottaa akun jolloin siihen voit samalla saada lisää Ah alkuperäiseen verrattuna isompikapasiteettisia kennoja käyttäen.
    Tai sitten korvaat akun toisella 24V akulla. Jos hankit 36V akun, silloin controllerikin olisi hyvä vaihtaa 36v mukaan. Tämä ei ole kuitenkaan välttämätöntä, sillä myös akun oma cut off toiminto katkaisee virran tarvittaessa ,ettei akku pääse liian tyhjäksi. Moottoria ei suinkaan tarvi vaihtaa, vaikka ajaisitkin 36v akulla. Nopeus saattaa kylläkin noiusta, jollei ole rajoitusta käytössä
     
  21. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Juuri näin, ei noilla johdinhäviöillä ole tuossa paljon merkitystä, kun se on jo kerran toiminut 24V systeeminä. 24V tai 36V jänöt merkitsevät puolitoistakertaista virtaa, eli kokolailla yksi ja sama moottorinkin kannalta, ei 24V tai 36V jänönä tee moottoriin mitään lisähaasteita puolin tai toisin.
     
    Viimeksi muokattu: 04.08.2017
  22. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552
    Todennäköisesti moottorinohjain eli kontrolleri sekä mahdollinen ohjauspaneli menisivät uusiksi ja tietysti myös laturi. Kannattaako moinen jää oman arviosi varaan. Itse kattelisin netistä BP-L2410SH1 akun, kyllä niitä löytyy huomattavasti kertomaasi hintaa halvemmalla. Toinen vaihtoehto on kennottaa vanha akku, jos oma osaaminen riittää puuhaan niin on varmaan halvin vaihtoehto.
     
    Viimeksi muokattu: 04.08.2017
  23. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 623
    Ymmärsin ehkä kirjoituksestasi väärin, mutta 36V 10Ah akussao 1,5x enempi Wh:ta kuin 24V 10Ah akussa. Tuskin ap sentään oli ostamassa 36V 6,6Ah akkua. Toki monesti käy niin, että tuo isompi jännite hukataan isompiin vauhteihin eikä saada lisää aikaa, mutta jos controllerissa on esimerkiksi virran rajoitus toiminto niin tällöin myös matkat pitenee kun lisääntyneet mehut ei huku raskaampaan kaasukäteen.

    Esim. itsellä on tälläinen tilanne. 2x 88V 8Ah 'pakat' repussa rinnan kytkettynä. 36V 16Ah verrattuna tuossa on yli kaksinkertaisesti. Mutta kun ajelen ilman mitään rajotuksia niin tuo kestää mulla jonkun 15km. Jos laittaisin virran rajoitukset niin kyllähän tuolla ajaisi puolen ikuisuutta.
     
  24. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 173
    Itse ymmärtäisin pointtina olleen, että on järkevämpää hommata 24V 10Ah akun tilalle 24V 15Ah akku kuin 36V 10Ah ja alkaa virittämään erillistä jännitteenalenninta tai vaihtaa kontrolleria ja moottoria.
     
  25. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 623
    Niin juu tätä varmaan tarkotti. Mutta en tiedä onko AP:llä joku tehdas laitos johon on sitten vakiona tarjolla vain 24V 10Ah ja 36V 10Ah akut ja sen takia tuota kyseli. Tosin ei tuota 36V akun amppeeritunteja mainittu, mutta ei kait missään nyt alta 10Ah akkuja kehdata myydä.

    Mitä nyt itse aina noita yli volteilla ajaneena niin sanoisin, että tuo 24V controlleri voi vielä toimia 36V akulla. Mutta paha sitä on varmaksi sanoa kaikki omani on ainakin toimineet suuremmilla volteilla. Moottori ainakin toimii.

    Nopea googlaus kerto, että Saksassa noita pääasiassa myydään ainakin tolla tyypillä. Selvittele myyvätkö suomeen 330€ 24V 17Ah: https://akkuplus.de/Akkupack-fuer-W...-BP-L2409SH1-266-Volt-Li-Ion-zum-Selbsteinbau
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti