sähköpolkupyörä

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja bruuz, 01.04.2009.

  1. sähköeinari

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2012
    Viestejä:
    88
    Ei nyt vielä! Tää on joku joukkorahoitusjuttu, mutta voisin itsekin hankkija jos tätä saisi jostain rahalla ostaa heti.
     
  2. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Etäisesti autoamuistuttava teltta sähköisesti pyöritettävien renkaiden päällä :)

    Olisi paljon kiinnostavampi jos siinä ei oltaisi tahaallaan yritetty tavoitella automaista ulkonäköä.

    Tuossa on veilä se vaara että autoilija voi olettaa että kyseessä on mopoauto jota se ei nopeutensa eikä suorituskykynsä puolesta ole joten jos tuo yleistyy on vain ajan kysymys milloin joku auto jyrää sen yli tuon erehdykasen seurauksena.
     
    Viimeksi muokattu: 15.10.2016
  3. vender

    Rekisteröitynyt:
    08.07.1999
    Viestejä:
    148
    onko joku ajanu talvella? akun (36v 12ah) nappasin omasta nyt sisään kun tuntuu mehut katoavan jo näillä keleillä herkästi
     
  4. Analogi-Pauli

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    480
    Kantama about puolittuu kunnon pakkasilla oman kokemukseni mukaan.
     
  5. Mika Lukumies

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2016
    Viestejä:
    15
    Talvi ei ole mikään ongelma sähköfillarille kunhan säilyttää akut aina lämpimässä.
    Ite en ole huomannut mitään eroa ajomatkassa oli sitten kesä tai talvi. Tärkeintä on että laittaa aina lämpivät akut kun lähtee liikkeelle ja akuthan pysyy automaattisesti lämpimänä kun niitä puretaan. Niin ja ainahan voi eristettä lisätä jos tuntuu että akut jäätyy. Itellä on lipot pienissä laukuissa ja ei ole talvella ollut mitään ongelmaa vaikka pakkasta on ollut varmaan ainakin se 100 astetta.

    http://aijaa.com/qKrxlb
    http://aijaa.com/pFx6H4
     
  6. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Olen eristänyt akkuni retkipatjalla enkä huomaa juuri mitään eroa kesän ja talven välillä. Akun lataan aina lämpimässä.
     
  7. maxvaiber

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2015
    Viestejä:
    5
    Vahingosta viisastuneena lisää asiaa 1kw sähköpyörän vakuuttamisesta, pyörä varastettiiin pihasta ja oletin saavani vakuutuksista heti rahat uuteen pyörään, niinkuin normaalista polkupyörästä saa.
    Polkupyörä oli kuitenkin vakuutettu mopon vakuutuksella ja vakuutusehtoihin kuuluu 30pv karenssi, tätä ennen ei polkupyörän varkautta oteta käsittelyyn.
    Viimeksi turvalla meni 30pv käsitellä polkupyörän varkaus, nyt siihen tulee vielä 30pv karenssi päälle, huonolla tuurilla saan uuteen polkupyörään rahat vasta Tammikuussa.
    Polkupyörään ostettu vakuutukset turvan asiakaspalvelun kautta, luulin sillon saavani jotain hyötyä pyörän erillisestä varkausvakuutuksesta, no toisin kävi.
    Mitä tästä opimme, lukekaa vakuutusehdot ja pitäkää opiskelijana 2000e hätävarakassaa jos pyörä varastetaan.
     
  8. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Tuo 30 päivän karenssi on kaikissa moottoriajoneuvojen varkausvakuutuksissa ihan yhtiöstä riippumatta. Eli korvauksen saaminen edellyttää, että on kulunut 30 päivää siitä kun vakuutusyhtiö on saanut tiedon sekä poliisille tehty rikosilmoitus eikä ajoneuvoa ole löytynyt.
     
  9. Hake

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2014
    Viestejä:
    30
    Mistä olet lukenut tämän että käsikaasu olisi sallittu max 25km/h?
    Olisi kyllä loistava homma koska on melkeimpä vaarallista kun pelkästään polkiessa toimii avustus.
    Ainakin tuossa omassa GoZerossa veto lähtee hieman myöhässä kun on polkimia polkaissut, siinä kun sattuukin tiellä olemaan jäätä sopivasti niin se on menoa.
    Käsikaasulla homma olisi tuplasti turvallisempaa.
     
  10. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Tuo on luettavissa monestakin paikasta kuten Trafin, vakuutusyhtiöiden ja liikennevakuutuskeskuksen sivuilta! Esimerkkinä jälkimmäinen:

    http://www.lvk.fi/fi/liikennevakuut...udet-sahkoiset-liikkumisvalineet-vakuutetaan/

    Mutta huomaa tosiaan, että liikennevakuutus tarvitaan tässä tapauksessa kun fillari ei täytä sähköavusteisen polkupörän vaatimuksia! Tuo GoZerosi lienee siis sähköavusteinen polkupyörä eikä moottorilla varustettu polkupyörä.
     
  11. Hake

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2014
    Viestejä:
    30
    Eli liikennevakuutus vaaditaan, ehdin jo säikähtää että laki olisi saanut järkevämmän muutoksen ja käsikaasu olisi sallittu myös omassa sähköavusteisessa versiossa.
    Pitänee liukastella siis ilman kaasua, kyllä on päättäjät taas hienosti säätäneet nämä säännöt.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2016
  12. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Nämä uudet moottorilla varustettujen polkupyörien (L1e-A) ja mopojen (L1e-B) säännökset perustuvat täysin EU asetukseen 168/2013. Asetuksessa todetaan, että se ei kosketa ns. pedeleccejä eli sähköavusteisia polkupyöriä jonka tehonsyöttö katkeaa kun pyöräilijä lopettaa polkemisen. Jos laitteessa on käsikaasu se tulee kyseisen ajoneuvoasetuksen alaiseksi.

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013R0168&from=EN
     
  13. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552
  14. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Kieltämättä agrigaattorilla saa ratkaistua akun kapasitettiongelman pidemmillä matkoilla.
    Voi tulla myöskin edullisemmaksi ratkaisuksi, kuin suuri litiumioniakku. Noita pieniä 2-tahtiagrigaattoreita kun saa tosi halvalla.

    Mutta se, että lainsäädännöllä on helpotettu sähköajoneuvojen käyttöönottoa ei ehkä tarkoittanut aivan tätä. ;)
     
  15. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
  16. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Tuo on todellakin hyvä tarjous jos tykkää sellaisesta hyvin tavanomaisesta 250W pedelecistä, missä varauaskyvyltään varsin vaatimaton akku (8Ah).

    Todettakoon nyt vielä, että tuolle fillarille ilmoitettu aikaisempi hinta 999€ on aivan ufo! Sen käypä hinta ennen tätä alennuskampanjaa lienee ollut jotakin luokkaa 500-600€!
     
    Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  17. jyrki

    Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Viestejä:
    821
    Voit tehdä kytkennän myös niin että pyörä liikkuu vain kun käännät kaasua JA poljet.. et tarvitse tällöin vakuutusta. Vakuutus tarvitaan vain jos pyörä kulkee polkematta
     
  18. Hake

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2014
    Viestejä:
    30
    Periaatteessa ei mitään järkeä vaikka tuolla tavalla saisi kytkennät tehtyä koska polkimia mukana kevyesti pyörittämällä kulkee muutenkin nuo pedelecit.
     
  19. jyrki

    Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Viestejä:
    821
    No on siinä se järki, kun juuri halusit että veto katkeaa välittömästi (kaasua höllätessä) halutessa turvallisuussyistä. Vai eikö se turvallisuus enää kiinnostanutkaan. Jos halusitkin käsikaasun vain siksi ettei tarvitse polkea niin sitten on vain otettava se liikennevakuutus.
     
  20. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Tämä ei koske läheskään kaikkia pedeleccejä, esim. Panasonicin keskiömoottorilliset vehkeet vaativat ihan oikeata voimaa polkemiseen. Mutta esim. ainakin aikaisemmissa Tuntureissa vedon sai pysymään päällä kunhan vain näennäisesti polki "tyhjää".
     
  21. Hake

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2014
    Viestejä:
    30
    Turvallisuudessa viittasin siihen että kun poljet tuolla kiinan romulla niin se alkaa vetämään myöhässä moottoria, käsikaasulla voit hallita voimaa ja jalat voi olla maassa, eli et ole turpa kentässä niin helposti ja kallokin saattaa säilyä ehyenä.
    Kesällä polkeminen toimii kyllä ja talvellakin mutta ainahan talvella saattaa tämä liukkaus yllättää.
    Oma Pedelec kyllä vetää sähköllä pelkästään kun jalkoja liikutat hiljalleen.

    Eikö sinun mielestä ole turvallisempaa käsikaasun käyttö kuin se että jään päällä moottori lähteekin vetämään täysillä vaikka mutkassa kun olet polkemassa?
     
  22. Hake

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2014
    Viestejä:
    30
    Näinhän se juurikin on tuossa omassakin eli kunhan muka polkee niin veto on päällä.
    Pitää joskus rakennella kunnon sähköpyörä ja laittaa siihen käsikaasu sekä ottaa ne vakuutukset, eihän tuo vakuutus halvimmillaan ole pahan hintanen mutta tällaiseen laiskaan Pedeleciin sellaista ei ole järkeä edes harkita.
     
  23. jyrki

    Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Viestejä:
    821
    Kyllä, haluan hallita vetoa kaasulla. Tykkään välillä polkea ilman avustusta, välillä avustuksen kanssa. Joten tuollainen malli että kaasulla voi katkaista tarvittaessa vedon kelpaa mainiosti. Jalat maassa laahustaen en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi liikkua - tai en silloin tarvitse vetoa.
    30 vuotta polkupyöräilyä takana ja nyt ajelen 10+km päivässä sähköpyörällä vuoden ympäri.
     
  24. Hake

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2014
    Viestejä:
    30
    Niin no jalat maassa laahaten onkin mahdotonta jos pelkällä kaasulla et vetoa pyörääsi saa ja mieluummin minä jalat maassa ajan liukkaalla kurveissa kuin uhkarohkeasti polkimilla toivoen että ei kaatuisi.
    En silti mitenkään jalat maassa laahaten ajele.
    On nimittäin kokemusta normaali pyörälläkin asfaltilla kun pyörä lähtee irti maasta kuin peilijäällä ajaisi.
    On sitä mullakin pyöräilyvuosia takana reippaasti mutta ei se silti tarkoita etteikö voisi kaatua.

    Alun perin kysyin että saako käsikaasua ilman vakuutusta kun sellaisen käsityksen sain ja vastaus on että ei saa, mistään muusta ei ole kyse.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2016
  25. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Pankaa kunnon nastarenkaat pyörään, niin ei tarvitse liukastella. Mun mielestä nastoilla pito on yllättävän hyvä ihan pääkallokeleilläkin. Rengaspari maksoi 60 €, että ei pitäisi olla hinnasta kiinni.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti