sähköpolkupyörä

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja bruuz, 01.04.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Ei oo tollasta nappia, on vaan valoille nappi. Eli pitäs vetää aina kun polkee ja virrat on päällä. Nyt se ainaki toimi ihan ok, mutta aina ei.

    Talutusnapille ei ole kai tarvetta kun tossa ei pyöri polkimet mukana, on vaihtaja takana erikseen.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2017
  2. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Tuuppaa sitä poljinsensorin pyöreää kiekkoa lähemmäs keskiöön päin jossa sen tunnistinosa on. Kiekkoon on upotettu pieniä magneettipaloja 6-12 kpl ja se on voinut siirtyä ulommas, kun on vain puristesovituksella kiinni. Tunnistin ei enää reagoi magneetteihin, jos rako on liian suuri.
     
  3. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Joo, kokeilin sitä siirtää vähän lähemmäs, ei auttanut. Mut vika tais osin selvitä. Anturin johto on ihan vähän murteella ja jotenki kulahtaneen näköinen. Mistähän toillaseen ibridoon uusi anturi? Äkkiseltään en löytänyt maahantuojaa netistä, vai sopiiko sinne joku yleismallin anturi? Saako suomesta jostain? Voin kuvia postailla kohta.
     
  4. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Ei ne suoraan tahdo sopia, ja jos liitin olisikin samanlainen, niin johtojärjestys voi olla väärä ja osa johdoista eri värisiä. Sinne menee + ja - johto jossa syöttö 5V ja kolmannesta johdosta tulee jotain pulssia ulos. Voi niitä johdon paikkoja muutella kun neulalla avittaa liittimen kieltä ja vetää johdon pois tai kytkee oikeat johdot jollain muulla tavoin toisiinsa ja poistaa liittimen.
    P.S Laitoin YV sinulle.
     
  5. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Mikä on kohtuukunnollinen ja halpa sähköistetty nykypäivänä? Akulla ei ole oikeastaan väliä, tosin 24V olisi toive, sille olisi 7S suojakortti. Kolmekutostahan ne tahtovat olla, Makitaan jos ostaisi kasan akkuja ja latureita, niin ajelisihan sitä niilläkin. Tai sitten vaikka VTC4 -kennoa sarjaan ja rinnan rajusti, halpoja kuin saippua. Sillointällöin katsoo, että ovat pysyneet balanssissa.

    Aikanaan oli 24V "Matkaaja", sillä ei tehnyt mitään. Moottori hajosi parin viikon käytön jälkeen, takuuseen sai odottaa pari kuukautta uutta, kiitos kesähermannien, sitten hajosi keskiö ja koko paskaa en alkanut laittamaan kys. paskafirmaan (bikeservice) korjattavaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2017
  6. latemuro

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    91
    Tällä palstallakin kumotaan mennentullen fysiikan lakeja. Rakennetaan kilowatin moottori 36v jännitteellä
    ja 10Ah akulla ja ajellaan 40km.
    Kun kilowatin moottori vie 30A tunnissa ja akussa on 10A, niin kovaa vauhtia
    täytyy pitää, että ehtii 40km päähän.
    No, sitten selitetään, että ajetaankin pienemmällä ampeerimäärällä.
    Niin pienellä avustuksella, että se korvaa juuri ja juuri akun ja moottorin lisäpainon.
    Eikö sitten olisi helpompi vaan polkea tavallisella pyörällä.
    Tämä avautuminen siksi, että olen useamman vuoden ajanut sähköpyörällä ja ostanut useita akkuja.
    Ja kyllästynyt lehtimainoksiin , kuinka ajetaan 50-100km
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2017
  7. phearme

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2010
    Viestejä:
    78
  8. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Myöhäismuro: Samoja kokemuksia itselläkin; tavan pyörä kulkee tasaisella tasan yhtä helposti, kuin avustamatonkin.

    Toki sähkölelu on hauska, sitä en kiistä :D
     
  9. skinkken

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2013
    Viestejä:
    61
    Tämä. Kannattaa lukea ihmisten kokemuksia esim. hakusanalla "wh per km" (tai mile, jolloin tuloksen saa wh/km muotoon jakamalla 1.61). Monilla jotka ajaa amerikan 32 km/h rajoituksella näyttäis kuluvan 15-20 wh/mile eli jotain 10-12wh/km, mikä tarkoittaa että 36V 10Ah akulla (36V*10Ah= 360Wh) pääsisi 360/11 = 32.7km. Omalla 250w pyörällä, joka kulkee n. 28-30 km/h, 36V 10Ah akulla pääsee n. 33-40km, 33, skaala väliltä "poljen vain ylämäissä ettei nopeus tipu" ja "poljen runsaasti ja käytän moottoria säästeliäästi".

    Oman polkemisen määrä on kuitenkin lopulta aika pieni pisara akun energiamereen verrattuna. Se, että pääsee esim. 40km sijaan 50km tarkoittaa vain sitä että joudut itse polkemaan sen 10km, tosin vauhdin ollessa tavanomaista pyöräilynopeutta suurempi, työ on todellisuudessa vielä suurempi kuin 10km, ellet sitten laita apua välillä pois ja aja hitaammin. Eli sellaiset 40-120km mainostukset on täyttä höpöhöpöä. Sen akun 40km ei miksikään muutu, kaikki loppu on omaa työtä.

    Perus 250w EU pyörän kulutus on jotain 10-12Wh/km.
     
  10. P.a.s.i

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Viestejä:
    499
    Hyvät valot pitäs hommata syksyksi fillariin eteen ja taakse ja virta suoraan ajoakusta akun jänniten mulla on 52V .
    Minkäslaista settiä suosittelette
     
  11. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Laita iso siili ja kiinastepdowni jäähyropelille ja vakiovirta-step-down 10S10P 100W ledille. Syötä jollain 20 watilla, niin 2e moduuli voi kestääkkin... Philippiinien tyyliin joku levy "suuntaamaan" valoa (estämään muiden rääkkäystä).

    Tai sitten tuikkukynttilä, jos ei hyvää valoa kaipaakkaan...
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2017
  12. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    551

    Taitaa olla 24 volttiset vähissä, enkä kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi sellainen pitäisi valita. Biltemassa on yhtä mallia tarjolla, ainakin joissain tavarataloissa, lienee jotain varaston perukoille jääneitä kappaleita.

    http://www.biltema.fi/fi/Kampanj/Sahkopolkupyora-28-3-vaihteinen-2000032915/?artId=271306

    Valmistaja tolla on mun käsittääkseni sama kuin näillä pirkka irbidoilla.

    Edit. Mainittakoon jotta ton 24V 10Ah akku käy myös vanhempiin irbidoihin jos jollakulla on semmoselle tarvetta. Löytyy biltemasta 299€ hintaan.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2017
  13. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Tämäpä oli selkeesti ilmaistu Wh-määrän kulutuksesta.
    Olen huomannut itse saman asian, mutta tulee myöskin ajettua aina täyttä vauhtia yli 30km/h jos kaveri mukana. Jos ajelen yksinään, niin toisinaan ajelen myös vähän hiljempää, jolloin kulutus ei ole niin suurta. Kaasukahvan liikealue on niin pieni, että on vähän vaikeaa pitää sitä tietyssä asennossa pitkää aikaa. Cruiserilla ajo taas ei sovi jollei ole tasaista maastoa. Nyt on tilauksessa säädin josta voi valita 5 portaisen tehoalueen kaasulle. Tällöin on helpompi vähän rajoittaa virran kulutusta, vaikka ajelisikin kaasu pohjassa. Huippunopeutta se ei rajoita, mutta kiihtyvyyttä kylläkin. Sama kuin olisi 5kpl eri virta-alueen säädintä käytettävissä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2017
  14. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    551
    Kulutus riippuu oleellisesti siitä mielletäänkö kulkupeli sähköavusteiseksi pyöräksi vai sähkömopoksi jolla pitää ajaa mahdollisimman lujaa ja polkematta. Tasaisella tiellä 25 km/h vauhdilla moottori vie pari sataa wattia ja kulutusta saa laskettua jos avuksi polkee.

    Mitä tulee kilowatin moottoreihin niin sehän on moottorin maksimiteho, ei se normaalioloissa jatkuvasti täydellä teholla käy, ei lähellekkään.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2017
  15. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    250 watin matkaaja otti tasaisella kiihdyttäessä, itsekin kiihdytystä auttaen 780 wattia akulta...
     
  16. latemuro

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    91
    Kun olen useamman vuoden ajanut sähköpyörällä matkamittarin ja lompakon kanssa.
    niin tässä yksi laskelma.
    Pelkkien akkujen uusimiskustannus ollut 10c/km.
    "Monilla jotka ajaa amerikan 32 km/h rajoituksella näyttäis kuluvan 15-20 wh/mile eli jotain 10-12wh/km"
    Niin tästä laskien 10wh on maksanut 10c, eli kilowattitunnin hinnaksi on tullut 10euroa.
    Markkinahinta kilowattitunnille on 4c eli aikamoista ylihintaa olen maksanut tästä harrastuksesta
     
  17. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Ehkä kannattaa laskemissa huomioida se myös, että mitä säästää. Toinen auto poistui meidän perheestä. Vaikka olikin halpis auto, niin voisi väittää, että 1000 euroa vuodessa säästää vakuutusmaksuissa, veroissa ja huoltokuluissa.

    Olen myös kulkenut talvella, ja vienyt muksun tarhaan 100 euron peräkärryllä välillä.
    Talvirenkaat pyörään maksoi vähän päälle 50 € alle laitettuna.

    Työmatka on mulla noin 2,5 km ja ylämäkeä. Saa hyvän hien pintaan töihin mennessä normaalilla fillarilla. Kotiin tullessa saa laskea mäkeä alas. Jos olisi toisin päin, niin normifillari olisi OK.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2017
  18. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Jos akun hankintahinta oli 600e ja yhdellä latauksella ajoit 30km, niin latauskertoja on tullut vain 200. Minun LiFePo4 akulle luvataan latauskertoja 2000
     
  19. latemuro

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    91
    2,5km onkin sähköpyörälle ihanteellinen matka. Pitemmillä matkoilla myyjän lupaamat akun latauskerrat
    eivät pidä ollenkaan paikkaansa
     
  20. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Taas on fillari elossa. 350$ 24F siniaaltosäädin + 65$ posteja ja 110€ veroja sekä 800$ Max-e säädintä köyhempänä.

    Eipä tuo nyt säädettävyydeltään vastaava ole kuin kalliimpi, mutta kulkee siinä missä tuo toinenkin (75km/h oli pakko tyypittää vielä illasta gepsiin e: softa tosin näytti vain 80A akun tehorajoitukseksi... pitäisi saada 150A akuilta, mutta katotaan mitä myyjä vastaa) ja kännykän kautta säätely on ihan ok tosin pitää joku poliisikytkin vielä laittaa johonkin väliin, että tiputtaa tehot helpolla. Tiedä koska sellanenkin pysäyttää vaikka juuri teillä tule ajeltua kuin siirtymiä. Vielä odotellaan joskos tuo myyjä saisi tehtyä tosiaikaisesti kännykkään dataa lähettävän palikan/muutoksen tuohon mistä puhui. Jos ei niin kait se on CA v3 hommattava, että saa lukuja johonkin näkyville. Muuten tule oikein mitään kun tiedä yhtään paljonko on mehua jäljellä kun ajo on niin epätasaista.

    Jumalattoman iso tuo uusi on. Vanha oli 1/3 pienempi. Ei nyt sentään ota jalat kiinni, mutta joustoa piti rajottaa ettei hakkaa renkaaseen. Ja onhan tuo ruma kuin mikä kun tulee molemmilta puolilta putkea noin 5cm yli. Pitää miettiä seuraavaksi jotain tällästä: http://www.ebay.com/itm/E-Bike-Fram...497865?hash=item25bb8ef3c9:g:rlUAAOSwuMZZEsYi mihin tuo sopisi eteen ja saisi akutkin runkoon.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2017
  21. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Tässä videossa kaverilla on hyvä testipenkki controllerin korjaus ja testaushommiin

    Näyttäisi siltä että vialliset fetit voi diodipuolen mittauksella todeta irroittamatta niitä.
     
  22. maksvelli

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2004
    Viestejä:
    355
    Meillä teki sähköpyörä vastaavaa, aina ei avustus lähtenyt päälle vaikka moottori ääntä. Käytettiin pyörä perushuollossa jossa varmaan jotain vaihteita ja ketjuja yms säätivät ja sen jälkeen on pelannut täysin.
     
  23. P.a.s.i

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Viestejä:
    499
    Ei jaksa alkaa säätämään nyt on paljon muutakin tekemistä.
    Pistin B&M Iox tuikun tilaukseen saksanmaalta.
    Tolle kelpaa jännite suoraan 6-60v

    https://shop.strato.de/epages/61799747.mobile/sec115af3b29e/?ObjectPath=/Shops/61799747/Products/EBIK045
     
    Viimeksi muokattu: 27.06.2017
  24. mikusa1958

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    29
    Tulipahan tilattua Bafang bbs03/ 1000W /48V ja 34Ah akku, sitä odotellessa.
     
  25. P.a.s.i

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Viestejä:
    499
    Aika messevän kokoinen akku.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti