Sähkönkulutuksenne

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja reNppa, 20.01.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. vhbs

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2004
    Viestejä:
    1 034
    Nopealla googlailulla ei ainakaan löytynyt yhtään fiksumpaa laitettu kun perus "laita töpselin väliin ja katso huomenna mitä on kulunut". Tai no, joku osasi kertoa jopa co2 päästöjen määrän myös :P

    Joku sellainen olisi kiva johon saisi dataa tallennettua, tai että sitä saisi vaikka bluetoothilla puhelimeen siirrettyä niin pystyisi näkemään myös ne kulutuspiikit vaikka vuorokauden ajalta.
     
  2. -VMK-

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2002
    Viestejä:
    1 135
    Ilmastointikone säädettiin juuri ammattilaisen puolesta, talvisin on päivisin asennolla 1, jos märkiä pyykkejä tai sauna päällä niin asennolla 2, öisin pistän kiinni kovilla pakkasilla. Pelti on talviasennossa. Saunassa käydään keskiarvolla kerran viikossa. Mites tuo ilmastointikoneen ilman esilämmitin?
     
  3. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Kaikki on niin suhteellista.. Toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä. Taloon.com 8 arvostelua joiden yhteispistemäärä 4.8 maximi 5pojoa. Vuoden käytön perusteella en allekirjoita tuota lausetta, samalla tavalla se säätö toimii noissakin.

    Tokihan noissakin on eroja, eco suihkutestissä apollo oli sijalla 8 muistaakseni. Ostaa sen mikä voitti, kulutus oli enemmän mutta silti puolet vähemmän kuin Hansgrohella. Vaihtoehtojahan on paljon, on myös eco napilla varustettu suihku.. Voi pestä 6l/min tai sitten täydellä virtaamalla 17l/min.

    Kaikissa hotelleissa, uimahalleissa, salien suihkuissa yms sellaisissa on nykyään eco suihkut. Jos kokemusta näistä paikoista niin tietää suoraan riittääkö se itselle.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2017
  4. Tukkeuma

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2004
    Viestejä:
    1 020
    Ilmanvaihtokonetta ei saa sulkea kokonaan missään tilanteessa, 1-nopeus on minimi ja tarkoitettu kaikkein kovimmille pakkasille ja tyhjälle asunnolle poissaolo-asetukseksi. Sammuttamalla ilmanvaihdon säästät kyllä energiaa mutta vaarannat asunnon rakenteet, koska niihin alkaa kertyä kosteutta. 2-asento on yleensä hyvä perusasento talvella ja kesällä voi laittaa kovemmalle. Suosittelen myös saunoessa tehostamaan enemmän, 3 tai 4 nopeus jotta kosteus poistuu mahd. nopeasti kämpästä. Esilämmityksen oikea asento on +17-18 astetta lämmityskaudella ja kesällä kiinni.

    Nyt puhutaan siis koneesta jossa 4-nopeutta.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2017
  5. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 369

    Vettä kuluu kyllä melko tajuttomasti ja sen lämmittäminen maksaa, luonnollisesti. Meillä on 2+2 hlöä taloudessa ja n. 100 m3 vettä menee vuodessa.

    Meidän sähkönkulutus on tavannut olla n. 21 MWh vuodessa, 155 m2 1,5 krs. V-kiert.lat.läm. TV ja tietokoneet päällä 8-10 tuntia illassa. Pyykkikone kerran viikossa ja ast.pesukone keskimäärin joka toinen päivä.
     
  6. muronsyöjä142

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Viestejä:
    1 206
    Tarkistin just, että vielä kun asuttiin rivarissa oli veden kulutus 160m3 vuodessa (silloin 2+2). Nyt onneksi ei ole mittaria enää.
     
  7. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Peset pelkät lakanat ja pyyhkeet?

    Meillä 80-luvun puolivälissä rakennettu okt, jossa kerrosalaa 150m2 miinus autotalli ja varasto, eli lämmintä tilaa olisko 115m2. Piharakennuksessa lisäksi lämmin talviasuttava huone jossa vessa ja keittonurkka, käytössä lähinnä varastona. Talo lämpiää puulla ja kattolämmityksellä (sähkö), eristepaksuus liian vähän, yläpohjasssa 250-300mm ja seinissä 100-125mm+tuulensuojavilla. Piharakennus lämpiää pelkällä suorasähköllä. Vuoden kulutus 15 800kwh ja alaspäin pitäisi saada. Joku alle 12 000 tuntuisi kohtuulliselta. Valaistuksia on jonkun verran vaihdettu ledeihin mutta ei noilla suurta vaikutusta tässä ole, suurin kulutus kun seuraa suoraan lämpötilakäyrää vastaan. ILPillä voisi saada kulutusta alaspäin, varsinkin tuon piharakennuksen osalta. Kummassakaan rakennuksessa ei mitään vesikiertolämmitystä ole eli sitä ei kannata lähteä miettimäänkään.
     
  8. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 882
    Lattialämmitys on varaava, halogeenin lämpö saattaa haihtua samalla kun käy pihalla vaikka tupakalla eli avaa oven niin tuulen henkäys vie lämmöt mennessään, lämmitetystä lattiasta se ei lähde yhdellä ovenavauksella, lisäksi se lämmittää jalkoja, kun halogeenin lämpö menee katonrajaan, paremman hyödyn tosin saa halogenista kun laittaa ees sen ikkunan alle, niin se lämmittää korvausilmaa joka pyrkii lattianrajaan, jolloin se toimii kuten lämpöpatteri edes.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2017
  9. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 369
    Heh, ajatusvirhe. Kerran viikossa muutama koneellinen.
     
  10. muronsyöjä142

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Viestejä:
    1 206
    En ihan usko tähän teoriaan, eli että alkuperäisellä lämmönlähteellä on väliä siihen katoaako lämpöä herkemmin ovesta ulos. Sen sijaan on todennäköistä, että lattialämmityksellä saadaan huoneiston sisälle tasaisempi lämpötila jolloin riittää pienempi energiantarve antaman saman lämmöntunteen asukkaalle. Tällöin hän voi pitää lämmitystä "pykälää pienemmällä" ja silti esim. paljain jaloin voi olla mukavampaa tepastella kuin että jos lattia on kylmä mutta ylhäällä huoneessa on kohtuullisen lämmintä.
     
  11. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Lattialämmitys on kieltämättä ylivoimaisesti mukavin lämmitysjärjestelmä JOS se toimii.
    Ongelmana tuossa on se että sähköisessä järjestelmässä piirien katkeaminen on katastrofi ja näitä on sattunut paljonkin, halpaa lystiä purkaa lattiat pois. Ei sen puoleen onpa näitä päivitetty suoraan sähköpattereiksi tämän johdosta. Eräässä asumassani 90luvun talossa oli vesikiertoinen lattialämmitys ja yksi "ongelma" oli ulkoilmanlämpöön reagoiminen viiveellä. Huoneilma tippui kovissa pakkasien nousuissa 17-18 asteeseen.. Tiedä sitte mistä tuo johtui?

    Vesikiertoisen ongelma on vuodot ja sakan kerääntyminen . Voi tietysti olla että nykymateriaaleilla ongelmat on saatu pois.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2017
  12. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 882
    Ei se ole uskonasia, lämmön lähteellä ei ole mitään merkitystä, mutta kuka asentaa halogeenin varaamaan lattiaan lämpöä, teoriaani tukee esin vanhat rintamamiestalot, missä on yleensä massiivinen muuri keskellä taloa, sen tehtävä on nimenomaan varata lämpöä, ettei se haihdu ilmavirranmukana kaikki pois, kuten avotakassa ja suurimmassa osassa uusimmista takoista, joille rakennetaan piipuksi pellistä torvi tai joku lekasosa viritelmä, eli nykytakat pääosin toimii vain tunnelman luojina, ei talon lämmityksessä ainakaan kustannustehokkaasti.

    Uusissa taloissa siis harvemmin on massiivista muuria ja piippua, lämpöä voiraan varata esim lattiaan tai miksei muuallekkin, useesti nuuka asukas voi käyttää kyseistä lämmitystä siten, että se lattia lämmitetään halvan ajankohdan sähköllä, esim yöllä ja päivällä lämmitys ei ole päällä, mutta lattia lämmittää edelleen ja on lämmin silti, lämmön lähde on hyvä olla lattian rajassa, sillä korvausilma talvella on yleensä kylmempää kuin sisälämpötila, eli se laskeutuu alas ja lämpö taas tuppaa nousemaan ylös, tätä ilmiöö voi miettiä esim, miten kuumailmapallo toimii, se on ihan perus fysiikkaa, ei mitään rakettitiedettä, sitten voidaan miettiä lämmitykselle hyvä paikka, eli paikoissa joista tulee asuntoon korvausilmaa (ikkunat, korvausilma räppänä) ja miettiä myös onko järkevää lämmittää lampulla kattoa vai lattiaa...

    Ja tästä päästään sitten siihen aiheeseen, et kannattaako taloa lämmittää hehkulampulla katossa tai kannattaako laittaa hehkulamppu lattialle, kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, jos siis ajatellaan että sillä lampulla pitäisi sikä valaista että lämmittää =)
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2017
  13. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Eihän noita nykytakkoja saa edes lämmittää.. Meillä oli uudessa kohteessa tulikiven takka. Ohjeistuksen mukaan lämmitykseen sai käyttää 1 pesällisen puuta per vrk. No voitte varmaan arvata paljonko tuollainen 1000kg möykky lämpenee muutamalla 33cm halolla. Kivaltahan se näytti mutta varausta ei kyllä jäänyt juuri yhtään tuolla ohjeistuksella.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2017
  14. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Aineen massa ja ominaislämpökapasiteetti vaikuttavat lämpöenergian varautumiseen, oli se sitten teräsbetonilaatta lattiassa, vesi lämpövaraajassa tai massa uunissa/takassa. Tuo lämpövaraus sitten elää ylös tai alaspäin lämmityksen ja lämmön siirtymisen, johtumisen tai säteilyn mukaan.

    Sisäilma kuitenkin vaihdetaan tavalla tai toisella mielellään noin joka toinen tunti kokonaisuudessaan ja ilman lämpöenergia hukkuu tai osa siitä otetaan talteen vähän toteutustavasta riippuen.


    Halogeeni tai muu voimakkaasti lämpiävä valaisin lämmittää lähinnä ympäröivää ilmaa, josta sitten mahdollisesti lämpö siirtyy sisällä olevaan aineeseen.

    Tarttui taas motonetistä parit ledilamput ulkovalaisimiin, maksanee itsensä talvessa takaisin.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2017
  15. Geroniimo

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    1 328
    160 neliöinen okt maalämmöllä viime vuonna n. 8900kWh. Kovimmilla pakkasilla takkaa saunaa ja puuhellaa tuli lämmitettyä sen verran ku jaksoi puita kantaa.
     
  16. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jostain se energia sinne muuriinkin varataan. Jos avaat oven ja päästät lämmön pihalle, on ihan sama tuliko lämpö ilmaa lämmittävästä laitteesta vai varaavasta muurista. Sama määrä lämpöä katoaa heti. Erona lähinnä se että varaavaan rakenteeseen työnnettyä lämpöä piisaa vielä koska sitä on sinne puskettu. Ilmaa lämmittävä laite lopettaa lämmittämisen kun ilma on tarpeeksi lämmintä.

    Jos sulla on vesiletku ja vesisäiliö ja lasket kummastakin litran vettä astiaan ja heität pois, niin kummassakin tapauksessa heität litran vettä pois.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2017
  17. vhbs

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2004
    Viestejä:
    1 034
    Noniin, höpönlöpö nyt taas.
    Mistäs se lämpö sinne lattiaan on sitten otettu, tyhjästäkö? Kyllä totuus on se että jos lattia on 20c ja ilma on 20c, sen lattian lämmitys on 100% varmasti vienyt enemmän energiaa kun sen ilman.

    Näinollen jos verrataan että työnnetään SAMA määrä energiaa sinne lattiaan ja siihen hehkulamppuun niin kumpi lämmittää huonetta enemmän? Se on totta että lattialämmityksessä se varaus säilyy pidempään, mutta on sinne sitä energiaa työnnettykkin moninkertainen määrä. Sama asia siis kun avaisit oven, asunto jäähtyy ja löisit taas sen hehkulampun päälle.

    Totuus kuitenkin on se, että edullisin tapa lämmittää asuntoa, tai vaikka yhtä huonetta on lämmittää sen huoneen ilmaa. Kaikki pintojen lämmitys, niin lattian, katon kuin seinienkin on turhaa ja lisää sitä lämpöhävikkiä ulospäin joten hyötysuhteeltaan esim sopivasti ilmaa kierrättävä lämpöpuhallin on varmasti paras.
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    Onkos kukaan mennyt ottamaan Vetelin sähköltä sopparia? Näkyi olevan 4,25snt keskihinnalla halvinpia hintavertailussa kun katsoi 1v määräaikaisia.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2017
  19. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 308
    Tänään tuli toinen asumisvuosi täyteen, kuluneen vuoden kulutus 8403kWh.
    Fortum Valpasta kun tutkailee niin näyttäisi että noussut kulutus selittyy viime Tammikuulla jolloin täällä ei ollut lunta juuri ollenkaan mutta pakkaset oli tosi purevia.

    -okt rv1974
    -pohjois-savo
    -lämmitettäviä neliöitä n100
    -asukkaita 2+1
    -suora sähkölämmitys +leivinuuni, koivua paloi vuoden mittaan n8 heittokuutioita (360€ edestä)

    Syksyllä hankin Mitsun ilmalämpöpumpun, kuten osasin arvellakkin niin merkittävää rahallista säästöä se ei ole tuonut, sen sijaan asumismukavuus parantui roimasti ja vaikuttaisi ainakin että puuta ei mene niin paljon kun aiemmin.

    Lisäksi aivan vuoden vaihteessa hankin Fortumin kotinäytön, uskoisin että tuo saattaisi jopa säästää sähköä, mielenkiintoista ja helppoa tuolla ainakin on seurata kulutuksia.
     
  20. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 882
    Sähkö voi olla erihintaista eri aikoihin, on ympäristöystävällisempää ja mahdollisesti myös halvempaa varata lämpöä, sun teorias mukaan kannattaa varmaan laittaa monta vedenkeitintä lämminverivaarajaksikin, mitä sitä lämmittää varastoon kun se lämpiää kyllä kovilla vastuksilla kun vääntää nappia eiks je?
    Mahdollisesti rakennusvaiheessa voi jo sulloo helvetillisen vastuksen suoraa vesijohtoon, ei tarvita kun yks kupariputki, mistä tulee tarvittaessa sekä kylmä että helvetin kuuma mahdollisesti jopa kiehuvaakin vettä tarvittaessa.

    Taloissa on myös aina poistoilmaputki katonrajassa, lämpö nousee ylöstäin ja hehkulamppu on useasti jo valmiiksi katonrajassa odottamassa pääsyä harakoille, ihminen yleensä kävelee lattian rajassa, jos siellä on kylmä, myös ihminenkin palelee, mutta hehkulampun voi asentaa myös lattianrajaan, pitää vain muistaa ettei astu päälle ettei tu varpaat kipiäksi, lisäksi rikkoituneesta lampusta voi saada tällin, jolloin lämmittää mukavasti varpaita hetkenaikaa, voi tulla jopa palovamma ja hengenlähtö.
    Lisäksi millä se sun puhallin sitten toimii ellei sähköllä, oikealla järkevällä ilmanvaidolla ja lämmittimien asentelulla saadaan ilma kiertämään ilman, että laitat hehkulamppuusi puhaltimen, lisäksi hehkulamput melkoista kulutustavaraa, jotta saat talosi pysymään lämpösenä hehkulampuillasi, saat kantaa hehkulamppuja selkävääränä kaupasta ja juosta vaihtelemassa kokoajan.
    Ja muista laittaa sit vielä foliot ikkunaan, ettei lämmin valo karkaa ikkunasta pihalle ja yöksi voit vetää mustan jätesäkin päähän jos valo häiritsee, niitä kun ei voi sammuttaa tai jäähtyy pirtti.

    Ilmanpoiston putken voi laittaa salaa lattian rajaan, jolloin hehkulamppusi lämpö ei heti karkaa pihalle ja mitäparasta, lämmittämäsi kertaan hengitetty lämmin ilmakin jää huoneeseen, eikä karkaa harakoille, näin pirttissä pysyy vieläparemmin lämmin sisällä, terveysvaikutukset voi olla ehkä hivenen kyseenalaisia, se ei edes ole kallis operaatio, hakee vaan 100 millistä peltiputkee n 2,5 metriä normaali asunnossa ja vetää sen katossa olevaan räppänään jeesusteipillä roikkuun siten että putken pää on lattialla, näin säästyy lämmityskuluissa =)
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2017
  21. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    Hyviä vinkkejä, täytyypä ottaa käytäntöön.
     
  22. IhmeellinenJuttu

    Rekisteröitynyt:
    28.11.2008
    Viestejä:
    2 056
    Tulipas vihdoin uusimman siirtolaskun mukana ystävällinen ilmoitus siirtohinnan määräaikaisen ja anteliaan alennuksen umpeutumisesta. Ensi laskusta eteenpäin onkin sitten se vaatimaton 30% extraa, jotta saavat sijoittajat taas kaviaaria henkinsä pitimiksi.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2017
  23. jokunen92

    Rekisteröitynyt:
    17.05.2012
    Viestejä:
    244
    Onko väliä ostaako sähköä vaikka esim Heleniltä vaikka asun Jyväskylässä? Sähkönsiirrosta huolehtii paikallinen sähkölaitos mutta yleissähkösopimus vaikka Heleniltä. Tuleeko tossa jotain lisäkustannuksia?
     
  24. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Ei ole. Kannattaa huomioida mahdolliset alennukset nykyisessä sopimuksessasi jos ostat samalta toimittajalta kuin siirron. Meillä esim. -10% kun on tietyn aikaa ollut sopimus voimassa. Ei tule lisäkustannuksia, laskutuslisä voi tulla jos paperilaskun haluat, pääsääntöisesti.
     
  25. MuumiPappa

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2001
    Viestejä:
    422
    Taas tuli vuosi täyteen talossa, joten päivitetääs.
    OKT 132 m2 rakennettu 1982, 2 hlöä, suora sähkö + ILP + varaava takka, huonelämpötila 21-22 astetta. Sähkösauna lämpeää n. 2 krt/viikko. Lisäksi 2x töllöä, tietokone yms. laitetta.
    Lisäys 2015: Ylläpitolämpö +5C @ varastohuone 10 m2, lamppuja vaihdettu paljon LED:eihin.
    Lisäys 2017: Keittiökoneet jääkaappia lukuunottamatta uusittu

    1.10.2016 - 30.9.2017: 10785 kWh
    1.10.2015 - 30.9.2016: 11419 kWh
    1.10.2014 - 30.9.2015: 11133 kWh
    1.10.2013 - 30.9.2014: 12741 kWh (ilppi rikki tammikuun, jolloin 500 kwh enemmän kulutusta edellisvuoteen verrattuna keskilämpötilan ollessa sama)
    1.10.2012 - 30.9.2013: 11843 kWh
    1.10.2011 - 30.9.2012: 10675 kWh
    1.10.2010 - 30.9.2011: 11140 kWh
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti