Sähköiset kirjanlukijat

Viestiketju alueella 'Älypuhelimet ja taulutietokoneet' , aloittaja Felita, 23.06.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Rupert

Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    DRM pitää yleensä poistaa kun konvertoi kirjoja toisiin lukulaitteisiin. Osa on toki DRM-vapaita joten ne voi konvertoida suoraan. Amazon ei suoraan kerro, että onko kirjassa DRM vai ei. Kobon kohdalla se löytyy sivun alalaidasta ("Download options:EPUB 2 (Adobe DRM)" vs "Download options:EPUB 3 (DRM-Free)"). Joistakin kirjoista löytyy sekä DRM ja DRM-vapaa versio joten kannattaa olla tarkkana jos se on kriteerinä.

DRM-vapaita kirjoja saa myös esim. Smashwords palvelusta. Elisan kirjatkin ovat DRM-vapaita ja on vain "vesileimattu".

2. Zat

Rekisteröitynyt:
    08.10.2002
    Juu, tuo on toki totta ja hyvä ottaa huomioon. Silti käytännössä DRM ei aiheuta muuta ongelmaa kuin mahdollisen moraalisen kynnyksen, koska Calibre poistaa DRM:n automaattisesti konvertoidessa, kunhan Calibreen on asennettuna sopiva plug-in.

Viimeksi muokattu: 12.02.2017
  3. Moloch

Rekisteröitynyt:
    04.11.2010
    Ei varmaankaan ole mitään järkeä vaihtaa ehjä ja hyvin palvellut Kindle 3 uudempaan malliin? Minulla on nahkainen ja valolla varustettu suojakansi lisukkeena. Siis tällainen setti:

Onko uusien Kindlejen taustavalo paljonkin parempi verrattuna tähän erilliseen valoon?Erillinen valo jättää vasemman alakulman hieman hämärämmäksi mutta näkee silti kyllä ihan hyvin lukea.

4. Tragos

Rekisteröitynyt:
    08.06.2014
    Minullakin on Kindle 3 edelleen jatkuvassa käytössä, enkä ole löytänyt syytä vaihtaa uudempaan. Vaimo tykkää oman Paperwhitensa taustavalosta, mutta minulla tuntui silmät väsyvän tuota käyttäessä. Ennemmin luen valot päällä.

5. yussipee

Rekisteröitynyt:
    03.10.2010
    Vanhempia(kin) Kindle Paperwhiteja tuntuu jonkin verran liikkuvan käytettynä. Onko kokemusta, kuinka suuri ero on Paperwhiten eri versioiden 212/300 PPI:n resoluutioiden välillä? Ja onko muuta selkeää eroa eri sukupolvien välillä?

Haeskelen itse mieluiten joko Koboa tai Kindleä, mutta pihinä haeskelen mahdollisimman hyvää hinta-laatusuhdetta. Saa toki tarjota, jos on omaansa myymässä / upgreidaamassa ;)

6. X-Man

Rekisteröitynyt:
    01.10.2004
    Onko kellään kokomusta Elisan Cynook HD laiteesta, lukulaite olis tarkoitust hommata.

7. trotor

Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Ostin tuon itselleni ja vaikuttaa kelpo laitteelta. Kaipaan kindle paperwhiten kapeampia reunoja ja ehkä aavistuksen parempaa käyttöliittymää. Ja vaikka siihen ei suoraan ja laillisesti kirjoja saanutkaan niin se calibre + sähköposti oli kyllä kätevä pari. Napit kätevät ja hyvä tekstinlaatu

8. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Innostuin ideasta ostaa tällainen kun huomasin että nuo E kirjat on huomattavasti kätevämpiä kuin tavalliset kirjat ja kirjoja saa ilmaiseksi jne. Tutkin hieman noita laitteita ja amazon sekä Kubon laitteet olivat yleensä eniten mainitut ainakin niillä sivuilla minne eksyin. Amazon kuitenkin tiputtaa itsensä pois pelistä erittäin kapean tiedostotuen takia ja amazonin sivujen arvostuiden perusteella laitteen ledit on erittäin rumasti asennettu.

Onko näissä olemassa mitään laitetta mikä on ylitse muiden kaikinpuolin tmv. vai mistä sitä osaisi jonkun ostaa? Neuvoja otetaan vastaan.

9. Eepos

Rekisteröitynyt:
    26.05.2012
    Kobo Aura One on ainakin sellainen että itse uskaltaisin varauksetta ostaa. Mulla on Aura H2O ja tossa Onessa näyttäisi olevan just kaikki kohdallaan, mm. isompi näyttö ja enemmän muistia jos tykkää sarjiksia lukea.

10. ichijiro

Rekisteröitynyt:
    22.12.2005
    Mulla on cybook muse hd. Voin sitäkin suositella.

11. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Okei hyvä tietää. Tutkiskelin näitä lisää ja kolme mallia nousi ylitse muiden. Jos olen väärässä niin kommentoikaa ihmeessä tai jos on joku malli minkä jostain syystä ohitin.

Kobo Aura One: Isompi kuin muut joten sarjakuvat toimii paremmin joskin ilmeisesti pdf yms. tiedostojen selaus on erittäin hidasta joten en tiedä onko noiden sarjakuvien lukeminen tällä loppujen lopuksi mukavaa. Sinisen valon vähennys, voi sammuttaa taustavalon. Vedenkestävyys

Kindle Oasis: Paras akkukesto, Ei voi sammuttaa taustavaloa, ei tue monia tiedostoja suoraan, tätä ei tällä hetkellä saa suoraan amazonista jostain syystä ja suomessa hinta on noin 400€. Ilmeisesti uusi malli tulossa?

Cybook Muse HD: Halvin näistä, ei sanakirjaa vaan jos painaa sanaa se hyppää pois sivulta mikä on hieman deal breaker kun englanniksi tulee varmaan pääasiassa luettua ja joskus tulee tuntemattomia sanoja vastaan.

Osaako joku sanoa näiden taustavaloista ovatko flicker free vai rasittavatko ne silmiä/välkkyvätkö?

12. ichijiro

Rekisteröitynyt:
    22.12.2005
    Muse on ainakin välkkymätön silmiini. Leikkauksen jälkeen moiselle vielä oikein arka.

Kieltämättä puuttuu hienouksia verrattuna muihin, mutta toisaalta mä luenkin tällä. En ole kokeillut sarjakuvia. Sanat joita en tajua googlaan kännykällä.

13. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Nyt kun olen enemmän näitä tutkinut niin käytännössä Kindle Voyager ja Cybook Muse HD on ne järkevimmät mallit.

Cybook halvimmillaan?:
    https://elisa.fi/kauppa/#!/tuote/Cybook-Muse-HD?paymentOption=36
    https://elisa.fi/kauppa/?_ga=1.107799298.1086701617.1429868723#!/tuote/Cybook-Muse-cover
    = 168€ kotelo on melko kallis.

https://www.amazon.de/Amazon-Kindle...&qid=1506581373&sr=8-1&keywords=Kindle+Voyage
    190€ sisältäen postikulut
    Kotelo esim: http://www.ebay.com/itm/Slim-PU-Lea...321807&hash=item51c826b46a:g:2eAAAOSwzJ5XXzWt noin 10€.
    = 200€

Hintaero näissä on kohtuullisen pieni. Kindlessä on ilmeisesti mainokset mutta ne näkyvät vain aloitus ruudussa eikä lukiessa? Kindlessä on ilmeisesti kaikki paljon sulavampaa ja nopeampaa kuin muissa mikä tukisi sen hankintaa. Pakko varmistaa että onnistuuhan siis kindlessäkin ongelmitta se että tietokoneella siirrän kirjat laitteeseen oikeassa muodossa ja ne näkyvät ja toimivat siinä moitteettomasti? Takuu kindlessä on lyhyempi kuin Cybookissa. Keksiikö joku merkittäviä eroja näiden kahden laitteen välillä varsinkaan siihen suuntaan että Cybook olisi järkevämpi hankinta?

14. ichijiro

Rekisteröitynyt:
    22.12.2005
    Kindlen mainokset Joo taitaa näkyä vain laitteen ollessa pois päältä.

Jos tarvitsee sanakirjaa tai haluaa käyttää amazonin verkkokauppaa suoraan laitteella niin kindle on parempi. Ostan Amazonista itsekin kirjoja ja siirrän ne itselleni tietokoneelta Calibrella.

En käytä noita koteloita. Äitini teki mulle pussin laitteelle.

15. trotor

Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Minulla on molemmat laitteet. Kirjojen siirto kindlelle onnistuu esim Calibrella kindlen sähköpostiosoitteen kautta - mutta kaikki tiedostomuodot ei ole tuettuja joten jotkut kirjat, etenkin PDF:t saattavat mennä muunnoksen jälkeen lukukelvottomiksi.

Calibrella saa myös halutessaan poistettua DRM-suojaukset kirjastosta lainatuista kirjoista ja ne voi sen jälkeen siirtää kindleenkin.

Kindlessä (Paperwhite) on mun käsiin mukavampi muotoilu, muuten ne on lukukokemukseltaan käytännössä samanlaisia. Valossa ja näytöntarkkuudessa en huomaa eroa. Käyttöliittymä ehkä aavistuksen parempi kindlessä. Elisakirjan kaupan integrointi cybookkiin on kerrassaan paska, mutta sen kanssa tulee toimeen.

Muse HD:
    + Fyysiset napit
    + elisakirja
    + tuettuja formaatteja
    + pdf reflow
    - Kantikas muotoilu
    - Aavistuksen isompi bezel kuin kindlessä
    - Alalaidassa lukee vain sivu missä olet menossa

Kindle:
    + Kaiken lataaminen verkon yli amazon kindlecloudista
    + Pyöreä kiva muotoilu ja pitävä pinnoite
    + Kappaleesta jäljellä olevan määrän näkee suoraan alalaidasta
    - Ei niin paljon tuettuja formaatteja, mutta kirjoihin jeba.

16. Zat

Rekisteröitynyt:
    08.10.2002
    Mainittakoon, että täällä yksi erittäin tyytyväinen Kobon omistaja. Ensin oli Glo, sitten myin ja vaihdoin Auraan 3 vuotta sitten. Toki nämä on vähän vanhempia malleja, mutta kertoo myös kestävyydestä näin yhtenä anekdoottina.

Yksi näppärimmistä erikoisominaisuuksista Kobossa on suora Pocket-tuki, eli jos netissä tallentaa nettisivun Pocketilla (vakiona tarjolla Firefoxissa), se lähetetään automaattisesti e-readeriin formaatissa, joka näyttää ihan normaalilta ebookilta, mutta ilmestyy nättiin listaan erillisessä Articles-näkymässä. Mulla tulee tehtyä noin käytännössä automaattisesti aina, jos netissä tulee vastaan joku pitempi artikkeli, joka kiinnostaa lukea. Aina kivempi lukea pitkä teksti E Inkiltä itse valitulla fontilla kuin perusnäytöltä nettisivun määrittelemällä asettelulla.

PDF:n reflow tietääkseni Kobosta puuttuu ja käytänkin PDF:iä harvoin. Silloin kun on ollut tarvetta, olen yleensä ensin muuttanut ne juoksevaksi tekstiksi esim Wordin avulla (kaukana täydellisestä ratkaisusta). Muuten ei oikeastaan tule mieleen mitään puutteita muihin E Ink -vehkeisiin verrattuna.

Viimeksi muokattu: 28.09.2017
  17. bad455

Rekisteröitynyt:
    07.03.2013
    Mulla edelleen käytössä Kobo Glo. Mitään isompia ongelmia ei ole ollut, mutta en ole edes testannut muita kuin epub-formaatissa olevia kirjoja. Kirjoista 70% ostan kobon kirjakaupasta englanniksi ja suomenkieliset sitten elisa kirjasta, suomalaisesta kirjakaupasta tai adlibriksesta, mistä sattuu halvimmalla saada. Kirjaston e-kirjoja en ole edes kokeillut lainata, mutta kaveri jolla on glo hd on kertonut niidenkin toimivan ihan hyvin. Tämä Kobo glo on ainoa omistamani e-reader, että en tiedä onko parempi vai huonompi, kuin muun merkkiset laitteet. Kobon kirjakaupan valikoimaan olen ollut erittäin tyytyväinen, vielä ei ole tullut kirjaa vastaan jota en ole sieltä löytänyt.

18. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Onko tuohon kindleen siis pakko siirtää tiedostot sähköpostitse vai onnistuuko että liitän usb:llä koneeseen ja siirrän kirjat laitteeseen?

Harmi ettei näitä pahemmin liiku käytettynä. Melkeinpä mikä tahansa malli kelpaisi siksi aikaa että uusia malleja tupsahtaa. Luultavasti amazon julkaisee uuden kindlen kun tuo oasis on kadonnut kaikkialta. Jos joku ketä omistaa ylimääräisen huomaa viestini niin laita yv:tä niin voin ostaa pois. Innostuin pitkästä aikaa lukemaan ja kännykästä on melko ilkeä lukea. Sen takia edes jotain laitetta koitan ensi hätään saada mutta toisaalta ei hirveän kallista haluaisi ostaa sillä periaatteella että on kohta sitä vaihtamassa.

Viimeksi muokattu: 28.09.2017
  19. ichijiro

Rekisteröitynyt:
    22.12.2005
    Ei juurikaan syytä vaihtaa jos taustavalaistu laite. Ja saa siirrettyä koneelta kaapelilla kirjoja.

20. X-Man

Rekisteröitynyt:
    01.10.2004
    Kirjojen siirto onnistuu suoraan kaapelilla, mutta homma pitää hoitaa Calibren kautta. En suosittele Kindleä tästä syystä.

21. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Tuo Kobo Aura one kiinnostaa. Onnistuuko marginaalin säätäminen kuinka pieneksi? Itse kun suosin mahdollisimman suurta alaa itse tekstille.

Aika suolainen hinta vaan esim. verkkokauppa.comissa miltei 300e. Kuitenkin itse odotellut niitä uuden sukupolven värillisiä e-lukulaitteita, joita pitäisi ilmeisesti ensi vuonna alkaa tippumaan markkinoille.

22. Zat

Rekisteröitynyt:
    08.10.2002
    Omassa 6" Kobo Aurassani marginaalia voi säätää välillä n. 3–16 mm näytön reunasta.

En itse kyllä maksaisi noin paljoa e-readerista, mutta epäilemättä laadukas laite ja onhan nämä melko niche-vehkeitä, joten tekniikan hinnat ei tunnu laskevan nopeasti.

Viimeksi muokattu: 29.09.2017
  23. Desgorr

Rekisteröitynyt:
    11.10.2010
    Yksi hyvä vaihtoehto on käyttää Send to Kindle for PC ohjelmaa: https://www.amazon.com/gp/sendtokindle/pc

Viimeksi muokattu: 30.09.2017
  24. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    https://www.power.fi/tabletit-ja-ta...x-3-harmaa/p-384212/?q=POCKETBOOK TOUCH LUX 3

Ostin tänään tuollaisen. Kävi tosin paska tuuri ja oli kuollut pikseli näytössä niin vein takaisin ja siellä ei ollut antaa uutta suoraan hyllystä niin menee muutama päivä että saan uuden. Odottelen varmaan noita clear ink näytöllisiä laitteita ja ostan sitten jonkun isolla näytöllä varustetun version.

25. Aukikco

Rekisteröitynyt:
    21.12.2004
    Jos yhtenä tarkoituksena on lukea PDF-fileitä, mitä laitetta suosittelette?

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen